چگونه از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم؟

چگونه از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم؟

هک کردن گوشی موبایل کار غیر ممکنی نیست و در ساده ترین حالت با نصب بودن یک اپلیکیشن جاسوسی و مخرب انجام می‌شود. اما سوال اصلی اینجاست که چطور می‌توان مانع هک گوشی شد؟ در این مقاله می‌خواهیم به شرح روش هایی برای جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل بپردازیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله 11 نشانه که می‌توانند از هک گوشی موبایل شما خبر دهند! به طور کامل در رابطه با نشانه های هک شدن گوشی موبایل صحبت کردیم. هک گوشی موبایل کار عجیب یا غیر ممکنی نیست و می‌تواند به شیوه های مختلفی انجام گیرد. در ساده ترین حالت نصب بودن یک اپلیکیشن مخرب و جاسوسی که بتواند اطلاعات گوشی شما را به سرقت برده و برای مرجع ناشناخته‌ای ارسال کند، می‌تواند ساده ترین حالت هک شدن گوشی موبایل باشد. جلوگیری از هک گوشی موبایل یک مسئله بسیار مهم و الزامی است.

اگر گوشی شما هک شود و فقط اطلاعات آن توسط فردی سودجو به سرقت بروند، ممکن است مشکلات زیادی برایتان پدیدار شوند. مشکلاتی مثل سوء استفاده از ایمیل های کاری و شخصی شما، سوء استفاده از حساب های بانکی شما، سوء استفاده از عکس ها و ویدئوهای شخصی شما و غیره همگی می‌توانند در این شرایط انجام شوند. اما چطور می‌توانیم از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به معرفی روش های کارآمدی برای جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل بپردازیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : آپدیت سیستم عامل

یکی از بهترین روش هایی که با آن می‌توانید از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنید مربوط به آپدیت یا به روز نگه داشتن سیستم عامل دستگاه می‌شود. آپدیت هایی که به صورت دوره‌ای برای گوشی های موبایل (چه اندروید و چه iOS) منتشر می‌شوند شامل تغییرات امنیتی زیادی هستند که به طبع منجر به افزایش امنیت دستگاه و سخت تر شدن نفوذ به آن خواهند شد. بنابراین سعی کنید همیشه این آپدیت های جدید را دانلود و بر روی گوشی نصب نمایید. خیلی از شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی به طور مجزا برای سیستم عامل گوشی های خود آپدیت های امنیتی مستقل ارائه می‌کنند و بدین صورت سعی دارند بهترین حالت امنیتی ممکن را به وجود آورند. بنابراین یکی از موثرترین رو ش هایی که برای جلوگیری از هک گوشی موبایل وجود دارد، آپدیت سیستم عامل است.

چگونه از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : عدم نصب اپلیکیشن های مشکوک

یکی از ساده ترین روش هایی که افراد سودجو و هکرها از آن برای دستیابی به اطلاعات شخصی شما استفاده می‌کنند، مربوط به ارائه یک اپلیکیشن مخرب و نصب آن در گوشی شما می‌شود. به هیچ عنوان اپلیکیشن های مشکوک و عجیب را از اینترنت دانلود نکرده و در گوشی خود نصب ننمایید. حتی از دریافت اپلیکیشن های مشکوک از دیگر دوستان و کاربران هم دوری کنید. نصب اپلیکیشن های مخرب یکی از ساده ترین روش هایی است که می‌تواند منجر به جاسوسی و اصطلاحا هک شدن گوشی شما شود. بنابراین دقت داشته باشید که اپلیکیشن های مشکوک و ناشناخته را در گوشی خود نصب ننمایید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات اپل

تعمیرات اپل

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی و اپ استور

برای اینکه مطمئن باشید اپلیکیشن هایی که دانلود می‌کنید مخرب و جاسوسی نیستند و خطر هک گوشی موبایل را برایتان به همراه نخواهند داشت، توصیه می‌کنیم حتما فقط و فقط اپلیکیشن های مورد نظرتان را از مراجعه قابل اعتمادی مثل گوگل پلی استور و اپ استور دانلود کنید. برای اینکه اپلیکیشنی در این منابع منتشر گردد باید از فیلترهای خاصی عبور کند، به همین دلیل انتشار اپلیکیشن های جاسوسی و مخرب در این منابع حداقل به سادگی قابل انجام نخواهد بود و کاربران می‌توانند با اطمینان از این مسئله اپلیکیشن های مورد نظرشان را از این مراجع دانلود نمایند. بنابراین همیشه برنامه هایی که می‌خواهید در گوشی نصب کنید را از گوگل پلی استور و اپ استور دانلود کنید.

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : بررسی اپلیکیشن های نصب شده روی دستگاه

در برخی موارد کاربران فقط به اپلیکیشن هایی که می‌خواهند به تازگی روی دستگاه نصب کنند دقت خواهند کرد و اصلا توجهی به اپلیکیشن هایی که روی گوشی نصب هستند نمی‌کنند! در خیلی از موارد اپلیکیشن هایی که بنا به هر دلیل قبلا در گوشی نصب کرده بودید می‌توانند مخرب و عامل جاسوسی باشند. برای اینکه از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنید، توصیه می‌کنیم در دوره های زمانی مختلف و مشخص اپلیکیشن هایی که روی گوشی موبایل تان نصب هستند را مرور نمایید و موارد مشکوک رو خیلی زود از دستگاه حذف کنید. پس همیشه سعی کنید حواستان به اپلیکیشن هایی که روی گوشی هوشمندتان نصب است باشد و همیشه موارد مشکوک را از گوشی خود حذف نمایید.

چگونه از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : پسورد گذاری روی اپلیکیشن ها

شما همیشه می‌توانید دسترسی یک هکر به اطلاعات خود را دشوار و دشوارتر کنید. رمزگذاری برای اپلیکیشن های مهم و حائز اهمیتی که روی گوشی شما نصب هستند یکی از این روش هاست. برای مثال اگر با ایمیل خود اطلاعات مهمی را رد و بدل می‌کنید، سعی کنید برای آن یک پسورد مناسب قرار دهید تا حتی اگر گوشی شما مستقیما هک شد، هکر مستلزم این باشد که دوباره از یک لایه امنیتی دیگر برای دسترسی به اطلاعات اپلیکیشن ایمیل شما عبور کند. روند مشابه را می‌توانید برای سایر اپلیکیشن های حائز اهمیت دستگاه هم انجام دهید. دقت کنید که هرچقدر لایه های امنیتی گوشی شما بیشتر باشند، هکر هم برای دسترسی به اطلاعات شما باید تلاش بیشتری کند و این مسئله به نفع شماست. پس برای اپلیکیشن های مهم گوشی خود رمز یا پسورد قرار دهید.

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : غیر فعال سازی قابلیت های ذخیره پسورد و لاگین خودکار

مرورگر های اینترنتی برای اینکه کارایی بهتری داشته باشند و همه چیز را به شیوه ساده تری برای کاربران خود ارائه کنند قابلیت های خاصی دارند. برای مثال قابلیت هایی مثل ذخیره پسورد یا لاگین خودکار در مرورگر گوشی شما شاید استفاده از دستگاه را ساده تر کنند، اما می‌توانند امنیت شما را به خطر بیندازند! زمانی که از این ویژگی های استفاده می‌کنید پسوردها و یوزرنیم های شما به طور خودکار توسط مرورگر حفظ و با مراجعه به هر سایت در فیلدهای لازم نوشته می‌شوند و حتی ممکن است لاگین خودکار هم توسط مرورگر انجام شود. تصور کنید فرد سودجو و هکری بتواند خیلی ساده و بدین صورت به اطلاعات اکانت های مختلف شما در سایت های گوناگون دسترسی پیدا کند! مطمئنا این مسئله می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برایتان به همراه داشته باشد. پس برای اینکه از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنید، قابلیت های ذخیره پسورد و لاگین خودکار مرورگر را غیر فعال نمایید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل سامسونگ

 

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : به هر شبکه وای فای متصل نشوید!

یکی دیگر از ساده ترین روش هایی که افراد سودجو و هکرها برای دسترسی به اطلاعات گوشی افراد استفاده می‌کنند، مربوط به ارائه شبکه های وای فای رایگان می‌شود. اگر به مسائل امنیتی اهمیت می‌دهید و دوست ندارید که اطلاعات گوشی شما به سرقت برود، به هیچ عنوان نباید به شبکه های وای فایی متصل شوید که رایگان، ناشناخته و غیر قابل اعتماد هستند. وصل شدن به این شبکه های وای فای می‌تواند ریسک هک شدن گوشی شما را به همراه داشته باشد.تعمیرات سامسونگ

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : گوشی را روت یا جیلبریک نکنید!

قبول داریم که با روت کردن گوشی های اندرویدی و جیلبریک آیفون های اپل می‌توان به قابلیت های بسیار جالب و کاربردی دست پیدا کرد، اما روت گوشی های موبایل و نصب اپلیکیشن هایی که نیاز به دسترسی روت دارند می‌تواند یک اقدام خطرناک باشد و منجر به هک گوشی موبایلتان شود. همین روال برای آیفون های اپل و جیلبریک این گوشی ها هم صادق است. برای آشنایی بیشتر با جیلبریک آیفون ها و روت گوشی های اندرویدی به مطالعه دو مقاله آموزش و اطلاعات جامع در مورد جیلبریک آیفون و آیپدها و روت Root گوشی‌های اندرویدی بپردازید. تقریبا در 60 درصد مواردی که از گوشی های کاربران سوء استفاده شده و به نوعی گوشی آن ها هک شده است، دستگاه روت یا جیلبریک شده بوده، بنابراین به این موضوع دقت کنید و تا حد امکان گوشی خودتان را روت یا جیلبریک نکنید.

چگونه از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : از آنتی ویروس و فایروال استفاده کنید!

نصب یک آنتی ویروس و فایروال خوب می‌تواند یکی دیگر از روش های موثر برای جلوگیری از هک شدن گوشی شما باشد. زمانی که یک آنتی ویروس مناسب در گوشی شما نصب شود، اپلیکیشن های مختلف گوشی را مورد بررسی قرار می‌دهد و سریعا موارد مشکوک را به گزارش شما می‌رساند. بنابراین شما خیلی سریع اپلیکیشن های مشکوک گوشی خود را شناسایی و در صورت نیاز آن ها را حذف می‌کنید. در سمت مقابل یک فایروال می‌تواند مشخص کند که کدام اپلیکیشن ها به اینترنت دسترسی داشته باشند. طبیعتا لزومی ندارد که اپلیکیشن های غیر آنلاین گوشی به اینترنت دسترسی داشته باشند و اگر اپلیکیشنی که اصلا نیاز به اینترنت ندارد در این حالت به رد و بدل اطلاعات بپردازد،  مشکوک بوده و می‌تواند مخرب باشد. پس با نصب یک آنتی ویروس و فایروال خوب می‌توانید تا حد زیادی از هک شدن گوشی موبایل و به سرقت رفتن اطلاعات آن جلوگیری به عمل آورید. برای آشنایی بیشتر در رابطه با آنتی ویروس های اندرویدی به مطالعه مقاله راهنمای جامع پاک کردن ویروس گوشی های اندرویدی بپردازید.

 

بیشتربخوانید: تعمیرات نرم افزاری موبایل

 

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : به دسترسی اپلیکیشن ها دقت کنید

تمام اپلیکیشن هایی که از گوگل پلی استور یا اپ استور دانلود می‌کنید دارای مجوزهای دسترسی مشخصی هستند. توسعه دهندگان اپلیکیشن های مختلف موظف خواهند بود که برای انتشار اپلیکیشن های خود در منابع مذکور دسترسی های آن را به طور دقیق ذکر کنند. بررسی و مطالعه دقیق این دسترسی ها می‌تواند یکی از روش های موثر برای جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل باشد. برای مثال تصور کنید می‌خواهید یک بازی را در گوشی خود نصب کنید اما در دسترسی های آن نوشته شده که برای اجرای بازی نیاز به دسترسی به اطلاعات لیست مخاطبین وجود دارد! کاملا مشخص است که این مسئله مشکوک خواهد بود چون اصلا لزومی ندارد یک بازی به لیست مخاطبین گوشی شما دسترسی داشته باشد! با مطالعه دقیق دسترسی اپلیکیشن هایی که روی گوشی خود نصب کرده‌اید، می‌توانید موارد مشکوک را خیلی زود شناسایی و از هک شدن گوشی خود جلوگیری به عمل آورید.

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : از برنامه Google Authenticator استفاده کنید!

استفاده از برنامه Google Authenticator می‌تواند یک لایه امنیتی بسیار خوب و قابل اعتماد را برایتان به وجود آورد. با این برنامه کاربران می‌توانند یک لایه امنیتی جدید را روی حساب های کاربری خود ایجاد کنند که این امر منجر به سخت تر شدن یا حتی غیر ممکن شدن هک اکانت های مختلف کاربر می‌شود. استفاده از اپلیکیشن Google Authenticator یکی دیگر از روش های موثر برای جلوگیری از هک گوشی موبایل است.

 

تعمیرات سامسونگ

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : اتصال بلوتوث گوشی را خاموش کنید!

روشن بودن اتصال بلوتوث گوشی و وصل شدن گوشی از این طریق به گوشی ها یا گجت های دیگر می‌تواند ریسک هک شدن دستگاه را تا حدی افزایش دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم تا حد امکان همیشه قابلیت بلوتوث گوشی خود را خاموش کنید یا حداقل تنظیمات آن را به گونه‌ای بهینه سازی نمایید که قادر به متصل شدن خودکار به گجت ها و گوشی های دیگر نباشد. یکی از بهترین روش های انجام این کار مربوط به فعالسازی گزینه Non-Discoverable می‌شود که با فعالسازی آن بلوتوث روشن گوشی شما توسط دیگر گجت های اطراف قابل مشاهده نخواهد بود.

چگونه از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل : کنترل مصرف اینترنت اپلیکیشن ها

با کنترل و ردیابی میزان مصرف اینترنت هر اپلیکیشن هم می‌توانید به طور دقیق متوجه شوید که آیا اپلیکیشن مورد نظر نقش مخربی در دستگاه دارد یا خیر! عموما اپلیکیشن های مخربی که با هدف جاسوسی ارائه می‌شوند دائما در پس زمینه گوشی در حال رد و بدل اطلاعات هستند. به همین دلیل مصرف اینترنت بالایی دارند. طبیعتا زمانی که یک اپلیکیشن نیازی به رد و بدل اطلاعات حول اینترنت نداشته باشد اما دیتای زیادی را بدین صورت رد و بدل کند، عملکردی مشکوک داشته و بهتر است سریعا از گوشی شما حذف گردد.

 

بیشتر بخوانید:تعمیرگاه تخصصی موبایل

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی بهترین روش های جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل پرداختیم. با در نظر گرفتن این روش ها می‌توانید تا حد زیادی از به خطر افتادن اطلاعات گوشی خود جلوگیری کنید و مانع این شوید که فردی سودجو با روش های گوناگون اطلاعات گوشی شما را به سرقت برده یا اصطلاحا آن را هک کند. امیدوار هستیم که از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

 

لینک های مفید: قطعات گوشی سامسونگ S10eقطعات گوشی | ال سی دی سامسونگ A51 | موبایل آیفون | موبایل سامسونگ

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (33)

guest
33 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
علی عمادی
علی عمادی
1 سال گذشته

سلام من چن وقت پیش تمام عکس و فیلم هام ار گوشی پاک شد و بعد دوباره برگشت میخواستم بدونم این نشونه هک گوشیه؟

آرام رسیی
آرام رسیی
1 سال گذشته

Arsmرسیی

علی
علی
1 سال گذشته

سلام
من همین الان گوشیمو هک کردن و حساب بانکی مو خالی کردن باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید

Alehm87
Alehm87
1 سال گذشته

کمکم کنید

فائزه صفاشه بخش
فائزه صفاشه بخش
1 سال گذشته

سلام چطور بفهمم گوشیم هک شده کمکم کنید یه نفر زنگ زده میگه گوشیت هک کردم همه ای عکسای گالریت دارم منم دوتا بچه دارم زندگیم در خطر هست شما رو به خدایی که میپرستین قسم میدم کمکم کنید خواهر و برادر های مجازی کمکم کنید