تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های کپی چیست؟

تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های کپی چیست؟

تعمیرات اپل

برای تعویض LCD اپل و سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

 

اگر نیاز به تعویض ال سی دی گوشی موبایلتان داشته باشید متوجه خواهید شد که برای انجام این کار چندین آپشن مختلف پیش رویتان قرار می‌گیرد و می‌توانید از انواع ال سی دی های مختلفی استفاده کنید که از نظر جنس و کیفیت ساخت متفاوت هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در رابطه با تفاوت تاچ ال سی دی اورجینال و تاچ ال سی دی های‌کپی صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه

شکستن ال سی دی یا از کار افتادن آن یکی از رایج ترین تعمیراتی است که در گوشی های موبایل انجام می‌شود. ال سی دی گوشی های امروزی با توجه به کیفیت بالا، اندازه بزرگ و رزولوشن خوب در 90 درصد مواقع گران قیمت ترین قطعه سخت افزاری محسوب می‌شود که در آن بکار رفته است. بنابراین طبیعی است که هزینه تعمیر ال سی دی گوشی های مدرن هم بالا باشد. تعویض ال سی دی تقریبا در 95 درصد موارد پرهزینه‌ترین تعمیری خواهد بود که می‌توان روی یک گوشی موبایل مجهز به نمایشگر لمسی انجام داد.

برای کاهش هزینه های تعمیر گوشی سعی شده از راه حل های خاصی استفاده شود که یکی از این راه حل ها مربوط به استفاده از ال سی دی های غیر اورجینال یا اصطلاحا های‌کپی (High Copy) می‌شود که در مقایسه با ال سی دی اورجینال گوشی کیفیت کمتری دارد و طبیعتا قیمت کمتری هم خواهد داشت. خیلی از افراد با نصب این نوع ال سی دی ها در گوشی های خود، تعمیر و تعویض ال سی دی را با قیمت پایین تری انجام می‌دهند. اما تفاوت ال سی دی اورجینال با ال سی دی های‌کپی چیست؟ در ادامه این مقاله می‌خواهیم بیشتر در رابطه با این مسئله صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

منظور از ال سی دی اورجینال (OEM) چیست؟

ال سی دی که با عنوان اورجینال یا OEM شناخته می‌شود در واقع ال سی دی است که به عنوان یک قطعه جانبی و کاملا تایید شده از سوی شرکت سازنده گوشی روانه بازار می‌شود. واژه OEM مخفف عبارت Original Equipment Manufacturer (تولید کننده تجهیزات اصلی) بوده و اگر این واژه در کنار نام قطعه خاصی نوشته شود، بدان معناست که آن قطعه به طور کاملا اورجینال توسط شرکت سازنده دستگاه تولید شده و کیفیت عالی و منطبق با استانداردهای قطعه اصلی را به همراه خواهد داشت. پس به ال سی دی های اورجینال گوشی های موبایل اصطلاحا ال سی دی OEM هم گفته می‌شود. در نظر داشته باشید که ال سی دی اورجینال (OEM) گران قیمت ترین مدل از ال سی دی هایی خواهد بود که در حین تعمیر گوشی می‌توانید دستور نصب آن را به تعمیرکار ارائه کنید. در نظر داشته باشید که ال سی دی اورجینال یا OEM گران قیمت ترین نوع ال سی دی گوشی خواهد بود و طبیعتا بهترین کیفیت ممکن را هم ارائه کرده و هیچ تفاوتی با ال سی دی فابریک گوشی نخواهد داشت.

منظور از ال سی دی های کپی (High Copy) چیست؟

به غیر از ال سی دی های اورجینال یک دسته دیگر از ال سی دی ها هم وجود دارند که اصطلاحا به آن ها ال سی دی های‌کپی (High Copy) گفته می‌شود! اصطلاحات دیگری هم مثل ال سی دی درجه یک، ال سی دی کپی، ال سی دی چینی، ال سی دی گرید A، ال سی دی گرید A+ و غیره هم برای اشاره به این دسته از ال سی دی های موبایل بکار می‌روند. این دسته از ال سی دی های موبایل توسط خود شرکت رسمی تولید کننده گوشی ساخته نشده و مورد تایید آن نیست، بلکه توسط شرکت های واسط دیگری تولید می‌شوند که اغلب چینی هستند. این ال سی دی ها در مقایسه با ال سی دی اورجینال گوشی موبایل کیفیت کمتری دارند و طبیعتا قیمت کمتری هم خواهند داشت. با استفاده از ال سی دی های‌کپی در گوشی خود می‌توانید هزینه تعمیر ال سی دی دستگاه را کاهش دهید. این تنها مزیتی است که نصب ال سی دی های‌کپی در گوشی های موبایل برایتان به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تعمیرات گوشی سامسونگ

تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های کپی چیست؟

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله شرح تفاوت ال سی دی اورجینال و کپی آیفون های اپل تا حدی در رابطه با تفاوت های مابین ال سی دی اورجینال (OEM) و ال سی دی های‌کپی آیفون ها صحبت کردیم، اما حالا می‌خواهیم کمی دقیق تر به تفاوت های مابین این دو نوع از ال سی دی های موبایل اشاره داشته باشیم. اصلی ترین تفاوت های ال سی دی اورجینال و ال سی دی های‌کپی به شرح زیر خواهد بود:

  • کیفیت و شادابی محتوا: ال سی دی اورجینال گوشی های موبایل در مقایسه با ال سی دی های‌کپی کیفیت نمای محتوای بهتری دارد و شادابی محتوای نمایش داده شده در آن به مراتب از ال سی دی های‌کپی بیشتر است. در ال سی دی های‌کپی عموما محتوای صفحه از نظر تفکیک‌پذیری رنگ ها خیلی خوب نبوده و با کمی دقت و مقایسه محتوای صفحه مابین ال سی دی اورجینال و های‌کپی گوشی می‌توانید این امر را کاملا درک کنید.
  • روشنایی صفحه: ال سی دی اورجینال (OEM) از نظر دوام تولید روشنایی به مراتب وضعیت بهتری در مقایسه با ال سی ی های‌کپی (High Copy) خواهد داشت. روشنایی بیشتر بدان معناست که وضوح تصویر صفحه نمایش در محیط های باز و تحت تابش نور بیشتر می‌شود و بدین سبب استفاده از دستگاه در محیط های این چنینی بدون مشکل امکانپذیر خواهد بود. متاسفانه 95 درصد ال سی دی های‌کپی از این نظر ضعف دارند و در زیر نور آفتاب و محیط های باز تقریبا دیدن محتوای آن ها غیرممکن می‌شود.

تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های کپی چیست؟

  • دوام و کارکرد: عموما ال سی دی های‌کپی در مقایسه با ال سی دی اورجینال دوام و کارکرد کمتری دارند و در شرایط مشابه زودتر خراب می‌شوند. این مسئله هم یکی دیگر از تفاوت های ال سی دی اورجینال و های‌کپی گوشی های موبایل است.
  • سرعت عملکرد تاچ: به نظر ما مهمترین تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های‌کپی مربوط به کیفیت عملکرد تاچ آن ها می‌شود. کیفیت عملکرد ال سی دی اورجینال بالاست و از این نظر دقیقا مثل ال سی دی فابریک گوشی عمل می‌کند، یعنی هیچ باگ و تاخیری ندارد. اما متاسفانه در اغلب موارد ال سی دی های کپی سرعت عملکرد مطلوبی نخواهد داشت و به خصوص تاچ آن گاه به گاه با تاخیر عملکرد رو به رو می‌شود. این موضوع در برخی شرایط می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و از مهم ترین تفاوت های ال سی دی اورجینال و های‌کپی است.
  • قیمت: تفاوت قیمت مابین ال سی دی اورجینال (OEM) و ال سی دی های‌کپی (High Copy) هم نباید نادیده گرفته شود. ال سی دی های‌کپی ممکن است چیزی در حدود 40 یا در برخی موارد حتی 50 درصد از ال سی دی اورجینال گوشی ارزان قیمت تر باشد، اما فراموش نکنید که کیفیت آن در مقایسه با ال سی دی اورجینال به مراتب کمتر است.

بیشتر بخوانید:  تعمیر ال سی دی موبایل 

موارد فوق برخی از اصلی ترین تفاوت های ال سی دی اورجینال (OEM) و ال سی دی های‌کپی (High Copy) گوشی های موبایل محسوب می‌شود. اما به نظر شما چه زمانی بهتر است نصب ال سی دی های‌کپی را به ال سی دی اورجینال ترجیح دهیم؟

تعمیرات موبایل

برای تعویض LCD اپل و سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

 

چه شرایطی استفاده از LCD های‌کپی مناسب است؟

ما عقیده داریم در برخی شرایط خاص استفاده از ال سی دی های‌کپی می‌تواند گزینه مناسب تری در مقایسه با ال سی دی اورجینال باشد! اما چطور و در چه شرایط؟ تصور کنید شما از دو گوشی مختلف استفاده می‌کنید و یکی از گوشی هایتان میان رده بوده و وظیفه اصلی آن برقراری تماس های تلفنی است! زمانی که ال سی دی این گوشی بنا به هر دلیل خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد، احتمال نصب یک ال سی دی های‌کپی در آن گزینه مناسب ترین در مقایسه با نصب ال سی دی اورجینال خواهد بود! چون بدین ترتیب کارایی گوشی مثل گذشته حفظ شده و در عین حال هزینه تعمیر هم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در برخی شرایط خاص نصب ال سی دی های‌کپی می‌تواند گزینه مناسب تری در مقایسه با نصب ال سی دی اورجینال یا OEM باشد. البته این مسئله یک امر کاملا سلیقه‌ای و شخصی است و خیلی از کاربران حتی در این شرایط هم حاضر نیستند ال سی دی های‌کپی را در گوشی موبایل خود نصب نمایند.

بیشتر بخوانید: تعمیرات آیفون 

چگونه ال سی دی اورجینال را از ال سی دی های‌کپی تشخصی دهیم؟

اما شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که چطور می‌توان ال سی دی اورجینال (OEM) را از ال سی دی های‌کپی (High Copy) تشخیص داد!؟ شما با شناسایی تفاوت های مابین این دو نوع از LCD گوشی های موبایل می‌توانید آن ها را از هم تشخیص دهید و تفکیک کنید! در بخش زیر برخی از اصلی ترین روش های تشخیص LCD اورجینال از LCD های‌کپی را شرح داده‌ایم:

  • بررسی کیفیت محتوا: همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم کیفیت محتوایی که توسط ال سی دی اورجینال گوشی های موبایل ارائه می‌شود در مقایسه با کیفیت محتوای ال سی دی های‌کپی به مراتب بیشتر است. بنابراین اگر دو ال سی دی مذکور را در شرایط مشابه کنار هم قرار دهید متوجه خواهید شد که کدامیک از آن ها ال سی دی اورجینال و کدامیک ال سی دی های‌کپی است. این روش یکی از ساده ترین روش های موجود برای تشخیص ال سی دی های‌کپی از OEM محسوب می‌شود.
  • بررسی پدهای روی کابل: در 90 درصد ال سی دی های اورجینال سعی شده پدهای محافظ بسیار نرمی روی کابل آن ها یا حداقل بخش ها مهمی از کابل نصب گردد تا بدین صورت از آسیب دیدن کابل جلوگیری شود، اما در ال سی دی های‌کپی به این مسئله توجه نشده و اغلب پدی روی کابل های LCD نصب نیست. اگر هم پدی روی بخش هایی از کابل نصب باشد ، پد بی‌کیفیتی بوده و زبر و سخت خواهد بود.
  • بررسی لوگوی شرکت سازنده: در 80 درصد موارد روی دو سمت هر یک کابل های ال سی دی اورجینال لوگوی شرکت سازنده آن حک شده است. این مسئله به ویژه در ال سی دی های شرکت اپل دیده می‌شود، اما روی کابل ال سی دی های‌کپی از لوگوی اپل خبری نیست!

 

تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های کپی چیست؟

  • بررسی پد و چسب نگهدارنده سنسور نور: در ال سی دی اورجینال پد و چسب نگهدارنده‌ای که برای محافظت از سنسور نور محیط بکار رفته کیفیت بسیار خوبی دارد، اما در LCD های‌کپی اینطور نیست و در خیلی از موارد دیده شده که اصلا پد محافظ پشت سنسور نور گوشی نصب نمی‌گردد.
  • بررسی محل نشستن لنز دوربین سلفی: در اغلب ال سی دی های اورجینال محل نشستن لنز دوربین سلفی گوشی با نگهدارنده های خاص و با کیفیتی پر شده و بدین ترتیب از لنز دوربین سلفی گوشی محافظت به عمل می‌آید، اما در ال سی دی های‌کپی به این مسئله توجه نشده و فقط مکان ساده‌ای برای لنز دوربین سلفی گوشی در آن تعبیه می‌شود.

تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های کپی چیست؟

تعمیرات سامسونگ

برای تعویض LCD اپل و سامسونگ کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

  • بررسی شماره سریال ها: شماره سریال هایی که روی ال سی دی های اورجینال نصب می‌شود عموما بیش از اندازه واضح نیستند و حالتی نسبتا کدرتر و حروفی کوچک تر دارند، اما شماره سریال ال سی دی های‌کپی عموما بیش از حد روشن و واضح بوده و فونت آن ها هم بزرگ تر از حد معمول است. به بیان دیگر ظاهرا شرکت های سازنده ال سی دی های‌کپی سعی می‌کنند شماره سریال قطعات و ال سی دی گوشی را بیش از اندازه واضح و در چشم طراحی کنند و بدین صورت به طور جعلی نشان دهند که ال سی دی آن ها کیفیت مطلوبی دارد!

تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های کپی چیست؟

  • بررسی فریم ال سی دی: با بررسی لبه های فریم ال سی دی هم می‌توانید متوجه اورجینال بودن یا کپی بودن آن شوید. البته برای انجام این کار نیاز به دقت بالایی وجود دارد. بدین منظور کافیست انگشت خود را در لبه های فریم ال سی دی بکشید . در ال سی دی های OEM در لبه های فریم هیچ سطح ناهمواری وجود ندارد و با کشیدن انگشت خود در این بخش حالت کاملا صیقلی و یکنواخت آن را حس خواهید کرد. اما در ال سی دی های‌کپی اینطور نیست و با کشیدن انگشت خود در لبه های فریم LCD متوجه ناهمواری هایی خواهید شد.
  • بررسی زرق و برق پنل: یک نکته جالب دیگر هم وجود دارد که می‌تواند روش دیگری برای تشخیص ال سی دی اورجینال (OEM) از ال سی دی های‌کپی باشد. در ال سی دی های‌کپی سعی می‌شود پنل گوشی بسیار براق طراحی گردد و این امر حالتی غیرمعمول را به وجود می‌آورد، در حالی که ال سی دی های اورجینال اصلا بیش از اندازه براق نیستند و در اغلب موارد مات تر طراحی می‌شوند.

تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های کپی چیست؟

موارد فوق بهترین و اصلی ترین راه های تشخیص ال سی دی اورجینال از ال سی دی های‌کپی محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که برای پیدا کردن تفاوت ال سی دی OEM با High Copy باید خیلی دقت عمل به خرج دهید و تجربه کسب کنید، در غیر این صورت ممکن است به هیچ عنوان نتوانید تفاوتی مابین یک ال سی دی اورجینال و های‌کپی درجه یک پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیر یا تعویض ال سی دی Note 20 سامسونگ

چگونه مطمئن شویم تعمیرکار ال سی دی اورجینال (OEM) را در گوشی نصب می‌کند؟

برای اینکه مطمئن شوید تعمیرکار ال سی دی اورجینال یا OEM را در گوشی شما نصب می‌کند باید تعمیر گوشی را به مرجعی قابل اعتماد واگذار نمایید. البته تعداد تعمیرکارانی که ممکن است ال سی دی های‌کپی را به جای OEM در گوشی مشتریان نصب کنند بسیار کم بوده و شاید انگشت شمار باشند، اما در هر صورت شما باید خود را برای هر شرایطی آماده کنید و کاملا با دقت پیش بروید. خیلی از تعمیرکاران موبایل به جای اینکه در حین تعویض ال سی دی گوشی مشتری یک ال سی دی جدید OEM را مورد استفاده قرار دهند، ال سی دی یک گوشی مشابه و معیوب اما با ال سی دی سالم را مورد استفاده قرار داده و بدین ترتیب سود کلانی را به جیب می‌زنند. پس همیشه برای اینکه سرتان کلاه نرود سعی کنید تعمیر موبایل خود را به مرجعی قابل اعتماد بسپارید.

بیشتر بخوانید: قیمت گوشی سامسونگ

بیشتر بخوانید: قیمت گوشی آیفون 

 

تعویض ال سی دی گوشی را با ضمانت اصالت قطعه در موبایل کمک انجام دهید!

اگر بنا به هر دلیل قصد تعویض ال سی دی گوشی موبایل خود را دارید، توصیه می‌کنیم از سرویس موبایل کمک استفاده به عمل آورید. زمانی که از سرویس موبایل کمک استفاده می‌کنید، خیالتان از بابت کیفیت تعمیر صورت گرفته راحت می‌شود چون تعمیرات موبایل شرکت موبایل کمک شامل ضمانت اصالت قطعه هستند و طبق دستور مشتری انجام می‌گیرند. برای ثبت سفارش تعمیر ال سی دی گوشی خود کافیست با شماره ی 75147-021 تماس حاصل نمایید یا با مراجعه به صفحه ثبت سفارش تعمیرات موبایل در سایت موبایل کمک درخواست خود را به صورت آنلاین به ثبت برسانید. نمایندگی های موبایل کمک در سراسر کشور (تهران و شهرستان ها) آماده خدمات رسانی به شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

قیمت ال سی دی آیفون 7

ال سی دی Note 8

خرید قطعه موبایل

برچسب‌ها: repair_article

نظرات کاربران (7)

guest
7 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
فرهاد
فرهاد
1 سال گذشته

با سلام.من ۳بار تاچ تعویض کردم.بار اخر خودم رفتم خریدم درستش کردم.پول اورجینالم پرداخت کردم نه کپی.به این نتیجه رسیدم که چیزی به نام اصل تو ایران وجود نداره.تمام سازندهای گوشی هم هیچ نماینده ای تو ایران نداره.تمام

Matin English
Matin English
1 سال گذشته
پاسخ به  فرهاد

سیاست شرکت ما بنا بر اصل بودنه و برای قطعه ای که تعویض میشه گواهی اصالت هم میدیم.

فائز
فائز
3 سال گذشته

سلام
خسته نباشید
LCDسامسونگ رو قرار بوده برام اورجینال بذارن اما صفحه حالت دو رنگ داره انگار یک سومش سفیده و بقیه نباتی .این یعنی اورجینال نیست؟
ممنون از سایت خوبتون

فرهاد
فرهاد
1 سال گذشته
پاسخ به  فائز

کلا رفته سرتون

امیرحسین بهادری
امیرحسین بهادری
3 سال گذشته

سلام من یه دوماهی میشه ال سی دی رو عوض کردم و پول ال سی دی اورجینال دادم اولش بعد از یک ماه استفاده بعضی از جاهای صفحه تاچش کار نکرد دوباره بردم پیش خود تعمیر کار گفت فلتش بود دوباره پول اونرو هم گرفته حالا بعد از دو یا سه هفته گوشه سمت چپ اندازه دو بند انگشت کدر شده ممکنه ال سی دی اورجینال نباشه ممنون میشم جوابمو بدیم

حسین صالحی
حسین صالحی
2 سال گذشته

بدون شک OEM نبوده .

فرهاد
فرهاد
1 سال گذشته

کپی