استفاده از آنتی ویروس‌ها در گوشی‌های هوشمند اندرویدی

استفاده از آنتی ویروس‌ گوشی

ما معمولاً بر این باوریم که استفاده از اپلیکیشن‌های امنیتی و آنتی ویروس‌ها بر روی تلفن‌های هوشمندمان امری بسیار مهم و ضروری می‌باشند و دلیلمان بر این است که اپل به دنبال تخریب امنیت اندروید به واسطه اپلیکیشن‌های مخرب می‌باشد. با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده است و بحث داغ امنیتی اپلیکیشن‌های اندرویدی، در این مطلب به لزوم استفاده و یا بلعکس آنتی ویروس‌های موجود در بازار اپلیکیشن‌ها خواهیم پرداخت که خالی از لطف نخواهد بود. با موبایل کمک همراه باشید.

آنتی ویروس اندروید

در کنفرانس Google I/O  که اوایل سال جاری توسط کمپانی گوگل برگزار شد، مدیر بخش امنیت گوگل “آدریان لودویگ” عنوان داشت که در 99 درصد موارد، نصب اپلیکیشن‌های آنتی ویروس سود چندانی را برای کاربران به همراه نخواهد داشت. وی همچنین ادعا کرده است که بیشتر تهدیدات ناشی از فایل‌های مخرب اپلیکیشن‌هایی است که توسط توسعه دهندگان عرضه می‌شود.

حال با استناد به صحبت‌های مدیر بخش امنیت اندروید، می‌توان گفت که درواقع بیشتر اپلیکیشن‌های آنتی ویروس تنها برای فروش خود است که با روانه کردن فایل‌های مخرب، اقدام به عرضه آنتی ویروس‌ها می‌نمایند. اما به این حرف بسنده نکرده و ترجیح میدهیم که کمی بحث را باز نماییم.

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل

ویروس اندرویدی چیست؟

این ویروس‌ها یک نوع فایل مخرب هستند که به واسطه نصب اپلیکیشن‌های آلوده وارد تلفن هوشمند شما می‌شوند. البته این ویروس‌ها در اکثر مواقع قدرت مقابله با اندروید را نداشته و با تنها بخش‌های نرم افزاری تلفن شما را تصاحب خواهند نمود و با فرستادن سیگنال‌های هرز، موجب کاهش سرعت سیستم شما می‌شوند.

در این بین باید دید که صحبت‌های لودویگ صحیح است و یا گزارش‌های امنیتی که از سوی آنتی ویروس‌ها منتشر می‌شود؟
به نظر می‌رسد که در اکثر مواقع آنتی ویروس‌ها با انتشار این گزارشات قصد ترساندن کاربران و فروش هرچه بیشتر محصولات خود را دارند.

این را باید در نظر داشته باشید که بیش از 90% فایل‌های مخرب توسط اپلیکیشن‌ها وارد تلفن شما می‌شوند. فروشگاه گوگل، بزرگترین دشمن این بدافزارها می‌باشد و آن هم به دلیل میلیون ها دانلود روزانه از این فروشگاه هست که با نظارت درست بر روی فایل‌های آپلودی‌اش، باعث نفوذ چنین بدافزارهایی نخواهد شد. البته در بسیاری از موارد نیز به واسطه فایل‌های پیوست ایمیلی روزنه ای جهت نفوذ پیدا می‌کنند.

بدافزارها چه خطری برای تلفن هوشمند ما دارند؟

این بدافزارها تهدید امنیتی برای دستگاه شما به حساب می‌آیند. در برخی از موارد تنها به ارسال آگهی‌هایی بر روی صفحه شما بسنده می‌کنند اما در بعضی از مواقع نیز خطرناکتر شده و اطلاعات کارت اعتباری ذخیره شده درون دستگاه را به مرجع خود تحویل می‌دهند. در بسیاری از مواقع نیز تلفن شما به صورت اتوماتیک اقدام به دانلود و نصب اپلیکیشن های مختلف می‌کند که این امر نیز می‌تواند یکی از نشانه های آلوده شدن دستگاه شما باشد. (البته این قضیه آپدیت اپلیکیشن‌ها توسط فروشگاه گوگل را شامل نمی‌شود.)

بیشتر بخوانید: نمایندگی تعمیرات موبایل سامسونگ

با این وجود نیاز است که یک اپلیکیشن آنتی ویروس نصب کنیم؟

استفاده از اپلیکیشن آنتی ویروس، یکی از روش‌های شناسایی فایل‌های مخرب در دستگاه شما می‌باشند. بیش از 100 آنتی ویروس مختلف به صورت رایگان برای پلتفرم اندروید عرضه شده است که کاربران قادر به نصب آنها می‌باشند.

البته برخلاف آنتی ویروس‌های تحت ویندوز و یا مک، این اپلیکیشن ها کارایی متفاوتی در سیستم‌های اندرویدی خواهند داشت. این آنتی ویروس‌ها قادر نخواهند بود تا به صورت اتوماتیک یک فایل ویروسی را شناسایی نمایند. شما می‌بایست به صورت دستی فایل مخربی که توسط آنتی ویروس شناسایی شده است را حذف نمایید.

البته نمی‌توان در بیشتر مواقع انتظار ایجاد امنیت را از این آنتی ویروس‌ها داشت اما به نظر می‌رسد که وجودشان حداقل می‌تواند مانعی کوچک بر سر راه بدافزار‌ها باشد که این سودرسانی، کمتر از ضررشان نخواهد بود.
بنابراین می‌توان گفت که نصب آنتی ویروس‌ها علاوه بر این که مقدار زیادی از مصرف باتری شما را احاطه می‌کنند، موجب اشغال فضای زیادی از تلفن شما شده و سرعت پردازش داده ها را می‌کاهند.

آنتی ویروس اندروید

بیشتر بخوانید:  تعمیر ال سی دی موبایل 

پس می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از آنتی‌ویروس برای تلفن هوشمند امری کاملاً غیرضروری و اضافی است!

در حال حاضر بهترین راه در جهت حفظ امنیت دستگاه اندرویدی شما، دانلود اپلیکیشن‌های مدنظرتان از طریق فروشگاه گوگل و یا از طریق سایت‌هایی باشد که که در درجه امنیتی مناسبی اپلیکیشن‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. علاوه بر آن همواره باید سعی نمود تا لینک‌های مشکوک که به واسطه ایمیل به دست ما می‌رسند را نیز مشاهده نکرد و علاوه بر موارد ذکر شده کاربران باید تلاش نمایند تا از وب‌سایت هایی که مورد مشکوکی را با خود به یدک می‌کشند دوری کرده و بر روی هر لینکی کلیک نکنند.

بیشتر بخوانید: 

خرید موبایل

خرید قطعات موبایل

قطعات گوشی آیفون 6 پلاس

قطعات گوشی سامسونگ A21 اس

تعمیرات موبایل

منبع androidpit

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments