قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون چیست؟ قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون چیست؟

قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون چیست؟

به احتمال زیاد شما هم در مورد قابلیت True Tone (تروتون) صحبت هایی شنیده‌اید اما شاید برایتان جالب باشد که با جزئیات این تکنولوژی و کارایی آن در صفحه نمایش آیفون ها بیشتر آشنا شوید. در این مقاله می‌خواهیم به طور اختصاصی در مورد قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون ها صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه

یکی از تکنولوژی های خاصی که اپل در صفحه نمایش آیفون و آیپد هایش ارائه کرده با اصطلاح تروتون (True Tone) شناخته می‌شود، اما کمتر کسی در مورد ماهیت این تکنولوژی، جزئیات آن و مزیت هایش اطلاعات کاملی دارد. قابلیت True Tone برای اولین بار در ماه مارس (March) سال 2016 و زمانی معرفی شد که شاهد رونمایی از آیپد پرو (iPad Pro) اپل بودیم. سپس این تکنولوژی در آیفون 8 و 8 پلاس و دیگر آیفون و آیپد های جدیدتر اپل بکار گرفته شد. اما قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون دقیقا چیست و چه کارایی دارد؟ این قابلیت برخلاف تصور خیلی از افراد قابلیتی نیست که کاربر در عمل بتواند استفاده خاصی از آن داشته باشد، بلکه یک تکنولوژی خاص است که به افزایش کیفیت نمایش محتوا بر روی ال سی دی و سهولت درک آن توسط مغز انسان کمک می‌کند. در ادامه این مقاله به طور جامع در رابطه با تکنولوژی تروتون صفحه نمایش آیفون ها صحبت خواهیم کرد. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

 

گارانتی رسمی تعمیرات اپل | 02175147 | خیابان جمهوری، نرسیده به پل حافظ، خیابان لاله، پلاک 9 واحد منفی 1

 

قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون چیست؟ | گارانتی اپل

 

قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون را بهتر بشناسید

قبل از اینکه در رابطه با ماهیت قابلیت True Tone (تروتون) ال سی دی آیفون و آیپد های اپل صحبت کنیم بهتر است به صورت ساده شما را با برخی ویژگی های پایه‌ای که برای درک تکنولوژی تروتون مورد نیاز هستند آشنا سازیم. تصور کنید در حال نگاه کردن به یک جسم یا شی خاصی هستید. در این شرایط واقعیت علمی این است که شما فقط در حال دیدن آن شی نخواهید بود، بلکه تمام بازتاب و رفلکس نورهایی که از آن به سمت چشم شما ساطع می‌شود را هم می‌بینید. این بازتاب نور مختص بخش خاصی از شی یا جسمی که به آن نگاه می‌کنید نمی‌شود و سرتاسر آن را در بر می‌گیرد. در واقع همین بازتاب نور است اصلا امکان دیده شدن آن شی را برایتان فراهم می‌کند. حال تصور کنید این شی را در سه وضعیت مختلف قرار داده و به آن نگاه کنیم. وضعیت اول زمانی است که آفتاب تازه طلوع کرده و ما آن شی را زیر نور آفتاب قرار می‌دهیم به آن نگاه می‌کنیم. وضعیت دوم زمانی است که ظهر شده و شی را در زیر نور آفتاب نگاه می‌کنیم و وضعیت سوم هم مربوط به زمانی خواهد بود که شب شده و مهتاب در آسمان دیده می‌شود و زیر نور مهتاب به آن شی نگاه خواهیم کرد! چه تفاوتی مابین این سه حالت ایجاد می‌شود؟

بیشتر بخوانید: تعمیرات اپل 

در حالت اول که آفتاب تازه طلوع کرده بود، چشم ما آن شی را کمی قرمزتر می‌بیند. در حالت دوم (ظهر) شی حالتی متعادل تر پیدا می‌کند و رنگ یا بهتر بگوییم نورهای بازتاب شده آن روشن تر (سفیدتر) به نظر می‌رسند و در حالت سوم نور های ساطع شده از جسم کاملا شفاف و سفید به نظر می‌آیند. علیرغم اینکه این یک واقعیت علمی است، اغلب ما اصلا متوجه آن نمی‌شویم و به نوعی تغییرات نور را در محیط ها و شرایط مختلف درک نمی‌کنیم، اما دلیل این مسئله چیست؟ دلیل این موضوع به عملکرد مغز انسان ارتباط دارد. مغز انسان به گونه‌ای عمل می‌کند که در برخی شرایط تصمیم می‌گیرد شدت نور آبی را کم یا زیاد کند و بدین ترتیب تعادل مابین تصویر پیش روی چشم انسان در شرایط نوری مختلف را به وجود می‌آورد! شاید به یاد داشته باشید که چند وقت پیش تصویری در فضای مجازی از یک لباس دو رنگ منتشر شده بود و برخی افراد آن را سیاه و آبی می‌دیدند و برخی دیگر مدعی بودند که رنگ لباس سفید و طلایی است! این موضوع کاملا به عملکرد مغز انسان و تصمیم‌گیری آن در مشاهدات وابسته بوده و می‌تواند مثال خوبی برای درک گفته های پیشین ما باشد.

 

گارانتی رسمی تعمیرات اپل | 02175147 | خیابان جمهوری، نرسیده به پل حافظ، خیابان لاله، پلاک 9 واحد منفی 1

 

قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون چیست؟ | گارانتی اپل

 

قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون سبب می‌شود که نورهای بازتابیده شده از صفحه گوشی به مقدار قابل توجهی کمتر شوند و به صورت فشرده‌تر و با حالتی که بهتر توسط مغز قابل درک باشند ساطع گردند. در این شرایط دیگر مغز انسان نیازی ندارد که مراحل پیچیده برای فیلتر کردن شدت رنگ های آبی و ارائه یک تصویر منسجم را انجام دهد، چون تقریبا بخش اصلی کار توسط قابلیت True Tone انجام می‌شود. اپل در تکنولوژی True Tone بستری فراهم کرده که تفکیک‌پذیری محتوای نمایش در شرایط خاص مثل زمان هایی که در محیط های باز و تحت تابش نور از گوشی موبایل استفاده می‌کنید افزایش یابد. طبیعتا در اینگونه مواقع چون مقدار نور بازتاب شده از نمایشگر گوشی به واسطه قابلیت تروتون (True Tone) کاهش یافته و با نسبت مناسب تری ساطع می‌شود، محتوای صفحه هم توسط چشم و مغز انسان قابل درک تر خواهد بود. پس در مجموع قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون از نظر علمی دو مزیت دارد. اولی اینکه تفکیک پذیری و نمایش محتوا در محیط های باز و تحت تابش نور را با کیفیت بهتری امکانپذیر می‌کند و دوم اینکه تصویری قابل درک تر و فیلتر شده را برای چشم و مغز انسان ارائه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل

درک تفاوت ال سی دی True Tone و بدون True Tone در عمل

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل ارائه کردیم احتمالا کاملا متوجه ماهیت قابلیت تروتون در آیفون ها و آیپد های اپل شدید، اما این تکنولوژی در عمل چطور قابل درک خواهد بود؟ تصور کنید یک پارچه سفید را پیش روی شما قرار دهیم و شما به آن نگاه کنید. از دید شما آن پارچه کاملا سفید رنگ به نظر می‌رسد، اما به محض اینکه یک پارچه سفیدتر را در کنار آن قرار دهید، شما متوجه تفاوت مابین رنگ آن دو پارچه خواهید شد. بنابراین تا زمانی که دو پارچه کنار هم قرار داده نشوند و به طور همزمان به هر دوی آن ها نگاه نکنید، متوجه تفاوت مابین آن ها نخواهید شد. همین روال در قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون هم وجود دارد و تا زمانی که دو ال سی دی بهره‌مند از این تکنولوژی و عدم بهره‌مند از این تکنولوژی را در کنار هم قرار ندهید، متوجه تفاوت مابین آن ها نخواهید شد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

برای مثال اگر در شرایط کاملا مشابه و با وضعیت نوری یکسان به آیفون 7 پلاس و آیفون 8 پلاس را در کنار هم قرار دهید، به خوبی متوجه شفافیت بیشتر نمایشگر آیفون 8 پلاس خواهید شد و این شفافیت بیشتر به لطف قابلیت تروتون (True Tone) ارائه شده است. تکنولوژی مذکور برای اینکه بتواند فیلتر کردن نور را با بهترین کیفیت ممکن انجام دهد از یک سنسور نور شش کاناله استفاده می‌کند که تعادل رنگ سفید را به گونه‌ای برقرار می‌سازد که با توجه به نور محیط در بهترین شرایط قرار گیرد و بدین ترتیب تصویری که روی نمایشگر گوشی ارائه می‌شود دلپذیرتر، شفاف تر و طبیعی تر به نظر آید. با توجه به اینکه این روزها کاربران برای مدت زمان های طولانی از گوشی، تبلت و کامپیوترها استفاده می‌کنند، پیاده سازی تکنولوژی مثل True Tone در این گجت ها می‌تواند اقدامی بسیار کاربردی باشد و مقدار آسیب وارد بر چشم و خستگی مغز و چشم در بازه های زمانی طولانی را به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

 

گارانتی رسمی تعمیرات اپل | 02175147 | خیابان جمهوری، نرسیده به پل حافظ، خیابان لاله، پلاک 9 واحد منفی 1

 

قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون چیست؟ | گارانتی اپل

 

تفاوت True Tone (تروتون)، Brightness (روشنایی) و حالت شب (Night Shift)

مابین قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون و قابلیت های Brightness و Night Shift تفاوت های عمده وجود دارد و این سه نسبت به هم کاملا متمایز هستند. روشنایی یا همان Brightness شدت نوری است که توسط پنل نمایشگر گوشی و چراغ های ال ای دی کوچک پس زمینه آن قابل تولید هستند. قابلیت Night Shift قابلیتی است که منجر به فیلتر شدن نور آبی صفحه برای ایجاد حالتی بهتر در شب و محیط های تاریک و جلوگیری از خستگی چشم می‌شود. زمانی که حالت Night Shift فعال باشد نور آبی کاملا فیلتر خواهد شد و هیچ آنالیز دقیقی برای ارائه بهترین کیفیت و نتیجه ارائه نمی‌کند. تصویر صفحه نمایش در حالتی که قابلیت Night Shift فعال باشد بیشتر به رنگ نارنجی نزدیک می‌شود و این قابلیت فقط برای استفاده در ساعات پایانی روز و زمانی که به تخت رفته‌اید و از موبایل استفاده می‌کنید توصیه می‌شود. اما تروتون قابلیتی است که محدود به بازه زمانی و شرایط خاصی نمی‌شود و به نوع خودکار با فیلتر نور بهترین تصویر را برایتان ارائه خواهد کرد. بنابراین مابین سه گزینه نامبرده شده تفاوت های محسوسی برقرار است.

فعال و غیر فعال کردن قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون

امکان فعالسازی یا غیر فعال کردن قابلیت تروتون در گوشی آیفون و آیپد های اپل وجود دارد. بدین منظور کافیست مراحل زیر را طی کنید:

 

گارانتی رسمی تعمیرات اپل | 02175147 | خیابان جمهوری، نرسیده به پل حافظ، خیابان لاله، پلاک 9 واحد منفی 1

 

قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون چیست؟ | نمایندگی اپل

 

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Display & Brightness را انتخاب کنید.
  • اسلایدر کنار گزینه True Tone را لمس نمایید تا دستور فعال سازی یا غیر فعال کردن آن صادر شود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات آیفون 11 پرو

به همین راحتی می‌توانید قابلیت تروتون را در آیفون یا آیپدتان فعال و غیر فعال نمایید. این قابلیت به طور پیش فرض در آیفون های اپل فعال است و ما توصیه می‌کنیم که آن را در همان حالت فعال باقی بگذارید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به صحبت در رابطه با قابلیت True Tone صفحه نمایش آیفون پرداختیم و علاوه بر شرح نحوه عملکرد آن، تفاوت این تکنولوژی با قابلیت Night Shift و Brightness را هم شرح دادیم. امیدواریم از این مطلب اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

بیشتر بخوانید:

تاچ ال سی دی آیفون XS

ال سی دی iPhone SE

قیمت تاچ ال سی دی آیفون 8

خرید گوشی

تعمیرات تخصصی آیفون
در نمایندگی اپل با گارانتی رسمی

دفتر مرکزی75147-021
تعمیرات تخصصی آیفون
در گارانتی اپل

مقالات آموزش تعمیرات آیفون

آموزش گام به گام تعویض انواع قطعات اپل

اطلاعات بیشتر آموزش گام به گام تعویض انواع قطعات اپل

تعمیر باتری انواع آیفون

مقالات راهنمای تعویض باتری اپل

اطلاعات بیشتر تعویض باتری انواع آیفون

تعمیرات تخصصی اپل واچ

اطلاعات بیشتر
تعمیرات اپل واچ

فروشگاه قطعات تعمیرات اپل

خرید قطعات اورجینال آیفون (با گارانتی اصالت قطعه)

اطلاعات بیشتر فروشگاه قطعات موبایل

تعویض ال سی دی انواع آیفون

مقالات راهنمای تعویض ال سی دی اپل

اطلاعات بیشتر مقالات راهنمای تعویض ال سی دی اپل