گارانتی گوشی موبایل چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

گارانتی گوشی موبایل چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

گارانتی گوشی موبایل مسئله‌ای است که در حین خرید احتمالا با آن رو به رو خواهید شد. اما گارانتی یا ضمانت گوشی به چه معناست و اصلا چه کاربردی دارد؟ در این مطلب می‌خواهیم در مورد گارانتی گوشی های موبایل و نحوه استفاده از آن صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

نصب اپلیکیشن

یک توصیه ایمنی در مورد همه گوشی ها
همیشه از اپ استورهای مطرح مثل بازار و گوگل پلی دانلود کنید چون سیستم انتی ویروس هشدار دارند و اگر برنامه ای رفتار مخرب داشت به شما هشدار داده می شود. با این کار عملکرد گوشی شما همیشه بالا خواهد بود.

منظور از گارانتی گوشی چیست؟

گارانتی تعهدی است که شرکت در قبال خراب شدن قطعات دستگاهی که از آن خرید می‌کنید ارائه می‌کند. برای مثال زمانی که شما یک خودروی جدید خریداری کنید، برخی قطعات خاص مثل گیربکس خودرو تا مدت زمان مشخصی (مثلا 3 سال) تحت گارانتی قرار می‌گیرند. این موضوع بدان معناست که اگر تا مدت زمان 3 سال بعد از خرید خودرو، گیربکس آن دچار هر مشکلی شود، شرکت سازنده بدون دریافت هزینه نسبت به تعمیر یا حتی تعویض آن اقدام خواهد کرد. در گوشی های موبایل هم به همین صورت گارانتی یا ضمانت وجود دارد.

برای مثال نمایندگی های سامسونگ ممکن است گوشی خاصی را با ضمانت 12 ماهه در اختیار مشتری قرار دهند. در این شرایط اگر در طول مدت زمان 12 ماه مشکلی برای گوشی ایجاد شود، نمایندگی به طور رایگان آن را تعمیر خواهد کرد و صحیح و سالم در اختیار مشتری قرار می‌دهد. بنابراین تقریبا به طور واضح با مفهوم گارانتی گوشی های موبایل آشنا شدید. اما در رابطه با گارانتی گوشی تبصره هایی هم وجود دارد که سعی می‌کنیم در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

گارانتی گوشی موبایل چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

تبصره ها و محدودیت های گارانتی گوشی موبایل

هر یک از شرکت های سازنده گوشی موبایل ممکن است تحت ضوابط و شرایط خاصی مدل های مختلف گوشی خود را گارانتی کنند. عواملی همچون قطعاتی که گارانتی می‌شوند یا مدت زمان گارانتی گوشی ممکن است متفاوت باشد. برای مثال ممکن است شرکت اپل گوشی پرچمدار خود را با 12 ماه گارانتی در اختیار کاربران قرار دهد اما شرکت سامسونگ پرچمدار خود را با 6 ماه گارانتی روانه بازار کند. بنابراین همیشه محدودیت های خاصی در گارانتی گوشی های موبایل وجود دارد که برای بررسی آن ها می‌توانید به بروشور ضوابط و شرایط گارانتی شرکت ارائه دهنده خدمات گارانتی مراجعه کنید. برخی از واضح ترین مشکلاتی که در گوشی های موبایل اغلب شامل گارانتی نمی‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • خرابی ناشی از آب خوردگی: تقریبا هیچ شرکت سازنده موبایلی گوشی خود را در برابر آب خوردگی گارانتی نمی‌کند! حتی گوشی هایی مثل آیفون XS اپل یا گلکسی S9 سامسونگ که از استاندارد ضد آب IP68 پشتیبانی می‌کنند و عملا ضد آب طراحی شده‌اند هم در برابر خرابی ناشی از آب خوردگی ضمانت ندارند. بنابراین اگر گوشی شما در اثر تماس با آب دچار مشکل شود، شامل ضوابط گارانتی نخواهد بود. برای آشنایی با اقداماتی که باید در صورت تماس گوشی با آب انجام گیرد به مطالعه مقاله “چگونه از خراب شدن گوشی آب خورده جلوگیری کنیم؟” بپردازید.
  • خرابی ناشی از ضربه: اگر گوشی بنا به سهل انگاری شما از دستتان بیفتد و در اثر ضربه ل سی دی یا هر بخشی از آن بشکند، تحت گارانتی قرار نخواهد گرفت! بنابراین فکر نکنید که وقتی گوشی شما گارانتی دارد، حتی اگر از دستتان بیفتد و ال سی دی آن بشکند هم به طور رایگان قادر به تعمیر خواهید بود. به طور کلی خرابی هایی که کاربر به طور مستقیم در به وجود آمدن آن ها دخیل باشد تحت ضوابط گارانتی گوشی های موبایل قرار نمی‌گیرند.
  • دزدیده شدن: گارانتی گوشی هیچ ارتباطی به دزدیده شدن آن ندارد! یعنی شرکتی که گوشی شما را گارانتی می‌کند مسئولیتی در قبال این موضوع که گوشی شما دزدیده شود بر عهده نخواهد شد. پس انتظار نداشته باشید که با اثبات دزدیده شدن گوشی خود بتوانید از شرکت ارائه دهنده خدمات گارانتی یک گوشی جدید دریافت کنید!
  • صدمات خارجی که کاربر در آن ها دخیل است: هیچ یک از صدمات خارجی که کاربر به طور مستقیم در به وجود آمدن آن ها دخیل باشد، تحت ضوابط گارانتی گوشی های موبایل قرار نمی‌گیرد. برای مثال اگر شما گوشی را در جیب خود قرار دهید و در اثر برخورد ال سی دی یا بدنه دستگاه با دسته کلیدتان خط و خش های روی بدنه و LCD گوشی ایجاد شود، نمی‌توانید از گارانتی گوشی برای تعویض ال سی دی یا قاب دستگاه استفاده کنید.
  • سوختن پیکسل هایی از ال سی دی: شاید جالب باشد بدانید اغلب کمپانی های سازنده گوشی موبایل، ال سی دی گوشی ها را تحت شرایط و ضوابط خاص و گاها عجیبی گارانتی می‌کنند. برای مثال برخی شرکت ها سوختن تعداد مشخصی از پیکسل های ال سی دی گوشی را تحت گارانتی قرار نمی‌دهند و فقط در شرایطی ال سی دی گوشی را تحت گارانتی تعویض می‌کنند که ال سی دی به طور کامل بسوزد یا مثلا تعداد مشخصی از پیکسل های آن سوخته باشد. برای مطلع شدن از جزئیات دقیق گارانتی ال سی دی گوشی های موبایل باید به توضیحات گارانتی شرکت ارائه کننده خدمات آن مراجعه نمایید.

موارد فوق تنها بخشی از تبصره ها و محدودیت های گارانتی گوشی های موبایل محسوب می‌شوند. متاسفانه در خیلی از موارد شرکت های ارائه دهنده خدمات گارانتی با استناد به این بندها و تبصره ها از تعمیر گوشی کاربران تحت ضوابط گارانتی سرپیچی می‌کنند. به همین دلیل است که خیلی از کاربران اصلا عقیده‌ای به خرید گوشی های با گارانتی ندارند و گارانتی گوشی های موبایل را بی‌معنا تلقی می‌کنند.

گارانتی گوشی موبایل چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

گارانتی گوشی در ایران توسط شرکت های ثانویه

اما گارانتی گوشی های موبایل در ایران به شیوه متفاوت تری انجام می‌گیرد! در اغلب کشورهای دیگر شرکت سازنده گوشی مستقیما موبایل های خود را گارانتی می‌کند اما در ایران به جز شرکت های محدودی همچون سامسونگ که دارای نمایندگی رسمی هستند، ضمانت محصولات سایر برندهای تولید کننده گوشی توسط شرکت های ثانویه انجام خواهد شد. برای مثال در خارج ایران خود شرکت اپل آیفون و آیپدهایش را تحت گارانتی قرار می‌دهد. یعنی اگر کاربری که آیفون های اپل را خریداری کرده دچار مشکل شود باید به مراکز خدمات دهی خود اپل مراجعه کند و مشکل را برطرف سازد، اما به دلیل تحریم ها در کشور ما اینطور نیست و خیلی از شرکت های ثانویه خدمات گارانتی را برای گوشی های برندهای متفاوت ارائه می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمایندگی های اپل در ایران به مطالعه مقاله “نمایندگی‌ اپل در ایران” بپردازید.

در کشور ما اغلب گوشی ها توسط شرکت های ثانویه ضمانت یا گارانتی می‌شوند. روند کار این شرکت ها بدین صورت است که در حین خرید گوشی قراردادی با مشتری امضاء می‌کنند و در ازای دریافت مبلغی مشخص گوشی خریداری شده وی (از هر برندی که باشد) را گارانتی می‌نماید. به همین دلیل است که شما در حین خرید یک گوشی با دو نسخه از آن رو به رو می‌شوید که به ادعای فروشنده یکی از آن ها گارانتی دارد و دیگری گارانتی نخواهد داشت! همیشه هم قیمت نسخه‌ای از گوشی که با گارانتی عرضه می‌شود بالاتر از نسخه بدون گارانتی آن خواهد بود.

در این نوع از گارانتی یک شرکت ثانویه تحت ضوابط خاص و با دریافت هزینه‌ای مشخص ضمانت می‌کند که تعمیر قطعات و خرابی های گوشی شما را برای بازه زمانی معینی بر عهده بگیرد. یعنی ماهیات گارانتی در این روش تغییر نمی‌کند اما شرکتی که خدمات گارانتی را ارائه کرده نسبت به حالت اصلی که خود کمپانی سازنده گوشی است متفاوت خواهد بود. به دلیل اینکه شرکت هایی همچون اپل در داخل کشور نمایندگی رسمی ندارند، این روش بهترین روش گارانتی گوشی در ایران محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که شرکت هایی همچون سامسونگ در ایران نمایندگی رسمی دارند و بهتر است همیشه گوشی هایی که خریداری می‌کنید را تحت گارانتی رسمی نمایندگی این شرکت ها تهیه کنید.

چگونه از گارانتی گوشی موبایل استفاده کنیم؟

همانطور که پیش از این هم اشاره داشتی، خرابی ها و تعمیرهای خاصی تحت ضوابط گارانتی قرار گرفته و به طور رایگان انجام می‌شوند. اگر مطمئن هستید خرابی که در گوشی شما به وجود آمده تحت ضوابط گارانتی قابل تعمیر است، می‌توانید از آن استفاده کنید. اما چطور باید این کار را انجام دهیم؟ بدین منظور کافیست به یکی از نمایندگی های شرکتی که گوشی شما را گارانتی کرده مراجعه کنید و با ارائه کارت گارانتی و فاکتور خرید یا هر مدرکی دیگری که از شما خواسته می‌شود درخواست تعمیر خود را ارائه کنید. با مراجعه حضوری به فروشگاهی که موبایل خود را از آن خریداری کرده‌اید هم باید قادر به پیگیری گارانتی گوشی خود باشید.

در این شرایط شرکت ارائه دهنده گارانتی گوشی موظف است پیگیری های لازم را انجام داده و در صورت امکان تعمیر دستگاه را بدون دریافت هزینه انجام دهد. طبق بررسی های صورت گرفته نمایندگی های رسمی سامسونگ در ایران اغلب در گارانتی خوبی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و سعی نمی‌کنند با تبصره و دلیل از تعمیر گوشی مشتریان سر باز زنند، اما متاسفانه دیده شده که خیلی از شرکت های ثانویه ارائه دهنده خدمات گوشی در این شرایط سعی می‌کنند از انواع و اقسام روش های گوناگون استفاده کنند تا از تعمیر رایگان گوشی مشتریان سر باز زنند. این مسئله سبب شده تا گارانتی گوشی های موبایل در ایران خیلی وضعیت خوبی نداشته باشد.

گارانتی گوشی موبایل چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

تعمیر گوشی تحت گارانتی چقدر زمان می‌برد؟

اما شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که تعمیر گوشی تحت گارانتی چه میزان زمان می‌برد؟ عموما برای اینکه گوشی تحت ضوابط گارانتی تعمیر شود باید زمان نسبتا طولانی منتظر بمانید. البته این مسئله فقط در کشور ما به این صورت است و نمایندگی های رسمی شرکت های سازنده گوشی در خارج از کشور خیلی سریع به درخواست های مشتریان رسیدگی کرده و تکلیف درخواست ها را مشخص می‌کنند، اما متاسفانه در کشور ما اینطور نیست و گاها بالغ بر 10 روز طول می‌کشد تا گوشی یک مشتری تحت ضوابط گارانتی تعمیر شده و به دست وی برسد. بنابراین اگر گوشی خود را برای استفاده از خدمات گارانتی به نمایندگی های داخل کشور سپردید، بهتر است حداقل برای مدت زمان 7 روز فکر بکارگیری گوشی را از سرتان بیرون کنید!

آیا ضمانت گوشی موبایل ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد؟

اغلب گوشی های هوشمند به گونه‌ای طراحی می‌شوند که خیلی راحت و ساده (حداقل برای مدت زمان چند سال) دچار مشکل نشوند. همین ضریب اطمینان بالاست که سبب می‌شود شرکت های سازنده گوشی با اعتماد به نقش کامل خدمات پس از فروش و گارانتی موبایل را ارائه کنند. موارد رایجی که باعث خرابی گوشی افراد می‌شوند هم اغلب از ضوابط گارانتی خارج هستند. برای مثال 90 درصد خرابی های ال سی دی گوشی ها با افتادن گوشی از دست کاربر ارتباط دارد که این مسئله خارج از ضوابط گارانتی است! پس فقط درصد کمی از گوشی ها در بازه زمانی که تحت گارانتی قرار می‌گیرند دچار مشکلاتی خواهند شد که قابلیت تعمیر با استفاده از گارانتی را دارند. در اینجا تصمیم گیری بر عهده شماست!

اگر فکر می‌کنید فرد بدشانسی هستید و ممکن است گوشی شما علیرغم این تفاسیر به گونه‌ای خراب شود که تحت ضوابط گارانتی قابل تعمیر باشد، بهتر گوشی را با گارانتی خریداری کنید. اما اگر طور دیگری فکر می‌کنید بهتر است از گارانتی گوشی صرف نظر نمایید. این روزها مسئله بیمه گوشی های موبایل بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن توصیه می‌کنیم به مطالعه دو مقاله “بیمه گوشی موبایل چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟” و همچنین “تفاوت بیمه و گارانتی موبایل در چیست؟” بپردازید.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به شرح ماهیت گارانتی گوشی های موبایل پرداختیم و نحوه استفاده از آن را هم بیان کردیم. به نظر شما آیا بهره‌مندی از گارانتی گوشی ارزش پرداخت هزینه بیشتر در حین خرید را دارد؟ به نظرتان کدام شرکت بهترین گارانتی موبایل را ارائه می‌کند؟

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (43)

guest
43 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
امیر خداوندی
امیر خداوندی
1 سال گذشته

سلام من گوشیم poco x3 pro داشتم با گوشبم کار میکردم یهو هنگ کرد و دیگه کار نکرد بعد چند دیقه دیدم درست نمیشه دستمو تو دکمه پاور نگه داشتم و خاموش کردم و از اون موقع کار نمیکنه

محمد لشکری
محمد لشکری
1 سال گذشته

سلام دادش برای منم همین مشکل صورتگرفته درست نشده نیردی گوشی فروشی

محمد
محمد
1 سال گذشته

دقیقا برای منم همین اتفاق افتاد بعد که بردم تعمیرات موبایل گفت پایه های سیپیو مشکل داره و دیگه به درد نمی خوره گوشی

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال گذشته

ایا خرابی باتری شامل گارانتی میشه

یه بنده خدا
یه بنده خدا
1 سال گذشته

سلام ببخشید گوشی من a21s هست و از دیشب اتفاقی صفحش مشکل پیدا کرده و پر پر میزنه و هعی تند تر میشه و از عصری نصف صفحه کامل مشکی و خاکستری میشه بقیه صفحه هم تصویر زمینمه یه خیلی هم سو سو میزنه
آیا شامل گارانتی میشه ؟

امید
امید
2 سال گذشته

آیا تعویض باتری جزو گارانتی است ؟

مهدی
مهدی
2 سال گذشته

واقعا ضعیفه هنوز بعد از یک ماه معلوم نیست کی درست میشه