مقایسه آیفون ۱۲ با آیفون ۱۲ پرو

مقایسه آیفون ۱۲ با آیفون ۱۲ پرو

چند سال پیش کسی نمی‌توانست روزی را پیش‌بینی کند که اپل بیش از یک گوشی در سال معرفی کند. اما آنچه که اتفاق افتاده این است که در سال‌های اخیر تعداد گوشی‌های معرفی شده توسط اپل بیشتر و بیشتر شده‌اند. سری آیفون ۱۲ برای اولین بار در چهار نوع مختلف به بازار عرضه شدند. به طور کلی بر خلاف سال گذشته که سری آیفون ۱۱ در بخش‌های زیادی با یکدیگر متفاوت بودند، سری آیفون ۱۲ تجربه یک‌دست‌تری را به کاربر ارائه می‌کند. اختلاف اصلی آن‌ها به اندازه نمایشگرشان برمی‌گردد و البته اختلافات کوچک دیگری هم وجود دارند که در ادامه در این باره صحبت خواهیم کرد. بازه اندازه صفحه نمایش‌های سری آیفون ۱۲ از ۵.۴ اینچ شروع شده و بزرگ‌ترینشان هم ۶.۷ اینچ است. گوشی‌های مورد نظرمان در این بررسی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو هستند که هر دو نمایشگری ۶.۱ اینچی دارند. پس چه چیزی باعث اختلاف ۲۰۰ دلاری در قیمت‌گذاری مدل پایه این دو گوشی شده است؟ کدام یک گزینه مناسب‌تری برای خرید است؟ بهترین راه برای تصمیم‌گیری و انتخاب بین دو گوشی دانستن تفاوت‌هایشان است.‌ برای آشنایی کامل با اختلافات این دو گوشی تا پایان این مطلب همراه موبایل کمک باشید. 

مقایسه طراحی آیفون ۱۲ با آیفون ۱۲ پرو

 در میان چهار عضو این خانواده، از نظر طراحی ظاهری آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو بیشترین شباهت را دارند. اندازه این دو گوشی دقیقا یکی است و همین موضوع باعث شده حتی قاب‌های محافظ این دو مدل یکسان باشند. آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ مینی به واسطه تفاوت اندازه نمایشگر و بدنه گوشی، تکلیفشان با کاربر مشخص است. اما در مقایسه آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو، از آنجا که همه چیز مشابه به نظر می‌رسند شاید انتخاب کمی سخت باشد. برای اینکه به این تصمیم برسید که کدام یک انتخاب بهتری برای شماست، لازم است با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید. 

اولین تفاوتی که در طراحی این دو گوشی به چشم می‌خورد تفاوت رنگ‌های آن‌هاست. البته تفاوت لنز‌های پشتی شاید بیشتر جلب توجه کند، اما در این باره در بخش مقایسه دوربین صحبت خواهیم کرد. آیفون ۱۲ پرو در چهار رنگ نقره‌ای، خاکستری، طلایی و آبی تیره تولید شده است. اما آیفون ۱۲ در رنگ‌های مشکی، سفید، قرمز، سبز و آبی معرفی شد و در رویدادی که در آپریل ۲۰۲۱ برگزار شد، اپل رنگ بنفش را هم به این لیست اضافه کرد. رنگ‌بندی این دو مدل هیچ نقطه اشتراکی ندارند و صد البته هر کدام به طور منحصر به فردی زیبا هستند. اما علاوه بر رنگ، جنس بدنه هم کاملا مشابه نیست؛ پنل پشتی هر دوی آن‌ها از جنس شیشه است، اما این شیشه در آیفون ۱۲ پرو مات و در آیفون ۱۲ براق و درخشان است. شیشه براق، زیبایی بیشتری به آیفون ۱۲ داده اما از طرفی هم لکه و چربی بیشتری به خود جذب می‌کند. تفاوت دیگر هم مربوط به جنس فریم گوشی‌هاست. فریم آیفون ۱۲ آلومینیومی و مات است و فریم آیفون ۱۲ پرو از جنس فولاد ضد زنگ و البته براق!

تفاوت جنس فریم در این دو مدل، یکی از دلایل اختلاف وزن ۲۵ گرمی بین آن‌هاست. آیفون ۱۲ پرو ۱۸۹ گرم وزن دارد و این مقدار در آیفون ۱۲ برابر ۱۶۴ گرم است. شاید این اختلاف خیلی به چشم نیاید، اما با در دست گرفتن هر دو مدل بسیار توجهتان را جلب می‌کند. در بازه‌های طولانی استفاده از گوشی این اختلاف وزن حتی بیشتر هم خودنمایی می‌کند. این نکته را فراموش نکنید که در سری آیفون ۱۲ لبه‌های فریم گوشی تیز و برش‌خورده هستند. هرچند این تغییر طراحی بسیار زیبا و دوست‌داشتنی است، اما در دست گرفتن گوشی را کمی سخت می‌کند. 

آیفون ۱۲ پرو  آیفون ۱۲ 
ابعاد ۷.۴x۷۱.۵x۱۴۶.۷ میلی‌متر ۷.۴x۷۱.۵x۱۴۶.۷ میلی‌متر
وزن ۱۸۹ گرم ۱۶۴ گرم
ساخت جلو: شیشه | پشت: شیشه‌ | فریم: فولاد ضد زنگ جلو: شیشه | پشت: شیشه‌ | فریم: آلومینیوم
محافظت ضد آب و گرد و غبار IP68 ضد آب و گرد و غبار IP68
سیم‌کارت تک‌سیم‌کارت | نانو تک‌سیم‌کارت | نانو
رنگ نقره‌ای، خاکستری، طلایی و آبی تیره مشکی، سفید، قرمز، سبز، آبی، بنفش

مقایسه نمایشگر

نمایشگرهای استفاده شده در آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. در کل گوشی‌های سری آیفون ۱۲، اپل تمام تلاشش را کرده که تجربه یکسانی از نظر نمایشگر برای کاربر فراهم کند و حقیقتا موفق هم شده است. تنها اختلاف محسوسی که نمایشگرهای این سری با یکدیگر دارند به اندازه آن‌ها خلاصه می‌شود که حتی این مورد هم در مورد آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو صدق نمی‌کند. هر دوی این گوشی‌ها از صفحه نمایشی با مشخصات کاملا یکسان و ۶.۱ اینچی استفاده می‌کنند.

آیفون ۱۲ پرو  آیفون ۱۲ 
نوع نمایشگر Super Retina XDR OLED Super Retina XDR OLED
سایز ۶.۱ اینچ ۶.۱ اینچ
رزولوشن ۱۱۷۹x۲۵۳۲ ۱۱۷۹x۲۵۳۲
محافظ گوریلا گلس گوریلا گلس
سایر ویژگی‌ها HDR 10

Dolby Vision

HDR 10

Dolby Vision

 

مقایسه دوربین

 با نگاهی ساده مشخص است که بزرگ‌ترین تفاوت آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو مربوط به دوربین‌های آن‌هاست. آیفون ۱۲ پرو در بخش پشتی در مجموع چهار لنز مختلف دارد که با سه تای آن‌ها می‌توانید عکس و فیلم بگیرید؛ هر سه لنز ۱۲ مگاپیکسلی و از نوع عریض، فوق عریض و تله‌فوتو هستند. لنز چهارم که LiDAR نام دارد، برای سنجش عمق به صورت سه‌بعدی و فوکوس دقیق‌تر و سریع‌تر روی سوژه‌ها کاربرد دارد. آیفون ۱۲ پرو به کمک LiDAR می‌تواند در هر شرایط نوری عمق تصویر را با دقتی مثال‌زدنی تعیین کند و در نتیجه پرتره‌هایی دقیق ثبت کند. پرتره‌های آیفون که همیشه محبوب و دقیق بوده‌اند، به کمک این لنز بدون اغراق سطح استانداردها را در این زمینه جابجا کرده است. 

از سوی دیگر اما، آیفون ۱۲ در بخش پشتی تنها دو لنز دارد. لنز سنجش عمق یا همان LiDAR و لنز تله‌فوتو از این نسخه حذف شده‌اند. واضح است که هدف از این تصمیم، کاهش قیمت نهایی آیفون ۱۲ است. با این رویکرد، حذف لنز LiDAR کاملا منطقی به نظر می‌رسد. اما بین حذف لنز فوق عریض و تله‌فوتو، دیگر کمپانی‌ها معمولا لنز فوق عریض را قربانی می‌کنند. اپل اما برخلاف این جریان، لنز تله‌فوتو را حذف کرده است. حذف کدام یک به نظر شما منطقی‌تر است؟ حقیقت این که لنز تله‌فوتو را می‌توان با کمی زوم جایگزین کرد، اما به هیچ طریقی نمی‌توانیم کاربرد لنز فوق عریض را بر دوش لنز دیگری بیاندازیم! علاوه بر این، عکس‌های فوق عریض کاربردهای بیشتری هم دارند. هرچند که ترجیح بر داشتن هر دوی این لنزهاست، اما حالا که باید یکی از آن‌ها انتخاب می‌شد به نظر اپل تصمیم درستی در این باره گرفته است.

با حذف دو لنز از آیفون ۱۲ چه قابلیت‌هایی را از دست می‌دهیم؟ مهم‌ترین بخش این است که عکس‌های پرتره با دقت کمتری ثبت می‌شوند. هنوز هم امکان انجام این کار وجود دارد و اتفاقا کیفیت خوبی هم دارد. اما این کار در مقابل آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس که از لنز LiDAR برخوردارند، با دقت کمتری انجام می‌شود. این اختلاف خصوصا در شرایط نوری نامناسب بیشتر مشهود است. قابلیت دیگری که به این واسطه از دست می‌دهیم، میزان حداکثری بزرگ‌نمایی است. در آیفون ۱۲ پرو بزرگ‌نمایی تا ۱۰ برابر ممکن است، اما به واسطه عدم وجود لنز تله‌فوتو در آیفون ۱۲ این مقدار به ۵ برابر می‌رسد. با توجه به اینکه دوربین یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو گوشی است، خوب در این باره فکر کنید و تصمیم بگیرید که بزرگ‌نمایی و بهترین حالت عکاسی پرتره چقدر برایتان اهمیت دارد. 

آیفون ۱۲ پرو  آیفون ۱۲ 
مشخصات دوربین اصلی عریض: ۱۲ مگاپیکسل

تله‌فوتو: ۱۲ مگاپیکسل

فوق عریض: ۱۲ مگاپیکسل

سنجش عمق: TOF 3D LiDAR

عریض: ۱۲ مگاپیکسل

فوق عریض: ۱۲ مگاپیکسل

قابلیت‌ها فلش Dual-LED فلش Dual-LED
فیلم‌برداری با دوربین اصلی 4K: ۲۴/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه

1080p: ۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰ فریم بر ثانیه

4K: ۲۴/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه

1080p: ۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰ فریم بر ثانیه

مشخصات دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
فیلم‌برداری با دوربین سلفی 4K: ۲۴/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه

1080p: ۳۰/۶۰/۱۲۰ فریم بر ثانیه

4K: ۲۴/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه

1080p: ۳۰/۶۰/۱۲۰ فریم بر ثانیه

 

مقایسه سخت‌افزار

سخت‌افزار یکی دیگر از بخش‌های متفاوت بین این دو گوشی است. تراشه به کار رفته در این گوشی‌ها، تراشه فوق‌العاده قدرتمند A14 Bionic است. این تراشه که توسط خود اپل طراحی شده، از پردازنده مرکزی ۶ هسته‌ای متشکل از ۲ هسته ۳.۱ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای ساخته شده است. با اینکه هر دو گوشی از یک مدل تراشه استفاده می‌کنند، در یک بخش با هم متفاوت هستند؛ آیفون ۱۲ پرو با ۶ گیگابایت رم عرضه شده، اما مقدار رم در نظر گرفته شده برای آیفون ۱۲ به ۴ گیگابایت کاهش پیدا کرده است. 

آندرکلاک کردن پردازنده، به استفاده نکردن از حداکثر توان آن گفته می‌شود. این کار به دلایل مختلفی از جمله کاهش مصرف باتری، کاهش دمای پردازنده و در نتیجه افزایش عمر پردازنده انجام می‌شود. دقیقا مشخص نیست که آیا اپل تراشه آیفون ۱۲ را آندرکلاک کرده است یا خیر؛ اما آنچه که واضح است عملکرد کمی ضعیف‌تر آن نسبت به آیفون ۱۲ پرو است. البته که این موضوع می‌تواند صرفا به دلیل کمتر بودن مقدار رم آیفون ۱۲ باشد. نتیجه تست بنچمارک Antutu روی آیفون ۱۲ پرو ۵۹۶۲۴۴ و روی آیفون ۱۲، ۵۶۸۶۷۴ است. همانطور که مشاهده می‌کنید این تفاوت امتیاز ۲۷۵۰۰ تایی، فقط باعث حدود ۴ درصد اختلاف در نتیجه نهایی این تست شده است. اما از اعداد و ارقام که بگذریم، تفاوت این دو گوشی در کاربرد روزمره، فقط در تعداد برنامه‌های پس‌زمینه‌ای است که رم دستگاه گنجایششان را دارد. به زبان ساده‌تر در آیفون ۱۲ پرو احتمال اینکه از برنامه خارج شوید و با باز کردن مجددش، برنامه از ابتدا لود شود کمتر است. 

مسائلی که در این بخش بررسی شد، به منظور درک کامل شما از اختلاف این دو گوشی بود. اما نباید باعث شود که تصور کنید آیفون ۱۲ دستگاه ضعیفی است؛ آیفون ۱۲ پرو یکی از قدرتمندترین گوشی‌های حال حاضر در دنیاست و آیفون ۱۲ از نظر سخت‌افزار فقط ۴ درصد از آن ضعیف‌تر است. سری آیفون ۱۲ به اندازه‌ای قدرتمند هستند که تفاوتی چنین جزئی باعث ضعف عملکردشان نشود. آیفون ۱۲ گزینه‌ای بسیار قدرتمند است که از پس اجرای بدون نقص سنگین‌ترین بازی‌ها هم برمی‌آید. اما اگر شما عادت به باز نگه داشتن چندین برنامه دارید، آیفون ۱۲ پرو به واسطه رم ۶ گیگابایتی‌اش گزینه معقول‌تری برای شما به نظر می‌رسد. اما از طرفی اگر این تعاریف در مورد شما صدق نمی‌کند مطمئن باشید که در این زمینه تفاوت چندانی بین این دو گوشی حس نخواهید کرد؛ به همین دلیل شاید آیفون ۱۲ به واسطه قیمت پایین‌تر، وزن سبک‌تر و رنگ‌بندی متنوع‌تر گزینه بهتری هم باشد. 

آیفون ۱۲ پرو  آیفون ۱۲ 
سیستم عامل iOS 14.1 iOS 14.1
تراشه Apple A14 Bionic Apple A14 Bionic
پردازنده مرکزی ۶ هسته‌ای

۲ هسته ۳.۱ گیگاهرتزی Firestorm

۴ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Icestorm

۶ هسته‌ای

۲ هسته ۳.۱ گیگاهرتزی Firestorm

۴ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Icestorm

پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای

Apple GPU

۴ هسته‌ای

Apple GPU

 

مقایسه نرم‌افزار و رابط کاربری

آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو با سیستم عامل iOS 14.1 عرضه شدند و تا این لحظه آخرین نسخه یعنی iOS 14.6 را هم دریافت کرده‌اند. اپل همیشه پشتیبانی بی‌نظیری از محصولاتش داشته و این روند ادامه‌دار است؛ آیفون‌های ۱۲ به مدت ۵ سال توسط اپل پشتیبانی نرم‌افزاری می‌شوند و این موضوع بدون هیچ تفاوتی در مورد کل اعضای این خانواده صدق می‌کند.

مقایسه باتری

اپل معمولا حجم باتری محصولاتش را اعلام نمی‌کند و به حداکثر زمان پخش ویدئو اکتفا می‌کند؛ این زمان در مورد این دو گوشی ۱۷ ساعت اعلام شده است. در واقع باتری‌های استفاده شده در آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو یکسان و ۲۸۱۵ میلی‌آمپری هستند. تست‌های انجام شده توسط وبسایت GSMArena تفاوتی ناچیز بین این دو را نشان داده است. در تست استقامت این وب‌سایت که شامل یک ساعت پخش ویدئو، یک ساعت مکالمه و یک ساعت مرور صفحات وب در هر روز است، آیفون ۱۲ پرو ۸۱ ساعت و آیفون ۱۲ به مدت ۸۴ ساعت دوام آورده‌اند. با این حال در تجربه کاربری روزمره در مورد باتری این دو گوشی اختلافی احساس نخواهید کرد.

آیفون ۱۲ پرو  آیفون ۱۲ 
نوع و ظرفیت باتری ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ۲۸۱۵ میلی‌آمپر
سرعت شارژ باسیم: ۲۰ وات

بی‌سیم: ۱۵ وات

باسیم: ۲۰ وات

بی‌سیم: ۱۵ وات

 

جمع‌بندی مقایسه؛ کدام گوشی را بخریم؟

تا اینجا متوجه تمام اختلافات آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو شده‌اید؛ از تفاوت ظاهری مثل جنس فریم دور گوشی و رنگ‌بندی متفاوت آن‌ها گرفته تا دوربین و حافظه رم. آیفون ۱۲ پرو ۶ گیگابایت رم و چهار لنز شامل عریض، فوق عریض، تله‌فوتو و LiDAR دارد. آیفون ۱۲ فقط دو لنز عریض و فوق عریض را حفظ کرده و مقدار حافظه رم آن هم به ۴ گیگابایت کاهش پیدا کرده است. همین تغییرات باعث شده تا قیمت آیفون ۱۲ از آیفون ۱۲ پرو ۲۰۰ دلار کمتر باشد. اما در رابطه با قیمت‌گذاری یک نکته مهم وجود دارد؛ قیمت مدل پایه آیفون ۱۲ برابر ۷۹۹ دلار و مدل پایه آیفون ۱۲ پرو ۹۹۹ دلار است. اگر همین مدل‌ها را در نظر بگیریم، دانستن این نکته ضروری است که مدل پایه آیفون ۱۲ پرو با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی و مدل پایه آیفون ۱۲ با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی به بازار عرضه شده‌اند. اما اگر حافظه ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۱۲ را در نظر بگیریم قیمت آن به ۸۴۹ دلار می‌رسد. با این حساب در مقایسه آیفون ۱۲ با آیفون ۱۲ پرو، منطقی‌تر است که اختلاف قیمتشان را به جای ۲۰۰ دلار، ۱۵۰ دلار در نظر بگیریم. با وجود شباهت‌های زیاد و تفاوت‌های اندک این دو گوشی، فاکتور انتخاب می‌تواند به سادگی «علاقه به رنگ بنفش» باشد! این اختلافات کوچک را در نظر بگیرید و از انتخابتان لذت ببرید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments