نشانه های اعتیاد به موبایل که احتمالا در شما وجود دارند!

نشانه های اعتیاد به موبایل که احتمالا در شما وجود دارند!

گوشی های موبایل ابزارهای کاربردی و ارتباطی بسیار جالبی هستند، اما متاسفانه این روزها ما ساعت های زیادی از عمر خود را صرف کار کردن با گوشی و پرسه زدن در اینترنت، تلگرام، اینستاگرام و غیره می‌کنیم. به بیان دیگر ظاهرا اغلب ما به موبایل خود معتاد هستیم! در این مقاله به نشانه های اعتیاد به موبایل اشاره می‌کنیم که در شما هم وجود داشته باشند. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با اعتیاد به موبایل

زمانی که گوشی موبایل برای اولین بار اختراع شد و به تدریج استفاده از آن گسترش یافت، هیچکس فکر نمی‌کرد که روز این ابزار بتواند تا این اندازه پیشرفت کند و مثل یک کامپیوتر جیبی عمل نماید! در آن زمان موبایل را به عنوان ابزار ارتباطی می‌شناختیم که فقط امکان برقرار تماس و نهایتا ارسال و دریافت پیامک را فراهم می‌کند، اما امروز دیگر اینطور نیست و گوشی های موبایل می‌توانند کارهای زیادی را انجام دهند!

بیشتر بخوانید: تعمیرات اپل

این موضوع سبب شده که خیلی از ما انسان ها اعتیاد به موبایل داشته باشیم و دائما ساعت زیادی از روز را صرف استفاده از گوشی کنیم. به واقع شما چقدر از زمان خود را از طریق گوشی موبایل صرف پرسه زدن در تلگرام، اینستاگرام، اینترنت و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌کنید؟ به نظرتان آیا شما هم به گوشی موبایل خود اعتیاد دارید؟ در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد مقوله اعتیاد به موبایل صحبت کنیم و نشانه های اصلی آن را خدمتتان بیان نماییم. با موبایل کمک همراه باشید.

اعتیاد به موبایل یا رفع نیازهایمان؟

شاید با خود بگویید که اعتیاد به موبایل با رفع نیازهای خود از طریق آن تفاوت دارد! خب این موضوع درست است، اما آیا واقعا ما فقط برای رفع نیازهایمان از گوشی موبایل استفاده می‌کنیم؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید ابتدا نیازهایمان را بشناسیم! نیازهای اصلی که از طریق گوشی قابل رفع هستند شامل مواردی همچون برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک، ارتباط برقرار کردن با دوستان از طریق تلگرام، واتساپ و غیره می‌شوند، اما آیا 3 ساعت پرسه زدن در بخش اکسپلورر اینستاگرام یا کانال های جک تلگرام یا فیسبوک و غیره هم از نیازهای ما هستند!؟ یا در دست گرفتن گوشی به محض باز شدن چشمانمان بعد از یک خواب طولانی هم از نیازهایمان است؟ مطمئنا اینطور نیست و این موارد نشانه های اعتیاد به موبایل هستند. در ادامه بیشتر به شرح نشانه هایی می‌پردازیم که اعتیاد به موبایل را در افراد نشان می‌دهند.

نشانه های اعتیاد به موبایل که احتمالا در شما وجود دارند!

نشانه اول: نگاه کردن به گوشی به محض بیدار شدن از خواب!

یکی از اصلی ترین نشانه هایی که اعتیاد به موبایل را مشخص می‌کنند این است که به محض بیدار شدن از خواب به دنبال گوشی باشیم و نوتیفیکیشن های آن را بررسی کنیم. متاسفانه اغلب ما این عادت بد را به همراه داریم و خیلی از ما حتی بعد از بیدار شدن چند ساعتی را در تخت خود صرف گشت و گذار در شبکه های مجازی می‌کنیم و سپس به تدریج به دنبال صرف غذا و انجام سایر کارهای اصلی‌مان می‌رویم. این موضوع یکی از نشانه های اعتیاد به موبایل است.

تعمیرات موبایل

نشانه دوم: داشتن احساس تنهایی در نبود گوشی!

اگر گوشی شما برای مدت زمان 1 روز به همراهتان نباشد چه حسی پیدا می‌کنید؟ اگر حس کنید که تنها شده‌اید، یک نشانه اعتیاد به موبایل را بروز داده‌اید. متاسفانه اغلب ما اگر فقط چند ساعت گوشی هوشمندمان از ما دور باشد احساس تنهایی می‌کنیم و گوشه‌گیر می‌شویم، چون به فضای مجازی که گوشی در اختیارمان قرار داده اعتیاد داریم.

نشانه های اعتیاد به موبایل که احتمالا در شما وجود دارند!

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیرات آیفون

نشانه سوم: متوجه نشدن گذر زمان!

اگر در حین کار با گوشی و انجام هر اقدام تفریحی توسط آن متوجه گذر زمان نمی‌شوید، یکی دیگر از نشانه های اعتیاد به موبایل را در خود دارید. عموما افرادی که به یک چیز اعتیاد دارند در حین انجام آن اصلا متوجه گذر زمان نمی‌شوند. اگر ساعت های طولانی را صرف پرسه زدن در اینستاگرام، تلگرام و انجام بازی با گوشی خود می‌کنید و اصلا متوجه گذر زمان نمی‌شوید، شما به موبایلتان اعتیاد پیدا کرده‌اید.

نشانه چهارم: اولویت دادن به موبایل!

همه ما برای کارهایی که باید انجام دهیم اولویت هایی را در نظر می‌گیریم. برای مثال شاید یک نفر اولویت اولش انجام کارهایی باشد که باید به دلیل شرایط کاری خودش انجام دهد و همسر وی اولویت کارهایش را روی رسیدگی از بچه ها، انجام کارهای منزل و غیره معطوف کند.  زمانی که گوشی موبایل بنا به هر دلیل در اولویت های شما اختلال ایجاد کند، مطمئن باشید که یکی از اصلی ترین نشانه های اعتیاد به موبایل در شما وجود دارد. برای مثال تصور کنید قرار  است طبق برنامه‌ریزی که داشتید روز جمعه صبح آشپزخانه منزل خود را تمیز کنید، اما وقتی جمعه صبح می‌رسد تصمیم می‌گیرید اول چند دقیقه ای با موبایل خود کار کرده و سری به اینستاگرام و تلگرام بزنید و سپس تمیز کردن آشپزخانه را انجام دهید! این یک اختلال در اولویت هاست و یکی از نشانه های اعتیاد به موبایل محسوب می‌شود.

نشانه پنجم: ترجیح دادن احوال پرسی از طریق موبایل به احوال پرسی حضوری

متاسفانه گسترش استفاده از موبایل و تکنولوژی های مرتبط با آن سبب شده که افراد کمتر به ملاقات حضوری یکدیگر بپردازند. برای مثال با وجود اپلیکیشن هایی مثل تلگرام ارتباط مابین افراد خیلی ساده تر از گذشته برقرار می‌شود و این موضوع سبب شده که دید و بازدیدها کمتر شوند. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که به همین دلیل سالی یک بار هم اقوام خود را حضورا ملاقات نمی‌کنید، مطمئن باشید یکی از نشانه های اعتیاد به موبایل در شما پدیدار شده است.

نشانه های اعتیاد به موبایل که احتمالا در شما وجود دارند!

بیشتر بخوانید: تعمیرات گوشی سامسونگ

نشانه ششم: افزایش تدریجی مدت زمان استفاده از موبایل

متاسفانه این مسئله موضوعی نیست که فرد معتاد به موبایل خودش به سادگی متوجه آن شود، اما اطرافیان خیلی راحت این امر را درک می‌کنند! افرایش تدریجی مدت زمان استفاده از موبایل یکی دیگر از نشانه های اصلی اعتیاد به موبایل است که به تدریج در افراد رشد می‌کند. اگر شما به موبایل خود اعتیاد داشته باشید روز به روز زمان بیشتری را صرف استفاده از آن می‌کنید و به طبع زمان کمتری را صرف انجام سایر کارها و توجه کردن به دیگران خواهید کرد.

نشانه هفتم: کار کردن با موبایل در هر فرصت کوچکی

اگر در هر فرصت کوتاهی که برایتان ایجاد می‌شود، خیلی سریع گوشی خود را در دست گرفته و لاک اسکرین آن را باز می‌کنید و با آن کار می‌کنید، یکی دیگر از اصلی ترین نشانه های اعتیاد به موبایل در شما وجود دارد. در خیلی از مواقع حتی انجام این کار کاملا غیر ارادی انجام می‌شود و فرد بعد از باز کردن قفل نمایشگر گوشی خود نمی‌داند که هدفش دقیقا چه بوده است! به همین سبب اپلیکیشنی مثل تلگرام را بدون هدف باز می‌کند و پیام های کانال ها و گروه ها را مطالعه می‌نماید. بنابراین اگر از هر فرصتی برای کار کردن با گوشی خود استفاده می‌کنید، یکی دیگر از نشانه های اصلی اعتیاد به موبایل در شما وجود دارد.

نشانه های اعتیاد به موبایل که احتمالا در شما وجود دارند!

نشانه هشتم: استفاده از گوشی در حین صرف غذا

استفاده از گوشی در حین صرف غذا یکی از نشانه های اعتیاد به موبایل حاد است! شاید بگویید که من این کار را با ارائه خودم انجام می‌دهم و اگر بخواهم قابل کنترل است، پس دلیلی ندارد که به آن را یک اعتیاد به موبایل بدانم! اما باید بدانید که اینطور نیست و شما باید هرچه سریع تر این عادت غلط را ترک کنید. حتی دلیلی که برای توجیه این مسئله عنوان می‌کنید هم فقط یک بهانه برای گول زدن خودتان است. پس هیچوقت در حین صرف غذا از گوشی استفاده نکنید.

تعمیرات اپل

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیرات سامسونگ

نشانه نهم: تمایل به پاسخگویی خیلی سریع به پیام های فضای مجازی

اگر تمایل عجیبی دارید که پاسخ پیام های دریافتی از طریق گوشی هوشمندتان را در کوتاهترین زمان ممکن بدهید، یکی دیگر از نشانه های اعتیاد به موبایل در شما وجود دارد. پیام های مورد نظر می‌توانند مربوط به ایمیل، تلگرام، اینستاگرام، واتساپ یا هر اپلیکیشن دیگری باشند.

نشانه دهم: ور رفتن با گوشی قبل از خواب

این کار را اغلب ما انجام می‌دهیم، اما اصلا کار درستی نیست. طبق بررسی های انجام شده کار کردن با گوشی قبل از خواب و زمانی که در تخت خود دراز کشیده‌اید منجر می‌شود تا نتوانید خواب خوب و راحتی داشته باشید. حتی نور صفحه نمایش گوشی منجر می‌شود تا خواب تا حد زیادی از سر شما بپرد. رکت درست آن است که زمانی که تصمیم به خوابیدن گرفتید، گوشی را خاموش کرده یا حداقل در حالت سایلنت در گوشه‌ای قرار دهید و دیگر به آن توجه نکنید و با خیال راحت بخوابید. اگر قبل از خوابیدن با گوشی خود کار می‌کنید، باید بدانید که یکی از علایم اعتیاد به موبایل در شما وجود دارد.

نشانه های اعتیاد به موبایل که احتمالا در شما وجود دارند!

نشانه یازدهم: چک کردن بی اختیار نوتیفیکیشن ها

یکی دیگر از علائم واضح اعتیاد به موبایل مربوط به شرایطی می‌شود که شما بدون دلیل و فقط از روی عادت در بازه های زمانی کوتاه صفحه نمایش گوشی خود را آنلاک کرده و با آنکه می‌دانید نوتیفیکیشنی دریافت نکرده‌اید، آن را بررسی می‌کنید! این موضوع آزاردهنده یکی از نشانه های نسبتا حاد اعتیاد به موبایل است.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با اعتیاد به موبایل صحبت به عمل آورده و یازده نشانه اعتیاد به موبایل را برایتان عنوان کردیم. اگر هر یک از نشانه های نام برده شده در شما وجود دارد، سعی کنید به فکر دور کردن گوشی از خود و ترک اعتیادتان شوید.

بیشتر بخوانید: 10 روش برای افزایش عمر باتری آیفون و آیپدهای اپل

 

لینک های مفید: خرید موبایل سامسونگ | گوشی اپل | گوشی شیائومی

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (4)

guest
4 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
...
...
1 سال گذشته

منم چند تا از این هارا داشتم

zahra ahmadi
zahra ahmadi
2 سال گذشته

منم دارم خیلی بده لامصب 😭 چکارکنم ترک کنم خیلی افت درسی داشتم

Z.N.GH
Z.N.GH
3 سال گذشته

من همه نشانه ها رو داشتم 😵😵😵چیکار کنم؟😭😭😭😱😱😱

زهرا زرفشانی
زهرا زرفشانی
4 سال گذشته

مطلب بسیار خوبی بود اگر کسی همه ی یازده نشانه اعتیاد به تلفن همراه را داشته باشد باید چه اقدامی انجام بدهد