علت سرد نکردن یا خنک نکردن یخچال دوو و نحوه رفع ایراد

علت سرد نکردن یا خنک نکردن یخچال دوو و نحوه رفع ایراد

چرا یخچال دوو خنک یا سرد نمی کند؟

در صورتی که یخچال دوو خنک نمی کند، بهتر است جهت تعمیر آن این مقاله بسیار کاربردی که توسط تعمیرگاه شیراز امداد بعنوان نمایندگی دوو در شیراز تهیه شده است را تا پایان مطالعه نمایید. به منظور رفع مشکل عدم خنک کردن یخچال دوو، بایستی به بررسی قطعات زیر پرداخته و در صورت خرابی اقدام به تعویض آنها نمایید.

1- بررسی موتور فن اواپراتور یخچال

سعی کنید جهت بررسی موتور فن اواپراتور، اقدام به چرخاندن پره های آن به شکل دستی نمایید. در صورت چرخش آن، به احتمال زیاد موتور سالم است. ولی در صورت کار نکردن آن، موتور فن به تعویض نیاز دارد.

علاوه بر آن، می توانید به بررسی موتور از طریق گوش دادن به صدای آن بپردازید. شنیدن سر و صدای عجیب و غریب از آن، نشانه خوبی نیست. همچنین می توانید سیم پیچ های آن را از لحاظ پیوستگی با کمک یک مولتی متر تست کنید. در صورت عدم وجود پیوستگی، به احتمال زیاد موتور خراب است.

در صورت وجود مشکل در فن اواپراتور، کویل های آن خنک نشده و در نتیجه نمی تواند هوای داخل یخچال را خنک کند.

2- چک کردن موتور فن کندانسور یخچال

نخست به بررسی پره های فن بپردازید. هر چیزی که سبب عدم چرخش آن می گردد را رفع کرده و سپس به خوبی آنها را تمیز نمایید. در صورت عدم کارکرد فن پس از انجام این اقدامات، سعی کنید با دست پره ها را بچرخانید. اگر که محدودیتی در چرخش فن وجود داشت، موتور خراب است. اما اگر مشکلی در چرخش فن وجود نداشت، موتور را از لحاظ پیوستگی با مولتی متر چک کرده و در صورت عدم وجود پیوستگی، اقدام به تعویض موتور نمایید.

3- بررسی کویل های کندانسور یخچال

نگاهی به کویل های زیر یخچال  بیندازید. این کویل ها در صورت کثیف بودن، توانایی خارج کردن گرما از دستگاه را ندارند. به تمیز کردن آنها با جاروبرقی پرداخته و آنها را کاملاً گردگیری نمایید. سعی کنید هر 6-5 ماه یکبار، این کار را انجام دهید.

چک کردن رله استارت یخچال

اقدام به تست رله استارت یخچال از نظر پیوستگی نمایید. در صورت عدم وجود پیوستگی، بایستی رله تعویض گردد. همچنین، در صورتی که بوی سوختگی از رله به مشام تان می رسد یا اینکه در صورت تکان دادن آن صدایی شبیه جغجغه از آن می شنوید، رله خراب بوده و باید تعویض شود.

در صورت معیوب بودن رله، کمپرسور نمی تواند به درستی کار کند. در نتیجه این امر سبب عدم کارکرد صحیح یخچال خواهد شد.

4- بررسی خازن استارت یخچال

در صورت عدم وجود پیوستگی در خازن هنگام تست آن با مولتی متر، به تعویض آن بپردازید.  تعویض این قطعه یکی از مسائل مهم به شمار می رود، چرا که در صورت معیوب بودن خازن، راه اندازی کمپرسور به سختی انجام می شود.

5- چک کردن ترمیستور یخچال

از تغییر مقاومت ترمیستور با دمای یخچال، هنگام تست آن با مولتی متر مطمئن شوید. در صورت عدم تغییر مقاومت ترمیستور، احتمال خرابی آن وجود دارد. و در صورت خرابی ترمیستور، برد کنترل قادر به تنظیم قدرت فن اواپراتور و کمپرسور نخواهد بود. از این رو، یخچال نه خوب کار می کند و نه می تواند خنک کند.

6-کویل های اواپراتور یخچال

در صورت یخ زدگی و وجود برفک بر روی کویل های اواپراتور، یخچال خنک نمی شود. امکان دسترسی به این بخش از یخچال از طریق پنل پشتی درون بخش فریزر دستگاه وجود دارد. کویل‌های اواپراتور سرمازده یا یخ زده، در اکثر مواقع تأثیر منفی بر خنکی یخچال دارد.

یخ زدگی کویل های اواپراتور را می توان با خاموش کردن یخچال برای چندین ساعت برطرف نمود. با وجود این، سعی کنید از یک متخصص جهت بررسی سیستم یخ زدایی دستگاه تان بهره گیرید، چرا که نباید یخ زدگی روی سیم پیچ ها ایجاد گردد. و وجود این مشکل می تواند نشانگر معیوب بودن بخشی از سیستم یخچال همچون هیتر، تایمر یا برد کنترل آن باشد.

7-بررسی ترموستات یخچال از لحاظ خرابی

سلکتور ترموستات دستگاه را از کمترین مقدار به بیشترین مقدار بچرخانید. هنگام رسیدن به بالاترین سطح، باید یک صدای کلیک بشنوید. در صورت نشنیدن صدای کلیک، ترموستات معیوب بوده و باید تعویض گردد.

در صورت خرابی ترموستات، مبرد عملکرد صحیحی را از خود نشان نمی دهد. چرا که نمی تواند ولتاژ را به موتور فن اواپراتور و کمپرسور منتقل کند.

اگر این مشکل  که یخچال دوو سرد نمی کند، همچنان باقی بود، می توانید با یک تعمیرکار مجرب و حرفه ای از مراکز معتبر و مجاز تعمیرات لوازم خانگی مانند شیراز امداد تماس بگیرید تا به بررسی برد کنترل دما، کمپرسور یا مادربرد آن بپردازد.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments