همه‌چیز درباره‌ی پیتزا

همه‌چیز درباره‌ی پیتزا

پیتزا، از محبوب‌ترین غذاهای دنیاست که در همه‌ی شهرها و کشورها، با طعم‌ و عطرهای مختلف یافت می‌شود. بدون شک همه با پیتزاهای آمریکایی و ایتالیایی و تفاوت‌های آن‌ها آشنایی دارند. در نتیجه این مقاله قصد دارد اطلاعاتی را درباره‌ی این غذای فوق‌العاده در اختیار شما بگذارد، که پیش‌تر نمی‌دانستید.

پیتزا در طول تاریخ

برخلاف تصور بیشتر افراد، زادگاه پیتزا به مصر و یونان باز می‌گردد. این غذا، از دوران باستان تاکنون رواج داشته و روز‌به‌روز تحول یافته تا به ظاهر امروزی خود دست پیدا کند. در آن زمان زیتون، از مواد غذایی به‌کار رفته در پیتزا بوده است

پیتزا در طول تاریخ

از آن‌جا که پیتزا و کشور ایتالیا با یکدیگر پیوند خورده‌اند، لازم است بدانید که در قرن هجدهم میلادی، این غذا در شهر ناپل محبوب شد و برای اولین‌بار، گوجه در تهیه‌ی آن به‌کار رفت. شکل اصلی این غذا در ایتالیا، ساختار مربعی داشته است. این مدل پیتزا هنوز هم به پیتزای سیسیلی معروف است.

ایتالیا، هم چنان رتبه‌ی اول پیتزا  در جهان را دارد و ارائه‌دهنده‌ی گران‌ترین نمونه‌های این غذا است. قیمت بالای پیتزا در این کشور، به این خاطر است که ایتالیایی‌ها در تهیه‌ی این غذا دقت و وسواس زیادی به خرج می‌دهند. سرآشپزهای ایتالیایی، امکان ندارد از خمیرهای آماده و کارخانه‌ای استفاده کنند و آن‌ها را به شیوه‌های کاملا خانگی می‌پزند. اما مهم‌ترین عامل در بالا رفتن قیمت، حضور سرآشپز دلخواه شما در خانه است. در حقیقت در ایتالیا این امکان وجود دارد که سرآشپز به منزل شما بیاید و غذا را در آشپزخانه‌ی شخصی شما تهیه کند. البته محتویات پیتزا هم نقش مهمی در این موضوع دارد. برای مثال، پیتزایی که در ترکیبات خود، خاویار داشته باشد، بدون شک گران قیمت و متفاوت است.

پیتزا، دوای هر درد

ایتالیایی‌ها به‌قدری به پیتزا علاقه‌مند هستند که به چشیدن طعم‌ها و تجربه‌های هیجان‌انگیز اکتفا نکرده‌اند. شماری از محققان این کشور، با اعلام نتایج مطالعات خود توضیح داده‌اند که خوردن مداوم پیتزا تا 59 درصد، خطر ابتلا به سرطان مری، 34 درصد ابتلا به سرطان دهان و تا 26 درصد احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد. البته باید توجه داشت که تنها پیتزاهای سالم قادر به چنین کاری هستند و این مزیتی نیست که تمامی پیتزاها را شامل شود.

در مجموع ارزش غذایی پیتزا معمولا نادیده گرفته می‌شود و اکثر افراد از آن به‌عنوان غذایی ناسالم یاد می‌کنند. اما چنین چیزی صحت ندارد. سلامت پیتزا، تنها به ترکیبات به‌کاررفته در آن بستگی دارد. و شاید کمتر کسی بداند که یک اسلایس پیتزا به‌طور میانگین، دارای 25 درصد پروتئین است.

یکی دیگر از نکات جالب راجع‌به پیتزا این است که در تمامی وعده‌ها خورده می‌شود. از شام و ناهار گرفته، تا صبحانه و عصرانه، این غذا در برنامه‌ی غذایی افراد مختلف جا خوش کرده است. کمتر غذایی را می‌توان نام برد که از چنین قابلیتی برخوردار باشد.

الهه‌ی جادو در قرن بیست‌ویک

اگر تاکنون قدرت جادویی پیتزا را در جوامع مختلف نادیده گرفته‌اید، مطمئنا با دیدن فیلم مرد پیتزایی، نظرتان عوض خواهد شد. این فیلم که در سال 2011 ساخته شده، پیتزا را موضوع اصلی قرار داده و جایگاهی افسانه‌ای برای آن قائل شده است. در این فیلم، یک کارمند که وظیفه‌ی رساندن پیتزا به دست سفارش‌دهندگان را دارد، از طریق خوردن یک گوجه‌فرنگی منحصربه‌فرد، به ابرقهرمان داستان تبدیل می‌شود و قدرتی مافوق ‌طبیعی پیدا می‌کند. این فیلم، نمایان‌گر جایگاه حقیقی این غذای استثنایی در فرهنگ و افکار مردم دنیاست

از آن‌جا که پیتزا و کشور ایتالیا با یکدیگر پیوند خورده‌اند، لازم است بدانید که در قرن هجدهم میلادی، این غذا در شهر ناپل محبوب شد و برای اولین‌بار، گوجه در تهیه‌ی آن به‌کار رفت. شکل اصلی این غذا در ایتالیا، ساختار مربعی داشته است. این مدل پیتزا هنوز هم به پیتزای سیسیلی معروف است. ایتالیا، هم چنان رتبه‌ی اول پیتزا  در جهان را دارد و ارائه‌دهنده‌ی گران‌ترین نمونه‌های این غذا است. قیمت بالای پیتزا در این کشور، به این خاطر است که ایتالیایی‌ها در تهیه‌ی این غذا دقت و وسواس زیادی به خرج می‌دهند. سرآشپزهای ایتالیایی، امکان ندارد از خمیرهای آماده و کارخانه‌ای استفاده کنند و آن‌ها را به شیوه‌های کاملا خانگی می‌پزند. اما مهم‌ترین عامل در بالا رفتن قیمت، حضور سرآشپز دلخواه شما در خانه است. در حقیقت در ایتالیا این امکان وجود دارد که سرآشپز به منزل شما بیاید و غذا را در آشپزخانه‌ی شخصی شما تهیه کند. البته محتویات پیتزا هم نقش مهمی در این موضوع دارد. برای مثال، پیتزایی که در ترکیبات خود، خاویار داشته باشد، بدون شک گران قیمت و متفاوت است. پیتزا، دوای هر درد ایتالیایی‌ها به‌قدری به پیتزا علاقه‌مند هستند که به چشیدن طعم‌ها و تجربه‌های هیجان‌انگیز اکتفا نکرده‌اند. شماری از محققان این کشور، با اعلام نتایج مطالعات خود توضیح داده‌اند که خوردن مداوم پیتزا تا 59 درصد، خطر ابتلا به سرطان مری، 34 درصد ابتلا به سرطان دهان و تا 26 درصد احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد. البته باید توجه داشت که تنها پیتزاهای سالم قادر به چنین کاری هستند و این مزیتی نیست که تمامی پیتزاها را شامل شود. در مجموع ارزش غذایی پیتزا معمولا نادیده گرفته می‌شود و اکثر افراد از آن به‌عنوان غذایی ناسالم یاد می‌کنند. اما چنین چیزی صحت ندارد. سلامت پیتزا، تنها به ترکیبات به‌کاررفته در آن بستگی دارد. و شاید کمتر کسی بداند که یک اسلایس پیتزا به‌طور میانگین، دارای 25 درصد پروتئین است. یکی دیگر از نکات جالب راجع‌به پیتزا این است که در تمامی وعده‌ها خورده می‌شود. از شام و ناهار گرفته، تا صبحانه و عصرانه، این غذا در برنامه‌ی غذایی افراد مختلف جا خوش کرده است. کمتر غذایی را می‌توان نام برد که از چنین قابلیتی برخوردار باشد. الهه‌ی جادو در قرن بیست‌ویک اگر تاکنون قدرت جادویی پیتزا را در جوامع مختلف نادیده گرفته‌اید، مطمئنا با دیدن فیلم مرد پیتزایی، نظرتان عوض خواهد شد. این فیلم که در سال 2011 ساخته شده، پیتزا را موضوع اصلی قرار داده و جایگاهی افسانه‌ای برای آن قائل شده است. در این فیلم، یک کارمند که وظیفه‌ی رساندن پیتزا به دست سفارش‌دهندگان را دارد، از طریق خوردن یک گوجه‌فرنگی منحصربه‌فرد، به ابرقهرمان داستان تبدیل می‌شود و قدرتی مافوق ‌طبیعی پیدا می‌کند. این فیلم، نمایان‌گر جایگاه حقیقی این غذای استثنایی در فرهنگ و افکار مردم دنیاست

البته برتری پیتزا به همین‌جا ختم نمی‌شود. این غذا از چنان قداستی برخوردار است که موزه‌ای را از آن خود کرده است. (Pizza Brain)، نام موزه‌ای در فیلادلفیلا است، که در گرامی‌داشت این غذا، تاسیس شده است. این موزه، نمونه‌های مختلف پیتزا را در اقصی نقاط جهان بررسی کرده و آن‌ها را با بازدیدکنندگان، به اشتراک می­گذارد. کتاب رکوردهای جهانی گینس، این مجموعه را در سال 2011 به‌عنوان «بزرگترین مجموعه اقلام مرتبط با پیتزا در جهان» ثبت کرد.

اگر به جایگاه پیتزا در دنیای کنونی دقت کنید، متوجه می‌شوید که پیتزا صرفا یک غذا نیست و نقش تعیین‌کننده‌ای در شیوه‌ی زندگی مردم جهان دارد. در راستای همین مسئله، شرکت ناسا حمایت مالی از یک پروژه‌ی ساخت و آزمایش چاپگری سه‌بعدی را متقبل شده، که می‌تواند برای فضانوردان پیتزا درست کند.

برای این غذای فوق‌العاده حتی مسابقات قهرمانی هم وجود دارد. 1991، سال آغاز این مسابقات بود. اکثر مواقع این برنامه در ایتالیا برگزار می‌شود؛ کشوری که مردم برای تبدیل شدن به بهترین پزنده‌ی پیتزای دنیا، با هم رقابت می‌کنند.

این اصلا جای تعجب ندارد، در عصری که هر روز هفته به برگزاری یک جشنواره‌ اختصاص دارد، پیتزا هم موقعیت تثبیت‌شده‌ای را از آن خود کرده باشد. هرسال در لاس‌وگاس، نمایشگاه بین‌المللی پیتزا برگزار می‌شود. این جشنواره که از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های پیتزا در جهان است، تنها به فعالان این حوزه اختصاص دارد و عموم مردم امکان شرکت در آن را ندارند.

در کشورهای خارجی که یک‌شنبه‌ها روز تعطیل است، بیشتر مردم به سفارش پیتزا روی می‌آورند. برای یک شب‌نشینی دل‌نشین در ایام استراحت چه گزینه‌ی بهتری از پیتزا وجود دارد؟ کدام غذاست که همه‌جای دنیا در دسترس باشد و طیف گسترده‌ای از مزه‌ها را شامل شود، و در عین حال محبوب‌ترین غذا در تمام جمع‌ها باشد؟

تنوع فرهنگی، تنوع پیتزا

هرچند پیتزای کلاسیک ایتالیایی از پنیر و گوجه تشکیل شده، اما تاپینگ‌های محبوب در فرهنگ‌های مختلف دنیا، متفاوت‌ هستند. این تفاوت در طرز تهیه پیتزا  از عادت‌های غذایی متفاوت و محصولات رایج در هر منطقه‌ی جغرافیایی ناشی می‌شود. مثلا آلمانی‌ها علاقه‌ی زیادی به تن ماهی دارند. به همین خاطر از آن در تهیه‌ی پیتزا هم استفاده می‌کنند. این در حالی است که مردم کشور کره، از چشیدن طعم سیب‌زمینی شیرین در پیتزا لذت می‌برند. شاید جالب باشد که بدانید نیمی از مردم انگلستان، علاقه‌ دارند که در پیتزا از آناناس استفاده شود. در کشور سوئد هم استفاده از موز در پیتزا محبوب است. و نخود سبز، رایج‌ترین تاپینگ در کشور برزیل است. این تنوع، تنها به چند کشور محدود بود. اما واقعیت این‌جاست که به اندازه‌ی وسعت کره‌ی زمین، پیتزاهای مختلف وجود دارد

تنوع فرهنگی، تنوع پیتزا

 

ایتالیا

مارگاریتا، از پرطرفدارترین طعم‌هاست. با این حال چه کسی احتمال می‌داد که انتخاب چنین عنوانی با مارگاریتا، ملکه‌ی ساووی در ارتباط باشد؟ اما واقعیت چنین است. در سال 1889، او درخواست پیتزایی کرد که متشکل از موزارلا، ریحان و گوجه بود. از آن‌جا که این دستور، بسیار مورد پسند واقع شد، نام ملکه را از آن خود کرد و اکنون به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین پیتزاها، در رستوران‌ها عرضه می‌شود.

آمریکا

اما نوبت به پیتزای پپرونی می‌رسد. این تاپینگ، بیشترین محبوبیت را میان مردم آمریکا دارد. علاقه به پپرونی، از طعم گوشت دودی و تندی متناسب آن ناشی می‌شود. مطابق آخرین آمار، آمریکایی‌ها سالانه بالغ‌بر 251 میلیون پوند، پپرونی برای تهیه‌ی پیتزا، مصرف می‌کنند.

هند

هند، کشور عظیم و پرجمعیتی بوده که کار را برای آمارگیری سخت کرده است. با این حال پنیر، مهم‌ترین تاپینگ به‌کاررفته در پیتزاهای این منطقه است.

ژاپن

قطعا بین موادغذایی مختلف و سس‌های هیجان‌انگیز، مایونز گزینه‌ی مناسبی برای پیتزا نیست. اما در کشور ژاپن استفاده از سس مایونز در پیتزا، بسیار رایج است. البته لازم به ذکر است که مایونز در این کشور، طعم شیرین‌تری دارد. با این حال، هم چنان انتخاب نامتداول و ناآشنایی برای سایر فرهنگ‌هاست.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments