روت Root گوشی‌های اندرویدی

همه چیز در رابطه با روت

اگر شما از کاربران گوشی‌های اندرویدی باشید، حتماً کلمه روت Root گوشی را شنیده‌اید. روت Root به معنای دسترسی بیشتر به سیستم عامل اندروید است که پس از گذشت مدت زمانی متوجه می‌شوید که برخی از اپلیکیشن‌ها هستند که نیاز دارند تا گوشی شما حتماً روت Root شده باشد تا بتوانید از آن اپلیکیشن استفاده کنید. اما روت Root چیست و چه کاربردی دارد؟ با موبایل کمک همراه باشید تا همه چیز در رابطه با روت Root گوشی‌های اندرویدی را فرا بگیرید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

روت اندروید - android root

روت Root چیست؟

سازندگان گوشی‌های اندرویدی محدودیتی برای استفاده شما از گوشی یا تبلتتان به طور پیش فرض اعمال می‌کنند. مثلاً شما نمی‌توانید برنامه‌هایی که سازنده گوشی به صورت پیش فرض نصب کرده است را پاک کنید. روت Root در اصل به معنای دسترسی بدون محدودیت به فایل‌های سیستمی گوشی و تبلت اندرویدی شماست. در اصل روت Root کردن پروسه‌ای است که به کاربر اندروید اجازه می‌دهد تا کنترل همه جانبه دستگاه خود را در اختیار بگیرد. به همین دلیل به آن دسترسی روت (Root Access) می‌گویند. ضمناً به عملی که این محدودیت را بر می‌دارد روت Root کردن یا Rooting می‌گویند.

چرا باید گوشی اندرویدی خود را روت Root کنم؟

دلایل و فواید بسیار مختلفی برای روت Root کردن گوشی اندرویدی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

  • برنامه‌های نیازمند روت Root
    بسیارند برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که برای اجرا شدن و به درست کار کردن نیازمند دسترسی روت Root هستند. تعداد این برنامه‌ها کم نیست و به دلیل دسترسی روت Root کارهایی فراتر از برنامه‌های معمولی انجام می‌دهند. برای مثال برنامه‌هایی از جمله DroidWall، AdBlock Plus، Dumpster، Greenify، Link2SD، Titanium Backup، Root Explorer و… که همگی به دسترسی روت Root نیاز دارند و بدون دسترسی روت Root اجرا نخواهند شد.
  • تهیه نسخه پشتیبان یا Backup
    اگر به دنبال برنامه‌ای برای بک‌آپ گیری از فایل‌ها و اطلاعات خود باشید حتماً متوجه خواهید شد که اکثر برنامه‌هایی که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند نیازمند این هستند که موبایل اندرویدی شما دسترسی روت Root داشته باشد، با روت کردن گوشی می‌توانید از همه فایل‌ها و اطلاعات موجود در گوشی از جمله SMS، Contact، Apps Data و یا حتی Save بازی یا فایل APK برنامه‌ی خود را به صورت کامل بک آپ بگیرید.
  • نصب برنامه‌ها روی کارت حافظه
    یکی از مهمترین دلایل روت Root کردن گوشی‌های اندروید، نصب برنامه‌ها و بازی‌ها روی کارت حافظه خارجی (SD Card) است. مخصوصاً در گوشی‌های قدیمی اندروید که حافظه داخلی کمی دارند با روت Root کردن می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌ها رو به صورت اجباری به مموری کارت انتقال بدهید و فضای حافظه داخلی را آزاد کنید.
  • افزایش سرعت و عمر باتری گوشی اندرویدی
    برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی برای افزایش سرعت و بالا رفتن عمر باطری طراحی و توسط سازندگان تولید شده است که اکثر آن‌ها نیازمند دسترسی روت Root است. مانند برنامه‌های حرفه‌ای Greenify، Amplify Battery Extender و… این برنامه‌ها با بستن و توقف کامل پردازش‌های اضافی و در پس زمینه میزان استفاده از منابع شما را کاهش می‌دهند و در نتیجه عمر باتری و سرعت گوشی افزایش می‌یاید.
  • حذف اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده
    احتمالاً روی دیوایس شما تعداد زیادی برنامه از قبل نصب شده وجود دارد که اصلاً هم به کارتان نمیاید و به دلیل سیستمی بودن نیز، قابل پاک شدن هم نیستند. پس از روت Root کردن گوشی یا تبلت اندرویدی خود با کمک برنامه هایی نظیر Root Uninstaller یا Titanium Backup قادر به حذف آن‌ها خواهید بود.
  • امکان نصب کاستوم رام‌ها
    سیستم عامل اندروید متن‌باز (Open Source) است و امکان توسعه آن برای همه از جمله برنامه نویسان وجود دارد. برخی از توسعه دهندگان با دریافت سورس رام‌ها اقدام به تغییراتی برای بهبود آن‌ها می‌کنند که به آن کاستوم رام (Custom Rom) می‌گویند. در این میان رام‌های کاستوم CyanogenMod که به دلیل سبکی و قابلیت‌های بیشتر، محبوبیت خاصی حتی فراتر از رام‌های اورجینال دارد که برای نصب آن‌ها نیاز به روت Root بودن دیوایس اندرویدی است.

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل سامسونگ در نمایندگی موبایل سامسونگ

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

  • کنترل کامل بر روی گوشی
    در گوشی‌های روت Root شده به دلیل دسترسی بیشتر به فایل‌های سیستمی اندروید امکان شخصی سازی و تغییراتی در گوشی‌های اندرویدی امکان پذیر است. برای مثال شما می‌توانید انیمیشن بارگزاری (Boot Animations) هنگام روشن و خاموش شدن گوشی، منوهای گوشی و آیکن‌های نوار اعلان و… را به صورت دلخواه، کاملاً شخصی سازی کنید و یا تغییر دهید.
  • امکان Overclock کردن گوشی
    تمامی گوشی‌های اندرویدی با مشخصه‌ای به نام Processor Clock Frequency (سرعت پردازش) عرضه می‌شوند. تولید کنندگان معمولاً برای کاهش مصرف باتری مقدار این سرعت پردازش را در حد معمولی و نرمال قرار می‌دهند. اما شما با روت Root کردن گوشی اندرویدی خود می‌توانید سرعت پردازش و در نتیجه سرعت عملکرد گوشی را افزایش دهید. افزایش سرعت پردازش که در اصطلاح به آن اورکلاک (Overclock) می‌گویند در مواردی به کار می‌رود که می‌خواهیم یک بازی گرافیکی بر روی گوشی نصب کنیم و یا یک برنامه سنگین را اجرا کنیم. با اورکلاک کردن سرعت اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها افزایش می‌باید اما باعث تخلیه سریع‌تر باتری می‌شود.
  • امکان استفاده از برنامه‌های هک و تقلب
    تقریباً تمامی برنامه‌های هک و تقلب نیازمند دسترسی روت Root هستند. این برنامه‌ها به دلیل کد نویسی خاص و نیاز به دسترسی و تغییر در ساختار برنامه در گوشی باید دسترسی کامل روت Root داشته باشند برای مثال شما با استفاده از برنامه SB Game Hacker می‌توانید امتیاز و مراحل ذخیره شده در بازی را به دلخواه افزایش دهید و یا با استفاده از Lucky Patcher می‌توانید حتی پرداخت درون برنامه‌ای انجام دهید و یا به راحتی از طرف شما برنامه X-MOD Game در بازی کلش (Clash of Clans) به جای شما به دهکده دشمن حمله کند!
    البته برنامه‌هایی که برای هک و یا تست نفوذ استفاده می‌شود نیز به دسترسی روت Root نیاز دارند و به خصوص این تب هک کردن WiFi که بسیار فراگیر شده هم نیازمند دسترسی روت Root است.

مضرات روت Root گوشی اندرویدی چیست؟

همان‌طور که بررسی کردیم روت Root داری مزایای بی‌شماری به خصوص برای کاربران حرفه‌ای است، اما روت Root کردن مضراتی هم به خصوص برای کاربران مبتدی می‌تواند داشته باشد. برخی از مضرات روت Root کردن به شرح ذیل است:

  • خارج شدن از گارانتی
    به دلیل محدود کردن سیستم عامل اندروید توسط شرکت‌های سازنده چنانچه این محدودیت و قفل توسط فردی دیگر برداشته شود شامل گارانتی نخواهد شد و اگر بعد از روت Root کردن، گوشی شما دچار آسیب‌های سخت افزاری و یا نرم افزاری شود، به علت روت Root کردن گوشی گارانتی شما نیز باطل شده و هزینه تعمیر کردن گوشی به صورت رایگان انجام نخواهد شد.
  • مشکلات و دغدغه‌های امنیتی
    روت Root به کاربر و برنامه‌ها (البته با کسب اجازه از کاربر) دسترسی کامل به گوشی را خواهد داد و به دلیل این دسترسی آزاد برنامه‌ها به فایل‌های سیستمی، ممکن است اپلیکیشن‌های غیر استاندارد به گوشی اندرویدی شما آسیب برسانند و یا حتی اطلاعات شخصی شما را سرقت کنند. بنابراین اگر گوشی اندرویدی خود را روت Root کردید برنامه‌ای را نصب کنید که شناخته شده و مطمئن باشد.
  • آسیب رسیدن به گوشی
    روت Root کردن گوشی‌های اندرویدی همیشه آسان نیست و یا ممکن است با ریسک همراه باشد. در هنگام عملیات روت Root کردن گوشی چنانچه مشکلی به وجود بیاید و یا به هر دلیل خاموش شود، ممکن است گوشی شما آسیب ببیند و حتی دیگر قابل استفاده نباشد که به آن بریک (Brick) می‌گویند. بریک به معنای آجر شدن و بی‌استفاده شدن گوشی است. هرچند این ریسک امروزه با برنامه‌های جدید و قوی بسیار کم شده و تقریباً احتمال آن وجود ندارد ولی به هر حال این ریسک را همواره در نظر داشته باشید.

اندروید روت root android

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

چگونه گوشی خود را روت Root کنم؟

روش‌های بسیاری برای روت Root کردن گوشی‌های اندرویدی وجود دارد. بسیاری از این روش‌ها نیازمند دانش فنی و تخصص بالاست ولی امروزه راحت‌ترین روش استفاده از برنامه‌های روت Root کننده است. این برنامه‌ها توانایی ایجاد دسترسی روت Root برای گوشی را فراهم می‌کنند. این برنامه‌ها دارای دو حالت هستند، برنامه‌هایی که توسط خود گوشی اجرا شده و یا برنامه‌هایی که باید روی کامپیوتر نصب شوند و توسط کابل، گوشی شما را روت Root کنند. همه این برنامه‌ها در نهایت برنامه سیستمی را بر روی گوشی اندرویدی روت Root شده ایجاد خواهند کرد که توسط این برنامه می‌توانید انواع دسترسی روت Root به برنامه‌های دیگر را مدیریت کنید. این برنامه مدیریت دسترسی روت Root معمولاً با نام‌های Super User و SuperSU و… نمایش داده می‌شود.
توجه داشته باشید که برای انجام عملیات روت Root کردن گوشی به هر روشی شما حتماً باید گزینه USB Debugging را فعال کرده باشید. در صورتی که از فعال سازی USB Debugging اطلاعی ندارید می‌توانید به مطلب آموزش فعال سازی USB Debugging در سایت موبایل کمک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:  تعمیرات ال سی دی موبایل

آموزش روت Root کردن گوشی از طریق موبایل

یکی از ساده‌ترین روش‌های روت Root کردن گوشی، استفاده از برنامه‌های اندرویدی برای این کار است. اساس کار، روش و عملکرد همه این برنامه‌ها کاملاً مشابه یکدیگر بوده و ما فقط به بررسی یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین برنامه در این زمینه به اسم King Root می‌پردازیم. زیرا King Root سریع‌تر بوده و همچنین تعداد بسیار بالاتری از مدل‌های گوشی و تبلت را پشتیبانی می‌کند. به علاوه گزینه‌ای برای حذف دسترسی روت (UnRoot) نیز دارد.

در ابتدا از داشتن شارژ کافی باتری گوشی یا تبلت خود برای روت Root کردن مطمئن شوید و سپس با مرورگر گوشی خود وارد سایت kingroot.net شوید و گزینه Free Download انتخاب کنید تا عملیات دانلود برنامه King Root آغاز شود.

اندروید روت - android root

بعد از دریافت برنامه و دانلود کامل از نوار اعلان آن را انتخاب نمایید و مراحل نصب را دنبال کنید تا برنامه به صورت کامل بر روی گوشی و یا تبلت شما نصب شود.

روت اندروید - android root

سپس برنامه را اجرا کرده و وارد محیط آن شوید و در صفحه ظاهر شده Try it را انتخاب نمایید تا وارد منوی اصلی برنامه شوید.

روت اندروید - android root

در صفحه اصلی برنامه King Root گزینه Get now را انتخاب نمایید تا فرایندروت Root کردن گوشی یا تبلت اندرویدی شما آغاز شود.

روت اندروید - android root

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

در این مرحله عملیات روت Root کردن شروع می‌شود. توجه داشته باشید در حین عملیات شما باید دسترسی به اینترنتی نسبتاً پر سرعت (ترجیحا از برنامه‌های گذر از تحریم نیز استفاده کنید) داشته باشید چرا که داریورهای مخصوص گوشی شما برای ایجاد دسترسیروت Root از سرور دریافت می‌شود. در این شرایط به هیچ وجه گوشی را خاموش نکنید و یا از برنامه خارج نشوید و اجازه دهید عملیات روت Root کردن به 100% برسد و مراحل با موفقیت کامل شود. توجه داشته باشید که گوشی شما در پایان این عملیات ممکن است خاموش و روشن شود. این امر طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

بیشتر بخوانید:  تعویض گلس گوشی بدون نیاز به تعویض تاچ ال سی دی

روت اندروید - android root

بعد از راه‌اندازی مجدد گوشی یا تبلت خود مجدداً برنامه King Root را اجرا کنید. در صورتی که عملیات روت موفقیت آمیز بوده باشد با صفحه اصلی برنامه به شکل زیر روبرو خواهید.

روت اندروید - android root

دیگر برنامه‌‌های حرفه‌ای و تست شده که می‌توانید برایروت Root کردن گوشی یا تبلت اندرویدی بدون نیاز به رایانه شخصی استفاده کتید به شرح ذیل است. البته شرایط و نحوه عملکرد آن‌ها کاملاً مشابه یکدیگر است.

  • Framaroot
  • iRoot
  • vRoot
  • Kingo Root
  • Universal Android Root
  • Z4Root
  • Towel Root
  • Baidu Root
  • Easy Rooting Toolkit
  • CF Auto Root
  • Root Master
  • Root Genius

آموزش روت Root کردن گوشی از طریق کامپیوتر

برای روت Root کردن گوشی اندرویدی توسط کامپیوتر باید برنامه ویندوزی را برای روت Root کردن در کامپیوتر شخصی خود نصب و راه‌اندازی کنید. به دلیل این که برنامه روت Root گوشی King Root برای کامپیوتر تماماً به زبان چینی است و حتی پیغام‌ها و خطاها انگلیسی نیست به همین دلیل از برنامه Kingo Android Root استفاده می‌کنیم. این برنامه هم بسیار قوی بوده و عملیات موفقیت آمیز روت Root گوشی درصد بالایی دارد.

توجه داشته باشید که همانند روش قبل برای انجام عملیات روت Root کردن گوشی به هر روشی شما حتماً باید گزینه USB Debugging را فعال کرده باشید. در صورتی که از فعال سازی USB Debugging اطلاعی ندارید می‌توانید به مطلب آموزش فعال سازی USB Debugging در سایت موبایل کمک مراجعه نمایید.

ابتدا از طریق کامپیوتر وارد سایت kingoapp.com شوید و برنامه نسخه ویندوز را دانلود و نصب نمایید.

بیشتر بخوانید: تعویض باتری موبایل

روت اندروید android root

بعد از نصب برنامه روی آیکون آن به اسم Kingo Android Root در صفحه اصلی ویندوز یا لیست برنامه‌ها کلیک کنید و برنامه Kingo Android Root را اجرا کنید.

روت اندروید android root

اکنون برنامه Kingo Android Root از شما می‌خواهد گوشی یا تبلت اندرویدی خود را توسط کابل USB به کامپیوتر متصل نمایید. توجه داشته باشید اگر از کامپیوترهای شخصی دارای کیس استفاده می‌کنید حتماً از پورت‌های USB پشت کیس و بر روی مادربرد استفاده نمایید. شما باید دسترسی به اینترنت نسبتاً پر سرعتی (ترجیحا از برنامه‌های گذر از تحریم استفاده کنید) داشته باشید چرا که برنامه Kingo Android Root باید درایورهای مخصوص گوشی و یا تبلت اندرویدی شما را از اینترنت دانلود کند.

روت اندروید android root

در مرحله بعد برنامه Kingo Android Root گوشی یا تبلت اندرویدی شما را شناسایی می‌کند و آماده اجرای عملیات روت Root خواهد بود. برای شروع عملیات روت Root کردن دیوایس اندرویدی خود روی دکمه ROOT کلیک نمایید.

روت اندروید android root

اکنون برنامه Kingo Android Root شروع به اجرای عملیات روت Root گوشی شما خواهد کرد. این فرایند ممکن است کمی زمان‌بر باشد و باید منتظر بمانید تا عملیات روت Root کردن گوشی یا تبلت اندرویدی شما به پایان برسد و 100% شود.

روت اندروید android root

درصورتی که عملیات روت Root موفقیت آمیز بوده باشد در پایان متن ROOT SUCCEED برای شما نمایش داده می‌شود و این عبارت به معنای موفقیت آمیز بودن عملیات روت Root گوشی یا تبلت شماست.

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ گلکسی A20

روت اندروید android root

دیگر برنامه‌‌های حرفه‌ای و تست شده که می‌توانید برای روت Root کردن گوشی یا تبلت اندرویدی با استفاده از رایانه شخصی استفاده کتید به شرح ذیل است. البته شرایط و نحوه عملکرد آن‌ها کاملاً مشابه یکدیگر است.

  • Root Genius
  • King Root
  • iRoot
  • vRoot
  • Unlock Root
  • MobileGo
  • One Click Root
  • SuperOneClick
  • Root Master
  • SRSRootتعمیرات سامسونگ

برای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

چگونه بفهمیم گوشی من روت Root شده است یا خیر؟

روش‌های مختلفی برای فهمیدن این که گوشی یا تبلت اندرویدی ما روت Root شده هست یا خیر وجود داد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها دیدن و وجود برنامه‌های سوپر یوزر یا مدیریت دسترسی روت Root است. این برنامه‌ها به نوعی سیستمی بوده و امکان حذف آن توسط کاربر وجود ندارد. پس کافی است دنبال برنامه‌هایی با اسم Super User ، Super SU و یا King Root بگردید. در صورت وجود و مشاهده بدان معناست که دیوایس اندرویدی شما روت Root شده است و دسترسی روت Root دارد. البته برنامه‌هایی هم برای تشخیص دسترسی روت Root نیز وجود دارد. یکی از ساده‌ترین و بهترین برنامه‌ها برای چک کردن دسترسی روت Root Checker است. شما بعد از نصب و اجرای این برنامه صفحه زیر را مشاهد خواهید کرد.

روت اندروید android root

اکنون برای چک کردن وضعیت روت بودن گوشی یا تبلت اندرویدی خود گزینه VERIFIY ROOT را انتخاب نمایید.

روت اندروید android root

بیشتر بخوانید: تعمیر یا تعویض ال سی دی A51 سامسونگ

درصورتی که دیوایس اندرویدی شما دسترسی روت Root داشته باشد پیام زیر به صورت سبز رنگ ظاهر می‌شود.

Congratulations! Root accesses is properly installed on this device!

این پیام به معنای دسترسی کامل روت Root است و یعنی همه چیز به درستی انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

خرید موبایل

خرید قطعات موبایل

قطعات آیفون 8 Plus

قطعات گوشی سامسونگ اس 10 پلاس

نظرات کاربران (18)

guest
18 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
آرام رسیی
آرام رسیی
1 سال گذشته

Aramرسیی

عرفان اصلاحی
عرفان اصلاحی
2 سال گذشته

باسلام
هزینه روت کردن گوشی مدل
A21s چنده یعنی چقدر باید هزینه کنم تا موبایلی گوشیمو روت کنه ؟؟.

خطیبی
خطیبی
2 سال گذشته

سلام وقت بخیر ببخشید گوشی من ال جی K10 مدل ۲۰۱۶ هست اندرویدش۶ هر کار میکنم نمیتونم روتش کنم لطفا بگین چکار کنم تا روت شه. با تشکر

محمد
محمد
2 سال گذشته

سلام . گوشی روت
میکنید

رضا اکرمی
رضا اکرمی
3 سال گذشته

سلام
آیا میشود ساعت های ارزانقیمت اندرویدی را که بطور عادی برنامه ریزی نمیشوند را روت کرد و بعد مثلا یکی از نرم افزارهایی که بطور پیش فرض روی ان نصب شده را حذف کرده و نرم افزار مورد نڟر متقاضی را برای آن نوشت و نصب کرد؟