نیروگاه بادی چیست؟

نیروگاه بادی چیست؟

در طول تاریخ، از جریان باد برای به حرکت درآوردن آسیاب‌های بدی یا هدایت کشتی‌ها در دریا استفاده شده است. بااین‌حال، در قرن نوزدهم میلادی اولین توربین‌های بادی که قادر به تولید برق از باد بودند ساخته شدند. در حال حاضر، پتانسیل بالای انرژی بادی و ارزش استراتژیک آن باعث شده که این انرژی به عنوان یکی از انواع انرژی تجدید پذیر استفاده شود. برای تولید انرژی از جریان باد باید از نیروگاه بادی استفاده کرد. در این مقاله، با نیروگاه بادی، نحوه کار و مزایای آن آشنا می‌شوید.

نیروگاه بادی چیست؟

بادی چیست؟

نیروگاه‌های بادی که با نام مزارع بادی نیز شناخته می‌شوند، تأسیساتی هستند که از توربین‌های بادی برای تبدیل انرژی جنبشی باد به انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند. این نیروگاه‌ها منبع تأمین انرژی تجدیدپذیر هستند و به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کنند.

نیروگاه بادی مجموعه‌ای از توربین‌های بادی از نوع عمودی یا افقی است. این توربین‌ها انرژی را به صورت جداگانه جمع‌آوری کرده و به نیروگاهی مشترک متصل می‌شوند. توربین بادی نیز مشابه توربین معمولی است و انرژی جنبشی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. این توربین طوری طراحی شده که ارتفاع و طول تیغه‌های آن متناسب با یکدیگر باشند.

در میان انواع نیروگاه‌ها، نیروگاه بادی یکی از نیروگاه‌های مهمی است که بیش از ۲۰ سال عمر مفید دارد. معمولا هر ۶ ماه یک‌بار این توربین‌ها به تعمیر و نگهداری نیاز دارند. راندمان کلی یک نیروگاه توربین بادی ۲۰ تا ۴۰ درصد است.

نیروگاه بادی چگونه کار می‌کند؟

فعالیت اصلی نیروگاه بادی توسط توربین‌های بادی انجام می‌شود. یک توربین بادی شامل یک برج، روتور، ناسل و ژنراتور می‌شود. روتور در قسمت بالای توربین قرار دارد و پره‌های متعدد آن در جهت باد هستند. پره‌ها به دور یک محور افقی می‌چرخند که روی یک ژانراتور برق کار می‌کند. انرژی تجدیدپذیر تولید شده توسط هر توربین بادی از طریق کابل‌های الکتریکی زیرزمینی به سطح زمین منتقل می‌شوند که آن را به ترانسفورماتور نیروگاه بادی می‌برد و وظیفه توزیع مجدد آن برای تأمین شبکه برق و رفع نیازهای انرژی منازل مسکونی و مراکز تجاری را دارد.

انواع نیروگاه بادی

نیروگاه‌های بادی بر اساس محل قرارگیری و نصب، به ۳ دسته اصلی تقسیم می‌شوند. این دسته‌ها عبارت‌اند از:

  • مزرعه یا نیروگاه بادی خشکی: در حال حاضر، این نوع نیروگاه رایج‌ترین نیروگاه بادی در جهان به شمار می‌رود. این نیروگاه در خشکی واقع شده و از جریان هوای زمینی تغذیه می‌کند. مزیت نیروگاه بادی خشکی دسترسی آسان و نزدیکی به شبکه برق است.
  • مزرعه یا نیروگاه بادی نزدیک به ساحل: این نوع نیروگاه هم در خشکی قرار دارد اما کمتر از ۳ کیلومتر با ساحل فاصله دارد. مزیت بهره‌برداری از نیروگاه بادی نزدیک به ساحل این است که می‌تواند هم بادهای زمینی و هم بادهای دریایی را برای تولید انرژی مهار کند.
  • نیروگاه یا مزرعه بادی فراساحلی: این سازه‌ها در دریای آزاد و با فاصله چند کیلومتری از ساحل ساخته می‌شوند. از جمله مزایای اصلی این نوع نیروگاه در مقایسه با تأسیسات زمینی این است که نیروی باد آن بیشتر، در ارتفاع پایین‌تر و منظم‌تر از روی زمین است.
    انواع نیروگاه بادی

    مزایای نیروگاه بادی

    نیروگاه‌های بادی که به نام مزارع بادی نیز شناخته می‌شوند، نوعی منبع انرژی تجدیدپذیر و پایدار به شمار می‌روند که از انرژی باد برای تولید برق استفاده می‌کنند. این نوع نیروگاه مزایای مختلفی مرتبط با استقلال انرژی و اهداف زیست محیطی ارائه می‌دهند.

    یکی از مزایای اصلی مزارع بادی این است که از منبعی نامحدود و رایگان انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. این منبع همیشه در دسترس خواهد بود. علاوه‌براین، با تولید انرژی بادی گازهای گلخانه‌ای یا سایر آلاینده‌ها منتشر نمی‌شوند. در نتیجه، بهره‌برداری از نیروگاه بادی روشی پاک برای تولید انرژی است.

    مزیت مهم دیگر نیروگاه بادی این است که این نیروگاه می‌تواند هزینه‌های تولید انرژی را پس از ساخته شدن به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به‌علاوه، با توجه به اینکه نیروگاه‌ بادی سازگارتر و قابل‌پیش‌بینی‌تر است و می‌توان آن را در مکان‌های دورافتاده یا فراساحلی هم نصب کرد، استقلال و امنیت انرژی را بیشتر تأمین می‌کند.

    در نهایت، مزارع بادی با کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر آلاینده‌های منتشر شده در جو، مزایای محیط زیستی و فواید مختلف برای سلامت انسان را هم دارند. تولید انرژی از طریق این نیروگاه‌ها کیفیت هوا را در جوامع مختلف بهبود می‌بخشد.

    مزایای نیروگاه بادی

    بهره‌برداری از انرژی باد در ایران

    روند رشد صنعت نیروگاه‌های بادی در جهان نشان می‌دهد که کارشناسان انرژی و اقتصادی مزایای این نوع انرژی تجدیدپذیر را به خوبی دریافته‌اند. کشورهای مختلف مانند چین، آمریکا، آلمان و هند به استفاده از انرژی باد به عنوان یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر روی آورده‌اند. کشور ما هم جزو آن دسته از کشورها است که ظرفیت بهره‌برداری از انرژی باد را دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی همانند استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فناور خارجی برای بهره‌برداری از این انرژی پاک تلاش می‌کنند. شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک (صناپ) یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان است.

    کارشناسان صناپ با بررسی مناطق مختلف ایران یکی از بهترین آنها یعنی منطقه خواف در استان خراسان رضوی را انتخاب کرده‌اند. نیروگاه بادی سنگان که در این شهرستان تأسیس شده ۲۷۰۰ هکتار مساحت دارد و می‌تواند در مجموع ۲۰۰ مگاوات برق تولید کند. در این نیروگاه ۴۰ توربین نصب شده که حداکثر توان هر یک از آنها ۵ مگاوات است. بهره‌برداری از نیروگاه بادی سنگان باعث می‌شود که آلاینده‌های CO2 هر سال ۵۰۰هزار تن کاهش یابند.
    بهره‌برداری از انرژی باد در ایران

    کلام آخر

    بررسی ویژگی‌های نیروگاه بادی سنگان نشان می‌دهد که کارشناسان صناپ به آینده‌ای سبز و کشوری با رونق اقتصادی فکر می‌کنند. پروژه دیگر شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک یعنی نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان نیز دغدغه مهم اقتصادی و زیست محیطی مدیران این شرکت را به خوبی نشان می‌دهد.

    شما هم اگر دغدغه آینده ایران را دارید یا می‌خواهید از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان منبعی تمام‌نشدنی برای تأمین انرژی مورد نیاز خود استفاده کنید، می‌توانید با صناپ همکاری کنید. برای همکاری با صناپ و کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه همکاری با این شرکت با کارشناسان صناپ تماس بگیرید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments