کلاب هاوس؛ باشگاه شگفت‌انگیز صداها!

برنامه کلاب هاوس

اگر  اخبار دنیای تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنید، حتما نام برنامه کلاب هاوس (Clubhouse) به گوشتان رسیده است. کلاب هاوس جدیدترین شبکه اجتماعی و در نوع خودش منحصر به فردترین است! اینجا خبری از چت کردن و پیام دادن به دیگران نیست؛ در برنامه کلاب هاوس شما وارد دنیای صداها می‌شوید! یک برنامه که به شما امکان شرکت در گفتگوهای صوتی را می‌دهد و در آن می‌توانید به بحث دیگران درباره یک موضوع گوش دهید و در آن شرکت کنید.

در این مطلب آنچه شما باید درباره این برنامه چت و شبکه اجتماعی صوتی نیاز بدانید وجود دارد؛ از نحوه ثبت‌نام و دانلود کلاب هاوس برای آیفون و اندروید گرفته تا حضور ایلان ماسک در یک اتاق گفتگو! می‌خواهید بدانید کلاب هاوس چیست؟ این مطلب را بخوانید.

کلاب هاوس چیست؟

تصور کنید برنامه‌ای دارید که با آن می‌توانید مکالمات زنده دیگران در دنیای واقعی را گوش دهید! البته منظور ما یواشکی گوش دادن نیست؛ این افراد خودشان می‌خواهند شنیده شوند. کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی برای صحبت کردن است؛ البته نه با پیام متنی بلکه با صحبت کردن به صورت زنده!

ClubHouse از تعدادی اتاق گفتگو ساخته شده است که با ورود به آنها می‌توانید بحث و گفتگوی افراد درباره موضوع خاص را گوش دهید و در صورت تمایل در آن شرکت کنید. نکته جالب درباره این برنامه چت صوتی، حضور افراد مشهور در بعضی از اتاق‌های گفتگو است! در حقیقت برنامه کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی برای چت صوتی است!

جوردن مینور نویسنده PCMag در جواب به سوال کلاب هواس چیست؟ می‌گوید: “اگر توییتر پادکستی بود که در آن زندگی می‌کردید نتیجه‌اش کلاب هاوس می‌شد!”

کلاب هاوس چگونه کار می‌کند؟

ابتدا کلاب هاوس فقط برای IOS و آیفون‌بازها در دسترس بود و دسترسی به اتاق‌های گفتگو از طریق دستگاه‌های اندرویدی امکان‌پذیر نبود تا اینکه نسخه رسمی اندروید آن نیز منتشر شد. نکته مهم درباره این اپلیکیشن، ورود فقط با دعوت شدن است! یعنی برای استفاده از برنامه باید یکی از کاربران فعلی آن را بشناسید و از او بخواهید که شما را به دنیای صداها دعوت کند. بعد از ثبت‌نام و دانلود کلاب هاوس، این برنامه به تمام دوستان (مخاطبان) شما، اعلام می‌کند که شما به این برنامه پیوستید. حالا باید منتظر بمانید که یکی از آنها شما را دعوت کند.

برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی، اتاق‌های کلاب هاوس اجازه صحبت کردن آزادانه به همه را نمی‌دهد. این اتاق‌ها بیشتر سبیه به اتاق کنفرانسی است که گروهی از افراد به عنوان ناظر یا Moderator بحث را مدیریت می‌کنند. آنها می‌توانند آزادانه صحبت کنند و شما برای صحبت کردن باید تایید آنها را داشته باشید. افرادی که در اتاق‌ها در حال حرف زدن هستند با هاله خاکستری که دور عکس پروفایل آنها وجود دارد به راحتی قابل شناسایی هستند.

به طور خلاصه هر اتاق 2 بخش دارد و افراد به 3 دسته تقسیم می‌شوند. بخش اول صحنه یا Stage است که ناظر (Moderator) و سخنرانان (Speakers) در آن حضور دارند و بخش دوم نیز مخاطبین یا Audience هستند که به صحبت‌ها گوش می‌دهند.

نکته خوب درباره کلاب هاوس این است که هر کسی می‌تواند در این برنامه اتاق خودش را داشته باشد و آن را بسازد. برای ساخت اتاق 3 حالت زیر در نظر گرفته شده است:

  • اتاق باز (Open): هر کاربری می‌تواند وارد آن شود.
  • اتاق اجتماعی (Social): تنها کاربرانی که شما آنها را دنبال می‌کنید می‌توانند به اتاق ملحق شوند.
  • اتاق بسته (Closed): عضویت در این اتاق‌ها تنها در صورت داشتن دعوت‌نامه رسمی امکان‌پذیر است!

هر اتاق در این برنامه می‌تواند زیرمجموعه یک باشگاه (Club) باشد. شما می‌توانید با دنبال کردن یک باشگاه با موضوع دلخواهتان، تمام اتاق‌هایی که در آن قرار دارد را نیز دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: ربات دانلود از اینستاگرام؛ دستیار هوشمند شما!

ثبت‌نام و  دانلود کلاب هاوس برای آیفون

دانلود ClubHouse بسیار ساده است. مانند دیگر برنامه‌های آیفون، برای دانلود اپلیکیشن کلاب هاوس برای آیفون باید به اپ استور بروید:

دانلود اپلیکیشن کلاب هاوس برای آیفون

البته برای دانلود و کسب اطلاعات بیشتر از این برنامه می‌توانید به سایت رسمی برنامه کلاب هاوس نیز سر بزنید. بعد از نصب، حالا وقت ثبت‌نام است! همانطور که گفتیم کلاب هاوس در حال حاضر برای سایر سیستم‌عامل‌ها نسخه رسمی ندارد اما شما می‌توانید نسخه‌های غیر رسمی کلاب هاوس برای اندروید را نیز دانلود کنید و از امکانات آن لذت ببرید. البته ما توصیه نمی‌کنیم که از نسخه‌های غیر رسمی این برنامه استفاده کنید.

دانلود نسخه غیر رسمی کلاب هاوس برای اندروید

بروزرسانی-نسخه رسمی کلاب‌هاوس برای اندروید منتشر شد.

دانلود نسخه رسمی کلاب هاوس برای اندروید

بعد از نصب کلاب هاوس وقت ثبت‌نام است! فرآیند ثبت‌نام این برنامه تقریبا مشابه تمام شبکه‌های اجتماعی است. با داشتن یک شماره تلفن و انتخاب نام کاربری، ثبت‌نام شما کامل می‌شود و حالا باید منتظر دریافت دعوت‌نامه از دوستانتان باشید.

اگر از قبل دعوت‌نامه دارید می‌توانید گزینه Have an invite text? را انتخاب کنید تا همین حالا وارد دنیای پرسر و صدای باشگاه‌ها شوید!

تکمیل پروفایل کلاب هاوس و دنبال کردن موضوعات مورد علاقه

حالا که کلاب هاوس را نصب کردید می‌توانید اطلاعات پروفایل خودتان را تکمیل کنید. برای این کار تنها کافیست عکس خودتان را لمس کنید تا وارد تنظیمات پروفایل ClubHouse شوید. در این قسمت می‌توانید اطلاعات بیو خودتان را کامل کنید و اکانت خودتان را به اکانت فیسبوک یا توییتر متصل کنید.

مرحله بعد انتخاب موضوعات مورد علاقه شماست. این کار باعث می‌شود ClubHouse پیشنهادهای بهتری به شما ارائه دهد و شما سریع‌تر بتوانید اتاق‌هایی که دوست دارید را پیدا کنید. شما می‌توانید از بین موضوعات زیر، هرکدام را که دوست دارید را انتخاب کنید:

  • Sport: اگر به ورزش و موضوعات مربوط به ورزش علاقه دارید.
  • Life: موضوعات مربوط به زندگی روزمره مثل ازدواج، مسافرت، خانواده و … .
  • Wellness: افرایش سلامتی و راه‌های سالم زندگی کردن.
  • Faith: دین و اعتقادت و موضوعاتی در این زمینه.
  • Places: موضوعاتی درباره شهرهای خاص در سرتاسر دنیا
  • Tech: اگر خورده تکنولوژی، بازی و … هستید حتما این گزینه را انتخاب کنید.

حالا همه چیز اماده است تا شما وارد دنیای پر سر و صدای باشگاه خانه‌ها شوید!

بخش‌های مختلف کلاب هاوس

صفحه اصلی کلاب هاوس چیزی شبیه به تمام شبکه‌های اجتماعی است که دیده‌ایم. یعنی یک Feed که اتفاقات حال حاضر را به شما نشان می‌دهد، یک منو برای مدیریت برنامه و دکمه‌ای برای ساخت اتاق (Start a room) دلخواه شما. رابط کاربری بسیار ساده و سر راست است. شما به راحتی می‌توانید به بخش‌های مختلف اپلیکیشن بروید.

بخش اصلی کلاب هاوس راهرو (Hallway) نام دارد. شما در راهروهای برنامه کلاب هاوس می‌توانید اتاق‌هایی که درباره موضوعات مورد علاقه شما حرف می‌زنند را رصد کنید و اگر به موضوع آن علاقه داشتید و ورود برای عموم آزاد بود، به آن ملحق شوید! اگر روم‌هایی که در راهرو برای شما نمایش داده می‌شود را دوست ندارید و دنبال مطالب جدید هستید، دکمه Explore را بزنید تا بتوانید موضوعات و اتاق‌های جدید را پیدا کنید.

صفحه اصلی clubhous

چطور در کلاب هاوس صحبت کنیم و Speaker باشیم؟

بخش دیگر و مهم‌ترین بخش این برنامه کلاب هاوس، اتاق‌ها هستند. شما در صفحه اصلی با انتخاب هر اتاق می‌توانید وارد بحث شوید. در بالای صفحه افراد ناظر یا Moderator و سخنگوهای اتاق قرار دارند و در قسمت پایینی هم شنونده‌ها قرار دارند. شما با زدن آیکون دست در پایین صفحه می‌توانید از ناظرین بخواهید شما را در بحث شرکت دهند و در صورت موافقت آنها، شما به قسمت بالایی منتقل یا Stage می‌شوید.

همانطور که گفتیم برای صحبت کردن در ClubHouse و به اصطلاح Speaker شدن باید آیکون دست را بزنید. حالا شما در صف گفتگو هستید. اسپیکرها در برنامه کلاب هاوس روی صحنه یا stage هستند و شما باید منتظر بمانید تا مدیریتور به شما اجازه دهد که به صحنه بپیوندید.

اتاق ها و باشگاه ها

اگر از این گفتگو خسته شدید و قصد ترک اتاق را دارید، Leave quietly را انتخاب کنید. به این ترتیب شما به آرامی و در سکوت اتاق را ترک می‌کنید. برای این کار نیاز به اجازه Moderator کلاب هاوس  ندارید و هروقت که اراده کنید می‌توانید اتاق را ترک کنید.

ساخت اتاق و شروع روم در کلاب هاوس

قسمت مهم دیگر، ساخت اتاق است؛ تمام اتفاقات در روم‌های ClubHouse می‌افتد! اگر ایده‌ای دارید و می‌خواهید درباره مسئله‌ای صحبت کنید، قدم اول ساخت اتاق یا روم کلاب هاوس است. برای این کار Start a room را انتخاب کنید و از بین گزینه‌های باز، بسته و اجتماعی یکی را انتخاب کنید.

ساخت اتاق در کلاب هاوس

به همین راحتی اتاق شما آماده است! حالا می‌توانید دوستان خودتان را به این اتاق دعوت کنید و با هم گفتگو کنید. اگر حالت اتاق را روی باز قرار دهید، هر کسی که در راهروهای کلاب هاوس در حال قدم زدن است و به موضوع اتاق شما علاقه داشته باشد، می‌تواند به روم شما بپیوندد.

کلاب هاوس و افراد مشهور!

شاید اولین باری که کلاب هاوس به شهرت جهانی دست یافت، زمستان 2020 بود که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، در یکی از برنامه‌های شبانه فناوری و تکنولوژی در کلاب هاوس به صورت مهمان حضور پیدا کرد! استقبال از حضور ایلان ماسک آنقدر زیاد بود که راهروهای ClubHouse مملو از اتاق‌هایی شد که صحبت‌های ایلان ماسک را به صورت زنده برای همه پخش می‌کرد!

یک هفته بعد، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، نیز در همان برنامه حاضر شد و باعث شد توجه همه به این برنامه نوظهور بیشتر از همیشه جلب شود. از دیگر افراد مشهور و سلبریتی‌هایی که در برنامه کلاب هاوس حضور پیدا کردند می‌توان به کمدین مشهور کریس راک، اپرا وینفری، تیفانی هدیش و رپر معروف سویج 21 اشاره کرد.

بعد از مقبولیت فراوان ClubHouse، افراد مشهور و سلبریتی‌های ایرانی نیز به سمت این اپلیکیشن سرازیر شدند. البته حضور در ClubHouse منحصر به سلبریتی‌ها نشد و سیاستمداران ایرانی نیز از این بستر برای بیان نظرات و سخنرانی‌های خودشان استفاده کردند. شاید مهمترین شخصیت‌هایی که وارد اتاق‌های گفت‌و‌گوی کلاب هاوس شدند محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

بیشتر بخوانید: بهترین موزیک پلیرهای اندروید!

دانلود کلاب هاوس برای اندروید؟

در حال حاضر کلاب هاوس فقط برای IOS منتشر شده است و هیچ نسخه رسمی برای اندروید ندارد. اما توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن گفته‌اند به زودی نسخه کامل این اپلیکیشن برای اندروید هم در دسترس قرار می‌گیرد. پس اگر از کاربران اندروید هستید برای دانلود نسخه اندروید کلاب هاوس باید کمی صبر کنید.

برنامه کلاب هاوس برای اندروید

البته بعضی از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان اقدام به ساخت برنامه‌هایی مشابه با برنامه کلاب هاوس برای اندروید کرده‌اند. اما از نظر کیفیت و کارایی به پای نسخه اورجینال آن نمی‌رسند! پس بهتر است تا منتشر شدن کلاب هاوس برای اندروید صبر کرد.

دانلود نسخه غیر رسمی کلاب هاوس برای اندروید

بروزرسانی-نسخه رسمی کلاب‌هاوس برای اندروید منتشر شد.

دانلود نسخه رسمی کلاب هاوس برای اندروید

صداهای شنیدنیِ خانه باشگاه‌ها!

شاید تا چند ماه پیش هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که یک برنامه مبتنی بر صدا، بتواند اینقدر سروصدا به پا کند! در دنیای رنگارنگ عکس و ویدئو، حضور برنامه کلاب هاوس (Clubhouse) می‌تواند ارزش صحبت کردن و گوش دادن به حرف دیگران را زنده کند. اپلیکیشن کلاب هاوس با یک ایده ساده، یعنی شبکه اجتماعی صوتی، توانسته مخاطبان زیادی در سراسر جهان بدست آورد.

با ثبت‌نام و دانلود کلاب هاوس برای آیفوت شما نیز می‌توانید همین حالا به باشگاه‌ها و اتاق‌های این شبکه اجتماعی بپیوندید و اگر خودتان نیز دوست دارید سخنرانی کنید، اتاق خودتان را داشته باشید! کلاب هاوس در حال حاضر فقط برای iOS منشتر شده است اما شما می‌توانید نسخه غیر رسمی کلاب هاوس برای اندروید را نیز دانلود کنید. اگر شما همین حالا عضو این شبکه اجتماعی هستید، تجربه کاربری خودتان را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

کلاب هاوس چیست؟

کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی جدید است که تنها راه ارتباطی در آن صحبت کردن و وویس دادن است!

آیا دانلود کلاب هاوس برای آیفون پولی است؟

خیر. دانلود کلاب هاوس کاملا رایگان است و برای ثبت‌نام در آن نیز نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید.

هر کاربر چند نفر را می‌تواند به این برنامه دعوت کند؟

شما با ورود به این اپلیکیشن می‌توانید برای 2 نفر از دوستان خود دعوت‌نامه ارسال کنید.

ارسال و دریافت دعوت‌نامه در کلاب هاوس چگونه است؟

برای عضویت در ClubHouse  شما باید از طریق یک نفر به این برنامه دعوت شوید. برای ارسال دعوت‌نامه باید وارد لیست مخاطبین خود شوید و فرد مورد نظر را انتخاب کنید. برای دریافت دعوت‌نامه نیز باید از دوستان خود بخواهید که شما را به این برنامه دعوت کنند و بعد منتظر بمانید!

ظرفیت اتاق‌های کلاب هاوس چقدر است؟

هر اتاق کلاب هاوس می‌تواند میزبان 5 هزار نفر باشد. پس این شبکه اجتماعی مکان مناسبی برای برگزاری کنفرانس و نشست‌های تخصصی است. البته در آپدیت‌های جدید، هر اتفاق می‌تواند میزبان 8 هزار نفر باشد.

آیا صداهای ما در کلاب هاوس ذخیره می‌شود؟

خیر. تمام گفت‌وگوها در این برنامه به صورت زنده است و هیچ مکالمه‌ای ذخیره نمی‌شود.

قوانین و مقررات کلاب هواس چیست؟

تقریبا تمام قوانین حاکم بر شبکه‌های اجتماعی در اینجا نیز وجود دارد. مهمترین قانونی که باید از آن باخبر باشید این است که شما اجازه ذخیره مکالمات به هرشکلی را ندارید و اگر این کار را انجام دهید برای همیشه از این شبکه اجتماعی اخراج می‌شوید!

آیا کلاب هاوس امنیت دارد؟

در حال حاضر این اپلیکیشن دوران بلوغ خودش را سپری می‌کند. برای همین هنوز به طور کامل بهینه نشده است. چندی پیش چند هکر توانستند به فایل‌های صوتی اتاق‌ها دسترسی پیدا کنند و آنها را دانلود کنند! هرچند این حفره امنیتی به سرعت ترمیم شد. در مجموع امنیت کلاب هاوس قابل قبول است اما با انتشار نسخه کامل‌تر در آینده می‌تواند بهتر هم شود.

اخیرا در یک سرقت بزرگ اطلاعاتی اطلاعات 1.3 میلیون کاربر ClubHouse سرقت شد. اطلاعات سرقت شده شامل نام کربری، نام پروفایل و تمام اطلاعات بیوی افراد بود. این اتفاق یک زنگ خطر بزرگ برای این شبکه اجتماعی در نوظهور است.

تعمیرات موبایل

برچسب‌ها: featured

نظرات کاربران (1)

guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
ژتوم
ژتوم
2 سال گذشته

عالی بود