چگونه مصرف باتری دستگاه اندرویدی خود را کاهش دهیم؟

تغییر وضوح تصویر change screen resolution

طی چند سال اخیر میزان مصرف باتری دستگاه‌های هوشمند موبایلی به یکی از معضلات عملکردی این محصولات تبدیل شده است. متاسفانه پیشرفت‌هایی که در زمینه باتری این محصولات شاهد آن‌‌ها بودیم به هیچ وجه با پیشرفت‌های حاصل در سایر زمینه‌ها برابری نمی‌کند. به عنوان مثال وضوح تصویر صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند اندرویدی را در نظر بگیرید که به شدت افزایش یافته است. همچنین اندازه نمایشگر این محصولات نیز نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
اما در سمت مقابل این محصولات از نظر طراحی و ابعاد ظریف‌تر از گذشته شده‌اند و این موضوع بدان معناست که فضای کمتری برای تعبیه اجزای سخت افزاری دستگاه وجود داشته و به مراتب می‌بایست از باتری‌های کوچک‌تری در این محصولات استفاده شود. این موضوعات و بسیاری دیگر از دلایل موجود باعث شده‌اند که مصرف انرژی دستگاه‌های اندرویدی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته و توان شارژدهی باتری این محصولات به معضلی در عملکرد آن‌ها تبدیل شود. اما چطور می‌توان با این معضل مقابله کرد؟
ما در این مقاله قصد داریم که چندین روش مختلف را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان مصرف انرژی باتری دستگاه اندرویدی خود را کاهش دهید. بنابراین توصیه می‌کنیم که با موبایل کمک همراه شوید.

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

بیشتر بخوانید: شرکت تعمیرات موبایل

تغییر در تنظیمات بخش اتصال به شبکه دستگاه (Connectivity Settings)

روش اول: با ایجاد تغییر در تنظیمات بخش اتصال دستگاه اندرویدی خود می‌توانید مصرف انرژی باتری آن را به مراتب کاهش داده و بهینه‌سازی کنید. اتصالی نظیر GPS، بلوتوث، وای‌فای، موبایل دیتا، هات‌اسپات (Hotspot) و … همگی نیازمند انرژی هستند، بنابراین سعی کنید که تنها در شرایط نیاز از این اتصالات استفاده کنید.

کاهش مصرف باتری اندروید android reduce battery drain

اگر در شرایط بحرانی به سر می‌برید و قصد دارید که انرژی باتری دستگاه را باقی نگه دارید، توصیه می‌کنیم که گوشی هوشمند خود را به وضعیت هواپیما یا همان Airplane Mode منتقل کنید. در این شرایط تمامی قابلیت‌های اتصال دستگاه غیرفعال می‌شوند و مصرف انرژی باتری آن به مراتب کاهش پیدا می‌کند.
اما در شرایط عادی توصیه می‌کنیم که تا حد امکان از روشن ماندن بی‌ مورد و بی هدف قابلیت‌های اتصالی همچون موبایل دیتا، وای‌فای، بلوتوث و … خودداری کنید. استفاده همزمان از موبایل دیتا و قابلیت هات‌اسپات تاثیر به سزایی در مصرف انرژی باتری دستگاه شما خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم که هرگاه قصد استفاده از اینترنت را ندارید حتما اتصال وای‌فای یا موبایل دیتای آن را غیرفعال کنید.

روش دوم: اما به منظور بهینه‌سازی و مدیریت بهتر بخش اتصالات گوشی اندرویدی خود می‌توانید از اپلیکیشن‌های خاصی که بدین منظور توسعه داده شده‌اند نیز استفاده کنید. یکی از این اپلیکیشن‌ها Battery Doctor است. همچنین اپلیکیشنی نظیر Net Blocker نیز می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید تحت شرایط خاصی اتصال گوشی و اپلیکیشن‌های خود را به شبکه اینترنت قطع نمایید و به در مصرف انرژی باتری دستگاه صرفه‌ جویی به عمل آورید.

مصرف انرژی باتری اندروید android reduce battery drain

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل سامسونگ با گارانتی معتبر

در اپلیکیشن Net Blocker شما می‌توانید دسترسی هر یک از اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه خود به شبکه اینترنت را تعیین کنید. این اپلیکیشن تا حدی شبیه به یک فایروال عمل می‌کند.

روش سوم: یکی دیگر از اقداماتی که مربوط به بخش اتصال به شبکه دستگاه شده و با استفاده از آن می‌توانید میزان مصرف انرژی باتری دستگاه اندرویدی خود را کاهش دهید، تقلیل دفعات به روز رسانی سرویس‌ها و محتوای اپلیکیشن‌های شماست. اپلیکیشن‌هایی نظیر Gmail، فیسبوک، توییتر و … به طور دائم در پس زمینه دستگاه در حال فعالیت هستند. هنگامی که دستگاه شما به شبکه اینترنت متصل باشد این اپلیکیشن‌های دائما اطلاعات خود را به روز رسانی می‌کنند و این موضوع منجر به رد و بدل اطلاعات و مصرف بیشتر انرژی باتری دستگاه می‌شود.
اما شما به راحتی و با زمانبندی کردن تعداد دفعات به روز رسانی محتوای اپلیکیشن‌های گوناگون می‌توانید میزان مصرف انرژی باتری دستگاه را کنترل کنید. مسیر تعیین این زمانبندی در اپلیکیشن‌های مختلف متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال تصور کنید که قصد دارید برای به روز رسانی سرویس ایمیل گوشی اندرویدی خود بازه زمانی تعیین کنید. در این صورت باید وارد بخش منو (Menu) و پس از آن تنظیمات (Settings) اپلیکیشن ایمیل دستگاه شوید. حال گزینه Account Settings را انتخاب کنید و حساب کاربری مورد نظرتان را تعیین نمایید. سپس گزینه Sync Settings را انتخاب کرده و به دنبال آن گزینه Sync Schedule را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید برنامه زمانبندی مورد نظرتان را وارد نمایید. البته باید اشاره داشت که مسیر اعمال این تغییرات در اپلیکیشن‌های ایمیل مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

روش چهارم: استفاده از وضعیت Power Saving Mode هم می‌تواند در شرایط خاصی نقش یک گزینه مناسب به منظور کاهش مصرف انرژی باتری دستگاه شما باشد. در برخی از گوشی‌های هوشمند نظیر گلکسی S5 سامسونگ و یا HTC One M8 وضعیت‌هایی با لقب Ultra Power Saving Mode یا Extreme Power Saving Mode معرفی شده که عملکرد مشابهی دارند. تمامی این وضعیت‌ها یا مدهای اختصاصی به منظور کاهش مصرف انرژی باتری دستگاه در شرایط بحرانی تعیین شده‌اند.
با فعال‌سازی این وضعیت در واقع میزان استفاده دستگاه از شبکه‌های ارتباطی به حداقل مقدار خود می‌رسد. همچنین با فعال کردن این وضعیت میزان روشنایی صفحه نمایش دستگاه نیز به حداقل مقدار ممکن کاهش داده می‌شود. در اندروید 5.0 آب نبات چوبی به منظور فعال‌سازی این مد باید وارد بخش Settings گوشی هوشمندتان شده و سپس گزینه Battery را انتخاب کنید. در لیست پیش رو آپشنی با عنوان Battery Saver قابل مشاهده خواهد بود که می‌توانید آن را فعال کنید. همچنین در این قسمت اجازه ارائه پیشنهاد فعال‌سازی اتوماتیک وضعیت Power Saving پس از عبور درصد شارژ باتری دستگاه از مرز معینی نیز قابل تعیین است. به عنوان مثال اگر این درصد را بر روی 15% قرار دهید، به محض اینکه باتری دستگاه به توان 15% برسد پیشنهاد فعال‌سازی وضعیت Power Saving از سوی دستگاه ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ گلکسی Note 9

ترفندهای خاص کاهش مصرف انرژی

اما روش‌های منحصر به فرد و خاصی نیز وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان مصرف انرژی باتری دستگاه خود را کاهش دهید. عموما این مسائل از سوی اغلب کاربران نادیده گرفته می‌شود باید اعتراف کنیم که تاثیر برخی از آن‌ها در روند کاهش مصرف انرژی باتری بسیار ناچیز است.

روش اول: روش اول مربوط به استفاده از صدای زنگ یا نوتیفیکیشن کوتاه‌تر است. مطمئنا هرچه فایل صوتی انتخاب شده شما برای پیامک‎‌ها و … کوتاه‌تر باشد، انرژی کمتری از باتری دستگاه صرف می‌شود. عموما فایل‌های صوتی که به طور پیش فرض توسط دستگاه ارائه می‌شوند کوتاه بوده و بهترین گزینه برای انتخاب به شمار می‌روند. به منظور تغییر فایل صوتی مربوط به نوتیفیکیشن‌های هر اپلیکیشن باید وارد بخش Settings آن شده و منوی مربوط به قابلیت Sound and Notification آن را بیابید.

کاهش مصرف باتری اندروید android reduce battery drain

روش دوم:  روش دیگری هم که می‌تواند منجر به جلوگیری از مصرف انرژی باتری دستگاه شود، استفاده از ویبره به جای صدا به عنوان پیغام هشدار دستگاه است. ویبره یا هشدار لرزه‌ای نسبت به هشدار صوتی مصرف انرژی کمتری خواهد داشت.

مصرف انرژی باتری اندروید android reduce battery drain

روش سوم: ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه اینترنت از سوی اپلیکیشن‌ها نیز می‌تواند در مصرف انرژی باتری دستگاه شما موثر باشد. با نصب یک فایروال می‌توانید دسترسی به اینترنت اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه خود را کنترل کنید.

روش چهارم: غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های پس زمینه دستگاه هم منجر به کاهش مصرف انرژی باتری می‌شود. دقت داشته باشید که برخی از اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه دستگاه شما اجرا شده و گاها از اتصال اینترنت نیز استفاده می‌کنند به واقع کاربردی ندارند. در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که حتی کاربر کارایی اپلیکیشنی که در پس زمینه دستگاه اجرا شده را نمی‌داند. بنابراین سعی کنید این اپلیکیشن‌های غیرضروری فعال در پس زمینه دستگاه را متوقف کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیر یا تعویض ال سی دی A50 سامسونگ – A505

بهینه‌سازی عملکرد صفحه نمایش دستگاه

یکی از قطعاتی که امروزه در گوشی‌های هوشمند در زمینه مصرف انرژی باتری نقشی اساس ایفا می‌کند، صفحه نمایش آن‌هاست. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم این روزها استفاده از نمایشگرهای بزرگ‌تر و با وضوح تصویر بیشتر مرسوم شده و این امر منجر به مصرف انرژی بیشتر باتری می‌شود. بنابراین یکی از بهترین راه حل‌های پیش رو به منظور کاهش مصرف انرژی باتری گوشی‌های اندرویدی مربوط به بهینه‌سازی عملکرد صفحه نمایش آن‌ها می‌شود.

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

مصرف انرژی باتری اندروید android reduce battery drain

روش اول: هرچقدر روشنایی صفحه نمایش دستگاه شما بیشتر باشد، انرژی بیشتری توسط آن مصرف می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که همواره میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی هوشمند اندرویدی خود را در وضعیت متعادلی قرار داده به 100% نرسانید.

روش دوم: اگر از قابلیت تنظیم اتوماتیک نور صفحه دستگاه استفاده می‌کنید باید بدانید که این موضوع مصرف انرژی باتری دستگاه را افزایش می‌دهد. بنابراین این قابلیت را غیرفعال کرده و میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی خود را در حد متعادلی قرار دهید تا مصرف انرژی باتری دستگاه کاهش پیدا کند. هنگامی که این قابلیت در دستگاه شما فعال باشد، سنسوری وارد عمل می‌شود که نور محیط اطراف را سنجیده و با توجه به آن اطلاعاتی را برای پردازنده گوشی ارسال می‌کند. سپس پردازنده دستگاه دستورات خاصی را (افزایش روشنایی یا کاهش آن) به صفحه نمایش دستگاه ارسال می‌کند. جای شکی وجود ندارد که تمامی این مراحل نیازمند مصرف انرژی هستند!

روش سوم: اگر از والپیپر یا تصاویر پس زمینه‌ای استفاده می‌کنید که حاوی انیمیشن هستند، میزان مصرف انرژی باتری دستگاه هوشمندتان افزایش می‌یابد. به طور کلی تصاویر پس زمینه متحرک یا اصطلاحا لایو والپیپرها (Live Wallpaper) منجر به افزایش انرژی مصرف باتری می‌شوند. بنابراین تا حد امکان از این نوع تصاویر استفاده نکرده و تصاویر معمولی را برای پس زمینه دستگاه خود انتخاب کنید.

مصرف انرژی باتری اندروید android reduce battery drain

روش چهارم: سعی کنید که همواره پس از اتمام کار خود با گوشی هوشمندتان صفحه نمایش آن را خاموش کنید. بیان دیگر گوشی خود را در حالت نمایشگر روشن رها نکنید تا به صورت اتوماتیک صفحه نمایش آن خاموش شود. هرچه نمایشگر دستگاه بیشتر روشن بماند مصرف انرژی باتری بیشتری را شاهد خواهیم بود. همچنین سعی کنید که زمان مورد نظر به منظور خاموشی نمایشگر دستگاه را نیز در کوتاه‌ترین زمان‌های ممکن تنظیم نمایید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی موبایل سامسونگ

مسائل مرتبط با خود باتری

روش اول: اگر از گوشی‌های هوشمندی استفاده می‌کنید که قابلیت جداسازی باتری از سوی کاربر را دارند، می‌توانید یک باتری اکسترنال را خریداری کرده و در شرایط لزوم نسبت به تعویض آنی باتری گوشی خود وارد عمل شوید. همچنین استفاده از کیس‌ها و قاب‌های خاصی که دارای باتری داخلی هستند نیز می‌تواند گزینه مناسبی به شمار آید.

روش دوم: امروزه استفاده از پاوربانک‌ها به مراتب رواج یافته است. شما با استفاده از یک پاوربانک می‌توانید تحت هر شرایط و در بازه‌های زمانی کوتاه سریعا نسبت به شارژ مجدد باتری دستگاه خود وارد عمل شوید.

روش سوم: همواره دقت داشته باشید که باتری دستگاه شما باید کالیبره شده باشد. بدین منظور روش‌های خاصی وجود دارد. اگر قصد دارید که باتری دستگاه خود را کالیبره کنید با متخصصین موبایل کمک تماس حاصل فرمایید تا مراحل انجام این کار را خدمت شما عزیزان شرح دهند.

روش چهارم: همراه سعی کنید که از یک باتری با کیفیت در دستگاه خود استفاده کنید. متاسفانه باتری گوشی‌های هوشمند به مرور زمان با افت عملکرد مواجه می‌شوند و مسائلی همچون گرما از جمله اصلی‌تری مسائل موثر در این امر است. بنابراین سعی کنید که باتری گوشی خود را حداقل هر 2 سال یکبار تعویض کنید. استفاده از یک باتری نو و قدرتمند به مراتب می‌تواند بازده بهتری را برای شما به همراه داشته و به طور غیرمستقیم این باور را ایجاد کند که مصرف انرژی دستگاه کاهش یافته یا قدرت باتری آن افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

قطعات گوشی

قیمت تاچ ال سی دی آیفون X

قیمت تاچ ال سی دی S10 Plus

منبع wikihow

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments