با نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید آشنا شوید

نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید

دستگاه‌های اندرویدی هم در معرض خطر ابتلا به ویروس و بدا افزارها قرار دارند. متاسفانه در بسیاری از موارد علیرغم نشانه هایی که پدیدار می‌شوند، کاربر حتی نمی‌داند که تبلت یا گوشی وی به ویروس یا بد افزار دچار شده است. در این مقاله قصد داریم که به معرفی نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید

با افزایش محبوبیت و گسترش استفاده از سیستم عامل اندروید، تمرکز افراد سودجو و هکرها هم بر روی این سیستم عامل افزایش یافته است. هم اکنون بسیاری از ما با استفاده از دستگاه اندرویدی خود دست به انجام اقدامات حیاتی و حتی مالی می‌زنیم که درز جزئیات آن‌ها می‌تواند مشکل‌ساز شود. به عنوان مثال ممکن است از طریق گوشی هوشمند خود و مرورگر یا اپلیکیشن خاصی که در آن نصب کرده‌اید نسبت به خرید یک کالا از فروشگاه آنلاینی وارد عمل شوید. در این شرایط باید مشخصات کارت اعتباری خود را وارد کنید. تصور کنید که بنا به هر طریق، یک فرد سودجو بتواند به واسطه بد افزارها و ویروس‌های اندرویدی به این مشخصات دست پیدا کند!

بنابراین مسئله امنیت در اندروید از اهمیت به سزایی برخوردار است. این مسئله به ویژه برای ما ایرانی‌ها که اغلب از گوگل پلی استور (Google Play Store) به منظور دانلود اپلیکیشن‌ها استفاده نمی‌کنیم، بیش از پیش حائز اهمیت می‌شود. اما چگونه می‌توانیم متوجه شویم که گوشی یا تبلت اندرویدی ما به بد افزار (Malware) یا ویروس مبتلا شده و از این طریق در معرض ریسک قرار گرفته‌اید؟ خوشبختانه نشانه های خاصی وجود دارند که اغلب بد افزارها و ویروس ها در حین فعالیت‌های مخرب خود، آن‌ها را از خود نشان می‌دهند! با شناسایی این نشانه ها تقریبا می‌توانید دید بهتری نسبت به این موضوع داشته باشید و حدس بزنید که آیا دستگاه اندرویدی شما به ویروس یا بد افزار مبتلا شده یا خیر؟

هدف ما در این مقاله آشنا کردن شما با نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید است. اگر از تبلت یا گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید و حتما به مواردی که شرح می‌دهیم توجه داشته باشید. اگر احساس کردید که نشانه های نام برده شده در دستگاهتان وجود دارند، سریعا باید نسبت به جلوگیری از بروز مشکلات آتی وارد عمل شوید و دستگاه را از وجود هر نوع بد افزار و ویروس عاری کنید. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی گوشی

افت سرعت عملکرد ناگهانی و عجیب دستگاه

یکی از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید مربوط به افت ناگهانی و عجیب سرعت عملکرد دستگاه می‌شود. باز هم اشاره می‌کنیم که بروز افت ناگهانی و عجیب می‌تواند  نشانه ای مبنی بر وجود احتمالی بد افزار یا ویروس در دستگاهتان باشد. در نظر داشته باشید که تمام تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند به مرور زمان و با افزایش کاربرد تا حدی دچار افت سرعت عملکرد می‌شوند و این موضوع طبیعی است. اما اگر احساس کردید که افت سرعت عملکرد دستگاه به طور ناگهانی و مشکوکی تقویت شده است، این امر می‌تواند یکی از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید محسوب شود.

نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید

در بسیاری از موارد دیده شده که کاربر پس از نصب یک برنامه یا بازی خاص در دستگاه خود متوجه شده که سرعت عملکرد آن به شدت افت کرده است. اگر با شرایط این چنینی مواجه شدید، توصیه می‌کنیم که حتما آن برنامه یا بازی مشکوک را حذف کنید. همچنین با بررسی میزان مصرف رم (RAM) دستگاه از سوی اپلیکیشن‌هایی که در حال اجرا هستند هم می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های مشکوک را شناسایی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع، ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن‌ها یاری بخواهید.

خالی شدن بیش از اندازه و مشکوک شارژ باتری

خالی شدن مشکوک شارژ باتری دستگاه اندرویدی هم می‌تواند از دیگر نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید باشد. دقت داشته باشید که باز هم اغلب دستگاه‌های اندرویدی به مرور زمان با مشکل توان کم شارژدهی باتری و کیفیت نامطلوب آن مواجه می‌شوند. اما اگر احساس کردید خالی شدن شارژ باتری دستگاه بیش از اندازه زیاد و مشکوک شده است، این موضوع می‌تواند یکی از اصلی‌ترین نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید باشد. اما یک بد افزار یا ویروس چگونه بر روی میزان مصرف شارژ باتری دستگاه تاثیر می‌گذارد؟

نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید

بدافزارها و ویروس‌ها عموما در پس زمینه دستگاه فعال باقی می‌مانند و عموما اقدامات مخرب متعددی را به طور همزمان پردازش می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود که شارژ یا انرژی باتری مصرف گردد. بنابراین اگر به تازگی یک برنامه یا بازی را از منبعی نامطمئن دریافت و در گوشی یا تبلت خود نصب کرده‌اید و بلافاصله با مشکل خالی شدن سریع شارژ باتری مواجه شدید، بدانید که این موضوع می‌تواند یکی از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید باشد. بنابراین برنامه مذکور را حذف کنید. ضمنا شما با مراجعه به منوی تنظیمات دستگاه اندرویدی می‌توانید میزان مصرف شارژ هر یک از برنامه‌های نصب شده در آن را به طور دقیق بررسی کنید که این موضوع می‌تواند کمک به سزایی در شناسایی برنامه مخرب موجود در دستگاه کند.

نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل سامسونگ

افزایش بیش از اندازه و عجیب مصرف اینترنت

در بسیاری از موارد بدافزارها تنها در بخش‌های داخلی و عملکردی دستگاه اندرویدی شما اختلال ایجاد نمی‌کنند، بلکه تلاش دارند تا در شرایط وجود شبکه اینترنت مناسب با سرورهای خاص و مخربی ارتباط برقرار کنند. این موضوع سبب می‌شود که بدافزار با آن سرورها رد و بدل اطلاعات داشته باشید و به این صورت مصرف اینترنت شما افزایش پیدا کند. بنابراین افزایش بیش از اندازه، عجیب و ناگهانی مصرف اینترنت در دستگاه هم می‌تواند یکی دیگر از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید باشد.

نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید

مشاهده تبلیغات، پاپ‌آپ‌های عجیب و اجرای خودکار برنامه‌ها

در برخی از موارد بد افزارها یا ویروس‌ها بیشتر از اینکه بخواهند امنیت کاربر را تهدید کرده و به اطلاعات شخصی وی دسترسی یابند، در پی نمایش تبلیغات و درآمدزایی هستند! به عنوان مثال ممکن است در برنامه خاصی کد دستوری نوشته شود که به طور ناگهانی و بدون دخالت کاربر منجر به اجرای یک اپلیکیشن دیگر در گوشی شده و اقدامات تبلیغاتی خاصی را انجام دهد. باز شدن خودکار تلگرام و دعوت ناخواسته کاربران به کانال‌ها و گروه‌ها یک نمونه از این نوع مشکلات است که این روزها بسیاری از ما ایرانی‌ها ضمن دانلود برنامه‌های بازار با آن مواجه می‌شویم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مشکل و اجرای ناخواسته تلگرام به مطالعه مقاله “جلوگیری از باز شدن خودکار تلگرام و دعوت ناخواسته به کانال‌ها” بپردازید.

نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید

بنابراین بروز مشکلات و اتفاق‌هایی نظیر ارائه ناگهانی تبلیغات به صورت نوتیفیکیشن، نمایش پاپ‌آپ‌های عجیب و اجرای خودکار برنامه‌ها همگی می‌توانند از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید باشند. در این نوع موارد عموما بدافزار موجود هدف تبلیغاتی دارد و برای شما ریسک امنیتی ایجاد نمی‌کند، اما با این حال دیده شده که برخی از این نوع بد افزارها با اهداف چند منظوره هم طراحی شده باشند. پس به دنبال اپلیکیشن مخرب موجود در دستگاه باشید و آن را حذف کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ گلکسی A20

انجام اقدامات عجیب و خودکار از سوی دستگاه

در برخی از شرایط دیده شده که یک بدافزار یا ویروس در تبلت یا گوشی اندرویدی منجر به بروز اقدامات خاصی و عجیبی می‌شود که غیر قابل پیشگیری هستند! به عنوان مثال ممکن است دستگاه اندرویدی شما ناگهان و به صورت اتوماتیک ریستارت یا خاموش شود. در برخی از موارد هم فریز شدن دستگاه می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر وجود بد افزار یا ویروس در آن باشد. بنابراین اگر با مشکلات این چنینی مواجه شدید و به نوعی دریافتید که دستگاه اندرویدی شما اقدامات خودکار  عجیبی انجام می‌دهد، مطمئن باشید که با یک بد افزار یا ویروس رو به رو هستید. اجرای اتوماتیک تلگرام هم می‌تواند زیرشاخه این بخش باشد که در بخش قبل به آن اشاره کردیم.

وجود نویز و صداهای عجیب در حین برقراری تماس

یکی دیگر از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید مربوط به بروز نویز و صداهای عجیب در حین برقراری تماس تلفنی می‌شود. البته پدیدار شدن این نشانه نسبت به سایر نشانه های نام برده شده کمی نادرتر است، اما با این حال باید به آن به عنوان یکی از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید اشاره کنیم. این احتمال وجود دارد که بدافزاری در گوشی شما نصب شده باشد که هدف آن ضبط مکالمات صوتی شما و نقض حریم خصوصیتان باشد. این نوع بد افزارها عموما نویزها و صدهای عجیبی را در حین برقراری تماس تلفنی ساطع می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تعویض گلس یا شیشه ال سی دی Note 9 سامسونگ

دریافت پیامک‌های عجیب!

این مورد از دیگر نشانه های نادر وجود ویروس و بد افزار در اندروید به شمار می‌رود. در برخی از شرایط دیده شده که یک بدافزار خاص منجر می‌شود تا در گوشی اندرویدی افراد پیامک‌های عجیبی دریافت شود که عموما حاوی کد و نمادهای عجیب و غیرقابل درکی هستند.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید پرداختیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

قطعات موبایل

قیمت تاچ ال سی دی آیفون 6 Plus

قیمت تاچ ال سی دی A31

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (1)

guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
اعظم محمودی
اعظم محمودی
5 سال گذشته

با سلام و تشکر از ارائه توضیحات در رابطه با ویروسی شدن موبایل .می خواستم یک نمونه ویروسی شدن در گوشی موبایل که در مورد گوشی خودم اتفاق افتاد شما هم در جریان باشید این بود که یک ماه قبل مبلغ ۱۵۰ هزار تومان مبلغ پیامک برایم امده بود که برایم تعجب برانگیز بود که علی رغم اینکه من پیامک زیادی نفرستاده بودم و بیشتر با واتساپ کار می کردم و همینظور محتوای پیام تبلیغاتی غیر فعال بود که پرا این مبلغ طیاد شده است. و به ان توجه نکردم. تا اینکه هزینه میان دوره این ماه ۲۵۰ هزار تومان شد و به مراگز همراه اول مراجعه کردم و با شماره گیری ۹۹۹۰ متوجه شدم بدلیل ویروسی شدن گوشی پیامک به طور خودکار هر ثانیه بدون اینکه پیامکی را دریافت کرده باشم ارسال می شده که دلیل بر ویروسی شدن گوشی بوده است. خواستم این موضوع را در این سایت انعکاس دهید تا کسی ناخواسته متحمل هزینه زیاد بابت ویروسی شدن گوشی نشود چون هیچ علائمی دال بر ارسال پیامک ناخواسته وجود نداشت تا اینکه قبض موبایل این هزینه را برای شما می زند. با تشکر