معرفی قدرتمندترین مرور‌گر‌ها در سال ۲۰۲۰

همه‌ی ما در روز به سراغ مرورگر‌هایمان می‌رویم، دست به دامان آن‌ها می‌شویم و به وسیله‌شان وارد دنیای اینترنت می‌شویم تا به جواب سوال‌ها و نیاز‌های خود دسترسی پیدا کنیم. تا جایی که اگر از بعضی‌ از ما بپرسند:” مرورگر محبوبت چیه؟” شاید ما اصلا ندانیم با کدام مرور‌گر کار می‌کنیم و مثل اکسیژن بی‌نوایی که همیشه در حال استفاده از آن‌ هستیم آن را نادیده گرفته باشیم.

اما دیگر کافی‌ست! یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد موفق در هر زمینه‌ای این است که ابزاری که با آن کار می‌کنند را به خوبی می‌شناسند و از ویژگی‌ها و کارایی‌ها و ضعف‌های احتمالی آن‌ها خبر دارند. در این نوشتار (مقاله) ما به سراغ مرور‌گر‌ها می‌رویم: گوگل کروم، فایر فاکس و مایکروسافت اج. هر کدام از آن‌ها را می‌شناسیم و ویژگی‌هایشان را مقایسه می‌کنیم.

معرفی قدرتمندترین مرور‌گر‌ها در سال 2020

پس از خواندن این نوشتار شما باز هم به سراغ مرورگر خود می‌روید اما دیگر آن را فقط یک ابزار نمی‌بینید. مرورگر شما تبدیل به فردی آشنا برای‌تان می‌شود. مثل همکاری که سال‌هاست با او کار می‌کنید اما به تازگی او را شناخته‌اید و می‌بینید که چه آدم خوبی است. با ما همراه باشید تا چهره‌ی واقعی مرور‌گر خود را ببینید.

مرور‌گر چیست؟

شاید این سوال برای شما بسیار ساده به نظر برسد اما بهتر است قبل از مقایسه‌ی محبوب‌ترین مرورگر‌ها بدانیم اصلا به چه چیزی مرور‌گر می‌گویند. مرور‌گر‌ها نرم‌افزار‌هایی هستند که بر روی سیستم عامل‌ها در موبایل یا کامپیوتر نصب می‌شوند و به وسیله‌ی آن‌ها کاربر به فضای اینترنت جهانی متصل می‌شود و می‌تواند به محتوا‌های آن دسترسی پیدا کند.

اولین مرور‌گر حدود سی سال پیش (1991) توسط تیم برنرز لی متولد شد و پس از آن شرکت‌های مختلف به سراغ ساخت و توسعه‌ی مرور‌گر‌های متفاوت رفتند.

محبوب‌ترین مرور‌گر‌ها کدام‌اند؟

مرور‌گر‌های متفاوتی در جهان وجود دارد؛ عده‌ای از آن‌ها به قدری مشهور‌اند که به طور پیشفرض روی همه‌ی سیستم عامل‌ها فعال‌اند و هر روزه چندین میلیارد سرچ دارند. عده‌ای هم تنها مخصوص افراد یک کشور یا منطقه طراحی شده‌اند و کار می‌کنند.

در ادامه به سراغ بررسی سه عدد از محبوب‌ترین مرور‌گر‌ها می‌رویم.

گوگل کروم (Google chrome)

گوگل کروم مرور‌گر اختصاصی شرکت گوگل است. پرسرعت‌ترین مرور‌گر جهان! شما با یک کلیک ساده و بدون هیچ وقفه‌ای می‌توانید به نتیجه‌ی دلخواه خود در کروم دست پیدا کنید. این مرورگر امنیت بسیار بالایی‌ دارد و بنابراین در زمان استفاده از آن نگران ورود ویروس و تهاجم بدافزار‌ها به سیستم خود نیستید.

معرفی قدرتمندترین مرور‌گر‌ها در سال 2020

هم‌چنین تیم توسعه‌ی گوگل کروم بزرگترین منبع اکستنشن‌ها را برای کروم عزیزشان فعال کرده‌اند. اکستنشن‌ها (extention) افزونه‌هایی هستند که روی یک مرورگر نصب می‌شوند و قابلیت‌های آن را بالا می‌برند. extension ها در حقیقت نرم افزار های کم حجم و سبکی هستند که به مرورگر گوگل کروم اضافه می شوند و به کمک آنها می توان قابلیت‌هایی به این مرورگر اضافه کرد یا کارایی برخی توابع آنرا ارتقا داد.

کروم با وصل شدن خودکار به گوگل ترنسلیت توانایی ترجمه‌ی صفحات مختلف را به زبان دلخواه شما دارد. یعنی با یک کلیک ساده می‌توانید متون خود را به زبان‌های دلخواه خود برگردانید.

مزایای دیگر گوگل کروم:

  • دارا بودن پنجره‌های مخفی برای سرچ بدون اثر یا رد پا (incognito mode)
  • دارا بودن قفل کودک
  • سرعت و سادگی
  • دسترسی ساده به برنامه‌های دیگر گوگل (جیمیل – گوگل ترنسلیت – تقویم گوگل – و…)
  • ظاهری ساده و قابل ویرایش
  • تعداد تب‌های بالا (تا 100 تب در موبایل)

مشکلات در استفاده از گوگل کروم:

  • استفاده‌‌ی زیاد از حافظه و سی پی یو
  • خالی‌ کردن باتری
  • عدم رعایت کامل قوانین حریم خصوصی

شما می‌توانید گوگل‌ کروم را به راحتی به مرورگر پیش‌فرض خود تبدیل کنید. برای آموزش این کار مقاله‌ی “چگونه کروم را به عنوان مرورگر پیش فرض تنظیم کنیم؟” را از سایت جیتسو مطالعه نمایید.

فایر فاکس (firefox)

معرفی قدرتمندترین مرور‌گر‌ها در سال 2020

فایرفاکس هم یکی دیگر از محبوب‌ترین مرورگر‌ها در جهان است. به طوری که بعضی معتقدند: “آدما کلاً دو دسته‌اند: کسایی که از گوگل کروم استفاده می‌کنند و کسایی که از فایرفاکس استفاده می‌کنند.”

لوگوی طراحی شده موزیلا برخلاف باور عموم که فکر می‌کنند یک روباه است که به دور کره زمین پیچیده است طبق گفته سازندگان این برنامه اشتباه است و این لوگو نشان دهنده‌ی یک پاندا سرخ رنگ است که به دور کره زمین پیچیده است!

تمرکز اصلی شرکت سازنده‌ی مرور‌گر فایرفاکس (موزیلا) بر این است که بتواند یک مرور‌گر سبک را ارائه کند. مرور‌گری که به آسانی روی تمام دستگاه‌ها نصب شود و کارایی بالایی‌ داشته باشد. از این رو این مرورگر افزونه‌های

اکستنشن خود را ندارد و شاید بتوان گفت قابلیت‌هایش در زمنیه‌ی افزونه‌ها در مقایسه با کروم کمتر هستند. اما شرکت موزیلا برای رفع این مشکل امکان استفاده از افزونه‌های شرکت‌های دیگر (مثل کروم) را بر روی فایرفاکس قرار داده است.

 

مزایای مرورگر فایرفاکس:

  • امنیت بالا
  • سبکی و کم حجمی
  • سرعت دو برابر نسبت به نسخه‌های قبلی
  • ۳۰٪ مصرف کمتر رم نسبت به مرورگر گوگل کروم
  • امکان شخصی سازی هر قسمت از مرورگر
  • امکان دسته بندی تب‌ها
  • نصب روی همه‌ی دستگاه‌ها
  • قابلیت اسکرین شات‌گیری از صفحه وب و اشتراک‌گذاری آن در نسخه Quantum (57.0) به بالا

معرفی قدرتمندترین مرور‌گر‌ها در سال 2020

برخی مشکلات فایر فاکس:

 

مایکروسافت اج (Microsoft edge)

شرکت مایکروسافت پس از تلاش‌های زیاد توانست مرورگری را به بازار عرضه کند که در رقابت با گوگل کروم و موزیلا قرار بگیرد. این مرورگر که جایگزین اینترنت اکسپلورر قدیمی است مایکروسافت اج نام دارد.

معرفی قدرتمندترین مرور‌گر‌ها در سال 2020

نسخه‌ی کرومیوم مرورگر مایکروسافت اج شباهت بسیاری به گوگل کروم دارد و از تمامی افزونه‌های آن نیز پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین قابلیت انتقال اطلاعات گوگل کروم سیستم شما به مایکروسافت اج هم وجود دارد تا کاربرانی که می‌خواهند از کروم به مایکروسافت اج مهاجرت کنند به راحتی بتوانند.

معرفی قدرتمندترین مرور‌گر‌ها در سال 2020

با توجه به تاریخ انتشار، این مرورگر یک نرم افزار جوان محسوب می‌شود. اما شما می‌توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید و از این مرورگر قوی و مدرن استفاده نمایید. برای اجرای این مرور‌گر می‌توانید از دستور command prompt در ویندوز 10 استفاده کنید.

یک پیشنهاد

تا به اینجای نوشتار ویژگی‌های اصلی سه مرورگر پرقدرت در جهان امروز را در کنار یک‌دیگر بررسی کردیم. اما اگر دوست دارید اطلاعات خود را چه در زمینه‌ی مرورگر‌ها و چه در زمینه‌ی هر نوع فناوری دیجیتال بالاتر ببرید پیشنهاد ما به شما سایت جیتسو (www.gitso.ir) است.

سایت جیتسو یکی از بهترین منابع به روز در زمینه‌ی تکنولوژی در ایران است که با ارائه‌ی بهترین مقالات به روز سعی در غنی سازی محتوای فارسی دارد. در این سایت می‌توانید نوشتار‌هایی را در زمینه‌ی انواع مرورگر، انواع شبکه‌های مجازی و اندروید و آی او اس بخوانید. دربی از دنیای نو در جیتسو به سوی شما باز است.

شما در حال حاضر از کدام مرورگر استفاده می‌کنید؟ آیا مرور‌گر‌های شما در دستگاه‌های متفاوت‌تان (موبایل- کامپیوتر و…) با یک‌دیگر همگام هستند؟ به تجربه خود،‌ کدام یک از مرور‌گر‌ها را بهتر می‌دانید؟ از شنیدن تجربه‌های شما بسیار خوشنود می‌شویم.

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments