بهترین روش ها برای جلوگیری از سرقت گوشی موبایل

بهترین روش ها برای جلوگیری از سرقت گوشی موبایل

با استفاده از روش های خاصی می‌توانید از سرقت گوشی موبایل خودتان جلوگیری کنید یا حداقل خود را برای شرایط این چنینی کاملا آماده سازید. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی بهترین روش های جلوگیری از سرقت گوشی موبایل بپردازیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه

متاسفانه سرقت گوشی های موبایل یکی از اتفاق های آزاردهنده‌ای است که آمار وقوع آن کم نیست. اگرچه با اجرا و پیاده سازی طرح رجیستری موبایل، آمار سرقت گوشی ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرد، اما همچنان این مقدار به صفر نرسیده و هر روز گوشی کاربران زیادی توسط سارقین دزدیده می‌شود. بنابراین بهتر است به عنوان یک کاربر همیشه برای وقوع این مسئله آماده باشیم و تا حد امکان از سرقت گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم. اما چطور قادر به انجام این کار خواهیم بود؟

بدین منظور باید از روش های خاصی استفاده شود که به نوعی منجر به پیشگیری از به سرقت رفتن گوشی موبایل می‌شوند یا حداقل شما را برای ردیابی گوشی و به دست آوردن مجدد آن آماده تر می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی بهترین روش های جلوگیری از سرقت گوشی موبایل بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم شما هم از تمام روش هایی که در این مطلب شرح داده می‌شوند استفاده کنید تا خدای نکرده اگر گوشی موبایلتان به سرقت رفت، دست خالی نباشید! با موبایل کمک همراه باشید.

روش اول: جلوگیری از سرقت گوشی موبایل با انتخاب رمز عبور قوی

بهترین روش ها برای جلوگیری از سرقت گوشی موبایل

یکی از بهترین روش هایی که با استفاده از آن می‌توانید از به سرقت رفتن گوشی موبایل خود جلوگیری کنید آن است که یک رمز عبور مناسب و قدرتمند را برای لاک اسکرین گوشی در نظر بگیرید. با قرار دادن یک رمز عبور مناسب بر روی اسکرین یا صفحه نمایش گوشی بستر امنیتی فراهم می‌کنید که اشخاص دیگر به راحتی نتوانند از قفل نمایشگر دستگاه عبور کرده و به محتوای گوشی شما دسترسی پیدا کنند. برای انتخاب یک رمز عبور مناسب باید به نکات خاصی دقت کنید. اگر گوشی شما اسکنر انگشت دارد، توصیه می‌کنیم حتما آن را فعال نمایید و از اسکنر انگشت استفاده کنید. اما اگر رمزی به شکل الگو (Pattern) یا پسورد (Password) برای گوشی در نظر می‌گیرید، رمز های ساده و قابل پیش بینی را انتخاب نکنید. اگر از آیفون های اپل استفاده می‌کنید به پسورد 4 یا 6 رقمی متشکل از اعداد اکتفا نکنید و سعی داشته باشید رمز عبوری روی دستگاه قرار دهید که هم متشکل از اعداد و هم حروف است.

برای انجام این کار کافیست وارد بخش Settings آیفون شده و گزینه Touch ID & Settings را انتخاب کنید و سپس گزینه Change Passcode را انتخاب نمایید. گزینه Passcode Options را انتخاب و در نهایت گزینه Custom Alphanumeric Code را انتخاب کنید. حالا می‌توانید از حروف هم برای رمز عبور آیفونتان استفاده نمایید. بنابراین همیشه سعی کنید سخت ترین حالت را برای رمز عبور آیفون خود در نظر بگیرید و پسوردی روی دستگاه قرار دهید که غیر قابل پیش بینی باشد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات اپل

تعمیرات موبایل

روش دوم: جلوگیری از سرقت گوشی موبایل با فعالسازی پین سیم کارت

بهترین روش ها برای جلوگیری از سرقت گوشی موبایل

گوشی های موبایل علاوه بر قفلی که برای صفحه نمایش آن ها در نظر گرفته می‌شود، می‌توانند قفل سیم کارت هم داشته باشند. به قفل سیم کارت اصطلاحا پین (SIM PIN) گفته می‌شود. زمانی که قفل سیم کارت را فعال می‌کنید، هر بار که گوشی خاموش و روشن شود و سیم کارت مربوطه در آن وصل باشد باید رمز عبور سیم کارت وارد گردد، در غیر این صورت گوشی بوت نخواهد شد. بنابراین فعالسازی پین یا رمز عبور سیم کارت هم می‌تواند یکی دیگر از روش های موثر برای افزایش امنیت گوشی و جلوگیری از به سرقت رفتن آن محسوب شود. اگرچه این ویژگی به طور مستقیم منجر به کاهش ریسک دزدیده شده گوشی شما نخواهد شد اما به هر حال بستر امنیتی بهتری را برای مقابله با شرایط این چنینی فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل سامسونگ

روش سوم: جلوگیری از سرقت گوشی موبایل با رجیستر کردن گوشی

یکی از بهترین روش هایی که می‌توانید با بکارگیری آن از به سرقت رفتن گوشی خود جلوگیری کرده و لایه های امنیتی دستگاه را افزایش دهید، مربوط به استفاده از طرح رجیستری موبایل می‌شود. طرح رجیستری موبایل طرحی است که به موجب آن هر گوشی به یک مالک سیم کارت مشخص نسبت داده می‌شود. در این حالت اگر فرد دیگری با سیم کارتی متفاوت سعی در بکارگیری گوشی داشته باشد، دستگاه برای وی قابل استفاده نخواهد بود، مگر در شرایطی که مالک اصلی گوشی با انتقال مالکیت موافقت کرده باشد. برای آشنایی بیشتر با جزئیات طرح رجیستری موبایل می‌توانید به مطالعه مقاله “سامانه طرح رجیستری موبایل چیست؟ آیفون اپل و سامسونگ” بپردازید.  طرح رجیستری موبایل که هم اکنون پیاده سازی و استفاده از آن برای اغلب گوشی های موبایل ضروری شده، علاوه بر اینکه از وارد شدن گوشی های قاچاق جلوگیری می‌کند، منجر به افزایش امنیت گوشی و جلوگیری از به سرقت رفتن گوشی موبایل هم خواهد شد.

روش سوم: جلوگیری از سرقت گوشی موبایل با فعالسازی قابلیت Find My iPhone/Android Device Manager

یکی از قابلیت های امنیتی بسیار جالبی که در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS به شیوه نسبتا مشابه با هدف ردیابی گوشی های سرقت و گم شده ارائه می‌شود، قابلیت های Find My iPhone (مخصوص iOS) و قابلیت Android Device Manager (مخصوص اندروید) می‌شود. با فعالسازی این دو قابلیت شما می‌توانید هر زمان که تمایل داشتید موقعیت مکانی گوشی خود را از طریق یک کامپیوتر، تبلت یا حتی گوشی دیگر ردیابی کنید. تصور کنید گوشی شما گم شده یا به سرقت رفته و حالا شما با قابلیت مذکور موقعیت مکانی آن را ردیابی کرده و به محل دقیقی که گوشی در آن قرار دارد دست پیدا می‌کنید.

بهترین روش ها برای جلوگیری از سرقت گوشی موبایل

برای آشنایی دقیق تر با دو قابلیتی که نام بردیم و همچنین آشنایی با نحوه فعالسازی آن ها توصیه می‌کنیم از مقاله های “آموزش فعال‌سازی Android Device Manager و نحوه استفاده از آن” و “آموزش فعال کردن و استفاده از Find My iPhone آیفون و آیپد” استفاده کنید. البته باید اشاره داشته باشیم که فعالسازی و استفاده از دو قابلیت مذکور هم به طور مستقیم منجر به جلوگیری از سرقت گوشی موبایل نمی‌شوند، بلکه فقط شما را برای قرارگیری در شرایط این چنینی آماده‌تر می‌کنند و یک لایه امنیتی محسوب می‌شوند. بنابراین حتما به این ویژگی و فعالسازی آن در گوشی موبایل خود اهمیت دهید.

بیشتر بخوانید: تعویض قاب پشت آیفون  XS

روش چهارم: جلوگیری از سرقت گوشی موبایل با قرار دادن گوشی در مکان مناسب!

بهترین روش ها برای جلوگیری از سرقت گوشی موبایل

یکی از موثرترین روش ها برای جلوگیری از سرقت گوشی موبایل آن است که دستگاه را در مکان مناسبی قرار دهید. هرچقدر به این مسئله توجه کنید، ریسک دزدیده شدن دستگاه کاهش پیدا می‌کند. برای مثال اگر گوشی شما همیشه در جیب جلوی شلوارتان باشد و کاملا هم در درون آن فرو برود، هیچ دزد و سارقی قادر نخواهد بود که آن را از جیب شما خارج کند! حال تصور کنید گوشی در جیب پشتتان باشد و نیمی از آن هم آزادانه از جیب شلوارتان خارج شود! مطمئنا در این شرایط شما بستر مناسب برای سارقین را فراهم خواهید کرد که گوشی شما را بدزدند! بنابراین همیشه سعی کنید مراقب گوشی خود باشید و آن را در مکان های مناسبی قرار دهید. این مسئله تاثیر بسیار جدی بر روی جلوگیری از به سرقت رفتن گوشی موبایل خواهد داشت. هیچوقت گوشی خود را در مکانی رها نکنید و به آن بی‌توجه نباشید!

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

روش پنجم: جلوگیری از سرقت گوشی موبایل با نوشتن یادداشت روی لاک اسکرین

بهترین روش ها برای جلوگیری از سرقت گوشی موبایل

هم گوشی های اندرویدی و هم گوشی آیفون قابلیت اضافه کردن یادداشت یا اصطلاحا نوت را بر روی لاک اسکرین گوشی دارند. بدین سبب شما می‌توانید نوشته و متنی خاص را بر روی لاک اسکرین دستگاه به وجود آورید. برای مثال در این متن شماره تماس، اطلاعات خود و هر چیزی که تمایل دارید را ارائه کنید. این روش شاید به نظرتان برای جلوگیری از به سرقت رفتن گوشی موبایل خیلی موثر نباشد، اما در عمل ثابت شده حداقل روش عالی برای جلوگیری از گم شدن گوشی و از دست رفتن همیشگی آن خواهد بود. مطمئنا زمانی گوشی شما گم شود و دیگر به دستتان نرسد، عملا شرایطتان هیچ تفاوتی با به سرقت رفتن گوشی نخواهد داشت! پس همیشه سعی کنید یک یادداشت مناسب را روی لاک اسکرین گوشی خود بنویسید.

تعمیرات موبایل

روش ششم: جلوگیری از سرقت گوشی موبایل با بیمه کردن گوشی

بیمه موبایل یکی از راه حل های عالی است که می‌تواند نگرانی شما مبنی بر دزدیده شدن گوشی را به صورت کامل برطرف کند. بیمه کردن موبایل منجر به جلوگیری از سرقت گوشی شما نمی‌شود اما حالتی را ایجاد می‌کند که در صورت دزدیده شدن گوشی بتوانید حداقل 80 درصد ارزش گوشی خود را از بیمه گذار به عنوان غرامت دریافت نمایید. به نظر ما بیمه کردن گوشی های موبایل می‌تواند یکی از بهترین روش های موجود برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به شما به واسطه سرقت گوشی موبایل باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیرات اپل آیفون

اگر گوشی دزدیده شد چه کنیم؟

اما تصور کنید که تمام بسترهای امنیتی فوق را برای جلوگیری از به سرقت رفتن گوشی موبایل خود رعایت کرده‌اید، اما باز هم گوشی شما دزدیده شده است! در این شرایط تکلیف چیست؟ چگونه می‌توانیم در این شرایط گوشی دزدیده شده خود را پیدا کنیم؟ برای آشنایی با بهترین روش هایی که بعد از سرقت شدن گوشی موبایل خود می‌توانید از آن ها برای ردیابی دستگاه استفاده کنید به مطالعه مقاله “بهترین روش های پیگیری گوشی سرقت شده کدامند؟” بپردازید. در این مقاله به تمام روش های کارآمدی که با استفاده از آن ها قادر به باز پس گیری و پیگیری گوشی سرقت شده خود خواهید بود اشاره شده است.

اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم قابلیت ردیابی گوشی های سرقتی را ارائه کرده‌اند. برای ارائه درخواست ردیابی گوشی های سرقتی توسط اپراتورهای مذکور هیچ نیازی به مراجعه حضوری کاربر وجود ندارد، بلکه فقط لازم است یک گوشی با سیم کارت اپراتور مورد نظر را در اختیار داشته باشید و کدهای خاصی را شماره‌گیری کنید. البته دقت داشته باشید که برای استفاده از این سرویس حتما باید کد IEMI گوشی گم یا سرقت شده خود را به همراه داشته باشید.

اگر گوشی شما توسط سارقی دزدیده شد، توصیه می‌کنیم حتما مراحل قانونی کار و ثبت شکایت را طی نمایید. خوشبختانه با افزایش امکانات و ایجاد بسترهای خوبی همچون طرح رجیستری، هم اکنون تقریبا استفاده از گوشی های سرقتی غیر ممکن شده است و ردیابی این محصولات و یافتن آن ها هم به مراتب ساده تر از قبل شده است. بنابراین اگر گوشی شما دزدیده شود، شانستان برای پیدا شدن دستگاه بالا خواهد بود. سعی کنید در این شرایط از تمام راه حل هایی که موجود هستند استفاده کنید تا شانس پیدا شدن دستگاه را به حداکثر مقدار ممکن برسانید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی گوشی  S9 سامسونگ

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به معرفی موثرترین روش های جلوگیری از سرقت گوشی موبایل پرداختیم. این روزها با پیاده سازی طرح رجیستری، خرید و فروش گوشی های دزدی تقریبا غیرممکن شده و این مسئله خود به خود منجر به کاهش آمار دزدی گوشی های موبایل شده است، اما با این حال گاها شاهد این هستیم که برخی کاربران با این معضل رو به رو می‌شوند. امیدواریم این مقاله کمک خوبی به شما کرده باشد.

 

لینک های مفید: قیمت تاچ ال سی دی A8 2018قطعات گوشی S10 Plusقطعات گوشی آیفون 11 Pro Max | گوشی شیائومی | خرید گوشی سامسونگ

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (5)

guest
5 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
نظری
نظری
1 سال گذشته

متاسفانه مطلبتون درست نیست
حتی اگر گوشی در سامانه همتا به نام شما باشه هر سیم کارت دیگه ای داخلش بندازن فقط براشون اس ام اس میره که این گوشی متعلق به شماره فلان می باشد بعدشم تا ابد به راحتی استفاده میکنه، اتفاقی که برای خود من افتاد! طرف داره از گوشیم استفاده میکنه گوشی ام نمیاره بده میگه برو شکایت کن

امینی
امینی
2 سال گذشته

موبایل من را با این که جیب جلوی شلوارم بود با یک تنه خیلی راحت تو بی آرتی زدن حالا یه گوشی دیگه گرفتم و یک گوشی دکمه ای حد الامکان از تو کیفم در نمیارم گوشی رو ،و تمامی تماس هام را هم با گوشی دکمه ای انجام میدم.

Fugc
Fugc
3 سال گذشته

یه نکته یادتون رفته
الان گوشی دزدی را خرد میکنن و هر قطعه رو جدا میفروشن

Mahan
Mahan
2 سال گذشته
پاسخ به  Fugc

من هم با این مورد موافق هستم دزد ها اول گوشیرو خاموش می کنن بعد فلشش می کنن یا خوردش می کنن قطعاتش رو می فروشند و وقتی هم گوشیو خاموش می کنن گوشی قابل ردیابی نیست امید

بهزاد
بهزاد
4 سال گذشته

مقاله خوبی بود ممنون. فقط یک نکته ی مهم رو هم که از یک پلیس شنیدم فکر کنم مقاله تون رو کامل می کنه:
ایشون میگفت «وقتی تو خیابون موبایلتون رو در میارید محکم بگیرینش.»ّ
منم سعی می کنم تو مکانهای عمومی حتی الامکان موبایلم رو در نیارم یا اگر مجبور شدم محکم بگیرمش!