چگونه از باد کردن باتری موبایل پیشگیری یا جلوگیری کنیم؟

چگونه از باد کردن باتری موبایل پیشگیری یا جلوگیری کنیم؟

تعمیرات موبایل

برای تعویض باتری اپل و سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

باد کردن باتری گوشی یکی از اتفاق های رایجی محسوب می‌شود که شاید شما هم با آن مواجه شده باشید. ما پیش از این در رابطه با دلایل بروز این مشکل صحبت کرده بودیم، اما حالا می‌خواهیم در مورد روش های جلوگیری از باد کردن باتری موبایل صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله دلیل تورم و باد کردن باتری گوشی چیست و برای رفع آن چه کنیم؟به طور کامل در رابطه با علت باد کردن باتری موبایل صحبت کرده بودیم و اشاره داشتیم که در صورت مواجه شدن با این مشکل چه راه حل هایی پیش رویتان قرار دارد، اما گذشته از دلایل اصلی که منجر به بروز این مسئله می‌شوند، چه عوامل و اقداماتی می‌توانند از باد کردن باتری موبایل جلوگیری کنند؟ به بیان دیگر کاربران با در نظر گرفتن چه نکاتی می‌توانند مطمئن باشند که با مشکل باد کردن باتری موبایل رو به رو نخواهند شد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق تر در رابطه با روش های جلوگیری از باد کردن باتری موبایل صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با موبایل کمک همراه باشید.

چه عاملی باعث باد کردن باتری موبایل می‌شود؟

پیش از اینکه در رابطه با روش های جلوگیری از باد کردن باتری موبایل صحبت کنیم، بهتر است کمی در مورد دلیل بروز این مسئله فیزیکی و شیمیایی اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. باتری هایی که در گوشی های موبایل امروزی استفاده می‌شوند قابل شارژ و از نوع لیتیوم یونی هستند. ساختار این باتری ها به گونه‌ای است که از نظر شدت جریان محدودیت هایی دارند. شدت جریان در واقع مقدار جریان الکتریکی است که می‌توانند به یک باتری لیتیوم یونی وارد شده و از سلول های آن عبور کند. زمانی که باتری های لیتیوم یونی برای مدت زمان طولانی در شارژ قرار گیرند و بیش از حد شارژ شوند یا اصطلاحا حالت اورشارژ (Overcharge) به وجود آید، در سلول های باتری متالیک لیتیوم به وجود می‌آید و این متالیک لیتیوم روی آند قرار می‌گیرد. در این حالت آند حالت اکسید کننده به خود می‌گیرد و این پروسه منجر به رهاسازی گازها و ترکیباتی خواهد شد که نهایتا تورم یا باد کردن باتری موبایل را در پی دارند. بنابراین علت باد کردن باتری موبایل یک پدیده فیزیکی کاملا قابل درک است که از واکنش های شیمیایی خاصی به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید:تعمیر باتری آیفون XS 

چگونه از باد کردن باتری موبایل پیشگیری یا جلوگیری کنیم؟

روش های جلوگیری از باد کردن باتری موبایل

نوبت به سوال اصلی می‌رسد! با چه روش هایی می‌توانیم از باد کردن باتری موبایل جلوگیری کنیم؟ در بخش زیر اصلی ترین روش هایی را معرفی می‌کنیم که با توجه و دقت در آن ها قادر به پیشگیری از تورم باتری گوشی خواهید بود.

  • از شارژر اصلی و اورجینال گوشی استفاده کنید: همانطور که قبلا گفتیم اصلی ترین عاملی که باعث باد کردن باتری موبایل می‌شود مربوط به اورشارژ شدن باتری خواهد بود و باد کردن این قطعه با شدت جریانی که از سلول های آن می‌گذرد ارتباط مستقیم دارد. طبیعتا در این بین کیفیت شارژر تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد باتری گوشی خواهد داشت. همیشه سعی کنید از شارژر اورجینال، فابریک و اصل گوشی خودتان برای شارژ آن استفاده کنید. مطمئنا باشید با استفاده از شارژر اصل و اورجینال هیچوفت با مشکل باد کردن باتری مواجه نخواهید شد. برای خرید شارژر اورجینال و اصل گوشی خود می‌توانید به فروشگاه قطعات موبایل مرکز موبایل کمک مراجعه کنید.
  • گوشی را برای مدت زمان طولانی به شارژ نزنید: توصیه می‌کنیم تا حد امکان از اتصال شارژر به گوشی برای مدت زمان های طولانی مثل شب تا صبح دوری کنید. اگرچه در بررسی ها مشخص شده که اتصال گوشی به شارژر در مدت زمان های طولانی مشکلی برای باتری ایجاد نمی‌کند، اما بهتر است این کار را نکنید چون یک اختلال کوچک در عملکرد شارژر و گوشی می‌تواند در این حالت منجر به اورشارژ شدن باتری و بروز مشکل باد کردن باتری موبایل شود.
  • از داغ شدن باتری جلوگیری کنید: داغ شدن باتری و به طور کلی گرما می‌تواند یکی از اصلی ترین عوامل موثر در تشدید احتمال بروز پدیده تورم باتری باشد. توصیه می‌کنیم همیشه سعی کنید با روش های مختلف از داغ شدن باتری گوشی خود به ویژه زمانی که گوشی در شارژ قرار دارد جلوگیری نمایید. زمانی که گوشی شما به شارژر متصل می‌شود، شدت جریانی که از آن عبور می‌کند خود به خود منجر به داغ شدن باتری خواهد شد، پس سعی کنید در این شرایط گوشی را با روش های مختلف خنک نگه دارید. یکی از روش های موثری که می‌توان از آن استفاده کرد مربوط به کوتاه کردن مدت زمان قرار دادن گوشی در شارژ است که از ایجاد گرمای بیش از حد در بدنه گوشی جلوگیری می‌کند.
  • در حین شارژ از گوشی استفاده نکنید: استفاده کردن از گوشی در حین شارژ شاید در عمل هیچ مشکلی برایتان به وجود نیاورد اما منجر به چند برابر شدن شدت گرمای تولید شده در دستگاه و افزایش فشار وارد بر باتری می‌شود! شاید بپرسید چطور؟ زمانی که گوشی به شارژر وصل است، شدت جریانی که در حال انتقال از شارژ به سوکت شارژ و باتری گوشی است خود به خود گرمای زیادی تولید می‌کند. زمانی که شما هم از گوشی استفاده می‌کنید، منابع آن نظیر پردازنده، رم و غیره را بکار می‌گیرید و فعالیت این منابع هم بسته به حجم فعالیت منجر به تولید گرما می‌شود. بنابراین در این شرایط دو عامل تولید کننده گرما در گوشی دست به دست هم می‌دهند و نتیجه امر چند برابر شدن شدت گرمای تولید شده و افزایش ریسک باد کردن باتری موبایل خواهد بود.
  • باتری های قدیمی را تعویض کنید: ساختار باتری های لیتیوم یونی به گونه‌ای است که بعد از گذشت مدت زمان خاصی ظرفیت اصلی خود را به تدریج از دست داده و کیفیت عملکرد سابق را نخواهند داشت. در این شرایط کاربر با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری مواجه می‌شود که در مقاله آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون) در رابطه با روش های مقابله از بروز این مسئله صحبت کردیم. زمانی که باتری گوشی شما به مرحله‌ای رسید که حتی با روش هایی که برای جلوگیری از زود خالی شدن شارژ باتری هم نتوانستید از خالی شدن زود به زود شارژ آن جلوگیری نمایید، حتما باتری آن را تعویض کنید. متاسفانه خیلی از کاربران در همین حالت از گوشی استفاده می‌کنند که این موضوع می‌تواند ریسک بروز پدیده هایی همچون باد کردن باتری موبایل را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: تعویض باتری سامسونگ گلکسی اس ۹ پلاس

تعمیرات اپل

برای تعویض باتری اپل و سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

موارد فوق اصلی ترین مواردی هستند که با در نظر گرفتن آن ها می‌توانید از باد کردن باتری موبایل خود جلوگیری به عمل آورید. پس همیشه سعی کنید از شارژر اورجینال و اصلی گوشی خودتان برای شارژ باتری آن استفاده کنید و از اتصال گوشی به شارژ برای مدت زمان طولانی دوری کرده و هیچوقت اجازه ندهید گرمای بیش از اندازه‌ای در گوشی به وجود آمده و منجر به داغ شدن آن در حین شارژ شود.

چگونه از باد کردن باتری موبایل پیشگیری یا جلوگیری کنیم؟

آیا تورم باتری گوشی می‌تواند خطرناک باشد و منجر به بروز حادثه شود؟

متاسفانه باد کردن باتری موبایل یک پدیده فیزیکی خطرناک است. زمانی که باتری لیتیوم یونی بر اثر واکنش های شیمیایی باد می‌کند می‌تواند حالتی مثل یک بمب ساعتی را داشته باشد که البته قدرت تخریب آن خیلی زیاد نیست اما برای کاربر خطرناک خواهد بود. دقت داشته باشید که هرچقدر باد کردن باتری گوشی با شدت بیشتری اتفاق بیفتد، خطر انفجار آن هم افزایش پیدا می‌کند. عموما باتری های لیتیوم یونی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداکثر مقاومت را در برابر بروز مشکلاتی همچون انفجار و غیره داشته باشند و پیش از ترکیدن ممکن است تا 3 الی 4 برابر اندازه اصلی خودشان تورم داشته باشند. اگر باتری گوشی شما بیش از اندازه باد کرده و نگران بروز حادثه خاصی هستید، توصیه می‌کنیم سریعا با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن ها کمک بخواهید.

اگر باتری گوشی باد کرد و دچار تورم چه کنیم؟

اما تصور کنید که بنا به هر دلیل باتری گوشی شما دچار تورم شده و شما می‌بینید که اندازه باتری به قدری بزرگ شده که قاب پشت گوشی را باز کرده است. در این شرایط تکلیف چیست؟ در اینگونه شرایط باید سریع و با دقت عمل کنید، در غیر این صورت ممکن است با انفجار باتری رو به رو شوید که می‌تواند منجر به وارد شدن خسارت های زیادی به شما از قبیل شکستن و معیوب شدن اجزای سخت افزاری گوشی و غیره شود. در اینگونه شرایط توصیه می‌کنیم ابتدا یک عینک مناسب را روی چشمان خود نصب کنید که مقاومت خوبی در برابر ضربه و شکستگی داشته باشد. سپس سعی کنید با هر ابزار مناسبی که در اختیار دارید باتری گوشی را از آن خارج کنید. دقت داشته باشید که باید تا حد امکان فاصله خود از گوشی را حفظ کنید و دست خود را از آن دور نگه دارید.

بیشتر بخوانید: تعمیر سامسونگ

به هیچ عنوان نباید در حین جداسازی باتری گوشی به آن فشار یا ضربه‌ای وارد شود چون این مسئله می‌تواند امکان انفجار باتری را چند برابر کند. پس از جداسازی باتری آن را در کیسه زباله بیاندازید و در خاک دفن کنید. همچنین می‌توانید باتری را به نزدیک ترین مرکز دفع زباله های خطرناک هم تحویل دهید تا مسئولین این بخش سایر اقدامات لازم را انجام دهند. اگر بنا به هر دلیل نمی‌خواهید شخصا ریسک جداسازی باتری لیتیوم یونی باد کرده از گوشی را بپذیرید، می‌توانید تماسی با کارشناسان موبایل کمک برقرار کنید و درخواست اعزام پیک برای دریافت گوشی موبایل خود را ثبت نمایید. به منظور ثبت درخواست اضطراری کافیست با شماره 75147-021 تماس حاصل نمایید.

باد کردن باتری موبایل

تعمیرات سامسونگ

برای تعویض باتری اپل و سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

چگونه متوجه معیوب بودن باتری گوشی خود شویم؟

اگر بتوانید معیوب بودن باتری لیتیوم یونی گوشی خود را شناسایی و زود نسبت به تعویض آن اقدام کنید، بدین ترتیب ریسک بروز مشکلاتی همچون باد کردن باتری موبایل خویش را به حداقل می‌رسانید. مراقبت خوب از باتری گوشی های موبایل هم می‌تواند به این مسئله و کاهش ریسک بروز مشکلاتی همچون باد کردن باتری کمک کند. برای آشنایی بیشتر با روش های مراقبت از باتری گوشی های موبایل به مطالعه مقاله ۶ نکته مهم در مورد باتری گوشی های موبایل و مراقبت از آن بپردازید.

زمانی که باتری گوشی شروع به متورم شدن کند، علائم و نشانه هایی در آن پدیدار می‌شود. برای مثال قاب گوشی درست کیپ نخواهد شد و مابین قاب پشت و بدنه دستگاه شکافی ایجاد می‌شود و مقدار این شکاف به تدریج افزایش می‌یابد. بروز این عامل بدون تردید می‌تواند نشان دهنده باد کردن باتری موبایل باشد. اگر با این وضعیت مواجه شدید توصیه می‌کنیم خیلی سریع درخواست تعویض باتری گوشی خود را در موبایل کمک به ثبت برسانید تا کارشناسان ما سریعا مشکل به وجود آمده را بررسی نمایند و باتری گوشی شما را تعویض کنند. برای آشنایی بیشتر با سرویس تعویض باتری موبایل کمک به مطالعه مقاله تعویض باتری گوشی آیفون و سامسونگ با ثبت سفارش آنلاینبپردازید.

همیشه سعی کنید پیش از اینکه باتری گوشی شما بیش از اندازه خراب شده و منجر به بروز دردسرهایی همچون باد کردن و تورم شود آن را تعویض نمایید. شاید این سوال در ذهنتان به وجود آید که چه موقع بهترین زمان تعویض باتری گوشی است؟ ما پیش از این در مقاله همه چیز در مورد تعویض باتری آیفون و اندروید ؛ بهترین زمان تعویض پاسخ این سوال را داده‌ایم. پس شما با بررسی وضعیت عملکرد باتری گوشی و تعویض به موقع آن می‌توانید تا حد زیادی از بروز مشکلاتی همچون تورم و باد کردن باتری موبایل جلوگیری به عمل آورید. فراموش نکنید که همیشه پیشگیری راه حل بهتر و کاربردی تری در مقایسه با درمان است.

چگونه از باد کردن باتری موبایل پیشگیری یا جلوگیری کنیم؟

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی آیفون

تعویض باتری باد کرده گوشی با ثبت سفارش در موبایل کمک

هر زمان با مشکل باد کردن باتری موبایل رو به رو شدید یا بنا به هر دلیل احساس کردید زمان تعویض باتری گوشی شما فرا رسیده، می‌توانید با یک تماس تلفنی ساده یا حتی از طریق سایت موبایل کمک درخواست تعویض باتری گوشی خود را به ثبت برسانید و ظرف چند ساعت گوشی خود را با باتری جدید و ضمانت اصالت قطعه درب منزلتان از کارشناسان ما تحویل بگیرید. کارشناسان موبایل کمک برای تعویض باتری گوشی شما از جدیدترین روش ها و مدرن ترین تجهیزات استفاده می‌کنند که به موجب آن کیفیت نهایی تعویض باتری به حداکثر می‌رسد. ضمن اینکه باتری های نصب شده در گوشی مشتریان با ضمانت اورجینال بودن ارائه می‌شوند. به منظور ثبت سفارش تعویض باتری گوشی خود در مرکز موبایل کمک کافیست با شماره 75147-021 و یا نمایندگی های موبایل کمک تماس حاصل نمایید یا با مراجعه به صفحه ثبت سفارش تعمیرات موبایل در سایت موبایل کمک درخواست خود را به صورت آنلاین به ثبت برسانید.

بیشتر بخوانید:

قطعات گوشی سامسونگ اس 8

باتری iPhone 8 Plus

قیمت باتری آیفون XS

 

برچسب‌ها: repair_article

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments