روش های تشخیص اصل بودن گوشی

روش های تشخیص اصل بودن گوشی

شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که چگونه قادر به تشخیص اصل بودن گوشی موبایل خواهیم بود؟ خوشبختانه روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند. ما در این مقاله قصد داریم به آموزش روش های تشخیص اصل بودن گوشی موبایل بپردازیم.با موبایل کمک همراه باشید.

هر برنامه ای که معرفی کردیم از اپ استورهای مطرح مثل بازار و گوگل پلی دانلود کنید چون سیستم انتی ویروس هشدار دارند و اگر برنامه ای رفتار مخرب داشت به شما هشدار داده می شود. با این کار عملکرد گوشی شما همیشه بالا خواهد بود.

بیشتر بخوانید: خدمات تعمیرات موبایل

سپر امنیت بازار

مقدمه‌ای در رابطه با گوشی اصلی و تقلبی (فیک)

همیشه برای خرید یک گوشی جدید با اطلاعات کافی قدم بردارید و خیلی دقیق باشید. متاسفانه در بازار داخلی کشورمان نمی‌توان به ظاهر محصولات و صحبت های فروشندگان اعتماد کرد. کشور چین عموما برای تمام گوشی های باکیفیت و محبوب مثل آیفون های اپل یا سری محصولات گلکسی سامسونگ نسخه‌ای تقلبی یا اصطلاحا فیک را تولید می‌کند. گوشی های فیک از نظر ظاهر تقریبا هیچ تفاوتی با نسخه اصلی ندارند، اما کیفیت قطعات سخت افزاری آن‌ها، قدرت عملکرد آن ها، کیفیت ساخت و غیره این محصولات به هیچ وجه با گوشی های اصل و اورجینال قابل مقایسه نیست.

تعمیرات اپل

برای تعمیر موبایل اپل، سامسونگ یا هوآوی کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

اما چگونه می‌توانیم گوشی های اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ به بیان دیگر چه روش هایی برای تشخیص اصل بودن گوشی وجود دارند؟ ما در ادامه این مقاله قصد داریم به بهترین روش هایی که می‌توانید از آن ها برای تشخیص اصل بودن گوشی استفاده کنید، اشاره داشته باشیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش ها و روش های نام برده شده نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن ها راهنمایی دقیق تری بخواهید. با ما همراه باشید.

توجه: گوشی های تقلبی (فیک) با گوشی های قاچاق تفاوت دارند!

علاوه بر مسئله گوشی های تقلبی یا فیک، گوشی های قاچاق هم با پیاده سازی طرح رجیستری توسط دولت در کشورمان می‌توانند دردسرساز باشند. باید در نظر داشته باشید که ماهیت گوشی های قاچاق با ماهیت گوشی های تقلبی تفاوت دارد. گوشی های قاچاق صرفا گوشی های تقلبی و بی کیفیت نیستند. برای آشنایی بیشتر با طرح رجیستری موبایل به مطالعه مقاله “هر آنچه باید در مورد طرح رجیستری گوشی موبایل بدانید!” بپردازید. همچنین به منظور تشخیص گوشی های اصل از قاچاق هم می‌توانید از روشی استفاده کنید که پیش از این در مقاله آموزش تشخیص گوشی اصل از قاچاق ؛ چگونه گوشی قاچاق نخریم؟ به آن اشاره کردیم.

بیشتر بخوانید: تعمیرات گوشی اپل در تهران

روش های تشخیص اصل بودن گوشی : خرید از مراکز معتبر

یکی از اولین مسائلی که می‌تواند تضمین کننده اصل بودن گوشی شما باشد، مربوط به خرید از مراکز معتبر می‌شود. همیشه سعی کنید از مراکز معتبر و قابل اعتماد برای خرید گوشی استفاده کنید. این روز ها فروشگاه های اینترنتی زیادی هم وجود دارند که کیفیت محصولاتشان تضمین شده است و بدون تردید گوشی های اصل را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. پس خرید از مراکز معتبر شاید به صورت مستقیم روشی برای تشخیص اصل بودن گوشی محسوب نشود، اما این کار می‌تواند خیالتان را از این بابت راحت کند که گوشی خریداری شده شما اصل خواهد بود.

روش های تشخیص اصل بودن گوشی : بررسی کد IMEI

کد IMEI گوشی های هوشمند شناسه آن ها محسوب می‌شود و می‌تواند به وضوح کیفیت اسمارتفون های را نشان داده و روشی برای تشخیص اصل بودن گوشی باشد. کد IMEI گوشی ها عموما با یک برچسب بر روی جعبه آن ها نصب شده است، اما ما توصیه می‌کنیم برای دستیابی به کد IMEI گوشی به این برچسب اعتماد نکنید و گوشی را روشن کنید و برنامه دایلر (شماره گیر) را اجرا نمایید. سپس کد #06#* را وارد و شماره گیری کنید. مشاهده خواهید کرد که کد IMEI گوشی نمایان می‌شود.

روش های تشخیص اصل بودن گوشی

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر موبایل اپل، سامسونگ یا هوآوی کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

سپس به سایت imei.info یا سایت numberingplans.com مراجعه کنید و کد IMEI دستگاه را در فیلدی که مشخص شده وارد نمایید و بر روی گزینه Check کلیک کنید. در این شرایط اطلاعات دقیق در مورد گوشی نمایش داده می‌شود. این اطلاعات شامل برند سازنده، سال تولید، کیفیت گوشی، محل مونتاژ و غیره می‌شود. اگر گوشی شما فیک یا جعلی باشد، اطلاعات این بخش عجیب و قریب خواهند بود و با گوشی که شما قصد خرید آن را دارید مطابقت نخواهد داشت. پس بررسی کد IMEI یکی از بهترین روش های تشخیص اصل بودن گوشی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: نمایندگی موبایل سامسونگ

روش های تشخیص اصل بودن گوشی : بررسی شماره سریال آیفون

اگر آیفون می‌خرید یک روش بسیار جالب دیگر هم برای تشخیص اصل بودن گوشی وجود دارد که می‌توانید کاملا به آن اعتماد کنید. در این روش باید شماره سریال آیفون را داشته باشید. بدین منظور آیفون مورد نظر را روشن کنید. وارد بخش Settings شوید و سپس گزینه General را انتخاب کنید. حالا گزینه About را انتخاب نمایید و شماره سریال دستگاه (Serial Number) آن را در گوشه‌ای بنویسید.

روش های تشخیص اصل بودن گوشی

حالا به سایت checkcoverage.apple.com مراجعه کنید که توسط خود شرکت اپل پشتیبانی می‌شود. در فیلد اول شماره سریال آیفون را وارد کنید و در فیلد دوم هم عبارتی که نمایش داده شده است را وارد نمایید. در نهایت بر روی گزینه Continue کلیک نمایید. بعد از چند ثانیه با توجه به شماره سریال آیفون، مشخصات آن نمایش داده می‌شود و اگر آیفون مورد نظر فیک یا تقلبی باشد، عبارت invalid serial number را مشاهده خواهید کرد. بنابراین بررسی شماره سریال (Serial Number) آیفون ها یکی از بهترین روش های تشخیص اصل بودن گوشی خواهد بود.

روش های تشخیص اصل بودن گوشی : بررسی ریفربیشد نبودن آیفون

اما در برخی شرایط ممکن است فروشگاه عملا آیفون اصلی را به شما بفروشد اما آن آیفون نسخه ریفربیشد باشد! یعنی آیفونی باشد که بعد از مرحله اول تولید دچار مشکل فنی بوده و برای تعمیر به اپل بازگردانده شده و اپل بعد از اعمال تعمیرات مورد نیاز بار دیگر آن را روانه بازار کرده است. آیفون های ریفربیشد با قیمت کمتری در مقایسه با آیفون های اصلی از سوی اپل روانه بازار می‌شوند، اما در کشور ما ممکن است فروشندگانی از این مسئله سوء استفاده به عمل آورند و آیفون ریفربیشدی را به عنوان آیفون کاملا سالم و اصلی به خریداران قالب کنند. خوشبختانه روش خاصی برای تشخیص آیفون اصل از ریفربیشد هم وجود دارد که به شرح زیر است:

روش های تشخیص اصل بودن گوشی

  • آیفون مورد نظر را روشن کنید.
  • به بخش دایلر (شماره گیر) بروید و کد ##786# را شماره گیری کنید.
  • گزینه View را انتخاب کنید.
  • بخش با عنوان Reconditioned Status را بررسی کنید. در این بخش باید گزینه No ضمیمه شده باشد. اگر گزینه Yes را در این قسمت مشاهده کردید، آیفون شما ریفربیشد است.

بنابراین این روش هم می‌تواند به نوعی یکی دیگر از روش های موثر تشخیص اصلی بودن گوشی آیفون محسوب شود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات آیفون 11

روش های تشخیص اصل بودن گوشی : مقایسه ظاهری گوشی با نسخه اصل

گوشی های تقلبی یا فیک از نظر ظاهری بسیار شبیه به گوشی های اصلی هستند و تشخیص یک گوشی تقلبی از اصل با توجه به ظاهر کار بسیار دشواری خواهد بود اما این کار قابل انجام است! عموما گوشی های تقلبی، طرح یا کپی در مقایسه با نسخه اصلی خود تفاوت های ریزی را به همراه دارند. برای مثال ممکن است دکمه هوم آن ها نقش اسکنر انگشت را ایفاء نکنند و کمی در جایگاه خود لق باشد یا سوکت شارژ و حتی دکمه های فیزیکی مثل ولوم، پاور و غیره گوشی تقلبی در مقایسه با نسخه اصل عموما شل تر بوده یا در بخش متفاوتی تعبیه شده گردیده است.

روش های تشخیص اصل بودن گوشی

یکی دیگر از مسائل ظاهری که می‌توانید از آن برای تشخیص اصل بودن گوشی استفاده کنید، مربوط به کیفیت مواد بکار رفته در بدنه دستگاه می‌شود. عموما در گوشی های تقلبی و کپی، بدنه گوشی از پلاستیک ساخته می‌شوند. همچنین کیفیت عملکرد صفحه نمایش و تاچ گوشی هم یکی دیگر از عواملی است که می‌توانید از آن برای تشخیص اصل بودن گوشی استفاده کنید، چرا که عموما تاچ و ال سی دی گوشی های تقلبی کیفیت پایینی دارد. بنابراین برخی تفاوت های ظاهری هم می‌توانند برای تشخیص اصل بودن گوشی مورد استفاده قرار گیرند.

 روش های تشخیص اصل بودن گوشی : بررسی سیستم عامل در آیفون

با بررسی سیستم عامل و منوهای آن در آیفون می‌توانید متوجه کپی بودن یا تقلبی بودن آن شوید. سیستم عاملی که در آیفون های تقلبی یا کپی استفاده می‌شود در واقع همان سیستم عامل اندروید است. بنابراین اگر شما وارد منوی تنظیمات و اطلاعات آیفون شوید، در بخش سیستم عامل عبارت اندروید (Android) را مشاهده خواهید کرد. این مسئله به وضوح نشان می‌دهد که آیفون موردنظر جعلی یا فیک است. همچنین در آیفون تقلبی بسیاری از گزینه های اصلی منوی تنظیمات مثل آیکلود و غیره یا وجود ندارند و یا نمادین بوده و با لمس آن ها به بخش های عجیبی مثل اضافه کردن اکانت جیمیل و غیره هدایت می‌شوید.

روش های تشخیص اصل بودن گوشی : استفاده از اپلیکیشن های خاص

اپلیکیشن های خاصی هم وجود دارند که با استفاده از آن ها می‌توانید اصل بودن یا تقلبی بودن گوشی خود را بررسی کنید. یکی از این برنامه ها AnTuTu Officer نام دارد. مراحل استفاده و کار با این برنامه ساده است. کافیست آن را روی گوشی که قصد دارید کیفیتش بررسی شود نصب کنید و سپس دستگاه را به اینترنت متصل کنید. سپس گزینه Start را انتخاب نمایید و کمی منتظر بمانید تا دوربین گوشی فعال شود.

روش های تشخیص اصل بودن گوشی

تعمیرات اپل

برای تعمیر موبایل اپل، سامسونگ یا هوآوی کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

حالا در کامپیوتر خود به سایت our.antutu.ne بروید. مشاهده خواهید کرد که یک بارکد در کامپیوترتان نمایش داده می‌شود. دوربین گوشی که قرار است خریداری شود را در جلوی بارکد بگیرید تا آن را بخواند. نتیجه بررسی خیلی سریع بر ای‌تان نمایش داده می‌شود. اگر گوشی اصل باشد تصویری با عنوان Good نمایش داده می‌شود و اگر گوشی شما کپی باشد، تصویری مثل عکس زیر را خواهید دید.

روش های تشخیص اصل بودن گوشی

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ Note 20

روش های تشخیص اصل بودن گوشی : بررسی قطعات سخت افزاری با اپلیکیشن های خاص

با استفاده از اپلیکیشن های خاصی مثل AnTuTu Benchmark یا CPU Z می‌توانید مشخصات سخت افزاری دقیق گوشی هوشمندی که برنامه های مذکور در آن نصب است را مشاهده کنید. سپس به راحتی با مقایسه این مشخصات با مشخصات نسخه اصلی گوشی در سایت جی اس ام آرنا یا هر ساید دیگر می‌توانید از اصل بودن گوشی اطمینان حاصل کنید. بنابراین در این روش لازم است تا ابتدا یکی از اپلیکیشن های مذکور در گوشی جدیدی که می‌خواهید بخرید نصب شود. سپس اپلیکیشن را اجر و مشخصات سخت افزاری گوشی را ببینید.

روش های تشخیص اصل بودن گوشی

سپس به سایت جی اس ام آرنا مراجعه کنید و مدل گوشی مورد نظر را در آن جستجو نمایید تا صفحه حاوی مشخصات فنی آن نمایش داده شود. سپس تمام مشخصات گوشی را با مشخصات مندرج در سایت مقایسه کنید. دقت کنید که برخی گوشی ها از نظر ظرفیت رم و حافظه داخلی یا حتی نوع تراشه شامل نسخه های مختلفی می‌شوند که شما اطلاعات دقیق مربوط به آن را می‌توانید با استفاده از این روش و اپلیکیشن هایی همچون AnTuTu Benchmark یا CPU Z بیابید.

روش های تشخیص اصل بودن گوشی

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر موبایل اپل، سامسونگ یا هوآوی کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

لازم به اشاره است که اپلیکیشن AnTuTu Benchmark شامل قابلیت تست گوشی هم می‌شود که با انجام آن به طور دقیق مدل دستگاه و مشخصات آن نمایش داده خواهد شد. بنابراین انتخاب گزینه Test در برنامه AnTuTu Benchmark هم می‌تواند یکی دیگر از روش های تشخیص اصل بودن گوشی به شمار آید.

بیشتر بخوانید: تعمیر یا تعویض باتری آیفون XS

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی روش های تشخیص اصلی بودن گوشی موبایل پرداختیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش ها و روش های نام برده شده نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن ها راهنمایی دقیق تری بخواهید.

 

بیشتر بخوانید:

قیمت دوربین جلو آیفون 6

قطعات گوشی سامسونگ A11

قیمت ال سی دی جی 7 2018

نظرات کاربران (8)

guest
8 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
علی زمانی
علی زمانی
1 سال گذشته

سلام من گوشی سامسونگ خریدم نام کشور سازنده باimeiمتفاوت است. چکار کنم.
ضمنا خیلی از برنامه ها روی گوشی نصب نشده
در صورتی که روی گوشی های مشابه نصب شده. برنامه های اسکرین شات، اسکرین ریکوردر، اسمارت ویو، وای فای دایرکت،…
چکار کنم؟

حمیدرضا
حمیدرضا
2 سال گذشته

این قسمت که برای استعلام و اسکن بارکد گوشی فیک و اصلی هست با شماره هم هست. یعنی ففط کافیه شماره کپی کنیم توی اپی که دانلود کردیم. خیلی خیلی ممنون بابت این راهنمایی خیلی تاثیر گذار.

محمد
محمد
3 سال گذشته

دمتون گرم

حسین مهدوی
حسین مهدوی
3 سال گذشته

سلام خسته نباشین مطالبتون عالی بود. مرسی

محسن
محسن
4 سال گذشته

ایول دمتون گرم زنده باشین