بهترین روش‌های خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی

در بین مشکلاتی که ممکن است در طول روز برای شما پیش آید هیچ چیز شایع‌تر و بدتر از پر شدن حافظه گوشی هوشمند شما نیست! آن هم در یک موقعیت حساس که برای گرفتن عکس نیاز به فضای خالی دارید. حالا چه باید کرد؟ به نظر شما چگونه می‌توانیم حافظه گوشی اندرویدی خود را خالی کنیم؟  این مقاله می‌خواهیم 7 روش خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی را به شما آموزش دهیم.

دلیل پر شدن حافظه گوشی چیست؟

در حالت عادی پر شدن حافظه گوشی دلایل مشخصی دارد. وقتی گوشی شما از اتصال حافظهSD پشتیبانی نکند و ظرفیت حافظه داخلی پیش فرض آن محدود باشد پر شدن حافظه ذخیره سازی اطلاعات دستگاه بیش از پیش آزاردهنده می‌شود. دانستن دلایل پر شدن گوشی نقش مهمی در جلوگیری از این کار دارد. وقتی بدانید چه کارهایی باعث اشغال شدن ظرفیت گوشی و حافظه جانبی آن می‌شود راحت تر می‌توانید با آن مقابله کنید.

نصب برنامه‌هایی که بیشتر وقت‌ها به اینترنت متصل هستند: این برنامه‌ها هرازچندگاهی برای بروزرسانی حجم زیادی از داده‌ها را دانلود می‌کنند.

فیلم‌ها وعکس‌ها: با بزرگ‌تر شدن مگاپیکسل دوربین‌ها و افزایش کیفیت عکس‌ها و فیلم‌ها، حجم آنها هم روز به روز بیشتر می‌شود. یکی از دلایل اصلی پر شدن حافظه گوشی همین فیلم‌ها و عکس‌ها هستند.

نصب اپلیکیشن‌های غیر ضروری: یکی دیگر از دلایل حافظه پر، لشکری از اپلیکیشن‌هاست که معمولا به بیشتر آنها هم نیازی ندارید.

ویروسی شدن یا هک شدن گوشی: اگر بدون دلیل و یک شبه حافظه گوشی شما پر شد می‌تواند به دلیل حضور ویروس یا هک شدن گوشی شما باشد!

حالا که دلایل را گفتیم بیایید بهترین روش‌های خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی را به شما آموزش دهیم.

بیشتر بخوانید: ساخت اپل آیدی رایگان با ۱+۳ روش عملی!

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با حذف حافظه کش (Cache)

یکی از کاربردی‌ترین روش‌هایی که در صورت پر شدن حافظه گوشی می‌تواند شما را یاری کند، حذف حافظه کش (Cache) اپلیکیشن‌ها می‌شود. اگر تعداد اپلیکیشن یا برنامه‌هایی که در گوشی اندرویدیتان نصب هستند زیاد باشد و برای مدت زمان نسبتا طولانی از آن‌ها استفاده کرده‌ باشید، بدون تردید حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه کش دستگاهتان بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین حذف این اطلاعات یکی از بهترین روش‌های خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی محسوب می‌شود. شما می‌توانید حافظه کش اپلیکیشن‌ها را به طور تک تک و بنا به سلیقه و نیاز خود حذف کنید. همچنین می‌توانید از طریق منوی تنظیمات دستگاه به طور آنی دستور حذف حافظه کش تمام اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه را صادر نمایید!

پاک کردن حافظه کش

برای حذف حافظه کش یک برنامه یا برنامه‌های مد نظرتان کافیست که پس از مراجعه به منوی Settings  به بخش Applications یا Apps مراجعه کنید و سپس با انتخاب برنامه مد نظر و لمس گزینه Clear Cache، حافظه کش آن برنامه را حذف نمایید. اما در روش دوم که از نظر خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی بازده بهتری دارد، کافیست که به منوی Settings مراجعه کرده و گزینه Storage  را انتخاب کند. سپس گزینه Cached Data یا Junk files را انتخاب نمایید تا دستور حذف حافظه کش تمام اپلیکیشن‌های نصب شده در دستگاهتان صادر شود.

بیشتر بخوانید: برنامه کلاب هاوس چیست؟ همه چیز درباره کلاب هاوس!

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با حذف محتوای پوشه دانلود (Downloads Folder)

روش کارآمد دومی که با استفاده از آن می‌توانید حافظه گوشی خودتان را خالی کنید، حذف محتوای پوشه دانلود دستگاه می‌شود. اگر از افرادی باشید که با جستجوی در اینترنت فایل‌های زیادی می‎کنید، شکی نداشته باشید که محتوای پوشه دانلود دستگاهتان حجم بسیار زیادی از حافظه داخلی آن را ذخیره کرده است. به منظور حذف محتوای پوشه دانلود یا همان Downloads Folder هم می‌توانید به روش های مختلفی عمل کنید.

خالی کردن حافظه گوشی سامسونگ

یکی از بهترین روش های موجود برای انجام این کار استفاده از منوی Settings و سپس Storage می‌شوید. در این بخش گزینه‌ای تحت عنوان Downloads وجود دارد که حجم تمام فایل‌های دانلود شده شما در دستگاه را نمایش می‌دهد. می‌تواند با لمس این گزینه دستور حذف محتوای پوشه دانلود را صادر کنید. دقت داشته باشید که در این روش تمام محتوای پوشه دانلود دستگاه بدون استثنا حذف می‌شوند. همچنین با استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت فایل یا اصطلاحا فایل منیجر (File Manager) هم قادر به حذف محتوای پوشه دانلود خواهید بود. بدین منظور پس از اجرای اپلیکیشن فایل منیجر باید به دنبال پوشه تحت عنوان Downloads باشید و محتوای مد نظرتان را از این پوشه حذف کنید. مزیت این روش مربوط به آزادی عمل شما نگهداری یا حذف نکردن فایل‌های دانلود شده موجود می‌شود. در برخی از دستگاه‌های اندرویدی هم با مراجعه به اپلیکیشن داور (Add Drawer) و سپس انتخاب گزینه Downloads قادر به حذف محتوای پوشه دانلود دستگاه خواهید بود.

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با حذف عکس‌ها و ویدیوها

حتما می‌دانید که فایل‌هایی همچون عکس و ویدیو عموما حجم بالایی دارند. با توجه به افزایش وضوح دوربین گوشی‌های اندرویدی، حجم عکس و ویدیوهایی که با استفاده از آن‌ها ذخیره می‌شود هم افزایش یافته است. بنابراین اگر از علاقمندان به ضبط ویدیو و عکس باشید، بی‌شک یکی از عوامل پر شدن حافظه گوشی شما مربوط به وجود همین عکس و ویدیوها می‌شود. پس اگر بتوانید به هر شیوه‌ای این فایل‌ها را از حافظه گوشی اندرویدی خود حذف کنید، کمک زیادی به فرآیند خالی کردن دستگاه کرده‌اید! اما چگونه؟ مطمئنا شما تمایلی نسبت به حذف مستقیم و همیشگی ویدیوها و عکس‌های خاطره‌انگیز خود ندارید! پس تکلیف چیست؟

گوگل فوتوز و خالی کردن حافظه

تهیه بکاپ با Google Photos

راه حل شما در تهیه فایل بکاپ از عکس‌ها و ویدئوهای مورد نظرتان خلاصه می‌شود. اگر از اینترنت پرسرعت بهره می‌برید و از نظر حجم اینترنت با محدودیت مواجه نیستید، می‌توانید از برنامه گوگل فوتوز (Google Photos) به منظور آپلود اتوماتیک عکس‌هایتان در اکانت گوگل استفاده کنید. به این صورت عکس‌هایی که توسط دوربین دستگاه ضبط می‌کنید، به محض اتصال به اینترنت در اکانت گوگل شما آپلود می‌شوند، بنابراین دیگر نیازی ذخیره آن‌ها در حافظه داخلی گوشی و اشغال فضای ذخیره سازی آن ندارید. با مراجعه به برنامه Google Photos و سپس انتخاب منوی Settings و فعال کردن گزینه Back up & Sync قابلیت بکاپ گیری یا آپلود اتوماتیک عکس‌های دوربین دستگاه در اکانت گوگل فعال می‌شود. همچنین با انتخاب گزینه Free Up Device Storage از همین منو می‌توانید از اپلیکیشن گوگل فوتوز بخواهید تا عکس‌هایی که در اکانت گوگل از آن‌ها بکاپ گرفته شده را از حافظه داخلی دستگاه حذف کند تا ملزم به حذف دستی این عکس‌ها از حافظه گوشی نباشید.

راه‌حل دوم؛ انتقال دستی فایل‌ها به کامپیوتر

روش دومی که با استفاده از آن می‌توانید علاوه بر عکس‌های ذخیره شده در گوشی نسبت به بکاپ گیری از ویدیوهای آن هم اقدام کنید و شما را محدود به عکس‌ها و ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین نمی‌کند مربوط به روش دستی انتقال این فایل‌ها از حافظه گوشی به کامپیوتر یا لپ‌تاپ می‌شود. شما می‌توانید طی بازه‌های زمانی مشخصی، گوشی اندرویدی خود را به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل کنید و به این صورت عکس‌ها و ویدیوهایی که در حافظه داخلی گوشی ذخیره شده‌اند را به حافظه کامپیوتر منتقل دهید و آن‌ها را از گوشی خود حذف کنید. این کار برای خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: فناوری 5G چیست؟

خالی کردن حافظه گوشی اندروید با مدیریت موسیقی

اگر از علاقمندان به موزیک آهنگ هستید، احتمالا بخش عظیمی از حافظه گوشی اندرویدی شما با خواننده‌ها و بندهای موسیقی پر شده است. توصیه می‌کنیم که در این شرایط همواره سعی کنید که موزیک‌ها یا آهنگ‌های ذخیره شده در حافظه گوشی هوشمندتان را بررسی و آن دسته از مواردی که به واقع دیگر به آن‌ها گوش نمی‌دهید را حذف نمایید. همچنین اگر از اپلیکیشن گوگل موزیک استفاده می‌کنید و از طریق آن به دانلود موزیک می‌پردازید، حتما سعی کنید که با مراجعه به منوی Settings و سپس انتخاب گزینه Manage Downloads، حجم فایل‌های موزیک دانلود شده توسط این برنامه را بررسی نمایید. اگر قصد دارید که هر یک از آهنگ‌های موجود در این لیست دانلود را از حافظه داخلی گوشی اندرویدی خود حذف کنید، کافیست که آیکون نارنجی رنگ موجود در کنار آن را لمس نمایید.

حذف اپلیکیشن‌ها و بازی‌های غیرضروری

یکی دیگر از روش های کارآمد خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی، حذف اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی می‌شود که چندان از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. در بسیاری از موارد دیده شده که کاربران، برنامه یا بازی خاصی را در دستگاه اندرویدی خود نصب می‌کنند و پس از گذشت مدت زمانی، دیگر حتی از داشتن آن برنامه یا بازی در دستگاه خود مطلع هم نیستند! بنابراین توصیه می‌کنیم که همواره لیست اپلیکیشن‌ها و بازی‌های نصب شده در دستگاهتان را مرور کنید و موارد غیرضروری را حذف نمایید. این روش یکی از بهترین روش‌های موجود به منظور خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی به شمار می‌رود، بنابراین به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی و دانلود برنامه SHAREit برای موبایل و کامپیوتر

بازگشت به تنظیمات کارخانه و خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی!

با بازگشت به تنظیمات کارخانه (Factory Reset) همه چیز از روی گوشی شما حذف می‌شود، بنابراین حافظه داخلی آن به وضعیت اولیه بازگردانده می‌شود. اگر حافظه گوشی شما پر شده و به اطلاعات فعلی موجود در آن نیازی ندارید و همچنین دوست دارید که سرعت عملکرد دستگاه را به حالت اولیه و مناسب بازگردانید، می‌توانید به تنطیمات کارخانه بازگردید. برای انجام فکتوری ریست کافیست که به منوی Settings و سپس Backup & Reset مراجعه کنید و گزینه Factory Reset  را انتخاب نمایید.

استفاده از برنامه مدیریت حافظه

آخرین روشی که برای پاک کردن حافظه داخلی به شما معرفی می‌کنیم استفاده از برنامه‌های مخصوص این کار است. خوشبختانه در این زمینه تا دلتان بخواهد اپلیکیشن وجود دارد. اما پیشنهاد ما استفاده از برنامه مدیریت فایل و بهینه‌سازی خود اندروید است. البته گوشی‌های برندهای مختلف از برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند ولی همگی کارایی یکسانی دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ برنامه قیمت طلا، نرخ ارز و سکه

گوشی پاک کن!

خالی کردن حافظه گوشی برای خیلی‌ها از نان شب نیز واجب‌تر است. برای همین ما در این مقاله 7 راه مطمئن و سریع برای خالی کردن حافظه گوشی را آموزش دادیم. با استفاده از این روش‌ها، گوشی شما نفس تازه‌ای خوهد کشید و با فراغ بال بیشتری برای شما کار می‌کند! آیا شما راه بهتری برای خالی کردن حافظه گوشی‌های اندرویدی سراغ دارید؟

تعمیرات موبایل

منبع pcworld

نظرات کاربران (55)

guest
55 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
سجاد عابدی
سجاد عابدی
1 سال گذشته

سلام ببخشید من گوشی سامسونگ گلکسی گرند پرایم و با حافظه ی ۸ گیگابایت دارم۵ .۷ گیگابایتش پر است و من اگر و هرچی پاک کنم تا ۲ گیگابایت فضای خالی رو به من میده و میخوام حافظش رو از ۸ گیگ بیارم رو ۱ گیگ میشه کمکم کنید؟؟ ممنون میشم

Adeli
Adeli
1 سال گذشته

خب چرا نمیگین حتی حساب کاربری هم حذف میشه!😐

پشماعیل حاجی زاده
پشماعیل حاجی زاده
1 سال گذشته

سلام ببخشید چجوری میتونم موارد دیگر رو خالی کنم اصلا نمدونم چی هس

امیر
امیر
1 سال گذشته

سلام برنامه drives رو نصب کن

محمد حکم ابادی
محمد حکم ابادی
2 سال گذشته

واقعا کمک کننده بود مخصوصا بخش دانلود ها مال من ۴ کیک بود

M.Slmani
M.Slmani
2 سال گذشته

سلام من حجم برنامه هام زیاده و ممری تو گوشیم گذاشتم.. میتونم برنامه هامو تو ممری بریزم؟؟ امکانش هست؟؟
ممنون میشم جواب بدید

امیرعماد مهدوی
امیرعماد مهدوی
1 سال گذشته
پاسخ به  M.Slmani

بله امکانش هست فقط باید برید تو مدیریت فایل اون فایل هایی که میخواید رو انتخواب بکنید و move بدید به حافظه جانبی یا بلعکس