در مورد به روز رسانی‌ و آپدیت سیستم عامل اندروید چه می‌دانید

در مورد به روز رسانی یا آپدیت سیستم عامل اندروید چه می‌دانید؟

گوگل به تازگی اندروید 7 نوقا یا Nougat را منتشر کرد و هم اکنون شرکت‌های تولید کننده گوشی در تلاش‌اند تا این سیستم عامل را برای برخی از دستگاه‌های خود بهینه‌سازی و سپس کنند. در این بین ممکن است برخی دیگر از دستگاه‌های اندرویدی هیچ‌وقت قادر به استفاده از اندروید 7 نوقا نباشد، اما به نظر شما این موضوع تا چه اندازه حائز اهمیت است؟ با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

کلیاتی در مورد اندروید و به روز رسانی آن

اندروید در حال حاضر پرکاربرترین و محبوب‌ترین سیستم عاملی موجود در دنیاست. حتما می‌دانید که اندروید یک سیستم عامل منبع باز یا اصطلاحا اپن سورس (Open Source) است و یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این سیستم عامل هم به همین امر مربوط می‌شود. گوگل اجازه داده تا هر شرکت فعال در صنعت موبایلی بتواند تحت شرایط خاصی که تعیین کرده به طور رایگان از سیستم عامل اندروید استفاده کند و در حتی تغییرات مد نظرش را بر روی محیط آن اعمال نماید. این نوع استراتژی گوگل شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما تجربه نشان داده که بازخورد آن به مراتب جالب توجه بوده و حتی به خود گوگل کمک کرده تا نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید را با قابلیت‌های بهتری عرضه کند.

در مورد به روز رسانی یا آپدیت سیستم عامل اندروید چه می‌دانید؟

تعمیرات سامسونگبرای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

به عنوان مثال گوگل تا پیش از این در اندروید استاک یا اورجینال خود قابلیت حذف سریع تمام برنامه‌های بخش “اپلیکیشن‌های تازه” یا همان “Recent Apps” را ارائه نکرده بود اما کمپانی‌های تولید کننده محصولات اندرویدی این گزینه را از طریق رابط کاربری اختصاصی خود به اندروید اضافه کرده بودند. گوگل هم بازخورد این قابلیت را مشاهده کرد و هم اکنون در اندروید 7 نوقا برای اولین بار این قابلیت و گزینه به طور پیش فرض ارائه می‌شود. بنابراین استراتژی عملکردی گوگل به منظور آزاد قرار دادن شرکت‌های فعال در صنعت موبایل برای اعمال تغییرات بر روی اندروید نه تنها عجیب نیست بلکه به نوعی منجر به پیشرفت بهتر اندروید و قابلیت‌های آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: نمایندگی های موبایل سامسونگ

گوگل تقریبا هر سال نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید را منتشر می‌کند. به بیان دیگر سیستم عامل اندروید هر سال شامل یک به روز رسانی یا آپدیت اصلی می‌شود و با لقبی جدید منتشر می‌گردد. سپس کمپانی‌های فعال در زمینه طراحی و تولید دستگاه‌های اندرویدی سریعا سعی می‌کنند تا نسخه جدید سیستم عامل اندروید را بهینه‌سازی کرده و مطابق با سلیقه شخصی خود برای دستگاه‌های هوشمند برترشان همگام‌سازی نمایند. به عنوان مثال هم اکنون و پس از انتشار اندروید 7 نوقا کمپانی سامسونگ لیست گوشی‌هایی که به روز رسانی اندروید نوقا به طور رسمی برای آن‌ها عرضه می‌شود را ارائه کرده و در تلاش است تا اندروید 7 استاک یا اورجینال گوگل را برای این محصولات بهینه‌سازی کرده و در کنار رابط کاربری اختصاصی TouchWiz خود عرضه نماید. سایر کمپانی‌های تولید کننده دستگاه‌های اندرویدی هم روند مشابهی را طی می‌کنند، بنابراین این موضوع سبب می‌شود تا عرضه به روز رسانی نسخه‌های جدید اندروید از سوی شرکت‌های مختلف به طول بیانجامد. در این بین برخی از شرکت‌ها نسبت به شرکت‌های دیگر عملکرد سریع‌تری داشته و زودتر اندروید استاک را مطابق با سلیقه خود همگام‌سازی کرده و نهایتا آپدیت اندروید جدید را منتشر می‌کنند.

در مورد به روز رسانی یا آپدیت سیستم عامل اندروید چه می‌دانید؟

همانطور که پیش از آن هم اشاره داشتیم، گوگل به تازگی اندروید 7 نوقا را منتشر کرده و هم اکنون کمپانی‌های فعال در زمینه تولید گوشی‌های اندرویدی در تلاش‌اند تا این سیستم عامل را برای برخی از محصولات برتر خود بهینه‌سازی کرده و طی به‌روزرسانی عرضه کنند. عموما در این بین تنها برخی از گوشی‌های برتر کمپانی‌های تولید کننده محصولات اندرویدی از نسخه جدید سیستم عامل اندروید بهره‌مند می‌شوند، بنابراین عده کثیری از کاربران دستگاه‌های اندرویدی هیچ‌گاه قادر به آپدیت رسمی سیستم عامل دستگاهشان به اندروید 7 نوقا نخواهند بود. حال به نظر شما این موضوع تا چه اندازه حائز اهمیت است؟ آیا عدم به روز رسانی سیستم عامل دستگاه به اندروید 7 نوقا می‌تواند عامل نگران کننده‌ای باشد؟ ما در این مقاله قصد داریم که توضیحات نسبتا جامعی در مورد به روز رسانی‌ها یا آپدیت‌های سیستم عامل اندروید خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. چنانچه در مورد هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

بیشتر بخوانید:  تعمیرات ال سی دی موبایل

تغییرات نسخه‌های جدید اندروید چگونه انتخاب و اعمال می‌شوند؟

اندروید شاید سیستم عاملی باشد که توسط گوگل حفظ و نگهداری می‌شود، اما به واقع نمی‌توان مدعی شد که گوگل صاحب تمام و کمال اندروید است. اندروید یک سیستم عامل متن باز بوده و به طور رایگان در اختیار هر فرد علاقمند به این زمینه قرار داده می‌شود. گوگل به منظور اعمال تغییرات در نسخه‌های جدید اندروید چندان زحمت زیادی به خود نمی‌دهد. شاید بخش کوچکی از تغییرات اعمالی در نسخه‌های جدید اندروید زاده‌ تفکرات مهندسین گوگل باشد، اما مطمئن باشید که بخش عظیمی از این تغییرات توسط خود کاربران و افراد واجد شرایطی که به طور مستقیم با گوگل ارتباط شغلی دارند اعمال می‌شود. پیش از این اشاره کردیم که گوگل به کمپانی‌های تولید کننده محصولات اندرویدی اجازه داده تا تحت شرایط خاصی هر نوع تغییر ظاهری که تمایل داشته باشند را در اندروید اورجینال اعمال کنند. گاها مهندسین شرکت‌های تولید کننده محصولات اندرویدی ویژگی‌های خاصی را در رابط کاربری اختصاصی محصولاتشان اضافه می‌کنند که بازخورد مناسبی دارد. گوگل در این میان سریعا این ویژگی‌ها را شناسایی کرده و در نسخه‌های بعدی اندروید اورجینال خود از آن‌ها استفاده می‌کند. مثالی که پیش از این در مورد ارائه گزینه حذف تمام برنامه‌های موجود در بخش “اپلیکیشن‌های تازه” یا “Recent Apps” اندروید 7 نوقا زده شد گواه صحت این ادعا محسوب می‌شود.

در مورد به روز رسانی یا آپدیت سیستم عامل اندروید چه می‌دانید؟

تعمیرات سامسونگبرای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

همچنین گوگل به منظور اعمال تغییرات کارآمد در نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید از ایده‌ها و نظرات افراد عمومی و واجد شرایط خاصی هم استفاده می‌کند. گوگل پیشنهادات و انتقادات آن‌ها را بررسی کرده و نهایتا موارد مورد نظرش را در قالب یک آپدیت یا به روز رسانی با لقبی جدید و در قالب نسخه‌ای نو از سیستم عامل اندروید منتشر می‌نماید. پروژه‌های بررسی عملکردی نظیر بتا (Beta) از جمله زمینه‌هایی هستند گوگل به منظور استفاده از نظرات و انتقادات افراد آن‌ها را پیاده‌سازی می‌کند. بنابراین اگر فکر می‌کنید که مهندسین گوگل 24 ساعته در تلاش هستند تا قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را به نسخه بعدی سیستم عامل اندروید اضافه کنند به سختی در اشتباه هستید، چرا که تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید نسخه‌های جدید اندروید زاده تفکرات و ایده خلاقانه گوگل نیست!

بیشتر بخوانید:  تعویض گلس شکسته

با انواع به روز رسانی در سیستم عامل اندروید آشنا شوید

سیستم عامل اندروید در اصل شامل دو نوع به روز رسانی یا آپدیت می‌شود. شناسایی تفاوت مابین این به روز رسانی‌ها برای کاربران دستگاه‌های اندرویدی حائز اهمیت است. به طور کلی می‌توان مدعی شد که دو نوع به روز رسانی برای سیستم عامل اندروید وجود دارند که آن‌ها را با لقب اصلی و فرعی یا مکمل معرفی می‌کنیم. به روز رسانی اصلی اندروید در واقع آپدیتی است که گوگل تقریبا سالیانه و با لقبی جدید معرفی می‌کند. به عنوان مثال اندروید کیت‌کت، اندروید آب نبات چوبی، اندروید مارشمالو و هم اکنون اندروید نوقا به روز رسانی اصلی اندروید محسوب می‌شوند. در این به روز رسانی‌های اصلی عموما قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی به سیستم عامل اندروید اضافه شده و عملکرد آن بهینه‌تر می‌شود. با این حال این موضوع بدان معنا نیست که همواره به روز رسانی کردن سیستم عامل هر دستگاه اندرویدی به معنای دستیابی به عملکرد روان‌تر و بهینه‌تر باشد.

در مورد به روز رسانی یا آپدیت سیستم عامل اندروید چه می‌دانید؟

در سمت مقابل به روز رسانی‌های فرعی یا مکمل اندروید آن دسته از آپدیت‌هایی هستند که برای رفع باگ‌ها با افزایش بستر امنیتی دستگاه منتشر می‌شوند. این نوع آپدیت‌ها عموما به تعداد زیادی در جریان سال منتشر می‌شوند. همچنین کمپانی‌های تولید کننده گوشی‌های اندرویدی هم گاها به روز رسانی‌های امنیتی اختصاصی را برای دستگاه‌های برند خود منتشر می‌کنند که این به روز رسانی‌ها هم با بستر امنیتی و نرم افزاری دستگاه در ارتباط است. بنابراین به روز رسانی‌های فرعی یا مکمل حتما نباید توسط گوگل بهینه‌سازی شده باشند.

بیشتر بخوانید: تعویض باتری موبایل

آیا به روز رسانی سیستم عامل دستگاه‌های اندرویدی همواره کیفیت عملکرد دستگاه را افزایش می‌دهد؟

به طور کلی و از نظر تئوری باید آپدیت سیستم عامل گوشی‌های هوشمند منجر به بهبود کیفیت عملکرد آن شود، اما متاسفانه در دستگاه‌های اندرویدی همواره این چنین نیست. بنابراین به روز رسانی سیستم عامل دستگاه‌های اندرویدی همواره و به طور قطع منجر به افزایش کیفیت عملکرد دستگاه نمی‌شود، اما دلیل این موضوع چیست؟
دلایل متعددی وجود دارند که در این زمینه موثر واقع می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین دلایل تاثیرگذار در این راستا مربوط به اختصاصی نبودن سیستم عامل اندروید است! گوگل برای تنظیم و بهینه‌سازی نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید از محصولات کمپانی‌های فعال در زمینه تولید دستگاه‌های اندرویدی استفاده نمی‌کند بلکه عملکرد نسخه جدید سیستم عامل اندروید خود را در نکسوس‌هایش و به ویژه نکسوس جدیدی که هر ساله روانه بازار می‌کند تست می‌نماید. به عنوان مثال اندروید 7 نوقا را در نظر بگیرید. این سیستم عامل هیچ‌گاه توسط گوگل به طور مستقیم برای عملکرد مناسب در گوشی مثل گلکسی اس 7 سامسونگ یا هوآوی پی 9 بهینه‌سازی نمی‌شود، بلکه گوگل اندروید نوقا را در نکسوس جدیدی که از آن رونمایی می‌کند به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی می‌نماید. سپس به روز رسانی اندروید 7 نوقا هم با همان شرایط و شکل بهینه‌سازی شده با نکسوس گوگل در اختیار سایر کمپانی‌های تولید کننده محصولات اندرویدی قرار داده می‌شود. حال وظیفه سایر کمپانی‌های تولید کننده دستگاه‌های اندرویدی است که نسخه جدید سیستم عامل اندروید را مطابق با سبک طراحی محصولاتشان بهینه‌سازی کنند.

در مورد به روز رسانی یا آپدیت سیستم عامل اندروید چه می‌دانید؟

تعمیرات سامسونگبرای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

با انجام این عمل در واقع اندروید استاک به اندرویدی دست‌کاری شده تغییر می‌یابد. گذشته از این موضوع باید در نظر داشت که اغلب کمپانی‌های تولید کننده محصولات اندرویدی هم عملکرد آپدیت اندروید را در تمام گوشی‌های هوشمند مورد نظرشان تست نمی‌کنند. عموما آپدیت اندروید تنها در برترین محصول کمپانی مورد نظر تست شده و سپس همان نسخه برای سایر محصولات مشابه هم عرضه می‌شود و در صورت دریافت گزارش‌های حاکی از بروز باگ عملکردی در دستگاه، کمپانی مورد نظر آن باگ‌ها را برطرف خواهد کرد.
به عنوان مثال سامسونگ اندروید 7 نوقا را برای گوشی گلکسی اس 7 خود به طور اختصاصی بهینه‌سازی نموده و عملکرد آن را تست می‌نماید. در صورت تایید صلاحیت عملکرد اندروید 7 در این گوشی، همان آپدیت در قالب آپدیتی مجزا برای سایر محصولات سامسونگی که قرار است از اندروید 7 نوقا بهره‌مند شوند ارائه می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که همواره به روز رسانی سیستم عامل یک گوشی اندرویدی منجر به بهبود کیفیت عملکرد آن نشود، چرا که ممکن است آن آپدیت به طور اختصاصی برای آن گوشی تنظیم و بهینه‌سازی نشده باشد و به نوعی با بستر سخت افزاری آن همگام‌سازی شده نباشد. البته باید خاطر نشان شویم که استراتژی عملکردی شرکت‌های تولید کننده محصولات اندرویدی متفاوت است و ممکن است برخی از کمپانی‌ها عملکرد اندروید به روز شده در تمام محصولات مورد نظرشان بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ گلکسی S20

آپدیت گوشی به اندروید 7 نوقا تا چه اندازه حائز اهمیت است؟

با توجه به توضیحاتی که در بخش‌های قبلی مقاله ارائه کردیم، کاملا مشخص است که اندروید 7 نوقا یک به روز رسانی اصلی برای سیستم عامل اندروید محسوب می‌شود. قابلیت‌های جدیدی به اندروید نوقا اضافه شده که بدون تردید استفاده از آن‌ها تجربه‌ای عالی را برای هر کاربر به ارمغان می‌آورد. اگر گوشی اندرویدی شما در لیست محصولاتی قرار دارد که آپدیت اندروید 7 نوقا برای آن عرضه می‌شود، توصیه می‌کنیم که از این آپدیت استفاده کنید اما به منظور به روز رسانی سیستم عامل گوشی خود عجله نکنید. توصیه می‌کنیم که به محض دریافت به روز رسانی سیستم عامل اندروید 7 در دستگاهتان نسبت به دانلود نصب آن اقدام نکنید. چیزی در حدود 1 الی 2 هفته منتظر بمانید تا باگ‌های احتمالی آن گزارش و رفع شوند، سپس نسبت به دانلود و نصب اندروید 7 نوقا بر روی دستگاهتان اقدام کنید.

در مورد به روز رسانی یا آپدیت سیستم عامل اندروید چه می‌دانید؟

تعمیرات سامسونگبرای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

بیشتر بخوانید: تعمیر یا تعویض ال سی دی A50s سامسونگ

اما اگر آپدیت اندروید 7 نوقا برای گوشی اندرویدیتان منتشر نمی‌شود هم نگران نباشد. شاید اندروید 7 نوقا از نظر عملکرد دستخوش تغییرات متعددی شده باشد اما از نظر ظاهری تغییرات نسبت محدودی را در بر می‌گیرد. دقت داشته باشید که تجربه نشان داده سیستم عاملی که دستگاه به طور پیش فرض به همراه آن عرضه می‌شود از نظر کیفیت عملکرد بهترین شرایط ممکن را به همراه دارد، چرا که بستر سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه مورد نظر از ابتدا با یکدیگر همگام‌سازی شده‌اند و بهترین هماهنگی ممکن را ارائه می‌کنند. چنانچه در مورد هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

بیشتر بخوانید:

خرید موبایل

خرید قطعه موبایل

iPhone 6s Plus قطعات

قطعات گوشی سامسونگ A01

منبع androidcentral

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments