فولدر چیست ؟ | راهنمای جامع کاربرد فولدر

فولدر به انگلیسی folder نوعی ابزار دسته بندی و نگهداری از مدارک و اسناد است که توسط شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. موضوع مهمی که در ساخت و چاپ پوشه اهمیت زیادی دارد، طراحی است. طراحی فولدر می تواند نمایانگر کسب و کار و نشان دهنده ماهیت و زمینه فعالیت شرکت مربوطه باشد. در چاپ فولدر اغلب شرکت ها از طراحی اختصاصی استفاده می کنند. طراحی اختصاصی پوشه می تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی نیز عمل کند. معمولا لوگو و نشان کسب و کار (شرکت یا ارگان) به صورت بولد شده برروی فولدر قرار می گیرد. این موضوع علاوه بر چاپ و تبلیغات می تواند نوعی برند سازی در مقیاس کوچک نیز محسوب شود. در ادامه قصد داریم با فولدر و کاربرد آن آشنا شویم؛ با ما همراه باشید.

فولدر چیست؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، فولدر نوعی وسیله طبقه بندی و مرتب سازی مدارک و اسناد است که توسط شرکت های دولتی و غیردولتی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از کاربردهای فولدر، نگهداری و انتقال کارت ویزیت، کاتالوگ و بروشور است. این کاربرد اغلب جهت تبلیغات و برند سازی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی، جنس جلد و ابعاد چاپ فولدر از نکات مهم تلقی می شوند. پوشه ایده آل باید طراحی زیبایی داشته باشد و جنس جلد آن احساس خوبی به مخاطب القا کند.

استفاده از فولدر چه مزیت هایی دارد؟

  • دسته بندی مدارک و اسناد حائز اهمیت
  • نگهداری از اسناد آرشیوی
  • ارائه مطالب به مخاطبان و یا استفاده به عنوان تبلیغات در جلسه های رسمی
  • تبلیغات و برند سازی
  • هزینه مناسب و اقتصادی

طبقه بندی اسناد

بدون شک وظیفه اصلی فولدر، دسته بندی اسناد و مدارک است. این ابزار جهت طبقه بندی و نگهداری مدارک در ارگان ها و کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به بخش انبار و یا پرونده های بایگانی شده در ادارات مراجعه کرده باشید، به خوبی با کاربرد فولدرها آشنا هستید. برای مثال، در مدارس پرونده های سال هفتم، سال هشتم و سال نهم دبیرستان دوره اول در سه فولدر با اسامی ذکر شده طبقه بندی شده اند. این موضوع موجب می شود که در صورت نیاز به پرونده های سال هشتم، دیگر نیازی به جستجو در تمام سال های تحصیلی نباشد. در نتیجه نگهداری از اسناد راحت تر است و دسترسی به آن ها در کسری از ثانیه امکان پذیر می باشد.

استفاده از فولدر چه مزیت هایی دارد؟

تبلیغات و برند سازی

طراحی فولدر و چاپ هدفمند آن می تواند نوعی روش تبلیغاتی و برند سازی باشد. در بسیاری از موارد کسب و کارها جهت انتقال کاتالوگ و بروشورهای چندین محصول، از فولدر استفاده می کنند. به این صورت که چندین کاتالوگ و بروشور مربوط به محصولات مشابه را در داخل یک فولدر تبلیغاتی قرار می دهند و آن را در میان مخاطبان و مشتریان علاقه مند پخش می کنند. هنگامی که فولدر به دست مخاطبان برسد، اولین موردی که به چشم می آید، طراحی پوشه و موارد درج شده برروی آن است. در نتیجه، تبلیغات و برند سازی در مقیاس و هزینه کم صورت می گیرد. این موضوع شاید در نگاه اول تاثیر زیادی نداشته باشد، اما رقابت در تبلیغات به حدی افزایش پیدا کرده است که کسب و کارها از کوچک ترین روش های تبلیغاتی نیز استفاده می کنند.

ظاهر شکیل و حرفه ای

طراحی و چاپ فولدر اختصاصی موجب می شود که برند و کسب و کار مربوطه ظاهر حرفه ای تری داشته باشد. همانطورکه پیش تر اشاره کردیم، استفاده از فولدر در جلسات رسمی نوعی تبلیغات و برند سازی به حساب می آید. علاوه بر این موضوع، استفاده از فولدر مناسب موجب می شود که برند کسب و کار جلوه زیباتر و حرفه ای تری داشته باشد. در نتیجه، استفاده از طراحی اختصاصی فولدر می تواند یک تیر و دو نشان باشد. توجه داشته باشید که طراحی فولدر نیازمند رعایت برخی نکات مهم است که در ادامه به آن ها می پردازیم:

نکات مهم در طراحی فولدر

  • رنگ انتخاب شده در طراحی پوشه باید مطابق با طیف رنگی سازمان و کسب و کار مربوطه باشد.
  • اگر هدف از طراحی و چاپ فولدر تبلیغات است، باید راه های ارتباطی نظیر شماره تماس، صفحات مجازی و وب سایت اینترنتی کسب و کار همراه با لوگو برروی فولدر درج شوند.
  • قبل از سفارش طراحی فولدر ابتدا به ابعاد اسناد و مدارک توجه کنید. ابعاد فولدر باید به گونه ای باشند که اسناد به راحتی در داخل آن قرار بگیرند.
  • پس از چاپ فولدر جهت افزایش زیبایی و استحکام آن، از سلفون مات یا یو وی موضعی برروی آن استفاده کنید.
  • سعی کنید لوگو و متون تبلیغاتی را بیش از حد مجاز بولد نکنید، فولدر ساده و شکیل بازخورد بیشتری دارد.
  • توجه کنید که برای اجتناب از صرف هزینه‌ های اضافی و ایجاد روندی مقرون به ‌صرفه در تولید فولدر باید به گونه ‌ای عمل کنید که دورریز کاغذ کم باشد. برای به ‌صرفه ‌تر کردن هزینه‌ های چاپ، طرح اصلی و گسترده پوشه تبلیغاتی خود را در قطع‌ های استاندارد 70 در 50 یا 60 در 45 قرار دهید تا از به هدر رفتن کاغذهای اضافی و افزایش بی‌ دلیل هزینه چاپ ممانعت شود.
    نکات مهم در طراحی فولدر

    قیمت طراحی و چاپ پوشه

    قیمت طراحی فولدر به عوامل مختلفی بستگی دارد. طبیعتا ارتقای سطح کیفی ساخت فولدر بر روی هزینه طراحی فولدر اثرگذار خواهد بود. قیمت مواد و اجزای تشکیل دهنده فولدر مانند کاغذ، مقوا، چرم، طلق، چسب و رنگ در کنار قیمت طراحی، برش، صحافی و میزان تیراژ آن قیمت اصلی و نهایی چاپ فولدر را معین می‌ کند. نکته قابل توجه اینجاست که در طراحی و چاپ فولدر تبلیغاتی باید توجه به فاکتورهای کیفی از توجه به میزان هزینه‌ ها پیشی بگیرد. البته نکته عنوان شده به این معنا نیست که قیمت و نرخ تولید ساخت فولدر بی‌ اهمیت است. اما در این مورد نباید کیفیت را فدای کمیت‌ کرد.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments