علت جرقه زدن ماکروفر دوو و نحوه رفع ایراد

علت جرقه زدن ماکروفر دوو و نحوه رفع ایراد

امروزه ماکروفرها به یکی از اصلی‌ترین وسایل برقی هر آشپزخانه‌ای تبدیل شده‌اند که می‌توانند در کمتر از یک دقیقه، مواد غذایی منجمد را برای استفاده، آماده کنند. ماکروفرهای شرکت دوو در ایران، به یکی از پرمتقاضی ترین های این عرصه، تبدیل شده‌اند که از کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما ممکن است این موضوع برای شما هم اتفاق افتاده باشد که ماکروفر، به هنگام گرم کردن غذا، جرقه بزند. جرقه زدن ماکروفر، دلایل مختلفی دارد، اما در واقع، ماهیت عمل یکی است و نه تنها ماکروفرهای شرکت دوو، بلکه ماکروفرهای سایر شرکت های برند و شناخته شده نیز، جرقه زدن به هنگام گرم کردن غذا دیده شده است. جرقه زدن ماکروفر با ایجاد صدا و نور همراه است و در برخی موارد بر روی دیواره یا سقف درون دستگاه، نقاط سوختگی مشاهده می‌شود. در اینگونه مواقع، برای جلوگیری از آسیب احتمالی بیشتر، بهتر است ابتدا دستگاه را از برق بیرون بکشید. سپس به بررسی و عیب یابی علت جرقه زدن ماکروفر بپردازید.

دلایل رایج جرقه زدن مایکروفر دوو

جرقه زدن ماکروفر در هنگام استفاده، ممکن است علت های مختلفی داشته باشد که رایج ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تکه‌های غذا، قطرات روغن یا مایعات دیگر درون ماکروفر

یکی از دلایل مرسوم که باعثِ جرقه زدن ماکروفرهای دوو می‌شود، قطرات روغن، چربی و خرده مواد غذایی جامانده در دستگاه است. راه حل: پیشنهاد می‌کنیم پس از هربار استفاده از دستگاه، محفظه‌ی ماکروفر، دیواره‌ها و سقف آن را با دستمالی نخی و مرطوب کاملا تمیز کنید. همچنین اگر صفحه گردان ماکروفر دووی شما جدا می‌شود، بهتر است آن را از دستگاه خارج کنید و با آب و مواد شوینده‌ی مناسب مانند صابون، مایع ظرفشویی، تاید دستی، جوش شیرین، سرکه سیب کاملا بشویید و پس از خشک شدن کامل سر جایش قرار دهید.

  • وجود قطعات فلزی درون ماکروفر

کوچک‌ترین قطعات فلزی می‌توانند باعث ایجاد جرقه داخل ماکروفر شوند. . برای مثال هر نوع ظروف فلزی، قاشق، چنگال یا سیم به جا مانده از اسکاچ سیمی و همچنین فویل یا روکش‌های آلومینیومی که بر روی غذا قرار می‌دهید، می‌توانند علت جرقه زدن مایکروفر شوند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود تا جایی که امکان دارد از ظروفی که مخصوص مایکروویو هستند استفاده کنید و یا قبل از روشن کردن دستگاه، حتما از خالی بودن محفظه‌ی دستگاه برقی ماکروفر اطمینان حاصل کنید. توجه به این نکته ضروری است که برای دست بردن به داخل محفظه‌ی ماکروفرهای دوو یا هر برند دیگری، بهتر است آن را از برق بیرون بکشید.

  • آسیب‌دیدگی پایه‌ی فلزی درون ماکروفر دوو

همه‌ی ماکروفرها از هر برندی که باشند، دارای یک پایه‌ی(عمدتاً سه پایه) فلزی هستند که به مرور زمان و در اثر استفاده، دچار فرسایش می‌شود و رنگ و جلای آن از بین می‌رود. از بین رفتن رنگ و جلای یک تکه کوچک از این پایه فلزی می‌تواند علت اصلی جرقه زدن ماکروفر شما باشد. راه حل: برای بررسی پایه‌ی فلزی مایکروفر، باید آن را از برق بیرون بکشید و پایه‌ها و سینی آن را چک کنید. پایه‌ی فلزی اگر سالم باشد و با رنگ، تمام سطوح آن پوشیده شده باشد هرگز باعث جرقه زدن ماکروفر نخواهد شد. در صورتی که رنگ یا پلاستیک زیرپایه‌های ماکروفر از بین رفته باشد، باید یک پایه‌ی فلزی جدید، تهیه کرده و آن را تعویض کنید. از مرغوب بودن پایه‌ی فلزی جدید ماکروفر، اطمینان حاصل کنید چرا که نوع بی‌کیفیت آن، می‌تواند باعث آسیب و جرقه زدن ماکروفر شما شود.

  • خرابی همزن

علت بعدی جرقه زدن ماکروفرهای دوو در حین استفاده، ممکن است بخاطر خرابی همزن دستگاه باشد. همزن ماکروفر، گرمایی را که توسط قطعه‌ی مگنترون تولید شده، توزیع کرده و به پخت یکنواخت مواد غذایی، در ماکروفر کمک می‌کند. در صورتی که همزن دستگاه، با مشکل مواجه شود، گرما بطور یکنواخت، پخش نمی‌شود و در یک قسمت از دستگاه، متمرکز می‌شود. در نتیجه، سوختگی و جرقه زدن اتفاق می‌افتد. راه حل: عیب‌یابی همزن باید توسط تکنسین حرفه ای ماکروفر دوو انجام شود. بررسی ماکروفر توسط افراد غیرمتخصص، ممکن است باعث آسیب بیشتر به ماکروفر و حتی آسیب به خودشان بشوند.

  • از بین رفتن کاور(پوشش) انتشار امواج

همه ماکروفرهای شرکت دوو، روی دیواره‌ی درونی محفظه‌ی آن‌ها، یک پوشش مستطیلی وجود دارد که کاور(پوشش) انتشار امواج، نامیده می‌شود. وظیفه این کاور(پوشش)، هدایت حرارت به قسمت مرکزی دستگاه (جایی که ظرف غذا در آنجا قرار می‌گیرد) است. پس از استفاده‌ی مداوم از ماکروفر دوو، ممکن است ذرات غذا بر روی این کاور(پوشش) قرار بگیرد، گرمای مگنترون این ذرات ریز غذا را می‌سوزاند و در نتیجه، باعث جرقه زدن ماکروفر می‌شود. سپس باعث آسیب به سر نازل می‌گردد که جرقه های پی در پی و بزرگتری را به دنبال خواهد داشت. راه حل: برای رفع این مشکل باید تعویض سر نازل و در برخی موارد، تعویض پوشش انتشار امواج انجام شود. بنابراین، بهتر است هر چه سریعتر دستگاه توسط تکنسین مجرب بررسی شود تا آسیبی به سر نازل نرسد.

  • سوختن دیود ماکروفر

کار نکردن یا سوختن دیود ماکروفرهای دوو، از شایع‌ترین دلایل جرقه زدن در محفظه‌ی داخلی دستگاه به شمار می‌رود. این قطعه در ماکروفر، ولتاژ بالا ایجاد می‌کند که این ولتاژ در راستای انتقال گرما به قطعه‌ی مگنترون برای پخت‌وپز غذا به کار می رود. سوختگی دیود باعث جرقه زدن ماکروفر می‌شود. هشدار: هرگز به صورت خودسرانه دیود ماکروفر را تعمیر و یا تعویض نکنید، دیود به علت ولتاژ بسیار بالایی که دارد، خطر برق گرفتگی آن بیش از اندازه بالا است.

  • خرابی مگنترون ماکروفرهای دوو

قطعه‌ی مگنترون، جزو اصلی‌ترین قطعات بکار رفته در هر ماکروفر است. همانطور که قبلا گفتیم، مگنترون از قطعات تولیدکننده‌ی انرژی گرمایی در ماکروفر است، با خرابی این قطعه جرقه زدن ماکروفر دور از انتظار نخواهد بود. برای بررسی این قطعه نیز، حتما دستگاه باید توسط تکنسین های حرفه ای ماکروفرهای شرکت دوو، باز شده و بررسی شود.

  • اتصال درونی

سیم‌پیچی‌های هر دستگاه الکتریکی ممکن است پس از مدتی استفاده، دچار استهلاک شوند و عایق آنها از بین برود و یا قطعات درونی دستگاه ماکروفر خراب شوند. این اتصالات باعث جرقه زدن ماکروفر (در بعضی موارد همراه با دود کردن دستگاه) می‌شوند و می‌توانند به بدنه‌ی دستگاه آسیب وارد کنند. راه حل: ماکروفر باید توسط تعمیرکار حرفه ای در زمینه تعمیرات ماکروفر دوو باز شده و بررسی گردد.

  • نچرخیدن سینی ماکروفر

محرک ماکروفر، موجب چرخش سینی دستگاه می‌شود تا گرما به صورت یکنواخت به مواد غذایی برسد. اگر این قطعه، به درستی کار نکند، سینی از حرکت باز می‌ایستد و حرارت در یک ناحیه‌ی دستگاه متمرکز شده و باعث جرقه زدن در مجفظه‌ی دستگاه خواهد شد. نچرخیدن سینی در ماکروفرهای دوو، دو دلیل عمده دارد: ممکن است موتور محرک، شکسته باشد و یا اینکه تسمه‌ی محرک پاره شده باشد. در هر صورت باید توسط تکنسین حرفه ای ماکروفر دوو، دستگاه شما بررسی شود.

  • خراب شدن فن‌های تهویه

فن‌های تهویه، نقش اساسی در ماکروفرها ایفا می‌کنند. برای این که فن‌های تهویه‌ی دستگاه شما با مشکل مواجه نشوند بهتر است آن را در محلی قرار دهید که امکان عبور هوا وجود دارد. وقتی فن‌های تهویه‌ی هوا برای خنک کردن موتور ماکروفر، با مشکل مواجه شوند، پس از مدتی خراب یا نیم سوز خواهند شد که این موضوع علت جرقه زدن و تولید صدا در ماکروفرهای دوو است. اگر به این موضوع توجه نکنید، ممکن است به آسیب‌های جدی‌تری مانند سوختن برد اصلی، منجر گردد.

جلوگیری از جرقه زدن ماکروفر دوو

آزمایش ساده برای تشخیص ایراد اساسی ماکروفر دوو هنگام جرقه زدن

توصیه می‌کنیم در صورت جرقه زدن ماکروفر، قبل از هر اقدامی برای تعمیر، آزمایش ساده‌ی زیر را انجام دهید تا متوجه شوید برای رفع مشکل جرقه زدن ماکروفر به تعمیرکار ماکروفر نیازمندید یا خیر. این مطلب علت جرقه زدن ماکروفرهای ال جی، دوو، سامسونگ و دیگر برندها را پوشش می‌دهد.

ابتدا درون ماکروفر را کاملا تمیز کنید تا جایی که هیچ لکه‌ای از روغن یا دیگر مایعات و همچنین تکه‌های غذا در آن مشاهده نشود. سپس تمام متعلقات فلزی همچون پایه‌ها، جوجه گردان و بخارپز را از ماکروفر خارج کنید، سپس یک لیوان آب را در وسط سینی ماکروفر قرار دهید و به دستگاه زمان دهید تا آب را گرم کند. در این مدت اگر ماکروفر جرقه نزند، یعنی علت جرقه زدن ماکروفر از رنگ پریدگی متعلقات فلزی، خط و خش روی بخار پز، استهلاک پین زیر پایه‌ها و مواردی از این قبیل است و قطعه‌ی آسیب دیده باید تعویض شود. اما اگر ماکروفر جرقه بزند، یعنی دلیل جرقه زدن ماکروفر، فنی است و احتمالا یکی از مواردی است که در قسمت دلایل جرقه زدن ماکروفر دوو بیان کردیم. رفع این موارد را به تکنسین حرفه ای بسپارید تا مشکل جرقه زدن ماکروفر شما در سریع‌ترین زمان، به مناسب ترین روش، برطرف شود.

اقدامات پیشنهادی در جهت جلوگیری از جرقه زدن ماکروفر دوو

به منظور پیشگیری از جرقه زدن ماکروفر در هنگام استفاده، بهتر است اقدمات زیر را انجام دهید.

  • پس از هر بار استفاده از مایکروفر، با دستمال نخی مرطوب و یا اسفنج مرطوب، درون دستگاه و قسمت درونی درب ماکروفر را تمیز کنید. توجه داشته باشید که هرگز از اسکاچ های فلزی سیمی و یا ضخیم استفاده نکنید.
  • از برنامه‌ها و قطعات جانبی مناسب برای هر نوع طبخ یا گرم کردن غذا استفاده کنید تا از آسیب به قطعات و فضای درونی ماکروفر جلوگیری شود. مثلا از سه پایه در برنامه ماکروفر استفاده نشود، زیرا در این شرایط آب شدن پین زیر سه پایه محتمل است.
  • از ظروف مناسب برای ماکروفر استفاده کنید و ظروف فلزی یا ظروفی که لب پریدگی دارند را به کار نبرید تا از جرقه زدن ماکروفر جلوگیری شود.
  • از درپوش های مخصوص ماکروفر استفاده کنید تا تکه‌های غذا در دستگاه پخش نشود و لکه‌های چربی روی دیواره و سقف داخل ماکروفر ننشیند.

در پایان بهتر است برای جلوگیری کردن از هرگونه مشکل و معضلی در ماکروفر دوو، هر شش ماه یکبار توسط تعمیرکار حرفه ای ماکروفر دوو از نمایندگی های معتبر تعمیرات و خدمات پس از فروش دوو مانند دیبا پشتیبان daewooposhtiban.com بررسی شود. اما وقتی جرقه زدن با دود و سر و صداهای عجیب همراه می‌شود به این معنا است که دستگاه شما هرچه سریع‌تر باید خاموش شود و سپس با نمایندگی و تعمیرگاه های مجاز لوازم خانگی دوو تماس حاصل نمایید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments