انواع روش های اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون

اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون

به منظور اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون روش های مختلفی وجود دارند که با توجه به شرایط موجود می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم که به آموزش روش های اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

مقدمه‌ای در رابطه با اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون

اگر داشته باشید که گوشی یا تبلت خود را به تلویزیون متصل کنید و محتوای آن را در صفحه نمایش بزرگ تلویزیون مشاهده کنید، روش های مختلفی برای تحقق بخشیدن به این عمل وجود دارند. به طور کلی روش های اتصال گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای گوشی یا تبلت بر روی نمایشگر تلویزیون‌ها به دو دسته باسیم و بیسیم (وایرلس) تقسیم می‌شوند. شما بنا به شرایط موجود می‌توانید هر یک از روش‌های قابل استفاده را به منظور اتصال گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای نمایشگر آن به کار ببرید. اما بیایید بیشتر در رابطه با آینه کردن صفحه نمایش توضیح دهیم!

منظور از آینه کردن صفحه نمایش گوشی در تلویزیون این است که گوشی شما مستقیما بر روی صفحه نمایش بزرگ‌تر تلویزیون نمایش داده شود. به این عمل در اصطلاح عامیانه وصل کردن گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن گفته می‌شود. اما همانطور که اشاره داشتیم روش های متنوع وصل کردن گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن شامل دو دسته بندی اصلی با عناوین باسیم و بیسیم (وایرلس) می‌شوند. ما در این مقاله کاری به روش های اتصال باسیم گوشی به تلویزیون نداریم. استفاده از کابل‌هایی نظیر HDMI، VGA و DIV برخی از روش های اتصال باسیم گوشی یا هر دستگاه هوشمند دیگری به تلویزیون محسوب می‌‌شوند.

بنابراین هدف ما در این مقاله معرفی روش های اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن است. دقت داشته باشید که اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون باید به شکل دقیق و مطابق با شرایط موجود انجام شود، در غیر این صورت بدون تردید با مشکل مواجه می‌شوید. استاندارهای یا فناوری‌هایی که به منظور اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن نمایشگر آن ارائه شده‌اند عموما دارای محدودیت‌های خاصی هستند. بنابراین پیش از انتخاب هر روش حتما شرایط موجود خود را در نظر بگیرید. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: نمایندگی گوشی سامسونگ تعمیرات

معرفی روش های اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوا

در ادامه به معرفی روش های اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن می‌پردازیم. دقت داشته باشید که به منظور انتخاب بهترین روش موجود باید تمام جوانب امر را در نظر بگیرید. برخی از روش های نامبرده شده نیازمند پشتیبانی گوشی و تلویزیون از تکنولوژی‌های خاصی می‌شوند. بنابراین بهترین روش اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.

استاندارد AirPlay اپل

قابلیت AirPlay در واقع استاندارد نمایش بیسیم یا وایرلس محتوای اختصاصی اپل است. با استفاده از آن می‌توانید محتوای نمایشگر آیفون، آیپد یا مک بوک خود را به اپل تی وی (Apple TV) منتقل نمایید. بدین صورت قادر به آینه کردن محتوای نمایشگر گوشی در تلویزیون خواهید بود. استاندارد AirPlay اپل بسیار هوشمندانه اپل می‌کند و به دو روش مختلف اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون را محقق می‌سازد. در روش اپل تنها محتوای نمایشگر گوشی بر روی نمایشگر تلویزیون آینه می‌شود. به عنوان مثال تصور کنید که به انجام یک بازی در آیپد خود می‌پردازید. در این شرایط می‌توانید مادامی که از طریق آیپد خود به بازی ادامه می‌دهید، محتوای نمایشگر را بر روی تلویزیون آینه کنید.

اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون

اما در حالت دوم، این امکان فراهم می‌شود که گوشی شما نقش یک ریموت کنترل را ایفاء کند. به عنوان مثال تصور کنید که ویدیو یا فیلمی را از طریق اپلیکیشن یوتیوب در آیپد خود اجرا کرده‌اید. در این شرایط نسبت به اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون از طریق استاندارد AirPlay اپل اقدام کنید، علاوه بر آینه شدن محتوای نمایشگر، گوشی شما می‌تواند نقش ریموت کنترل را هم ایفاء کند. اگر از محصولات شرکت اپل استفاده می‌کنید، استاندارد AirPlay یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش های اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن به شمار می‌رود. دقت داشته باشید که به منظور استفاده از این روش تنها نیازمند وجود یک اپل تی وی (Apple TV) خواهید بود.

بیشتر بخوانید:  بهترین گارانتی Apple در تهران

استاندارد Miracast یا میراکست

استاندارد میراکست (Miracast) یک روش اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون رایج‌تر محسوب می‌شود که به نوعی در مقابل قابلیت AirPlay اپل قرار دارد. به منظور استفاده از قابلیت میراکست (Miracast) باید سیستم عامل دستگاه اندرویدی شما حداقل اندروید 4.2 باشد. همچنین از استاندارد میراکست (Miracast) می‌توان به منظور آینه کردن محتوای نمایشگر لپ‌تاپ در تلویزیون هم استفاده کرد. در این شرایط باید سیستم عامل نصب شده در لپ‌تاپ شما حداقل ویندوزی 8.1 باشد.

قابلیت یا استاندارد میراکست (Miracast) از نظر تئوری یک روش بسیار کاربردی است اما اگر پای پیاده‌سازی و استفاده از آن به میان آید، مشکلاتی پدیدار می‌شود. متاسفانه در عمل تنها ریسیورهای (هر نوع دستگاه دریافت کننده) محدودی وجود دارند که اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون از طریق قابلیت میراکست (Miracast) را با کیفیت مناسب ارائه کنند. همچنین در برخی از شرایط دیده شده مه دستگاه‌های پشتیبانی کننده از قابلیت میراکست (Miracast) و دارای تاییدیه آن در عمل با مشکلات آزاردهنده و دست و پا گیری مواجه بوده‌اند. بنابراین در یک بیان کلی باید بگوییم که قابلیت یا استاندارد میراکست (Miracast) در عمل کیفیت چندان عالی ندارد و برخلاف استاندارد AirPlay اپل با مشکلات اجرایی متعددی همراه است.

اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون

متاسفانه هر یک از شرکت‌ها نام اختصاصی را برای قابلیت میراکست (Miracast) انتخاب کرده‌اند و این موضوع سبب شده که تا حد زیادی در بین کاربران سردرگمی ایجاد شود. به عنوان مثال ال جی قابلیت میراکست (Miracast) را با عنوان Smart Share معرفی می‌کند و سامسونگ از لقب AllShare به منظور معرفی این استاندارد اتصال استفاده کرده است و سونی آن را Screen Mirroring می‌نامند. به دلیل دست کاری‌هایی که هر یک از شرکت‌ها بر روی قابلیت اتصال بیسیم نامبرده شده انجام داده‌اند، در اغلب موارد دیده می‌شود که اتصال یک گوشی به تلویزیون ساخت برند مختلف از طریق قابلیت میراکست (Miracast) نا مقدور می‌گردد. به عنوان مثال اگر بخواهید یک گوشی سامسونگ را از طریق قابلیت میراکست (Miracast) با تلویزیون ساخت برند ال جی خود همگام‌سازی کنید به احتمال زیاد با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

یک نکته حائز اهمیت دیگر که حتما باید به آن اشاره کنیم مربوط به عملکرد کنسول ایکس باکس وان (Xbox One) به عنوان ریسیور میراکست (Miracast) می‌شود. بسیاری از کاربران بر این باورند که کنسول بازی ایکس باکس وان می‌تواند نقش یک ریسیور میراکست (Miracast) ایفاء کند. قصد وارد شدن به جزئیات این موضوع را نداریم و تنها اشاره می‌کنیم که کنسول ایکس باکس وان به هیچ عنوان نمی‌تواند نقش یک ریسیور میراکست را ایفاء کند. با وجود تمام این تفاسیر عموما استفاده از قابلیت میراکست (Miracast) عموما در شرایطی که بخواهید نسبت به اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای دو دستگاه ساخته شده توسط یک برند مشابه اقدام کنید، عملکرد مطلوبی دارد.

استاندارد WiDi

واژه WiDi مخفف عبارت Intel Wireless Display به معنای “نمایش وایرلس (بیسیم) اینتل” است. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که قابلیت WiDi استاندارد اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای اختصاصی شرکت اینتل محسوب می‌شود. قابلیت WiDi با استاندارد وای فای دایرکت (Wi-Fi Direct) در ارتباط است و به نوعی با هدف مقابله با استاندارد AirPlay اپل ارائه شده است. با توجه به ارتباط استاندارد WiDi با وای فای دایرکت می‌توان نتیجه‌گیری کرد که به منظور اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن نیازی به اتصال دو دستگاه به یک شبکه وای فای وجود ندارد. به منظور استفاده از این ویژگی تنها کافیست که دستگاه‌های مورد نظر از استاندارد WiDi اینتل پشتیبانی کنند.

اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون

عموما اگر دستگاهی نظیر یک تلویزیون یا مونیتور از استاندارد WiDi پشتیبانی کند، لوگوی آن بر روی جعبه دستگاه ضمیمه می‌شود. این موضوع نشان دهنده پشتیبانی دستگاه از قابلیت WiDi است. خوشبختانه طی چند وقت اخیر تعداد دستگاه‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند به شدت افزایش یافته است. در تلویزیون‌هایی که از استاندارد WiDi پشتیبانی کنند، ریسیور یا گیرنده اختصاصی در دستگاه نصب می‌شود. لازم به اشاره است که امکان خرید این گیرنده به عنوان یک قطعه مجزا هم وجود دارد. در این شرایط ریسیور مد نظر از طریق پورت HDMI به تلویزیون متصل خواهد شد. به صورت کلی استاندارد یا قابلیت WiDi یکی از بهترین روش های کنونی اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:  تعویض گلس گوشی سامسونگ

دانگل کروم کست (Chromecast)

کروم کست دانگلی محسوب می‌شود که توسط شرکت گوگل طراحی و عرضه شده است. منظور از دانگل، قطعه سخت افزاری کوچک و شبیه به فلش مموری است که به پورت اتصال دستگاه‌های مختلف نظیر تلویزیون، ریسیور و … متصل شده و قابلیت‌های خاصی از قبیل امکان برقراری اتصال بیسیم را ارائه می‌کند. دانگل کروم کست که قیمت چندان بالایی ندارد به پورت HDMI تلویزیون‌ها نصب می‌شود و سپس با اتصال به یک شبکه وای فای مشابه در گوشی و تلویزیون، این امکان را فراهم می‌کند تا نسبت به اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن اقدام کنید.

اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون

پس از اتصال دانگل کروم کست به تلویزیون، می‌توانید محتوای اپلیکیشن‌های مختلفی را بر روی صفحه نمایش تلویزیون خود آینه کنید. نکته جالب توجه در رابطه با دانگل کروم کست مربوط به پشتیبانی آن از سیستم عامل‌های ویندوز، آی او اس و اندروید می‌شود. چنانچه تمایل دارید که در رابطه با نحوه استفاده از دانگل کروم کست گوگل اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید، توصیه می‌کنیم که مقاله با عنوان آموزش وصل کردن گوشی به تلویزیون با استفاده از دانگل کروم کست و برنامه گوگل هوم را مطالعه نمایید.

قابلیت DLNA

واژه DLNA مخفف عبارت Digital Living Network Alliance به معنای مفهومی “ائتلاف شبکه زندگی دیجیتال” است. این قابلیت هم می‌تواند یکی از کاربردی‌ترین روش های اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن باشد. با استفاده از قابلیت DLNA می‌توانید اطلاعات لوازم دیجیتالی درون خانه مانند تلویزیون، لپ‌تاپ، موبایل و … را با یکدیگر اشتراک‌گذاری کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید فیلم یا ویدیویی که در گوشی هوشمندتان ذخیره شده را در صفحه نمایش تلویزیون اجرا کنید. به منظور استفاده از این قابلیت باید حتما دستگاه‌های مد نظرتان از قابلیت DLNA پشتیانی کنند. از آنجایی که تکنولوژی DLNA مربوط به سال 2004 می‌شود، طبیعی است که اغلب دستگاه‌های مدرن از این قابلیت پشتیبانی به عمل آورند.

اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون

همانطور که اشاره داشتیم، از قابلیت DLNA می‌توان به منظور پخش ویدیوها و فایل‌های ذخیره شده در لپ‌تاپ بر روی نمایشگر تلویزیون هم استفاده کرد. بدین منظور پس از برقراری ارتباط DLNA کافیست که بر روی فایل مد نظرتان در لپ‌تاپ کلیک راست کرده و به گزینه Play to مراجعه کنید و نهایتا تلویزیون مقصدتان را انتخاب کنید. استاندارد DLNA از یک شبکه وای فای مرکزی به منظور رد و بدل داده استفاده می‌کند و بدین سبب امکان پخش محتوای سرویس‌های آنلاینی نظیر یوتیوب یا نتفیلکس توسط آن وجود ندارد. به طور کلی قابلیت DLNA هم در حال حاضر یکی از بهترین روش های اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:  تعمیر ال سی دی ایفون

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی روش های اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون و آینه کردن محتوای آن پرداختیم. دقت داشته باشید که دردسر استفاده از روش های بیسیم اتصال گوشی به تلویزیون نسبت به روش‌های سیمی به مراتب بیشتر است. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

خرید گوشی

دوربین اصلی آیفون 6

تاچ ال سی دی سامسونگ Note 9

قطعات آیفون X

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (9)

guest
9 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
محمد
محمد
2 سال گذشته

خیلی عالی بود. ممنون

Parisa
Parisa
4 سال گذشته

داخل تلویزیون باید چیو فعال کنم ک بتونم گوشیمو وصلش کنم. تلویزیونمون xvision

میثم
میثم
4 سال گذشته

سلام
چه جوری ایفون ب تلویزیون ال جی وصل ؟

صابر
صابر
5 سال گذشته

سلام
چطوری گوشیمو باخانومم ست کنم

محمد
محمد
3 سال گذشته
پاسخ به  صابر

با واتساپ میشه

مهجوری
مهجوری
5 سال گذشته

سلام تلوزیون مارک سامسونگ ۲۰۱۰ ، تنظیمات شبکه رو نداره ، چه طور میتونم به وای فای وصلش کنم؟