در کلاس گرافیک چه نرم افزارهایی آموزش داده می شود؟

در کلاس گرافیک چه نرم افزارهایی آموزش داده می شود؟

چکیده : در کلاس گرافیک تکنیک‌ها و نرم‌افزارهای مربوط به طراحی به طور کامل آموزش داده می‌شود. از جمله نرم افزارهایی که در کلاس گرافیک آموزش داده می شود، میتوان به فتوشاپ، ایلاستریتور، افتر افکت و … اشاره کرد

در کلاس گرافیک تکنیک‌ها و نرم‌افزارهای مربوط به طراحی به طور کامل آموزش داده می‌شود. آموزش گرافیک شامل دوره‌ای است که در آن مهارت‌ها و خلاقیت‌های شخص پرورش می‌یابد. در واقع این مهارت‌ها و خلاقیت‌ها موجب می‌شوند که شما به یک طراح حرفه‌ای تبدیل شوید.

اگر چه رشته گرافیک کاملاً تخصصی است، اما مربوط به یک شغل و یا شخص خاص نخواهد بود. شما می‌توانید رد این رشته را در محیط اطراف خود به وفور مشاهده کنید.

رشته گرافیک دارای شاخه‌ها و گرایش‌های مختلفی می‌باشد. برخی از این شاخه‌ها شامل طراحی کتاب، طراحی تبلیغاتی، طراحی کاربری و غیره می‌شود. برای هر یک از این شاخه‌ها نرم‌افزار خاصی طراحی شده است که در کلاس گرافیک آموزش داده می‌شود.

در این مقاله درباره گرایش‌های رشته گرافیک و نرم‌افزارهایی که در کلاس گرافیک آموزش داده می‌شود خواهیم پرداخت. برای آشنایی با نرم‌افزارهای رشته گرافیک تا پایان با ما همراه باشید.

گرایش های رشته گرافیک

همان گونه که دریافتید رشته گرافیک گرایش‌های گوناگونی دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

  1. ادیت و ویرایش عکس: به عنوان یکی از پرطرفدارترین و کاربردی‌ترین شاخه‌های رشته گرافیک می‌توان به ادیت و ویرایش عکس اشاره کرد. بسیاری از افراد با داشتن این مهارت می‌توانند در آتلیه مشغول به کار شوند. البته کاربرد ادیت عکس تنها به کار در آتلیه محدود نخواهد شد. در حال حاضر آژانس‌های طراحی و چاپ کتاب نیز به افرادی که در این زمینه تخصص دارند، احتیاج خواهند داشت. افراد متخصص می‌توانند کار ادیت و ویرایش عکس را به صورت فریلنسری نیز انجام دهند. بهترین برنامه برای ادیت عکس فتوشاپ است.
  2. موشن گرافیک و انیمیشن‌سازی: از دیگر شاخه‌های این رشته می‌توان به انیمیشن‌سازی و موشن گرافیک اشاره کرد. این گرایش علاوه بر کاربردی بودن، بسیار پولساز است. این دو شاخه در زمینه‌های گوناگون مانند تبلیغات، ساخت انواع انیمیشن، طراحی بنر و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. متخصصان از نرم‌افزارهای گوناگونی برای موشن گرافیک و ساخت انیمیشن استفاده می‌کنند. در دوره انیمیشن سازی به طور کامل نرم‌افزارهای مربوط به این گرایش آموزش داده می‌شود.
  3. طراحی وب: گرایش طراحی وب از بازاری پررونق برخوردار است. وظیفه یک طراح وب ایجاد یک ظاهر جذاب و خیره‌کننده برای سایت می‌باشد. اگر مایل هستید که در فضای اینترنت به کسب و کار خود رونق بدهید باید از یک طراح وب حرفه‌ای کمک بگیرید. برای تمامی سایت‌ها از جمله فروشگاهی، آموزشی، فرهنگی، هنری و غیره دارا بودن ظاهری جذاب و کاربر پسند حائز اهمیت است. نرم‌افزارهای گوناگونی در طراحی وب به کار برده می‌شوند که یکی از بهترین آن‌ها فتوشاپ است. طراحان وب در کلاس گرافیک به طور کامل با تمامی جوانب این گرایش مانند طراحی بنر آشنایی خواهند یافت.
  4. طراحی بازی: با گسترش استفاده از گوشی‌های همراه، شرکت‌های زیادی در زمینه طراحی بازی فعالیت خود را آغاز کردند. طراحان گرافیک بازی، وظیفه طراحی المان‌ها و طراحی محیط بازی را بر عهده دارند. طراحان بازی می‌توانند به صورت استخدام رسمی و یا به صورت فریلنسری کار خود را انجام دهند. طراحان گرافیک بازی در کلاس گرافیک با نرم‌افزارهای گوناگون مربوط به این گرایش آشنایی خواهند یافت.
  5. طراحی رابط کاربری Ul: تمامی برنامه‌های کامپیوتری و اپلیکیشن‌های موبایلی به طراح رابط کاربری احتیاج دارند. یک طراح Ul باید تمامی المان‌ها را به گونه‌ای چیدمان کند که کاربران هنگام استفاده از آن اپلیکیشن با مشکلی مواجه نشوند. از آنجایی که تمامی شرکت‌های طراحی بازی به یک طراح Ul احتیاج دارند، می‌توان گفت که بازار کار این رشته رونق زیادی دارد. علاقمندان به گرایش رابطه کاربری می‌توانند پس از پایان کلاس گرافیک خود، به صورت حضوری یا فریلنسری فعالیت خود را در بازار کار آغاز نمایند.
  6. طراحی تبلیغاتی : این شاخه شامل ابزارهایی است که برای تبلیغات یک برند خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی تبلیغاتی شامل طراحی بنر، لوگو، تراکت، کارت ویزیت، کاتالوگ و بروشور می‌شود.
  7. بسته‌بندی و چاپ: برای گرایش بسته‌بندی و چاپ موقعیت‌های شغلی فراوانی وجود دارد. طراحی بسته‌بندی در صنایعی همچون لوازم الکتریکی و الکترونیکی، مواد شوینده، مواد خوراکی و غیره مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با توجه به این که بسته‌بندی یک محصول در جهت جذب مخاطب نقش موثری دارد، معمولاً تولیدکنندگان برای طراحان بسته‌بندی و چاپ بودجه بالایی را در نظر می‌گیرند.
  8. تصویر‌سازی: طراحان در این گرایش سعی می‌کنند که با خلق تصاویری جذاب مفهوم مورد نظر را به مخاطب منتقل کنند. تصویرسازی در زمینه‌های گوناگون از جمله طراحی کتاب، تبلیغات، طنز و انیمیشن کاربرد دارد. با توجه به متعدد بودن نرم‌افزارهای موجود برای تصویرسازی نباید سردرگم شوید، زیرا در کلاس گرافیک به طور کامل به آن پرداخته می‌شود.
  9. جلوه‌های ویژه: گرایش جلوه‌های ویژه بسیار گسترده است و طراحان این رشته تلاش می‌کنند که در گوشه کوچکی از آن فعالیت نمایند. بیشترین کاربرد جلوه‌های ویژه مربوط به پروژه‌های بزرگ همچون‌ پروژه‌های سینمایی، تبلیغاتی و تلویزیونی خواهد بود. یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهایی که در کلاس گرافیک مربوط به این گرایش آموزش داده می‌شود، افتر افکت است.

 

 

فرصت های شغلی پس از آموزش گرافیک

هنرجویان پس از پایان کلاس گرافیک می‌توانند با توجه به سطح مهارت و تخصص خود در رشته‌های گوناگون مشغول به فعالیت شوند. یکی از کاربردی‌ترین و پردرآمد‌ترین شاخه‌های گرافیک مربوط به تبلیغات است. معمولاً کسب و کارهای مختلف به طراح تبلیغاتی احتیاج دارند.

یکی دیگر از موقعیت‌های شغلی که طراحان گرافیک می‌توانند در آن مشغول به فعالیت شوند نشر و چاپ است. طراحی جلد کتاب، طراحی پوستر، بنر و غیره از دیگر مشاغلی است که طراحان گرافیک می‌توانند انجام دهند.

به طور کلی فرصت‌های شغلی که یک طراح در کلاس گرافیک با آن آشنا می‌شود و می‌تواند با توجه به مهارت‌های خود انتخاب کند شامل موارد زیر می‌شود.

  • برندهای تبلیغاتی
  • طراحی روزنامه و مجله
  • صنایع بسته‌بندی
  • آژانس‌های تبلیغاتی
  • سازمان صدا و سیما
  • شرکت‌های فعال در حوزه رسانه
  • انتشارات
  • چاپخانه‌های بزرگ

نرم‌افزار‌های ‌کاربردی گرافیک

همان طور که پیش تر نیز بیان نمودیم طراحان گرافیک از نرم‌افزارهای گوناگونی استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

ادوبی فتوشاپ Adobe Photoshop

فتوشاپ نرم‌افزاری حرفه‌ای است و کسانی که در حوزه گرافیک و حتی انیمیشن سازی مشغول به فعالیت هستند از آن استفاده می‌کنند. با توجه به کاربردهای فوق‌العاده‌ای که این نرم‌افزار دارد، امروزه در بازار کار جایگاه ویژه‌ای یافته است.

این نرم‌افزار برای طراحی انواع پوسترهای تبلیغاتی، جلد نشریات، عکس پرسنلی، تیتراژ فیلم، طراحی سایت و غیره به کار برده خواهد شد. معمولاً بنرهایی که در خیابان‌ها مشاهده می‌کنید و عکس‌هایی که در اینترنت وجود دارد با استفاده از فتوشاپ ادیت می‌شوند.

مهمترین کاربرد فتوشاپ در ویرایش و روتوش عکس است. معمولاً عکاسی‌ها و آتلیه‌ها برای ادیت تصاویر از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. معمولاً طراحان رابط کاربری از فتوشاپ برای ایجاد طرح‌هایی جذاب استفاده می‌کنند تا بتوانند توجه مخاطب را جلب نمایند.

در حال حاضر نسخه‌های متفاوتی از این نرم‌افزار وجود دارد و طراحان با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. پس از آن که شما گرایش مورد نظر خود در رشته گرافیک را تعیین کردید در کلاس گرافیک نرم‌افزار متناسب با آن شاخه شما نیز به شما آموزش داده می‌شود.

ادوبی ایلاستریتور Adobe illustrator

نرم‌افزار ادوبی ایلاستریتور توسط شرکت ادوبی ارائه گردیده و از امکانات خاص و منحصر به فردی برخوردار است. این نرم‌افزار برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ وارد بازار شد و طراحان گرافیک نیز به وفور از آن استقبال کردند.

اکثر گرافیست‌ها با این نرم‌افزار آشنایی دارند، زیرا به عنوان یک برنامه قدرتمند به شمار می‌رود. ایلاستریتور بر اساس وکتور بوده و با نرم‌افزار کورل دراو رقابت می‌کند. به منظور ساخت تصاویر سه بعدی و همچنین انیمیشن سازی از این نرم‌افزار استفاده می‌شود. علت برتری ایلاستریتور بر سایر نرم‌افزارهایی همچون فتوشاپ امکان ساخت انیمیشن و تصاویر سه بعدی است.

سرعت طراحی با استفاده از این نرم‌افزار بسیار بالاست به گونه‌ای که برای پروژه‌های سنگین از آن استفاده می‌کنند. ابزارهای زیادی در این نرم‌افزار وجود دارد که برای طراحی‌های پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادوبی ایندیزاین Adobe lnDesign

طراحان گرافیک باتجربه که در حیطه تبلیغات و انتشارات فعالیت دارند، از نرم‌افزار ادوبی ایندیزاین استفاده می‌کنند. برخی از طراحان از این نرم‌افزار به تنهایی استفاده می‌کنند و گروهی دیگر نیز آن را در کنار سایر نرم‌افزارهای کمپانی ادوبی به کار می‌برند. برای طراحی تصاویر به صورت حرفه‌ای امکان استفاده از این نرم‌افزار وجود ندارد. در واقع باید عکس مورد نظر را در سایر نرم‌افزارها طراحی نمود و سپس به ایندیزاین منتقل کرد.

این نرم‌افزار در صنعت چاپ و رسانه‌های دیجیتال جایگاه ویژه‌ای دارد. شما می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار و با روشی کاملاً ساده صفحاتی جذاب و حرفه‌ای را خلق کرده و سپس آن‌ها را منتشر کنید.

کار با این نرم‌افزار همانند در دست داشتن یک قلم و کاغذ است که می‌توانید طرح‌های موجود در ذهن خود را پیاده‌سازی نمایید. ایندیزاین از فرمت نوشتار فارسی پشتیبانی می‌کند و امکان کپی و پیست نمودن محتوا از ورد را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است.

ادوبی افتر افکت Adobe Aftereffect

نرم‌افزار افتر افکت جهت طراحی انیمیشن و همچنین ترکیب بندی تصاویر متحرک کاربرد دارد. امروزه برای ساخت انواع برنامه‌های تلویزیونی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت که یکی از نرم‌افزارهای مهم در صدا و سیما است.

کاربرد این نرم‌افزار به حدی گسترده است که شاید نتوان تمامی آن‌ها را بررسی کرد. برای ساخت انیمیشن با استفاده از این نرم‌افزار روش‌های مختلفی وجود دارد که طراحان در کلاس گرافیک با تمامی روش‌ها آشنا می‌شوند.

کاربرد این نرم‌افزار تنها به ساخت انیمیشن محدود نشده و برای جلوه‌های ویژه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از جلوه‌های ویژه شامل ایجاد دود، انفجار و جایگزین کردن پس زمینه می‌باشد. معمولاً از افتر افکت برای ادیت ویدئو استفاده نمی‌کنند. این نرم‌افزار نسخه‌های گوناگونی دارد که آخرین نسخه آن از بیشترین ابزار برخوردار است.

نرم‌افزار کورل دراو Corel Draw

این نرم‌افزار توسط شرکت Corel ارائه گردیده و به عنوان یک ویرایشگر به شمار می‌رود. با توجه به امکانات و قابلیت‌هایی که این نرم‌افزار دارد، شما می‌توانید تصاویر مورد نظر خود را ویرایش کنید یا طرح‌های زیبایی را ایجاد نمایید.

معمولاً نرم‌افزار کورل دراو با اکثر نرم‌افزارها سازگاری دارد و بدین معنی است که شما می‌توانید طرح مورد نظر خود را در این نرم‌افزار ایجاد نمایید و سپس با انتقال آن به سایر نرم‌افزارها تغییراتی را روی آن اعمال نمایید.

بیشترین کاربرد این نرم‌افزار مربوط به تبلیغات مشاغل است که به منظور طراحی انواع لوگو، مجله و روزنامه به کار برده می‌شود. نرم‌افزار فتوشاپ بر پایه پیکسل خواهد بود، اما نرم‌افزار کورل دراو هم برای تصاویر پیکسلی و هم برای تصاویر برداری کاربرد دارد.

دقت این نرم‌افزار در طراحی بسیار زیاد است و به همین دلیل است که بسیاری از طراحان گرافیک برای خلق آثاری جذاب آن را به کار می‌برند. دارا بودن قابلیت طراحی چند بعدی و لایه‌بندی از ویژگی‌های این نرم‌افزار است. در واقع شما می‌توانید لایه‌های گوناگونی را ایجاد کنید و هر لایه را به صورت مجزا ویرایش نمایید.

نرم‌افزار Corel Draw با تمامی نسخه‌های ویندوز سازگار بوده و روی سیستم‌های گوناگون نیز نصب خواهد شد. در این نرم‌افزار ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد که هر یک از آن‌ها در مکانی خاص به کار برده می‌شوند. راحت بودن کاربری نرم‌افزار و سازگار بودن آن با فایل‌های PDF از دیگر خصوصیات آن است.

نرم‌افزار Adobe XD

نرم‌افزار Adobe XD برای طراحی رابط کاربری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. معمولاً ایده‌ها و طرح‌های اولیه در این نرم‌افزار ایجاد می‌شود. این نرم‌افزار بسیار قدرتمند است و استفاده از آن نیز برای کاربران گرافیک بسیار آسان خواهد بود.

نرم‌افزار Adobe XD توسط شرکت ادوبی طراحی و ارائه گردیده و امکان نصب روی سیستم عامل‌های ویندوز و مک را نیز دارد. امکان استفاده از این نرم‌افزار در تمامی مراحل از ایده پردازی تا تحویل پروژه وجود خواهد داشت.

این نرم‌افزار از قابلیت‌های بسیار زیادی برخوردار است و این امر سبب گردیده که طراحان گرافیک با استفاده از آن بتوانند سرعت انجام یک پروژه را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. مهمترین دلیلی که سبب شده بسیاری از طراحان نرم‌افزار Adobe XD را به سایر نرم‌افزارها ترجیح بدهند، بالا بودن سرعت و سطح کیفیت کار آن است.

از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به امکان ایجاد ماکت، رابط کاربری آسان و سریع، امکان برقراری ارتباط میان اعضای یک تیم، انیمیشن سازی و غیره اشاره نمود. از آنجایی که این نرم‌افزار امکان دریافت نمودن دستورهای صوتی را دارد، از طریق آن می‌توان طراحی صوتی را نیز انجام داد.

نرم‌افزار فیگما (Figma)

فیگما نرم‌افزاری است که به منظور طراحی Ul و UX از آن استفاده می‌شود. این نرم‌افزار کاملاً رایگان است و قابلیت نصب روی سیستم عامل‌های ویندوز و مک را نیز دارد.

یکی از مزایای نرم‌افزار فیگما آن است که در آن می‌توان تیم‌های طراحی را تشکیل داد. تشکیل تیم سبب صرفه‌جویی در هزینه و زمان خواهد شد. از طرفی نیز انجام کار تیمی برای تمامی گرافیست‌ها لذت‌بخش است. قابلیت کامنت گذاری برای اعضای تیم از دیگر خصوصیات فیگما می‌باشد.

در این نرم‌افزار ابزارهایی بسیار متنوع مشاهده می‌شود که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید ایده‌هایی که در ذهن دارید را به راحتی به تصویر بکشید. وجود ابزارها و آپشن‌های گوناگون در این برنامه سبب گردیده که کاربران بتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند.

فیگما یک نرم‌افزار آنلاین است و شما می‌توانید از آن روی مرورگر وب نیز استفاده کنید. اگر تحت شرایطی خاص امکان دسترسی به اینترنت برای شما میسر نباشد، می‌توانید به صورت آفلاین روی فایل مورد نظر خود کار کنید.

شما می‌توانید فایل مورد نظر خود را با سایر اعضای تیم به راحتی به اشتراک بگذارید تا آنان نیز از محتوای کار شما آگاه شوند. این برنامه به طور مداوم آپدیت می‌شود و شما می‌توانید از نسخه‌های جدید و به روز آن استفاده کنید.

یادگیری نرم‌افزارهای گرافیکی را از کجا شروع کنیم؟

اگر قصد یادگیری نرم‌افزارهای گرافیکی را دارید باید ابتدا علایق و مهارت‌های خود را مشخص کنید. با توجه به این که در حال حاضر نرم‌افزارهای گرافیکی زیادی وجود دارند، هر شخص باید با توجه به علاقه و هدفی که در نظر دارد آموزش نرم‌افزار مورد نظر خود را آغاز کند.

در صورتی که با نرم‌افزارهای گرافیک آشنایی چندانی ندارید، پس از رفتن به کلاس گرافیک می‌توانید از اساتید خود اطلاعات کاملی را به دست آورده و سپس شروع به یادگیری نرم‌افزار کنید. استفاده از کتاب‌ها و ویدئوهای آموزشی نیز می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

آموزش گرافیک در آموزشگاه طرحستان

اگر به دنبال یک مرکز معتبر هستید که بتوانید در کلاس گرافیک شرکت کنید، ما آموزشگاه طرحستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. سال‌های زیادی است که در این آموزشگاه، رشته گرافیک تدریس می‌شود.

تدریس رشته گرافیک توسط اساتید مجرب و متعهد سبب گردیده که سالانه هنرجویان زیادی جهت فراگیری این هنر به آموزشگاه طرحستان مراجعه کنند. اگر مایل به شرکت در کلاس گرافیک آموزشگاه طرحستان هستید، کافی است که از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید تا ثبت‌نام شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

جمع‌بندی

گرافیک رشته‌ای است که امروزه شما آن را در حوزه‌های مختلف زندگی خود مشاهده می‌کنید. با توجه به اهمیت گرافیک امروزه افراد زیادی به عنوان طراح در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

طراحان گرافیک از نرم‌افزارهای گوناگونی برای طراحی استفاده می‌کنند. هر یک از این نرم‌افزارها قابلیت‌های خاص خود را دارند و گرافیست با توجه به هدف خود و نوع طراحی، نرم‌افزار مناسبی را انتخاب خواهد کرد.

اگر قصد یادگیری نرم‌افزارهای گرافیکی را دارید کافی است که در کلاس گرافیک آموزشگاه طرحستان شرکت نمایید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments