از ۰ تا ۱۰۰ شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن

از 0 تا 100 شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن

شاید در ذهن شما هم سوالاتی در مورد روند شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن به وجود آمده باشد. منظور از ظرفیت باتری که با عنوان میلی آمپر مشخص می‌شود چیست؟ چرا برخی شارژرها سرعت شارژ کمی دارند؟ انواع سوکت شارژ گوشی ها چگونه هستند؟ قابلیت شارژ سریع چیست؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور جامع در رابطه با شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با شارژ گوشی های موبایل

گوشی های موبایل امروزی از باتری های خاصی بهره می‌برند که جنس آن ها لیتیوم یونی است و قابلیت شارژ مجدد دارند. یعنی شما می‌توانید باتری گوشی خود را با اتصال به برق شارژ کرده و سپس تا مدت زمان مشخصی از گوشی بدون نیاز به اتصال مستقیم برق استفاده کنید تا شارژ باتری آن خالی شود. سپس باید دوباره گوشی را به شارژ بزنید و همین پروسه را تکرار کنید. اما در این بین سوالات زیادی در مورد شارژ گوشی های موبایل وجود دارد که شاید برخی از این سوالات در ذهن شما هم ایجاد شده باشند!تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر موبایل اپل، سامسونگ یا هوآوی کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

برای مثال چرا باتری های لیتیوم یونی در گوشی های موبایل استفاده می‌شوند؟ منظور از ظرفیت باتری و عددی که با عنوان میلی آمپر ساعت نشان داده می‌شود چیست؟ انواع سوکت شارژ گوشی های موبایل کدامند و چرا با هم تفاوت ظاهری دارند؟ منظور از شدت جریان خروجی شارژر چیست؟ قابلیت شارژ سریع چیست؟ و غیره. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به صورت جامع در رابطه با شارژ گوشی های موبایل و عوامل مرتبط با آن صحبت کنیم، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل سامسونگ

اولین سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که چرا از باتری های لیتیوم یونی در گوشی های موبایل استفاده می‌شود؟ مزیت های باتری های لیتیوم یونی کدامند؟ باتری های لیتیوم یونی در حال حاضر از بهترین جنس باتری هایی هستند که می‌توان از آن ها به عنوان باتری قابل شارژ در گوشی های موبایل استفاده کرد. به بیان دیگر هیچ تکنولوژی و ساختار بهتری در مقایسه با باتری های لیتیوم یونی ارائه نشده که بتواند در گوشی های موبایل جایگزین آن ها شود. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت باتری های لیتیوم یونی به شرح زیر است:

  • چگالی انرژی زیاد: چگالی انرژی در واقع میزان انرژی است که در واحد حجم ذخیره می‌شود. به بیان دیگر این عامل ارتباط مابین قدرت شارژدهی و اندازه آن را مشخص می‌کند. باتری های لیتیوم یونی چگالی انرژی بالایی دارند و این مسئله سبب شده که به بهترین گزینه موجود برای استفاده در گوشی ها تبدیل شوند. به موجب این ویژگی می‌توان باتری با ظرفیت مناسبی را در ابعاد کوچک یک گوشی جا داد.
  • خالی نشدن چشمگیر شارژ به طور خودکار: یکی دیگر از ویژگی های خوب باتری های لیتیوم یونی مربوط به مقاومت خوب آن ها در برابر خالی شدن خودکار شارژ می‌شود. اغلب باتری های دیگر از این نظر ضعف دارند و به مرور زمان و به طور خودکار (حتی اگر استفاده‌ای از آن ها به عمل نیاید) با افت و خالی شدن شارژ مواجه می‌شوند. اما باتری های لیتیوم یونی اینطور نیستند و مقدار خالی شدن شارژ آن ها با گذر زمان و به طور خودکار بسیار ناچیز است.به همین دلیل است که اگر بعد از شارژ گوشی آن را در حالت بدون استفاده در گوشه‌ای رها کنید تا چند روز شارژ باتری آن خالی نمی‌شود و افت شارژ بسیار ناچیزی خواهد داشت.
  • نگهداری راحت: باتری های لیتیوم یونی باتری های خیلی حساسی نیستند و نیازی به مراقبت ندارند. این ویژگی یکی دیگر از ویژگی های خوب آن ها در مقایسه با دیگر انواع باتری های شارژ شدنی محسوب می‌شود. این مسئله هم یکی دیگر از نقاط قوت اصلی باتری های لیتیوم یونی است.

موارد فوق تنها بخشی از اصلی ترین نقاط قوت باتری های لیتیوم یونی هستند. با توجه به این نقاط قوت، باتری های لیتیوم یونی به بهترین گزینه برای استفاده در موبایل و تامین شارژ گوشی تبدیل می‌شوند. البته بدون شک باتری های لیتیوم یونی نقاط ضعفی هم دارند، اما به هر حال کف ترازو به سمت نقاط قوت این دسته از باتری ها متمایل است.

منظور از ظرفیت باتری و میلی آمپر ساعت چیست؟

ظرفیت باتری های لیتیوم یونی گوشی های موبایل با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) مشخص می‌شود. هرچقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد، طبیعتا شارژ بیشتری هم در آن ذخیره خواهد شد و می‌تواند بهتر انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند. هر آمپر برابر با 1000 میلی آمپر است. زمانی که گفته می‌شود باتری گوشی 3000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد، یعنی باتری آن 3 آمپر ساعت ظرفیت ارائه می‌کند. دقت داشته باشید که ظرفیت یک باتری صرفا نمی‌تواند نشان دهنده بهتر بودن کیفیت شارژ و دیرتر خالی شدن شارژ باتری گوشی باشد، چون میزان مصرف شارژ گوشی های موبایل به عوامل متعددی وابسته است.

از 0 تا 100 شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن

برای مثال اگر دو گوشی A و B به ترتیب از باتری های 2000 و 3000 میلی آمپر ساعتی بهره‌مند باشند، هیچوقت نمی‌توان به طور قطع گفت که گوشی B با باتری 3000 میلی آمپر ساعتی در شرایط کاری مشابه قدرت نگهداری شارژ بیشتری در مقایسه گوشی A دارد. عواملی مثل اندازه صفحه نمایش، میزان بهینه بودن و مصرف انرژی اجزای سخت افزاری گوشی و غیره همگی روی مصرف شارژ باتری موثر هستند. بنابراین زیادتر بودن ظرفیت یک باتری در گوشی های موبایل همیشه به معنای قدرت شارژدهی بالاتر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: تعمیر باتری گلکسی S8 پلاس را با کمترین هزینه و قیمت انجام دهید!

انواع سوکت شارژ گوشی های موبایل

سوکت های شارژی که در گوشی های موبایل بکار گرفته می‌شوند انواع مختلفی دارند و از نظر شکل با هم متفاوت هستند. برای مثال آیفون های اپل از سوکت شارژ اختصاصی با عنوان لایتنینگ بهره می‌برند که قابل نصب در گوشی های اندرویدی نیست! این مسئله سبب شده که سیم شارژر گوشی های موبایل نسبت به یکدیگر متفاوت باشند و نتوان از هر سیم شارژری برای شارژ باتری هر گوشی استفاده کرد. البته ذر حال حاضر تقریبا 70 درصد گوشی ها به جز آیفون های اپل از شارژر های میکرو یو اس بی (Micro USB) بهره‌ می‌برند. در شکل زیر اصلی ترین مدل های سوکت شارژ گوشی های موبایل را مشاهده می‌کنید:

از 0 تا 100 شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن

تعمیرات اپل

برای تعمیر موبایل اپل، سامسونگ یا هوآوی کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

  • یو اس بی نوع سی (USB Type C): یو اس بی نوع سی یکی از جدیدترین انواع سوکت شارژ برای گوشی های اندرویدی است که سرعت آن مطلوب تر از قبل بوده و تقریبا از سال 2015 به بعد مقدار بکارگیری آن رواج یافت. این نوع از سوکت شارژ گوشی بیشتر در گوشی های اندرویدی جدید و رده بالا بکار گرفته می‌شود.
  • میکرو یو اس بی (Micro USB): متداول ترین نوع سوکت شارژ گوشی های موبایل سوکت میکرو یو اس بی است که تقریبا 70 درصد گوشی های اندرویدی از آن پشتیبانی می‌کنند. این سوکت شارژ سال هاست که در گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریبا تا قبل از ارائه سوکت های یو اس بی نوع سی، در تمام گوشی های موبایل اندرویدی استفاده می‌شدند.
  • لایتنینگ (Lightening): سوکت شارژ لایتنینگ مختص آیفون و آیپد های اپل است و فقط در محصولات شرکت اپل قابل استفاده خواهد بود. این سوکت را نمی‌توان برای شارژ گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار دارد. به سوکت لایتنینگ در اصطلاح عامیانه “شارژر اپل” یا “شارژر آیفون” هم گفته می‌شود که در واقع منظور همان شارژر مجهز به سیم لایتنینگ است.

بیشتر بخوانید: تعمیر سوکت شارژ آیفون X با کمترین هزینه در موبایل کمک

سه مورد فوق از اصلی ترین نوع سوکت شارژ گوشی های موبایل هستند. در سال های دور و قبل از سال 2008 برخی از گوشی های موبایل به سوکت های شارژ مینی یو اس بی (mini USB) هم مجهز بودند یا آیفون های اپل در سالیان دور و قبل از عرفی لایتنینگ پورت از سوکت 30 پینی اختصاصی اپل بهره می‌برند، اما امروزه این نوع سوکت های شارژ به طور کامل منسوخ شده به شمار می‌روند.

شدت خروجی شارژر

اگر به توضیحات روی آداپتور شارژ گوشی یا تبلت خود دقت کنید مشاهده خواهید کرد که در بخشی با عنوان Output یک عدد مثل 1A یا 1.5A و از این قبیل نمادها نوشته شده است. این عامل در واقع شدت خروجی شارژر را نشان می‌دهد! شدت خروجی شارژر گوشی ها و تبلت های مختلف نسبت به هم متفاوت است. برای مثال ممکن است شارژر گوشی شما خروجی 1.5 آمپری داشته باشد اما شارژر آیپد خروجی 2 آمپری را ارائه کند. اما تفاوت این دو در چیست؟ زمانی که شدت خروجی شارژر بیشتر باشد، انرژی بیشتری به باتری دستگاه تزریق می‌شود بنابراین با فرض یکسان بودن ظرفیت باتری دو گجت، باتری گجتی که به شارژر 2 میلی آمپر ساعتی متصل است از باتری گجتی که به شارژر 1 میلی آمپر ساعتی متصل است زودتر شارژ می‌شود!

از 0 تا 100 شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن

اما شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که آیا می‌توان از شارژرهای با شدت خروجی بیشتر برای شارژ باتری گوشی هایی استفاده کرد که شدت خروجی شارژ آن ها کمتر است؟ برای مثال اگر آیفونی که شارژ اصلی آن شدت خروجی 1.1 آمپری دارد را به شارژر آیپدی با شدت خروجی 2.1 آمپر متصل کنیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ حقیقت ماجرا این است که در این شرایط هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و باتری آیفون شما سریع تر از قبل شارژ می‌شود اما خب شدت گرمایی که در آن تولید می‌گردد هم به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. به صورت مشابه اگر آیپدی که شارژر اصلی آن خروجی 2.1 میلی آمپر ساعتی دارد را به شارژر 1.1 میلی آمپر ساعتی آیفون متصل کنید، سرعت شارژ باتری دستگاه به شدت افت می‌کند. البته عوامل دیگری هم می‌توانند در افت سرعت شارژ باتری گوشی و تبلت ها موثر باشند که پیش از این در مقاله کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن در مورد این عوامل صحبت کرده بودیم. بنابراین مشکلی از نظر بکارگیری شارژرهای متفاوت برای شارژ باتری گوشی شما وجود ندارد، اما توصیه ما این است که به استاندارد شدت جریان خروجی شارژر گوشی موبایل خودتان دقت کرده و همیشه از شارژرهای با خروجی یکسان و مشابه آن برای شارژ باتری دستگاه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل آیفون

قابلیت شارژ سریع چیست؟

قابلیت شارژ سریع یکی از ویژگی ها و قابلیت هایی است که طی چند سال اخیر به شکل ویژه‌ای در طراحی گوشی های موبایل به آن توجه می‌شود. شرکت های سازنده گوشی ارائه این قابلیت را به عنوان راه حلی برای مقابله با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری گوشی تلقی می‌کنند. اگر با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری مواجه هستید، توصیه می‌کنیم حتما مقاله ۱۳ روش کارآمد برای جلوگیری از خالی شدن سریع شارژ باتری آیفون و آیپد را مطالعه و از راه حل هایی که در آن شرح داده شده استفاده به عمل آورید. اما قابلیت شارژ سریع دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

از 0 تا 100 شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن

کارایی قابلیت شارژ سریع از نام آن مشخص است! به موجب این قابلیت شارژ گوشی های موبایل با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. کیفیت تکنولوژی های شارژ سریعی که توسط شرکت های مختلف ارائه شده متفاوت خواهد بود. برای مثال ممکن است قابلیت شارژ سریع شرکتی همچون کوالکام سبب شود که باتری گوشی شما ظرف 30 دقیقه تا 40 درصد شارژ شود و قابلیت شارژ سریع شرکت دیگری کیفیت لازم را ارائه نکند و ظرف 30 دقیقه فقط 25 الی 30 درصد از باتری را شارژ نماید. دقت داشته باشید که برای استفاده از قابلیت شارژ سریع دو شرط لازم است! اولین اینکه گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی کند و دوم اینکه به شارژر مناسب و اختصاصی برای استفاده از قابلیت شارژ سریع دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات اپل

منبع شارژ گوشی های موبایل

منبعی که از آن برای شارژ گوشی های موبایل استفاده می‌کنید تاثیر مستقیمی بر روی سرعت و کیفیت شارژ شدن باتری دستگاه دارد! برای مثال حتما دیده‌اید که با اتصال گوشی به کامپیوتر و اقدام به شارژ کردن باتری گوشی، سرعت شارژ باتری تا چه اندازه افت می‌کند! دلیل این مسئله مربوط به شدت جریان خروجی می‌شود که توسط پورت یو اس بی کامپیورتان ارائه شده است. شدت خروجی این پورت کم است و به همین سبب انرژی مناسبی به سیم شارژر و سپس گوشی منتقل نمی‌شود. اما زمانی که سیم شارژر را به آداپتور مناسب متصل و آداپتور را به پریز برق بزنید، سرعت شارژ باتری افزایش می‌یابد. بنابراین منبعی که از آن برای شارژ باتری گوشی استفاده می‌کنید اهمیت زیادی دارد.

از 0 تا 100 شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن

سیم شارژر و تاثیر آن بر روی شارژ گوشی

سیم رابط یا اصطلاحا سیم شارژری که از آن استفاده می‌کنید تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت انتقال انرژی و سرعت شارژ مجدد باتری گوشی خواهد داشت. همیشه سعی کنید برای شارژ باتری گوشی از سیم شارژرهای مناسب و با کیفیت استفاده کنید و تا حد امکان سیم شارژرهای فیک و ارزان قیمت را خریداری نکنید. بدین ترتیب کیفیت شارژ گوشی موبایل شما به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد. سعی کنید سیم شارژری که خریداری می‌کنید طول خیلی بلندی نداشته باشد و از این نظر منطبق با شارژر اورجینال گوشی موبایلتان باشد. بلند بودن بیش از اندازه سیم شارژر می‌تواند منجر به کند شدن تدریجی پروسه شارژ باتری شود. همچنین اکیدا توصیه می‌کنیم از سیم شارژرهای آسیب دیده و زده‌دار برای شارژ باتری گوشی خود استفاده به عمل نیاورید.تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر موبایل اپل، سامسونگ یا هوآوی کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

استفاده از پاوربانک و شارژرهای فندکی

این روزها و با گسترش استفاده از گوشی های موبایل مجبور هستیم از هر فرصتی برای شارژ باتری گوشی خود استفاده کنیم. در همین راستا خیلی از کاربران رو به سمت بکارگیری پاوربانک و شارژرهای فندکی خودرو روی آورده‌اند. اما آیا استفاده از پاوربانک و شارژرهای فندکی می‌تواند به گوشی شما و باتری آن آسیب بزند؟ خوشبختانه اگر کیفیت شارژ فندکی و پاوربانکی که از آن استفاده می‌کنید مطلوب باشد خیر! توصیه ما این است که حتما پاوربانک ها و شارژرهای فندکی با کیفیت را مورد استفاده قرار دهید و حتما به شدت خروجی آن ها دقت نمایید و سعی کنید شدت خروجی آن ها با شدت خروجی شارژ اصلی گوشی موبایلتان منطبق باشد. در غیر این صورت ممکن است به مرور زمان باتری گوشی با مشکل خالی شدن زود به زود شارژ مواجه شود و نیاز باشد تا آن را کالیبره کنید.

از 0 تا 100 شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب در رابطه با شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن صحبت کردیم. امیدواریم که از اطلاعات ارائه شده در این مطلب استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

 

لینک های مفید: قطعات گوشی اس 20 اولترا | قیمت تاچ ال سی دی سامسونگ S20 | قیمت درب پشت آیفون ایکس | خرید آیفون

 

نظرات کاربران (9)

guest
9 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
فرهاد فرهنگیان
فرهاد فرهنگیان
1 سال گذشته

سلام دوستان
من نمی‌دونم شارژرم چند امپره
کسی هست که بتونه کمکم کنه؟
ممنون میشم

سمیه
سمیه
2 سال گذشته

سلام ببخشید گوشی من هنر s7 هست وقتی ازش استفاده نمیکنم شارژ خالی نمیکنه اما وقتی نت روشن میکنم سه دیقه ای ۱ درصد شارژ خالی میکنه ب نظرتون عادیه؟ لطفا راهنماییم کنید

جاسم نعمانیان
جاسم نعمانیان
2 سال گذشته

سلام ممنون وتشکر از مقاله ی خوبتون درمورد شارژ گوشی به بیشتر سولات پاسخ میده .خداقوت.🙏👌🏾

غلیرضا پورمند
غلیرضا پورمند
3 سال گذشته

سلام من میخواستم بدونم مقدار شدت جریانی که وارد موبایل میشود چند آمپر است

سعید نوری
سعید نوری
3 سال گذشته

سلام وقتتون بخیر
لطفا با کارشناسای ما تماس بگیرید
۰۲۱-۵۷۱۴۷

مهیار
مهیار
3 سال گذشته

مقاله جامع و کاملی بود.
سپاسگزارم