مقایسه Apple iPhone 12 Pro Max و Galaxy S21 Ultra 5G

مقایسه Apple iPhone 12 Pro Max و Galaxy S21 Ultra 5G

Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max دو مورد از بهترین و باامکانات‌ترین گوشی‌هایی هستند که در طی یک سال اخیر توسط سامسونگ و اپل به بازار ارائه شده‌اند. این گوشی‌ها، اسمارت‌فون‌هایی هستند که غول‌های دنیای فناوریْ سعی کرده‌اند قطار توانایی‌هایشان را در ایستگاه آن‌ها متوقف و بار ویژگی‌ها و امکاناتشان را روی آنها پیاده کنند: بهترین و درخشان‌ترین صفحه نمایش، پیشرفته‌ترین سیستم دوربین، سریع‌ترین پردازنده و بزرگ‌ترین باتری‌ها همه آن چیزی است که با خرید این دو گوشی نصیب ما می‌شود.

اما واقعاً کدام یکی بهتر است؟! دوربین‌های متنوع سامسونگ با قدرت زوم بالا یا عکس‌هایی با رنگ‌های طبیعی‌ در آیفون؟ قابلیت دوربین‌های اصلی سامسونگ یا ویژگی‌ها و تنوع سرعت فیلم‌برداری در دوربین آیفون 12 پرومکس؟ نمایشگر شفاف و درخشنده و قدرت‌مندتر شرکت کره‌ای یا وفاداری به تصاویر دلنشین آیفون؟ در مورد سخت‌افزار سریع‌تر و قوی‌تر آیفون 12 پرومکس نظرتان چیست و از آن سمت چه نظری درباره باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی و غول‌آسای سامسونگ دارید؟ به‌هر‌حال این سؤالات فقط لمس سطح است، بیایید غواصی کنیم و تفاوت‌های این دو گوشی را با جزئیات بررسی کنیم.

مقایسه طراحی Apple iPhone 12 Pro Max و Galaxy S21 Ultra 5G

سامسونگ در سال‌های اخیر به سمت طراحی‌های مینی‌مالْ جهت‌گیری کرده است تا بتواند با آیفون‌های اپل رقابت کند. البته برخی معتقدند این غول کره‌ای نه‌تنها موفق بوده بلکه توانسته است گوی سبقت را از حریف آمریکایی‌اش برباید؛ تا نظر شما چه باشد! Galaxy S21 Ultra از طراحی جدیدی با برش کانتور برخوردار است. در طراحی این گوشی، دوربین جلو به‌صورت یک سوراخ کوچک روی صفحه قرار گرفته است و حضورش مزاحم چشم کاربر نیست. از طرفی لبه‌های تخت و زیبای آیفون 12 پرو مکس در مقایسه با کناره‌های خمیده و دلنشین Galaxy S21 Ultra را داریم که باعث دودل‌شدن نگاه زیباشناسانه کاربران می‌شود؛ هرچند بدون شک هر دو زیبا هستند!

 

اس 21 اولترا با 8.9×75.6×165.1 میلی‌متر و وزن 229 گرم بلندتر، ضخیم‌تر و سنگین‌تر از آیفون 12 پرو مکسی است که ابعاد آن، 160.8 در 78.1 در 7.4 میلی‌متر و وزنش 228 گرم است. البته نسخه sub6، اس 21 اولترا 227 گرم است و بر این اساس و در حالت کلی می‌توان این دو گوشی را هم‌وزن به‌حساب آورد.

نمایشگر Ceramic Shield در آیفون به گونه‌ای طراحی شده که در تست‌های مختلف اپل را سربلند کرده است. سامسونگ جلوی شیشه‌ای را با Gorilla Glass Victus مجهز کرده است. آیفون 12 پرو مکس دارای مقاومت بالاتر در برابر آب است و IP68 دارد و به‌مدت 30 دقیقه تا 6 متر زیر آب دوام می‌آورد، در‌حالی‌که این معیار برای Galaxy S21 Ultra  تا 1.5 متر به‌مدت 30 دقیقه است.

S21 الترا معمولاً با رنگ‌های Phantom Silver و Phantom Black ارائه می‌شود، اما شما می‌توانید Navy، Titantium یا Brown را هم تهیه کنید. اپل برای iPhone 12 Pro Max نقره‌ای، گرافیتی، طلایی و آبی را ارائه می‌دهد. خلاصه آنقدر تنوع رنگ دارید که بتوانید با توجه به حس‌وحالتان یکی را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

  گوشی Galaxy S21 Ultra 5G گوشی Apple iPhone 12 Pro Max
ابعاد 8.9 × 75.6 × 165.1 میلی‌متر 160.8 در 78.1 در 7.4 میلی‌متر
وزن 229 گرم (نسخه mmWave) | 227 گرم (نسخه sub6) 228 گرم
ساخت پشت شیشه‌ای (گوریلا گلس)، جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس Victus)، فریم آلومینیومی جلوی شیشه‌ای (سرامیک شیلد)، پشت شیشه‌ای (سرامیک شیلد)، فریم استیل ضد زنگ
محافظت گواهی IP68 برای مقاوت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (تا 1.5 متر برای 30 دقیقه) – سامسونگ پی (Visa، مسترکارت گواهی) – پشتیبانی از استایلوس گواهی IP68 برای مقاوت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (تا 6 متر برای 30 دقیقه)
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم and/or eSIM) یا دو سیم‌کارتهٔ هیبریدی (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by)) تک سیم‌کارته (نانو-سیم and/or eSIM) – نسخه جهانی – دوسیم (همزمان یکی فعال (dual standby)) – نسخه چین
رنگ مشکی، نقره‌ای، آبی، قهوه‌ای نقره‌ای، نوک مدادی، طلایی، آبی

 

مقایسه نمایشگر Apple iPhone 12 Pro Max و Galaxy S21 Ultra 5G

نمایشگر اس 21 اولترا Dynamic AMOLED 2X و نمایشگر اپل 12 پرومکس Super Retina XDR OLED است. این دو نمایشگر درواقع به‌نوعی شناسنامه دو کمپانی بزرگ دنیای گوشی‌ها در زمینه تکنولوژی‌های صفحه نمایش در سال‌های اخیر را ارائه می‌دهند. اینجا با یک کورس طرفیم، کورسی که باعث می‌شود سامسونگ و اپلْ تمام توانشان در زمینه فناوری نمایشگر را به رخ یکدیگر بکشند.

روی کاغذ، این اس 21 اولتراست که صفحه نمایش بزرگ‌تری دارد. البته کمی بزرگتر! درواقع از یک تفاوت 0.1 اینچی حرف می‌زنیم که به سختی قابل توجه است. خلاصه که اس 21 اولترا 6.8 اینچ (~89.8% نسبت نمایشگر به بدنه) و آیفون 12 پرومکس 6.7 اینچ (~87.4% نسبت نمایشگر به بدنه) است. پس می‌بینیم که سامسونگ در نسبت نمایشگر به بدنه هم پیشرو است.

به‌علاوه Samsung Galaxy S21 Ultra چند مزیت نسبت به iPhone 12 Pro Max دارد. سامسونگ برای اس 21 اولترا یک صفحه‌نمایش AMOLED ارائه می‌دهد که می‌تواند میزان تازه‌سازی را از 10 تا 120 هرتز تغییر دهد، در حالی که آیفون 12 پرو مکس در 60 هرتز گیر کرده است. از ما می‌پرسید این قابلیت چه فایده‌ای دارد؟ نرخ تازه‌سازی سریع‌ترْ امکان اسکرول روان‌تر و عملکرد بهتر را در بازی‌هایی که دیوایس شما از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، فراهم می‌کند.

صفحه‌نمایش 6.8 اینچی در S21 Ultra با رزولوشن 3200*1400 نیز، کمی شارپ‌تر از پنل آیفون 12 پرو مکس با رزولوشن 2778*1284 است. وقتی این دو را برمنبای پیکسل در اینچ یا همان PPI بسنجیم به‌ترتیب  ppi515 و ppi 458 را نشان می‌دهند. سامسونگ همچنین با ثبت روشنایی 821 نیت، بالاتر از آیفون 12 پرو مکس با حداکثر 821 نیت عمل می‌کند. نمایشگر اپل در مورد بازتولید رنگ از S21u پیشی می‌گیرد و به 84.8٪ از طیف رنگی DCI-P3 می‌رسد. اس 21 اولترا در تست‌ها  81.4٪را ارائه می‌دهد.

همچنین هر دو اسمارت فون Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max دارای صفحه نمایش‌های فوق‌العاده بزرگی هستند که وقتی صفحه را در زاویه‌های حاد نگاه می‌کنید، بدون افت کیفیت، رنگ‌های زیبایی ارائه می‌دهند. به‌علاوه هر دو از روشنایی بیشتری نسبت به گوشی‌های متوسط برخوردار هستند، بنابراین می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها در زیر نور آفتاب و در فضای باز استفاده کنید. همچنین پوشش محافظ S21 Ultra کورنینگ گوریلا گلس Victus است و آیفون 12 پرومکس هم پوشش ضد خش، پوشش اولفوبیک برای کاهش بازتاب نور و لکه دست را ارائه می‌دهد و این یعنی باید خیالتان از بابت شکسته‌شدن نمایشگر تا حدود خیلی زیادی راحت بماند.

یکی از قسمت‌های صفحه‌نمایش آیفون یک برش کوچک است که سنسورهای Face ID و دوربین جلو را در خود جای داده است، درحالی‌که سامسونگ برای Ultra Galaxy S21 دوربین جلو را به‌صورت یک سوراخ مجزا ارائه داده است. اصولاً به برش آیفون عادت می‌کنیم اما موقع تماشای فیلم و به‌ویژه هنگام بازی این برش بسیار قابل توجه خواهد بود. به علاوه، S21 Ultra یک دیجیتایزر (Digitizing) را برای پشتیبانی از S Pen اضافه می‌کند، که در نوع خود یک ویژگی اضافی و جذاب محسوب می‌شود.

  گوشی Galaxy S21 Ultra 5G گوشی Apple iPhone 12 Pro Max
نوع نمایشگر Dynamic AMOLED 2X Super Retina XDR OLED
سایز 6.8 اینچ (~89.8% نسبت نمایشگر به بدنه) 6.7 اینچ (~87.4% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن 1440 در 3200 پیکسل، 20:9 (~515 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی) 1284 در 2778 پیکسل، نسبت تصویر 19.5:9 (~458 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظ کورنینگ گوریلا گلس Victus پوشش ضد خش، پوشش اولفوبیک برای کاهش بازتاب نور و لکه دست
سایر ویژگی‌ها نمایشگر همیشه روشن (Always on Display) | نرخ نوسازی 120 هرتز | حداکثر روشنایی 1500 نیت پشتیبانی از +HDR10 | فناوری Eye Comfort Shield برای محافظت از چشم پشتیبانی از Dolby Vision | پشتیبانی از +HDR10 | پشتیبانی از فضای رنگی گسترده | قابلیت True-tone | نرخ‌نوسازی تصویر 60 هرتز

 

مقایسه دوربین Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

نبرد Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max تا حد زیادی به دوربین بستگی دارد و هر دو گوشی از این نظر بسیار مسلح هستند. S21 Ultra دارای چهار لنز عقب به همراه یک سنسور فوکوس خودکار است. یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و لنزهای تله فوتو 10 مگاپیکسلی در این گوشی یافت می‌شود که یکی دارای بزرگ‌‍نمایی نوری 3 برابری و دیگری 10 برابری است. آیفون 12 پرو مکس از سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و لنز بزرگ‌نمایی تله فوتو 12 مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری 2.5 برابر بهره می‌برد. همچنین یک سنسور LiDAR وجود دارد که به عکاسی و پرتره در نور کم کمک می‌کند.

دوربین‌های S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max هر دو عالی هستند، اما در بعضی موارد نسبت به یکدیگر متفاوت عمل می‌کنند. برای مثال S21 Ultra در عملکرد بزرگنمایی دست بالا را دارد، زیرا لنزهای آن توانایی تحمل فشار بیشتری را دارند. درواقع S21 Ultra نسبت به آیفون 12 پرو مکس، شما را بیشتر به موضوع نزدیک می‌کند. همچنین عکس‌های با بزرگنمایی 30 برابری کاملاً قابل استفاده است، اما به‌هرحال عکس‌های با بزرگ‌نمایی 100 برابری بسیار مبهم است. به‌لحاظ کیفیت تصویر، تصاویر آیفون 12 پرو مکس در بزرگ‌نمایی 12 برابری بسیار مناسب است و بنا به شرایط نوری، می‌توان گفت در این حد از بزرگ‌نماییْ بسیار خوب عمل می‌کند.

در مورد عکس‌هایی که عنصر انسانی در آن حاضر است هر دو دوربین جزئیات چشم‌گیری از پوست را ارائه می‌دهند و سایه‌ها را به‌خوبی کنترل می‌کنند، البته S21 Ultra کنتراست بیشتری دارد. سامسونگ همچنین می‌گوید برای جداکردن بهتر موضوع از پس‌زمینه، حالت پرتره را با استفاده از هوش مصنوعی در S21 بهبود داده است. S21 Ultra در این مورد یک اثر بوکه عالی ارائه می‌دهد. آیفون 12 پرو مکس نیز پوست را با حساسیت، ظرافت و گرمای طبیعی‌تری بازنمایی می‌کند. S21 Ultra در مورد برخی از سلفی‌ها و عکس‌های پرتره، حالت رنگی پوست را اغراق‌شده نشان می‌دهد.

Galaxy S21 Ultra به لطف سنسور سریع‌تر Bright Night و فناوری 12 مگاپیکسلی nona-binning برای کاهش نویز تصویر، در نور کم نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. با این حال، رنگ‌های شات آیفون 12 طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. دوربین سامسونگ در برخی موارد حالت طلاییِ مایل به زرد را ایجاد می‌کند. شاید بتوان گفت عکس‌های آیفون 12 پرو مکس واقع‌بینانه‌تر به نظر می‌رسد و در آن خبری از روشنی و اشباع بیش از حد رنگ نیست.

در مورد ویدئو، S21 Ultra می‌تواند فیلم 8K را با سرعت 24 فریم در ثانیه ضبط کند، در حالی که iPhone 12 Pro Max از چنین وضوح بالایی پشتیبانی نمی‌کند و حداکثر 4K را پشتیبانی می‌کند. فیلم 8K با محدودیت همراه است، از همه مهم‌تر این‌که اندازه فایل‌هایش تقریباً دو برابر حالت عادی است و این یعنی این ویژگی از آن دسته امکاناتی نیست که شما بخواهید روزانه از آن استفاده کنید؛ پس اگر 12 پرومکس را دستتان بگیرید قرار نیست که احساس کمبود کنید. با این حال، برای لحظات خاص و سینمایی که می‌خواهید ماندگار شوند، این امکان سامسونگ یک ویژگی فوق‌العاده جذاب خواهد بود. گلکسی و آیفون همچنین می‌توانند فیلم‌های HDR را با کیفیت 4K و با رنگ‌های غنی‌تر ضبط کنند. HDR مخفف دامنه دینامیکی بالاست و در ویدئو باعث می‌شود قسمت‌هایی از ویدئو روشن‌تر به نظر برسد.

دوربین سلفی اس 21 اولترا با 40 مگاپیکسل و با لنزی 26 میلی‌متری و دوربین 12 پرومکسْ با 12 مگاپیکسل و با لنزی 23 میلی‌متری ارائه شده است. این لنزهای واید که هر دو f/2.2 دارند سلفی‌های فوق‌العاده‌ای به شما ارائه می‌دهند. مسلماً وضوح تصویر سامسونگ با توجه به مشخصات فنی بالاتر، بهتر است و زوم خیلی خوبی به شما ارائه می‌دهد اما کیفیت رنگ اپل به رنگ‌های طبیعی نزدیک‌تر خواهد بود.

در حالت 4K، گلکسی اس 21 اولترا در دو سرعت 30 و 60 fps فیلم‌برداری می‌کند اما آیفون 12 پرو مکس اپل علاوه بر این دو سرعت، از سرعت 24 fps هم پشتیبانی می‌کند. در مورد سرعت‌های حالت 1080 هم باز آیفون 12 پرومکس برتر عمل می‌کند چون در سه سرعت 30، 60 و 120 قابلیت فیلم‌برداری دارد اما سامسونگ با این کیفیت فقط در 30 fps می‌تواند عمل کند. این یعنی که اگر دغدغه فیلم‌برداری با دوربین سلفی برای شبکه‌های اجتماعی یا لایوهایتان را دارید، آیفون 12 پرومکس برتری بیشتری نسبت به اس 21 اولترا دارد.

  گوشی Galaxy S21 Ultra 5G گوشی Apple iPhone 12 Pro Max
مشخصات دوربین اصلی 108 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری با پوشش 83 درجه، 1/1.33 اینچ سایز سنسور، 0.8 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز لیزر، لرزشگیر اپتیکال تصویر

 

f/1.8) 10 مگاپیکسل (لنز پریسکوپ 240 میلی‌متری تله‌فوتو با پوشش 10 درجه، 1.22 میکرومتر سایز پیکسل، 1/3.24 اینچ سایز سنسور، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، f/4.9، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال 10 برابر)

 

10 مگاپیکسل (لنز 70 میلی‌متری تله‌فوتو با پوشش 35 درجه، 1.22 میکرومتر سایز پیکسل، 1/3.24 اینچ سایز سنسور، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، f/2.4، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال 3 برابر)

 

12 مگاپیکسل (لنز 13 میلی‌متری اولتراواید با پوشش 120 درجه، 1.4 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.55 اینچ سایز سنسور، f/2.2، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، حالت Super Steady برای ضبط بدون لرزش ویدیو)

12 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، 1.7 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت

 

12 مگاپیکسل (لنز 65 میلی‌متری تله‌فوتو، 1/3.4 اینچ سایز سنسور، 1.0 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال 2.5 برابر، f/2.2)

 

12 مگاپیکسل (لنز 13 میلی‌متر اولتراواید با پوشش 120 درجه، f/2.4) TOF 3D LiDAR (سنسور تشخیص عمق تصویر)

قابلیت‌ها فلش LED، HDR، پانوراما فلاش چهارگانه دورنگ، HDR، پانوراما
فیلم‌برداری با دوربین اصلی 4K@30/60fps

8K@24fps

1080p@30/60/240fps

720p@960fps

HDR10+

 

ضبط صدای استریو، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی

4K@24/30/60fps

1080p@30/60/120/240fps

 

فیلم‌برداری 4K@60fps Dolby Vision

ضبط صدای استریو

مشخصات دوربین سلفی 40 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری با پوشش 80 درجه، 0.7 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.8 اینچ سایز سنسور، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/2.2) 12 مگاپیکسل (لنز 23 میلی‌متری واید، f/2.2)

SL 3D حسگر سه‌بعدی تشخیص چهره و عمق تصویر

فیلم‌برداری با دوربین سلفی 1080p@30fps

4K@30/60fps

4K@24/30/60fps

1080p@30/60/120fps

لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی

 

مقایسه سخت افزاری Galaxy S21 Ultra 5G و Apple iPhone 12 Pro Max

Galaxy S21 Ultra مجهز به جدیدترین و قدرتمندترین تراشه Qualcomm Snapdragon 888 در ایالات متحده است، در حالی که مدل‌های بین‌المللی با پردازنده Exynos 2100 ساخت سامسونگ روانه بازار می‌شوند. از طرف دیگر، آیفون 12 پرو مکس از تراشه Apple A14 Bionic استفاده می‌کند. اس 21 اولترا سامسونگ هم بر اساس نتایج بنچ‌مارک و هم در تست‌های واقعی هنوز یک قدم عقب‌تر از آیفون 12 پرومکس است. از طرفی باید گفت هر دو تولیدکننده از پیشرفته‌ترین فناوری موجود برای این پردازنده‌ها استفاده می‌کنند: تولید 5 نانومتری.

در Geekbench 5، S21 Ultra در آزمون چند هسته‌ای امتیاز 3،440 و در تک هسته‌ای امتیاز 1،123 را کسب می‌کند. آیفون 12 پرو مکس به‌ترتیب امتیازهای 4100 و 1600 را کسب می‌کند و از این نظر از اس 21 اولترا سبقت می‌گیرد.

S21 Ultra در معیار گرافیکی 3DMark Wild Life عملکرد نسبتاً خوبی دارد و به 34 فریم در ثانیه می‌رسد. با این حال، آیفون 12 پرو مکس به‌طور متوسط با 41 فریم در ثانیه عملکرد بالاتری را ثبت می‌کند. جالب اینجاست که در تست GFXBench Car Chase که با رزولوشن p 1080 انجام می‌شود، عملکرد گرافیکی هر دو تراشه کاملاً مشابه است.

در تست ویرایش ویدیو با استفاده از برنامه Adobe Premiere Rush، کدگذاری یک فیلم از 4K به p1080 در مورد Galaxy S21 Ultra در 1 دقیقه و 2 ثانیه انجام می‌شود. iPhone 12 Pro Max برای همین کار فقط 28 ثانیه زمان نیاز دارد.

از نظر فضای ذخیره‌سازی، مدل پایه Galaxy S21 Ultra با حافظه داخلی 128 گیگابایت شروع می‌شود و با فضای ذخیره‌سازی ارائه شده در آیفون 12 پرو مکس مطابقت دارد. در هر دو گوشی هیچ راهی برای گسترش فضای ذخیره‌سازی وجود ندارد. نوع حافظه برای S21u، UFS 3.1 و برای آیفون 12 پرومکس NVMe است.

  گوشی Galaxy S21 Ultra 5G گوشی Apple iPhone 12 Pro Max
تراشه Exynos 2100 (پنج نانومتری) | نسخه جهانی

 

Qualcomm Snapdragon 888 (پنج نانومتری) | بازارهای آمریکا، چین و کره جنوبی

اپل A14 Bionic (پنج نانومتری)
پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (یک هسته 2.9 گیگاهرتز Kryo 680، سه هسته 2.8 گیگاهرتز Kryo 680 و 4 هسته 2.2 گیگاهرتز Kryo 680) | نسخه جهانی

 

8 هسته‌ای (یک هسته 2.84 گیگاهرتز Kryo 680، سه هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 680 و 4 هستهٔ 1.80 گیگاهرتز Kryo 680) | نسخه آمریکا، چین و کره جنوبی

6 هسته‌ای
پردازنده گرافیکی Mali-G78 MP14 (نسخه جهانی)

 

Adreno 660 (نسخه چین، آمریکا و کره جنوبی)

پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای اپل
نوع حافظه UFS 3.1 NVMe
درگاه حافظه ندارد ندارد
حافظه داخلی 128 گیگابایت با 12 گیگابایت رم

256 گیگابایت با 12 گیگابایت رم 512 گیگابایت با 16 گیگابایت رم

128 گیگابایت با 6 گیگابایت رم

256 گیگابایت با 6 گیگابایت رم

512 گیگابایت با 6 گیگابایت رم

 

مقایسه رابط کاربری و نرم افزار Apple iPhone 12 Pro Max و Galaxy S21 Ultra 5G

iOS 14 ویژگی‌های زیادی را به آیفون 12 پرو مکس داده است، از جمله ویجت‌ها در صفحه اصلی برای دسترسی آسان به اطلاعات و همچنین Smart Stack با ارائه چندین گجت و درنهایت ویژگی جدید App Library که به‌طور خودکار برنامه‌های شما را سازمان می‌دهد. نرم افزار اپل همچنین تنظیمات مفید بسیاری را در مورد پیام‌ها، مانند مکالمه‌های پین‌شده ارائه می‌دهد. به‌هرحال طراحی iOS 14 با شکل‌وشمایلی جمع‌وجورتر و دستیارهایی مثل Siri بسیار زیبا، جذاب و کاربردی است،.

Galaxy S21 Ultra دارای یک UI 3.0 روی اندروید 11 است و ویژگی‌های جالبی را به‌همراه دارد. این ویژگی‌ها شامل انتخاب گسترده‌ای از گجت‌هایی است که می‌توانید بدون باز کردن قفل گوشی خود به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در حال حاضر سفارشی‌سازی سریع صفحه به‌راحتی انجام می‌شود و ترفندهای منحصر‌به‌فرد دوربین مانند Director’s View وجود دارد که به شما امکان می‌دهد همزمان با ضبط فیلم از دوربین جلو و عقب استفاده کنید. اما منحصربه‌فردترین ویژگی خاص اس 21 اولترا، پشتیبانی از S Pen است. S21 Ultra یک دیجیتایزر برای نمایشگر خود دارد که از ورودی S Pen پشتیبانی می‌کند.

  Galaxy S21 Ultra 5G Apple iPhone 12 Pro Max
سیستم‌عامل در زمان عرضه اندروید 11 – One UI 3.1 iOS 14

 

مقایسه باتری Apple iPhone 12 Pro Max و Galaxy S21 Ultra 5G

این دو گوشی به‌لحاظ اندازه باتری هم متفاوت هستند. تلفن‌های اندرویدی مانند Galaxy S21 Ultra همیشه باتری‌های بزرگ‌تری نسبت به آیفون‌ها دارند و S21 Ultra نیز از این قاعده مستثنی نیست. باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی S21u در مقایسه با باتری 3،687 میلی‌آمپری آیفون 12 پرومکس ارائه می‌شود. این یعنی ظرفیت باتری گلکسی چیزی نزدیک به 1.5 برابر آیفون است!

برای شارژ، آیفون 12 پرو حداکثر از سرعت 20 وات پشتیبانی می‌کند، در حالی که Galaxy S21 Ultra از سرعت شارژ 25 وات پشتیبانی می‌کند. آیفون همچنین اولین تلفن اصلی بازار بود که بدون شارژر عرضه شد و S21 Ultra اولین تلفن مهم اندرویدی است که این حرکت ناخوشایند را دنبال می‌کند.

این دو پرچم‌دار برتر در مورد زمان شارژ، خوب ظاهر نمی‌شوند. شارژ کامل S21 Ultra با شارژر 25 وات، حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد، در‌حالی‌که استفاده از شارژر 20 وات در آیفون، حدود 1 ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد. در دنیایی که گوشی‌ها در کمتر از یک ساعت شارژ می‌شوند و بعضی از آن‌ها می‌توانند در عرض نیم ساعت کاملاً شارژ شوند، این سرعت برای پرچم‌دارانْ فوق‌العاده کم است.

هر دو گوشی از شارژر بی‌سیم با سرعت حداکثر 15 وات پشتیبانی می‌کنند. آیفون در اینجا با فناوری جدید MagSafe خودنمایی می‌کند، بنابراین تلفن می‌تواند به‌صورت مغناطیسی و ایمن به شارژرها و لوازم جانبی متصل شود، یک مزیت این‌چنینی را در Galaxy ندارید. کاری که آیفون نمی‌تواند انجام دهد، شارژ بی‌سیم معکوس است، در حالی که سامسونگ این گزینه را دارد؛ بنابراین می‌توانید از تلفن Galaxy خود به‌عنوان یک پاوربانک استفاده کنید.

  Galaxy S21 Ultra 5G Apple iPhone 12 Pro Max
نوع باتری باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 3687 میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ شارژر سریع 25 وات

پشتیبانی از Power Delivery 3.0

شارژ سریع بی‌سیم 15 وات با پشتیبانی از استانداردهای Qi و PMA

شارژ معکوس 4.5 وات

شارژ سریع 20 وات

USB Power Delivery 2.0 شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafe

 

کدام یک بهتر است؛ Galaxy S21 Ultra 5G یا iPhone 12 Pro Max؟

شاید این یکی از سخت‌ترین سوالاتی باشد که در دنیای مقایسه گوشی‌ها می‌توان به آن جواب داد. پاسخ به این سؤال در گرو بررسی دوباره تمام جزئیاتی است که تا اینجا درباره آن‌ها با یکدیگر حرف زدیم. از طرفی سلیقه، علاقه و وفاداری به برندها را هم نباید دست‌کم بگیریم و البته ابداً نمی‌توان کارکردهای مورد انتظار هر کاربر از یک دیوایس را هم نادیده گرفت. پس اگر برای انتخاب بین این دو گوشی مردد مانده‌اید، بهتر است به نیازها و سلیقه خودتان و امکانات این دو گوشی فوق‌العاده نگاهی دوباره داشته باشید.

برای مثال اگر باتری پرتوان با شارژی سریع‌تر را نیاز دارید بهتر است انتخابتان S21u باشد هرچند که بعید است این دو گوشی از این لحاظ خیلی نسبت به یکدیگر توفیری داشته باشند. برای مثال آیفون 12 پرومکس هم می‌تواند در حالت استندبای 20 ساعت دوام داشته باشد و حتی در حالت پخش موزیک هم بیش از 80 ساعت در خدمت شما بماند. در مورد سخت‌افزار، همان‌طور که دیدیم iPhone 12 Pro Max بهتر عمل می‌کند و به‌لحاظ نرم‌افزاری و رابط کاربری خیلی وقت‌ها برتری یک گوشی به دیگری کاملاً سلیقه‌ای است و مثلاً ممکن است وجود S Pen برای سامسونگ هیچوقت برای شما حتی مهم هم نشود.

به‌لحاظ معیارهای فنی و کمی، نمایشگر سامسونگ بهتر عمل کرده است و برخلاف آیفون در سرعت‌های بالاتر از 60 هرتز عمل می‌کند. در مورد دوربین‌ها هم سامسونگ با زوم‌های بالا و امکانات گسترده و کیفیت‌های متنوعی که برای دوربین‌های پشتی‌اش ارائه می‌دهد، مسلماً بسیار باشکوه ظاهر می‌شود، هرچند که آیفون در مورد دوربین سلفی، ضرب شست محکمی به شرکت کره‌ای نشان می‌دهد. در نهایت بحث طراحی را داریم که این مورد کاملاً بستگی دارد به ترجیحات و سلیقه‌های کاربران.

خلاصه اگر با قیمت بالاتر آیفون 12 پرومکس مشکل ندارید می‌توانید، انتخابتان را بر اساس ترجیحات و فارغ از بحث قیمت انجام دهید. از طرفی اگر قیمت برایتان مهم است و به‌دنبال یک گوشی در حد و اندازه و حتی در مواردی بالاتر از آیفون 12 پرومکس هستید، مسلماً گلکسی اس 21 اولترا یک انتخاب فوق‌العاده است. در انتها هم سایر ویژگی‌های این دو گوشی را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم تا اگر جزو کاربران ریزبین هستید باز هم به شباهت‌ها و تفاوت‌های این پرچم‌داران دقت کنید:

  Galaxy S21 Ultra 5G iPhone 12 Pro Max
تکنولوژی شبکه GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
شبکه بی‌سیم Wi-F 802.11 a/b/g/n/ac/6e، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6، دو بانده، هات‌اسپات
بلوتوث 5.1، A2DP، LE 5.0، A2DP، LE
GPS بله، با A-GPS، GLONASS، BDS، GALILEO بله، با A-GPS، GLONASS، GALILEO، QZSS
NFC دارد دارد
رادیو رادیو اف‌ام (فقط نسخه جهانی در برخی مناطق) ندارد
USB USB Type-C 3.2، پشتیبانی از OTG Lightning، USB 2.0
اسپیکر دارد، با اسپیکر استریو دارد، با اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد ندارد
حس‌گرها حسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر، اولتراسونیک)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج Face ID، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج
سایر قابلیت‌ها  پشتیبانی از سامسونگ Dex در دو حالت سیمی و بدون سیم – پشتیبانی از +ANT – دستیار صوتی بیکسبی با پشتیبانی از زبان محاوره دستیار صوتی سیری با پشتیبانی از زبان محاوره

 

گوشی iPhone 12 Pro Max را همین حالا بخرید!

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments