دلیل تورم و باد کردن باتری گوشی چیست و برای رفع آن چه کنیم؟

تورم و باد کردن باتری گوشی

تعمیرات موبایل

برای تعویض باتری اپل و سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که باتری گوشی موبایلتان به طرز عجیبی باد کرده و تغییر شکل دهد! اما دلیل این تغییر شکل و تورم باتری چیست؟ آیا باد کردن و تورم باتری گوشی موبایل می‌تواند خطرساز باشد؟ چطور می‌توانیم از تورم و باد کردن باتری گوشی خود جلوگیری کنیم یا اگر باتری گوشی ورم کرد باید چه کنیم؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور جامع در رابطه با دلیل تورم و باد کردن باتری گوشی های موبایل و نحوه رفع این مشکل صحبت کنیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با باتری های لیتیوم یونی

تمام ابزارهای الکترونیکی که قابلیت حمل و نقل و استفاده بدون نیاز به اتصال مستقیم به برق را دارند از باتری بهره می‌برند. لپ تاپ، گوشی، تبلت، دستبند هوشمند، ساعت هوشمند و غیره همگی باتری دارند و باتری آن ها قابل شارژ است. بهترین نوع باتری های شارژی که هم اکنون در تمام گجت های این چنینی از آن استفاده می‌شود باتری های لیتیوم یونی هستند. باتری های لیتیوم یونی باتری های قابل شارژی هستند که در آن ها تخلیه شارژ با حرکت یون های لیتیوم از الکترود منفی به سمت مثبت انجام می‌گیرد و در هنگام شارژ شدن روند عکس در پیش گرفته می‌شوند، یعنی یون های لیتیوم از الکترود مثبت به سمت منفی حرکت خواهند کرد.

اگر بخواهیم همه چیز را به صورت خلاصه عنوان کنیم باید بگوییم که در حال حاضر باتری های لیتیوم یونی بهترین نوع باتری های قابل شارژ یا شارژ شدنی هستند. یعنی تکنولوژی بهتری نسبت به این نوع باتری ها برای بکارگیری در گجت هایی همچون گوشی های هوشمند ارائه نشده است. اما این مسئله بدان معنا نیست که باتری های لیتیوم یونی هیچ مشکلی ندارند و هیچوقت دچار خرابی نمی‌شوند! متاسفانه از دیرباز باورهای غلطی در مورد باتری های لیتیوم یونی گوشی های موبایل در ذهن افراد نقش بسته که توصیه می‌کنیم پیش از هر چیز با مطالعه مقاله 12 باور غلط و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی موبایل در مورد این باورهای غلط اطلاعات کسب کنید تا بتوانید با دید بهتری ادامه این مقاله ا مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: تعمیر باتری آیفون X اپل 

تورم و باد کردن باتری گوشی

باتری های لیتیوم یونی می‌توانند مشکلات خاصی را برای کاربران گوشی های موبایل به وجود آورند. برای مثال زود خالی شدن شارژ باتری یکی از مشکلاتی است که کاربران گوشی های موبایل زیاد از آن رنج می‌برند. رفع مقابله با این مشکل توصیه می‌کنیم از روش هایی که در مقاله آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون) شرح داده شده‌اند استفاده کنید. ماهیت باتری های لیتیوم یونی به گونه‌ای است که به مرور زمان با افت توان شارژدهی و ظرفیت مواجه خواهند شد و متاسفانه هیچ راهی هم برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود ندارد، چون عامل آن ناشی از ساختار و ماهیت باتری خواهد بود. اما یکی از مشکلات عجیبی که گاهی وقت ها در باتری گوشی های موبایل رخ می‌دهد مسئله تورم یا باد کردن باتری گوشی است! در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق در رابطه با این مشکل، دلیل بروز آن و روش های مقابله با آن مسئله صحبت کنیم. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: گوشی شیائومی

تورم یا باد کردن باتری گوشی چیست؟

تورم یا باد کردن باتری گوشی یک مسئله کاملا رایج و مشخص است. زمانی که گوشی دچار این مشکل شود، باتری آن به طرز عجیبی ورم می‌کند و به گونه‌ای تغییر شکل پیدا خواهد کرد که گویا هر لحظه ممکن است باتری منفجر شود. البته تورم باتری با توجه به شرایط ممکن است با شدت های مختلفی رخ دهد. برای مثال دیده شده که در برخی موارد باتری گوشی به اندازه‌ای متورم می‌شود که کاملا یک برآمدگی بر روی قاب پشت آن ایجاد خواهد کرد و حتی قاب پشت گوشی را از بدنه آن جدا می‌کند. در برخی موارد هم ممکن است تورم یا باد کردن باتری گوشی خیلی محسوس نباشد و حتی قابل چشم پوشی هم باشد. بنابراین تورم باتری گوشی های موبایل می‌تواند به شدت های مختلفی نمایان شود.

تورم و باد کردن باتری گوشی

تعمیرات سامسونگ

برای تعویض باتری اپل و سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

دلیل باد کردن باتری گوشی چیست؟

دلایل مختلفی می‌توانند منجر به باد کردن یا ورم کردن باتری لیتیوم یونی گوشی های هوشمند شوند، بنابراین نمی‌توان مدعی شد که همیشه یک دلیل مستقل عامل بروز این مشکل است. در برخی موارد مشکلاتی که در حین طراحی و تولید باتری به وجود می‌آید منجر به بروز مسئله تورم باتری می‌شوند. در برخی موارد دیگر هم تمام شدن عمر باتری منجر به بروز این مسئله خواهد شد. اما دلیل اصلی تورم و باد کردن باتری گوشی های موبایل مربوط به استفاده نادرست و توجه نکردن به مسائل خاصی از سوی کاربران می‌شود. برای مثال استفاده از شارژرهای غیر اورجینال و غیر استاندارد یا بیش از اندازه شارژ کردن باتری گوشی از جمله مسائلی هستند که در بروز مشکل مذکور یعنی تورم و باد کردن باتری گوشی تاثیرگذار خواهند بود.

متاسفانه اغلب کاربران اصلا به مسائل مهم مربوط به باتری گوشی های موبایل اهمیت نمی‌دهند. برای اینکه شما بتوانید بهتر از باتری لیتیوم یونی گوشی خود استفاده کنید، توصیه می‌کنیم حتما مقاله بهترین روش های افزایش عمر باتری گوشی موبایلرا مطالعه نمایید تا با بهترین و موثرترین روش های افزایش عمر باتری گوشی های موبایل آشنا شوید. اما گذشته از تمام این تفاسیر در اغلب موارد اصلی ترین عاملی که منجر به باد کردن باتری گوشی می‌شود داغ شدن و قرار گرفتن گوشی برای مدت زمان های بیش از اندازه در شارژ است.

سلول های لیتیوم یونی که در باتری گوشی ها وجود دارند از نظر شدت جریان مجاز با محدودیت های بسیار مهمی رو به رو هستند. یعنی برای شدت جریانی که از سلول های یک باتری لیتیوم یونی عبور می‌کند محدودیت های سخت گیرانه‌ای اعمال می‌شود. زمانی که گوشی که در حالت عادی به شارژ زده می‌شود و همه چیز درست است، متالیک لیتیوم پدیدار نمی‌شود، اما زمانی که باتری گوشی بیش از اندازه شارژ شود، حالتی رخ می‌دهد که منجر به وجود آمدن متالیک لیتیوم خواهد شد. در این شرایط متالیک لیتیوم به صورت لایه لایه بر روی آند قرار می‌گیرد و در همین بازه زمانی کاتد ثبات خود را از دست داده و به عامل اکسید کننده تبدیل می‌شود. این پروسه منجر به متورم شدن یا باد کردن باتری خواهد شد.

 

تورم و باد کردن باتری گوشی

همانطور که قبلا گفتیم ممکن است عوامل متعددی منجر به تورم یا باد کردن باتری گوشی های موبایل شوند اما در 70 الی 80 درصد مواقع عامل اصلی که منجر به بروز این مشکل می‌شود، مسئله اورشارژ کردن باتری یا بیش از اندازه شارژ کردن آن خواهد بود. باتری های لیتیوم یونی به مرور زمان هم دچار این مشکل خواهند شد و اصطلاحا فاسد می‌شوند یا بهتر است بگوییم تاریخ انقضای خود را از دست می‌دهند. خیلی از باتری های لیتیوم یونی گوشی های موبایل به همین دلیل متورم خواهند شد. اما اگر باتری گوشی ما متورم شد و باد کرد چه کنیم؟

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل سامسونگ

اگر با مشکل باد کردن باتری موبایل رو به رو شدیم چه کنیم؟

پیش از هر چیز توصیه می‌کنیم به شدت نکات ایمنی را در رابطه با این قضیه در نظر بگیرید. زمانی که باتری لیتیوم یونی متورم شود و شدت تورم در آن زیاد باشد، شما تقریبا با یک بمب کوچک رو به رو خواهید بود که هر لحظه امکان انفجار و آتش گرفتن آن وجود دارد. بنابراین سعی کنید جوانب احتیاط را رعایت نمایید. به هیچ عنوان گوشی که باتری آن متورم شده را به شارژ نزنید یا آن را با گرما و سرما در تماس مستقیم قرار ندهید. توصیه می‌کنیم در صورت امکان باتری گوشی را در این حالت از آن خارج کنید و آن را در مکانی قرار دهید که دور از دسترس باشد یا کلا در زیر زمین دفن کنید. اگر خودتان شخصا قادر به جداسازی باتری گوشی نیستید، هیچ ریسکی را نپذیرید و با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل نمایید. بدین صورت مشکل تورم یا باد کردن باتری گوشی موبایلتان برطرف می‌شود. به منظور ثبت سفارش تعویض باتری گوشی و یا تعمیرات تخصصی موبایل خود کافیست با شماره‌ی 75147-021 تماس حاصل نمایید یا با مراجعه به صفحه ثبت سفارش تعمیرات موبایل در سایت موبایل کمک درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.

ثبت سفارش تعمیر

تعمیرات اپل

برای تعویض باتری اپل و سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

بیشتر بخوانید: خرید موبایل

 

چگونه از ورم کردن یا باد کردن باتری گوشی خود جلوگیری کنیم؟

اما مهم ترین مسئله‎ای که باید به آن توجه داشته باشید مربوط به نحوه جلوگیری از بروز مشکل تورم یا باد کردن باتری گوشی می‌شود. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین سعی کنید از اقداماتی که ممکن است منجر به تورم باتری گوشی هوشمندتان شوند دوری کنید. برخی از اصلی ترین مواردی که توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از تورم باتری گوشی موبایلتان به آن ها توجه ویژه داشته باشید شامل موارد زیر می‌شوند:

تورم و باد کردن باتری گوشی

  • از شارژر مناسب، اصل و اورجینال استفاده کنید: متاسفانه این روزها در بازار آزاد شارژرهای جعلی و بی کیفیت زیادی عرضه می‌شوند که شاید حتی از نظر ظاهر هیچ تفاوتی با شارژهای اورجینال و اصل نداشته باشند. استفاده از این نوع شارژرها یکی از اصلی ترین دلایلی است که می‌تواند منجر به بروز مسئله تورم یا باد کردن باتری گوشی شود. همیشه سعی کنید از شارژهای اورجینال، اصل و قابل اعتماد برای شارژ کردن باتری گوشی خود استفاده کنید تا با مسئله داغ شدن بیش از اندازه باتری یا اورشارژ رو به رو نشوید. می‌توانید با مراجعه به فروشگاه خرید قطعات گوشی موبایل کمک شارژر اورجینال و اصل گوشی خودتان را خریداری کنید و از بابت اورجینال و اصل بودن شارژ هم خیالتان راحت باشد.
  • برای مدت زمان طولانی گوشی را به شارژ نزنید: داغ شدن بیش از اندازه باتری گوشی علاوه بر کاهش کیفیت و عمر آن می‌تواند منجر به تورم و باد کردن باتری هم شود. هنگامی که گوشی خود را برای مدت زمان های طولانی به شارژ بزنید دقیقا همین حالت رخ می‌دهد و باتری گوشی شما بیش از اندازه داغ می‌شود و پتانسیل تورم و باد کردن در آن افزایش می‌یابد. در خیلی از موارد دیده شده که تکرار این موضوع و زدن گوشی برای مدت زمان های طولانی به شارژر منجر به باد کردن باتری می‌شود.
  • گوشی را خنک و خشک نگه دارید: به هیچ عنوان نباید اجازه دهید که باتری لیتیوم یونی گوشی شما با آب در تماس باشد. همچنین باتری گوشی باید همیشه خنک نگه داشته شود تا بتواند بهترین بازده را ارائه کند. تماس باتری گوشی با آب یا قرار دادن آن در مکان های گم (مثلا جلوی داشبورد ماشین در آفتاب سوزان‌) می‌توانند منجر به بروز مسئله تورم یا باد کردن باتری گوشی شوند. پس همیشه گوشی خودتان را در مکانی خنک و خشک قرار دهید.
  • باتری گوشی را به موقع تعویض کنید: خیلی از کاربران بنا به دلایل نامعلوم اصلا عقیده‌ای به تعویض باتری گوشی ندارند، در حالی که باتری های لیتیوم یونی بعد از 2 الی 3 سال بخشی قابل توجهی از ظرفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و عملا تعویض آن ها الزامی می‌شود. همچنین در خیلی از موارد دیده شده که کاربر می‌بیند که باتری گوشی وی ورم کرده اما چون مقدار این ورم ناچیز است، آن را نادیده گرفته و به همان صورت از گوشی استفاده می‌کند! این عوامل می‌توانند منجر به بروز تشدید مسئله تورم و باد کردن باتری گوشی شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم هر چند سال یک بار باتری گوشی خودتان را تعویض کنید.

موارد فوق اصلی ترین مسائلی هستند که می‌توانید برای جلوگیری از بروز مشکل تورم یا باد کردن باتری گوشی موبایل خود آن ها را در نظر بگیرید. اگر به موارد فوق توجه کرده باشید و باز هم مشکل مذکور برایتان به وجود آید، مطمئنا باتری گوشی در حین طراحی و تولید مشکلی داشته و حالا تنها راه حل پیش رویتان تعویض باتری گوشی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات آیفون 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب در رابطه با دلیل تورم و باد کردن باتری گوشی های موبایل و نحوه مقابله با این مشکل صحبت کردیم. اگر باتری گوشی شما متورم شده توصیه می‌کنیم از کارشناسان موبایل کمک یاری بخواهید و درخواست تعویض باتری گوشی خود را به ثبت برسانید. برای ثبت سفارش تعویض باتری گوشی خود کافیست با شماره‌ 75147-021 تماس حاصل نمایید یا با مراجعه به صفحه ثبت سفارش تعمیرات موبایل در سایت موبایل کمک درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.

بیشتر بخوانید:

قطعات گوشی سامسونگ A10

باتری آیفون 7 پلاس

قیمت باتری iPhone 6s Plus

برچسب‌ها: repair_article

نظرات کاربران (36)

guest
36 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
پوریا عبدی
پوریا عبدی
1 سال گذشته

سلام گوشی هایی که سرخودند باتریشون عوض میشه؟

علی
علی
2 سال گذشته

من چند بار از شارژر ولتاژ بالا برای شارژ می بند استفاده کردم که امروز موجب باد کردن باتری شد ولی الان دوباره چکش کردم انگار روز اول شده بود و باتری کاملا صاف بود بدون هیچ بادی دلیل اینکه باتری دوباره درست شد چیه؟؟

محمد
محمد
2 سال گذشته

باتری من باد کرده فشار بدمش عیب نداره؟ چون من فشار میدم یکم بخوابه😐

Matin English
Matin English
2 سال گذشته
پاسخ به  محمد

راه حل خوبی نیست و خطرناکه. بهتره سریع تر به فکر تعویض باتریتون بیفتید.

بادمجون خیس
بادمجون خیس
1 سال گذشته
پاسخ به  محمد

جدن عقلتو از دس دادی..فک کردم فقد منم ک اینطو دیوونه شدم

ارشیا دهقان نیری
ارشیا دهقان نیری
2 سال گذشته

من یه چند ماهی میشه گرفتم اصلا ساعتمو شارژم نکردم اما خود به خود باد میکنه و بعد یه مدت بادش میخوابه
میخواستم بدونم این مشکلی کع ایجاد نمیکنع

حامد
حامد
2 سال گذشته

سلام من مبایلم سامسونگ A2ھست و یه مقه ھایی یه صفه مبایلم آبی میشه و روش نوشته میشه دانلود به صورت خارجی و زیرشم یه چیزی نوشته است بعد از ۱ ساعت خوب میشه مصلا ۱۰۰ درصد باشه ۲ ۳ ساعت تول میکشه خوب شه و این که بعدش مبایلم بعذی وقت ھا شارژ ۹۰ درصدم باشه ۲ دقیقه نمیشه که میشه ۳ درصد و اگه شارژ باشه ۴۰ ھمش به سرعت کم میشه مشکلش چیه و پشت مبایلم باد کرد که فکر کنم باتری باشه و اگه باتری تقیر بدم خوب میشه؟