رفع مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی سامسونگ و تغییر رنگ آن

رفع مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی و تغییر رنگ آن

تعمیرات سامسونگ

برای تعویض صفحه نمایش سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی سامسونگ» تماس بگیر

یکی از مشکلات رایجی که برای صفحه نمایش خیلی از گوشی های موبایل و به ویژه گوشی های شرکت سامسونگ رخ می‌دهد، پدیده‌ای است که اصطلاحا به آن سایه افتادن روی نمایشگر یا تغییر رنگ گفته می‌شود. اصطلاحات دیگری مثل Burn In، پیکسل سوختگی و غیره هم برای اشاره به این مشکل بکار می‌روند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم بیشتر در رابطه با مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه

همانطور که می‌دانید صفحه نمایش گوشی های موبایل روز به روز از نظر اندازه بزرگ و بزرگ تر شده و از نظر کیفیت و وضوح تصویر هم پیشرفت های زیادی داشته است. شاید تا چند سال پیش کمتر گوشی از نمایشگر 6 اینچی بهره‌مند می‌شد اما این روزها بکارگیری صفحه نمایش 6 اینچی در گوشی های موبایل کاملا رایج شده است. اما بهتر شدن کیفیت صفحه نمایش گوشی ها بدین معنا نیست که این قطعات گوشی هیچوقت دچار مشکل نمی‌شوند، بلکه برعکس تعمیر ال سی دی گوشی ها تقریبا رایج ترین تعمیر این گجت هاست!

یکی از مشکلات رایجی که این روزها زیاد برای کاربران رخ می‌دهد و به ویژه در گوشی های برند سامسونگ نظیر گلکسی اس 8، گلکسی اس 8 پلاس، گلکسی اس 9، گلکسی اس 9 پلاس، گلکسی اس 10 و 10 پلاس، گلکسی نوت 8، نوت 9 و گلکسی نوت 10 شایع شده مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی است! سایه افتادن بر روی صفحه نمایش گوشی پدیده بسیار آزاردهنده‌ای محسوب می‌شود که می‌تواند به شکل های گوناگونی نمایان گردد. در ادامه این مطلب بیشتر در رابطه با جزئیات این پدیده و نحوه رفع این مشکل صحبت می‌کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

سایه افتادن صفحه نمایش گوشی | تغییر رنگ صفحه نمایش | Burn In | پیکسل سوختگی

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که احساس کنید بعد از نمایش یک تصویر یا هر آیتم بر روی صفحه گوشی تا چند ثانیه بعد از آن همچنان سایه‌ای از آن بر روی نمایشگر دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که آن تصویر و آیتم های مربوطه به طور کامل از بین نرفته باشند! در برخی مواقع باقی ماندن سایه‌ای از تصویر قبلی بر روی صفحه نمایش گوشی ها می‌تواند دائمی شود یا حداقل بازه زمانی بیشتری نسبت به چند ثانیه را در بر گیرد. به بروز این مسئله اصطلاحا سایه افتادن صفحه نمایش گوشی یا تغییر رنگ صفحه نمایش می‌گوییم. البته این مشکل با اصطلاحات دیگری مثل Burn In یا پیکسل سوختگی صفحه نمایش هم معرفی می‌شود.

رفع مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی و تغییر رنگ آن

با مشاهده تصویر فوق می‌توانید بهتر منظور ما را از سایه افتادن بر روی صفحه نمایش موبایل درک کنید. همانطور که در عکس می‌بینید، علیرغم اینکه صفحه نمایش گوشی به تصویر کاملا سفید و بی محتوا را نشان می‌دهد، سایه‌ای از نوار ابزار سه دکمه مجازی بازگشت به عقب (Back)، هوم (Home) و اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) در لبه زیرین نمایشگر قابل رویت است! البته شاید این سایه به وجود آمده فقط با دقت زیاد قابل مشاهده باشد و به راحتی توسط هر کاربری قابل تشخیص نباشد، اما در برخی مواقع که شدت تغییر رنگ و Burn In زیاد باشد، سایه به وجود آمده هم محسوس تر خواهد شد.

البته مشکل پیکسل سوختگی و تغییر رنگ صفحه نمایش یا همان سایه افتادن همیشه به شکل فوق نمایان نمی‌شود و گاها ممکن است به حالت های دیگری خود را بروز دهد. برای مثال ممکن است بخشی از صفحه نمایش گوشی همواره تیره تر از بخش های دیگر به نظر برسد که نمونه آن را در عکس زیر مشاهده می‌کنید. در این عکس بخش فوقانی صفحه تیره تر به نظر می‌رسد و به نوعی تغییر رنگ محسوسی در بخش فوقانی نمایشگر گوشی به وجود آمده است! در برخی مواقع هم ممکن است سایه هایی که روی صفحه نمایش گوشی نمایان می‌شود رنگی به نظر آیند! در اغلب مواقع این رنگ به رنگ قرمز تمایل پیدا می‌کند.

تعمیرات سامسونگ

برای تعویض صفحه نمایش سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی سامسونگ» تماس بگیر

رفع مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی و تغییر رنگ آن

اما دلیل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی یا پیکسل سوختگی چیست؟ بروز این مشکل ناشی از افت کیفیت و توانایی ترکیبات فسفری است که در پنل های نمایشگر وظیفه ساطع کردن نور را بر عهده دارند. متاسفانه قدرت و کیفیت عملکرد این ترکیبات به مرور زمان افت می‌کند و در نتیجه منجر به ایجاد مشکلاتی همچون Burn In یا سایه افتادن روی تاچ ال سی دی گوشی و تغییر رنگ آن می‌شود. نکته جالب اینجاست که مشکل مذکور بیشتر در گوشی هایی نمایان می‌شود که صفحه نمایش OLED دارند و گوشی هایی که از نمایشگر LED یا IPS LCD بهره می‌برند کمتر با مشکلات این چنینی رو به رو خواهند شد. به همین جهت است که بروز مشکل پیکسل سوختگی نمایشگر بیشتر در گوشی های برند سامسونگ مشاهده می‌شود چون در این گوشی ها از پنل های OLED استفاده زیادی به عمل می‌آید و اغلب گوشی های برند سامسونگ از پنل OLED بهره‌مند هستند.

البته باید اعتراف کرد که آمار بروز این مشکل در گوشی های موبایل بسیار نادر و کم است و عموما در گوشی های موبایلی رخ می‌دهد که کیفیت ساخت پایین تر و قیمت مقرون به صرفه تری دارند. متاسفانه چون عموما وارد کنندگان گوشی به داخل کشور، نسخه های درجه یک این محصولات را بنا به هر دلیل وارد نمی‌کنند، احتمال بروز مشکلاتی از قبیل تغییر رنگ نمایشگر و سایه افتادن بر روی آن هم بیشتر خواهد شد. در بخش های بعد بیشتر در مورد جزئیات مشکل Burn In نمایشگر و تغییر رنگ آن در ال سی دی گوشی موبایل صحبت می‌کنیم.

سایه افتادن ال سی دی بیشتر در چه بخش ها و گوشی هایی رخ می‌دهد؟

همانطور که گفتیم مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی بیشتر در آن دسته از اسمارتفون هایی مشاهده می‌شود که از پنل نمایشگر OLED بهره‌مند هستند و پنل های LCD و IPS LCD کمتر دچار این مشکل می‌شوند. شرکت سامسونگ یکی از اصلی ترین برند هایی است که برای مدت زمان طولانی از پنل های OLED استفاده می‌کند و متاسفانه بروز مشکل پیکسل سوختگی و تغییر رنگ نمایشگر در گوشی های این برند زیاد به وجود می‌آید. گوشی هایی از قبیل Galaxy S8، Galaxy S8 Plus، Galaxy S9، Galaxy S9 Plus، Galaxy S10، Galaxy S10 Plus، Galaxy Note 8، Galaxy Note 9 و Galaxy Note 10 بیشتر از سایر گوشی های این برند با مشکل ال سی دی Burn In مواجه می‌شوند.

رفع مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی و تغییر رنگ آن

اما سایه افتادن ال سی دی بیشتر در چه بخش هایی از صفحه نمایش گوشی رخ می‌دهد؟ مشکل سایه افتادن بیشتر در قسمت هایی از ال سی دی موبایل هایی رخ می‌دهد که برای مدت زمان طولانی یک تصویر یا آیتم ثابت را نشان دهند. به عنوان مثال این مشکل در نوار مربوط به دکمه های نویگیشن یا همان سه دکمه مجازی لبه زیرین صفحه نمایش یا نوار نوتیفیکیشن ها به وفور اتفاق می‌افتد. دلیل این مسئله هم کاملا مشخص است چون چراغ های LED صفحه نمایش برای اینکه آن تصویر را ساطع کننده دائما یک میزان مشخص و ترکیب خاص را ارائه خواهند کرد و این مسئله می‌تواند به نوعی منجر به تنبلی این چراغ ها شده و سایه هایی را دائم بر روی نمایشگر گوشی ایجاد کند. البته نسبت دادن اصطلاحا و صفت تنبلی برای چراغ های LCD نمایشگر های موبایل شاید خیلی جالب و حرفه‌ای نباشد اما می‌تواند منظور ما را به شکل قابل درک تری به شما منتقل کند.

بیشتر بخوانید: تاچ ال سی دی موبایل سامسونگ

بنابراین تغییر در محتوای صفحه نمایش و ارائه رنگ های مختلف توسط نمایشگر می‌تواند به جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون سایه افتادن صفحه نمایش گوشی و تغییر رنگ آن کمک کند. هر چقدر یک تصویر و محتوای ثابت برای مدت زمان بیشتری بر روی بخشی از صفحه نمایش گوشی به تصویر کشیده شود، احتمال سایه افتادن در آن بخش هم بیشتر می‌شود. در واقع به همین جهت است که عموما مشکل تغییر رنگ و سایه افتادن ال سی دی گوشی ها در نوار نویگیشن و استاتوس بار موبایل بیشتر از سایر بخش ها رخ می‌دهد چون تصویر این دو بخش عموما برای مدت زمان های طولانی یکسان و مشابه خواهد بود و تغییر رنگ و محتوایی ندارد. در پنل های OLED از چراغ های LED سه رنگ آبی، قرمز و سبز به عنوان ساب پیکسل استفاده می‌شود و این چراغ ها با تولید نور و روشنایی ترکیبات لازم را فراهم می‌آورند.

تعمیرات سامسونگ

برای تعویض صفحه نمایش سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی سامسونگ» تماس بگیر

از نظر فنی ساب پیکسل های LED آبی رنگ نیاز به شدت جریان بیشتری دارند تا بتوانند به مقدار روشنایی مشابه با ساب پیکسل های قرمز و سبز رنگ دست پیدا کنند. به بیان دیگر اگر بخواهیم مقدار روشنایی مشخصی را روی یک نمایشگر OLED ایجاد کنیم، ساب پیکسل های آبی رنگ نیاز به شدت جریان بیشتری نسبت به ساب پیکسل های سبز و قرمز خواهند داشت. شدت جریان بیشتر منجر به کاهش عمر مفید و افزایش فشار بر روی LED ساب پیکسل می‌شود و بدین ترتیب عمر مفید ساب پیکسل کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در حالت عادی و با در نظر گرفتن شرایط یکسان و تنظیم شدت روشنایی پنل OLED بر روی یک مقدار مشخص، عمر ساب پیکسل های آبی رنگ به مراتب از ساب پیکسل های قرمز و سبز کمتر خواهد بود. به همین دلیل است که مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی و تغییر رنگ آن عموما با سایه و رنگ های مایل به قرمز تداعی پیدا می‌کند چون ساب پیکسل های آبی رنگ تقریبا توانایی خود را از دست داده و قدرت کافی برای ارائه روشنایی مورد نیاز را به مرور زمان نخواهند داشت.

رفع مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی و تغییر رنگ آن

البته برند های سازنده موبایل سعی کرده‌اند با استفاده از روش های مختلف با بروز این مشکل مقابله کنند. به عنوان مثال همانطور که در عکس فوق می‌بینید شرکت سامسونگ ساب پیکسل های آبی رنگ پنل های AMOLED خود را  بزرگ تر از ساب پیکسل های سبز و قرمز در نظر گرفته تا شدت جریان کمتری به هر ساب پیکسل آبی رنگ وارد شود و بدین ترتیب عمر آن افزایش یابد و مشکلاتی مثل سایه زدن صفحه نمایش و پیکسل سوختگی (Burn In) نمایان نشود. اما با این حال بروز مشکل سایه زدن نمایشگر و ال سی دی گوشی سامسونگ امری شایع بوده و هنوز به طور کامل ریشه کن نشده است.

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ گلکسی Note 20 Ultra

رفع مشکل تغییر رنگ ال سی دی، Burn In و پیکسل سوختگی با اپلیکیشن های خاص

اما چطور می‌توان مشکل تغییر رنگ ال سی دی یا پیکسل سوختگی و نمایش سایه های عجیب بر روی ال سی دی موبایل را برطرف کرد؟ بدین منظور ابتدا از روش نرم افزاری استفاده کنید. گاها می‌توان با استفاده از روش های نرم افزاری تنبلی چراغ های LED ساب پیکسل های صفحه نمایش را برطرف کرد. البته انجام این کار و دستیابی به نتیجه مطلوب می‌تواند چند ساعت طول بکشد اما ارزش صرف زمان را دارد. اگر مشکل با استفاده از روش نرم افزاری رفع نشد باید به فکر تعمیرات سخت افزاری باشید. طبیعتا در اینگونه مواقع سرویس نمایندگی سامسونگ موبایل بهترین گزینه برای انتخاب خواهد بود.

رفع مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی و تغییر رنگ آن

یکی از اپلیکیشن های خیلی خوبی که می‌توانید از آن برای رفع مشکل تغییر رنگ صفحه نمایش موبایل و نشان دادن سایه بر روی آن استفاده کنید اپلیکیشن LCD Burin-In Wiper است اپلیکیشن های دیگری هم بدین منظور وجود دارند که می‌توانید از آن ها استفاده کنید و به نتیجه لازم دست یابید. اپلیکیشن AMOLED Burn-in Fixer هم می‌تواند برای انجام این کار مناسب باشد و نتیجه مطلوبی را برایتان به ارمغان آورد. نحوه استفاده و عملکرد تمام این اپلیکیشن ها تقریبا یکسان است و همه آن ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که با تغییرات رنگ پیاپی و کامل بر روی صفحه نمایش موبایل پیکسل های اصطلاحا تنبل شده را دوباره به حالت اولیه و عادی بازگردانند و بدین ترتیب سایه های روی صفحه نمایش و تغییر رنگ های نامربوط آن را از بین ببرند.

تعمیرات سامسونگ

برای تعویض صفحه نمایش سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی سامسونگ» تماس بگیر

شاید پیش خودتان فکر کنید که استفاده از برنامه های نرم افزاری نمی‌تواند کمکی که به رفع مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی و تغییر رنگ آن کند اما تجربه نشان داده که اینطور نیست و اگر مشکل سایه زدن ال سی دی ناشی از نمایش طولانی مدت یک محتوا و آیتم مشخص و ثابت باشد به راحتی با اپلیکیشن های مذکور برطرف می‌شود. اما اگر مشکل ناشی از کاهش توان چراغ های LED ساب پیکسل های پنل نمایشگر باشد، احتمال اینکه با اپلیکیشن های موبایل قادر به رفع مشکل باشید بسیار پایین خواهد بود. در اینگونه مواقع می‌توانید از سرویس موبایل کمک برای تعمیر سریع گوشی موبایل خود با ضمانت و کمترین هزینه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خرید گوشی سامسونگ

 

رفع مشکل سایه افتادن صفحه نمایش گوشی در موبایل کمک | نمایندگی سامسونگ

اگر با استفاده از اپلیکیشن های موبایل نتوانستید مشکل تغییر رنگ و سایه های روی تاچ ال سی دی موبایل خود را برطرف کنید باید به فکر تعمیر سخت افزاری باشید. عموما مشکل مذکور فقط با تعویض ال سی دی به طور کامل رفع می‌شود. برای اینکه بتوانید تعویض ال سی دی موبایل خودتان را با بهترین قیمت و کیفیت انجام دهید، بهتر است از سرویس شرکت موبایل کمک و نمایندگی سامسونگ استفاده کنید. تعمیرات موبایل سامسونگ در این مرکز با ضمانت و قیمت عالی انجام می‌شوند.

برای ثبت سفارش تعمیر می‌توانید با شماره 02175147 تماس حاصل کنید یا فرم ثبت درخواست آنلاین تعمیرات موبایل را در سایت موبایل کمک پر کنید. ظرف چند دقیقه بعد از ثبت سفارش، پیک رایگان شرکت به آدرس شما اعزام خواهد شد و گوشی را از شما تحویل می‌گیرد. گوشی به شرکت ارجاع داده خواهد شد و تعمیرات لازم بر روی آن انجام می‌شود و دستگاه دوباره با پیک رایگان به آدرستان ارسال شده و تحویلتان داده می‌شود. سرعت عمل بالا، عدم نیاز به مراجعه حضوری، قیمت مناسب و صرفه جویی در زمان و هزینه از اصلی ترین مزیت هایی هستند که با بکارگیری خدمات موبایل کمک می‌توانید از آن ها بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید:

قیمت تاچ ال سی دی S20 Plus

قیمت ال سی دی نوت 10 پلاس

قیمت تاچ ال سی دی A71

برچسب‌ها: repair_article

نظرات کاربران (32)

guest
32 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
مریم
مریم
2 سال گذشته

سلام گوشی من سامسونگ گرند پریم هستش یه مدتیه وختی گوسیم سرد میشه ال سیدیش مث این فیلمای سیا سفید میشه ولی وختی یکم کار کردم باهاش گرم شد مشکلش حل میشه ب نظرتون باید چیکار کنم

Amirhossein
Amirhossein
2 سال گذشته

سلام من ردمی نوت ۸ شیائومی دارم یه سال و نیمه دارمش این مشکل تازه پیش اومده برام ایا میتونم با این اپلیکیشن حلش کنم؟

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
2 سال گذشته

سلام
سایه ی علامت وویس کال، ویدیو کال و سه نقطه بالای صفحه، که در صفحه چت واتساپ هست، روی گوشیم افتاده و از بین نمیره
تاچش مشکل نداره اون قسمت و فقط سایه هه هست
گوشیم A30s هستش و دقیقا یک ساله که خریدمش از دیجی کالا
ضربه ای هم ندیده
نمیدونم مشکلش از چیه لطفا راهنماییم کنید

لعیا
لعیا
1 سال گذشته

منم امروز این
مشکل برا گوشیم پیش اومد

Dark show
Dark show
2 سال گذشته

گوشی من نوت هشت شیاعومی هست وقتی از بازی میام بیرون رد دکمه های بازی بصورت کمرنگ رو صفحه میمونه ایا مشکلی داره لطفا جواب بدین نمیخوام براش مشکلی پیش بیاد یا ببرمش تعمیرگاه سه ماه نمیشه خریدم😭😭😭

امین افشاری
امین افشاری
1 سال گذشته
پاسخ به  Dark show

منم گوشیم شیائومی نوت ۸این مشکل برای پیش اومده

مهران
مهران
2 سال گذشته

سلام
با این حال که میفرمایید خرابی صفحه های اولد بیشتره پیشنهدتون برای خرید گوشی های با صفحه های آمولد یا سوپر آمولد چیه؟IPS بخریم مطمئن تر نیست؟
ممنون از سایت خوبتون