چگونه قابلیت GPS دستگاه‌های اندرویدی را غیرفعال کنیم؟

غیرفعال کردن قابلیت GPS

واژه GPS مخفف عبارت “Global Positioning System” به معنای “سامانه موقعیت‌یابی جهانی” است که اصطلاحا آن را همان “جی‌پی‌اس” خطاب می‌کنیم. به موجب وجود این قابلیت موقعیت مکانی افراد به شکل دقیقی یافته می‌شود. هم اکنون کاربردهای قابلیت GPS فوق‌العاده افزایش یافته‌اند. به عنوان مثال تصور کنید که قصد دارید از خانه به مکانی مراجعه کنید که آدرس آن را نمی‌دانید. در این شرایط می‌توانید با استفاده از قابلیت GPS مسیر مورد نیاز از خانه تا محل مذکور را بیابید.
قابلیت GPS توسط دستگاه‌های هوشمند اندرویدی نیز پشتیبانی می‌شود و اپلیکیشن‌های مسیریابی بدین منظور ارائه شده‌اند. یکی از بهترین این اپلیکیشن‌های گوگل مپ (Google Map) نام دارد که در شرایط خاص به منظور یافتن مسیر مورد نیاز برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان فوق‌العاده کاربردی عمل می‌کند. اما در دستگاه‌های هوشمند اندرویدی تنها اپلیکیشن گوگل مپ از قابلیت GPS استفاده نمی‌کند و بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر هم از این قابلیت استفاده می‌کنند. متاسفانه فعال بودن دائمی قابلیت GPS منجر به مصرف انرژی بیشتر دستگاه می‌شود و این موضوع بدون تردید برای کاربران محصولات هوشمند امری مناسب به شمار نمی‌رود.

بنابراین به منظور جلوگیری از مصرف بیش از اندازه انرژی باتری توصیه می‌کنیم که تنها در شرایط نیاز قابلیت GPS دستگاه اندرویدیتان را فعال کنید و در غیر این صورت اجازه دهید تا این قابلیت غیرفعال بافی بماند. ما در این مقاله قصد داریم که چگونگی غیرفعال کردن قابلیت GPS در دستگاه‌های هوشمند اندرویدی را به شما عزیزان آموزش دهیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تلفن تعمیرات موبایل

غیرفعال کردن قابلیت GPS در از طریق آیکون‌های میانبر

به منظور خاموش کردن یا غیرفعال کردن قابلیت GPS در دستگاه‌های هوشمند اندرویدی کافیست که مراحل زیر را طی کنید.

انگشت خود را بر روی بخش فوقانی صفحه نمایش دستگاه قرار داده و به سمت پایین بکشید تا منوی نوتیفیکیشن‌های دستگاهتان نمایان شود. در این قسمت آیکون‌های مختلفی به عنوان میانبر وجود دارند که با استفاده از آن‌ها بدون نیاز به مراجعه در بخش‌ تنظیمات (Settings) دستگاه می‌توانید برخی از قابلیت‌های آن را فعال و غیرفعال کنید. آیکون میانبر قابلیت‌های همچون اتصال بلوتوث، وای‌فای و … در این قسمت موجود هستند.

آموزش غیرفعال کردن قابلیت gps

در بین آیکون‌های میانبر مورد نظر احتمالا گزینه‌ای با عنوان GPS نیز وجود دارد. با استفاده از این آیکون می‌توانید قابلیت GPS دستگاهتان را فعال یا غیرفعال کنید. این روش، ساده‌ترین روش موجود به منظور فعال و غیرفعال‌سازی قابلیت GPS محسوب می‌شود. لازم به اشاره است که در برخی از شرایط ممکن است آیکون اتصال GPS در بین آیکون‌های موجود مشاهده نشود. دقت داشته باشید که این آیکون‌ها توسط کاربر قابل شخصی‌سازی هستند. به عنوان مثال شما می‌توانید آیکون میانبر GPS را در این لیست قرار داده و یا آن را حذف کنید.

تعمیرات سامسونگ

آموزش غیرفعال کردن قابلیت gps

غیرفعال کردن قابلیت GPS از طریق بخش تنظیمات یا Settings

اما از بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه‌های هوشمند اندرویدی نیز می‌توان نسبت به فعال‌ و غیرفعال‌سازی قابلیت GPS وارد عمل شد. بدین منظور مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

به منوی اپلیکیشن‌های دستگاه یا همان اپلیکیشن دراور مراجعه کنید.

آموزش غیرفعال کردن قابلیت gps

حال آیکون چرخ‌دنده را بیابید. این آیکون مربوط به بخش تنظیمات دستگاه اندرویدیتان می‌شود. دقت داشته باشید که در برخی از نسخه‌های سیستم عامل اندروید به منظور ورود به بخش تنظیمات دستگاه می‌توانید مستقیما از منوی نوتیفیکیشن‌ها وارد عمل شوید. بدین منظور کافیست که این منو را به سمت پایین کشیده و آیکون چرخ دنده یا مشابه با تصویر زیر را انتخاب کنید.

آموزش غیرفعال کردن قابلیت gps

با مراجعه به بخش تنظیمات دستگاه، لیست طولانی را مشاهده خواهید کرد. در این لیست به دنبال گزینه‌ای با عنوان “Location Access” باشید. به محض مشاهده این گزینه، آن را لمس کرده تا وارد تنظیمات آن شوید.

آموزش غیرفعال کردن قابلیت gps

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل سامسونگ در نمایندگی سامسونگ 

برای فعال کردن قابلیت GPS کافیست که گزینه GPS Satellites را فعال کنید. با تیک زدن گزینه “Access to my location” به اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاهتان اجاره دسترسی و استفاده از سرویس GPS را می‌دهید. بدین صورت این اپلیکیشن‌ها می‌توانند موقعیت مکانی شما را یافته و با توجه به آن کارایی‌های لازم را ارائه کنند. به عنوان مثال اپلیکیشن بی‌تاک (Beetalk) را در نظر بگیرید. رادار این اپلیکیشن به منظور جستجوی افراد مجاور شما از قابلیت GPS استفاده به عمل می‌آورد.

اما در تنظیمات بخش GPS عموما سه گزینه وجود دارد که کاربر می‌تواند بنا به شرایط خود هر یک از آن‌ها را انتخاب کند. این سه گزینه به شرح زیر هستند:

• گزینه High Accuracy: با فعال‌سازی این گزینه، دستگاه هوشمند شما علاوه بر GPS از سرویس‌ وای‌فای و شبکه سیم‌کارت هم به منظور شناسایی محل دقیق شما استفاده خواهد کرد. در این شرایط نیاز است تا اتصال وای‌فای دستگاهتان نیز روشن باشد. همچنین از طریق شبکه سیم کارت، فاصله شما تا نزدیک‌ترین دکل ارتباطی مورد نظر شناسایی می‌شود. این مسائل منجر می‌شوند که میزان دقت عملکرد دستگاه در قبال مکان‌یابی به مراتب افزایش یابد. در نظر داشته باشید که این دقت بیشتر و استفاده از سرویس‌های متعدد منجر به افزایش چشمگیر مصرف انرژی باتری دستگاه می‌شود.
• گزینه Battery Saving: با انتخاب این گزینه دیگر از سرویس GPS و ردیابی ماهواره‌ای به منظور تشخیص مکان کاربر استفاده به عمل نمی‌آید و دستگاه هوشمندتان بدین منظور از اتصال وای‌فای و شبکه سیم کارت استفاده می‌کند. در این شرایط میزان دقت مکان‌یابی نسبتا متعادل بوده و مصرف انرژی باتری هم نسبتا زیاد خواهد بود.
• گزینه Device Only: با انتخاب این گزینه، دستگاه تنها از قابلیت GPS به منظور مکان‌یابی استفاده می‌کند. این گزینه و حالت نسبت به سایر حالت‌های موجود مصرف انرژی بسیار کمتری دارد. با این حال دقت عملکرد آن نسبت به دقت عملکرد وضعیت “High Accuracy” کمتر است. در این شرایط نیازی به اتصال وای‌فای یا شبکه سیم کارت وجود ندارد. اگر قصد دارید که قابلیت GPS دستگاهتان فعال بوده و در عین حال مصرف انرژی باتری دستگاه به حداقل میزان ممکن کاهش یابد، توصیه می‌کنیم که از این حالت استفاده کنید.

آموزش غیرفعال کردن قابلیت gps

حال بهتر است که با بخش “Google Location History” یا “تاریخچه موقعیت مکانی گوگل” آشنا شوید. تنظیمات بخش “Google Location History” احتمالا در بخش‌های تحتانی منوی تنظیمات دستگاه واقع شده و در آن اطلاعات مرتبط با مکان‌هایی ذخیره می‌شوند که شما عموما در آن مکان‌ها رفت و آمد دارید. ذخیره این اطلاعات منجر می‌شود که در آینده گوگل به شکل هوشمندتر و دقیق‌تری بتواند موقعیت مکانی شما را حدس زده یا آدرس مکان‌های مورد نظرتان را نمایش دهد. دقت داشته باشید که اطلاعات ذخیره شده در این بخش بسیار حائز اهمیت بوده و می‌توانند کاملا شخصی باشند. اگر به مکان‌هایی می‌روید که قصد ندارید سایر افراد در رابطه با آن‌ها چیزی بدانند بهتر است که قابلیت “Google Location History” را غیرفعال کنید.

آموزش غیرفعال کردن قابلیت gps

تعمیرات سامسونگ

در برخی از شرایط گزینه‌ای با عنوان E911 نیز در دستگاه‌های اندرویدی فعال است. این گزینه در واقع به مراکز اورژانسی اجازه می‌دهد تا در شرایط خاصی بتوانند موقعیت مکانی دستگاه شما را ردیابی کنند.

آموزش غیرفعال کردن قابلیت gps

دقت داشته باشید که با مراجعه به سایت https://maps.google.com/locationhistory می‌توانید قابلیت “Google Location History” را به شکل دقیق‌تری مدیریت کرده و تاریخچه آن را حذف کنید. مجددا اشاره می‌کنیم که فعال بودن قابلیت GPS منجر به مصرف انرژی باتری می‌شود، بنابراین همواره سعی کنید که تنها در شرایط نیاز این قابلیت را در دستگاه اندرویدی خود فعال نمایید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ گلکسی A51

آموزش غیرفعال کردن قابلیت gps

آموزش ویدئویی چگونه قابلیت GPS دستگاه‌های اندرویدی را غیرفعال کنیم؟

بیشتر بخوانید:

خرید قطعه موبایل

تاچ ال سی دی A80

قطعات گوشی سامسونگ A2 کور

تعمیرات موبایل

منبع wikihow

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments