بهترین زبان ‌های برنامه نویسی که می‌توانید با آن اپلیکیشن بنویسید!

انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای فعالیت در دنیای کد، اولین قدمی است که می‌بایست درست بردارید. انتخاب یک زبان اشتباه نه تنها وقت شما را تلف‌کرده بلکه انگیزه شما را برای یادگیری یک زبان جدید نیز کاهش خواهد داد. از این رو شناخت بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن و نقاط قوت و ضعف آنها می‌تواند شما را در انتخاب یک زبان مناسب با هدف شما یاری کند.

در گذشته زبان‌ های محدودی برای طراحی اپلیکیشن در پلتفرم موبایل در اختیار داشتید. امروزه اما دست شما برای انتخاب زبانی که بیشتر با آن احساس راحتی می‌کنید کاملاً باز است. شناخت زبان‌ های مختلف قطعاً موضوعی است که در آینده نیز به کار شما خواهد آمد.

بهترین زبان ‌های برنامه نویسی که می‌توانید با آن اپلیکیشن بنویسید!

بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن چیست؟

نمی‌توان پاسخ مشخصی به این سؤال داد، دلیل آن هم کاملاً مشخص است. اینکه شما بتوانید با کدام زبان برنامه نویسی ارتباط بهتری گرفته یا حتی مخاطب شما در چه سیستم عاملی بیشتر فعالیت می‌کند جواب این سؤال را کاملاً تغییر خواهد داد. جاوا اسکریپت، پایتون، سویفت و… همگی جزو بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن هستند. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید با چه زبانی اپلیکیشن خود را برنامه نویسی کرده و آن را بر پایه یک یا چند پلتفرم منتشر کنید.

 

بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن مختلف؟

شاید شما نیز این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چرا باید چندین زبان برای توسعه یک اپلیکیشن وجود داشته باشد. در واقع زبان‌ های برنامه نویسی مختلف با اهداف مختلفی طراحی شدند. برخی از زبان‌ها همچون پایتون سادگی را در کنار قدرت مانور مناسب برای کاربر خود به ارمغان می‌آورند.

بعضی از زبان‌ها نیز پیچیده بوده و مشخصاً برای استفاده برای توسعه اپلیکیشن‌های مشخصی پا به عرصه گذاشته‌اند. هر زبان برنامه نویسی دارای قوانین متفاوتی برای کدنویسان است، همچنین پلتفرم یا معماری‌های خاص نیز از جمله دلایلی هستند که امروزه با بیش از 100 زبان برنامه نویسی متفاوت سروکار داریم.

 

موبایل و بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن برای آن

یک برنامه نویس اپلیکیشن می‌بایست قبل از انتخاب از میان بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن، پلتفرم خود را مشخص کرده باشد. اپلیکیشن‌ها یا مشخصاً برای یک سیستم عامل برنامه نویسی می‌شوند (Native) یا به شکل ترکیبی هستند (Hybrid) یا بر روی وب پایه گذاری می‌شوند (PWA) هر یک از این پلتفرم‌ها زبان‌ های برنامه نویسی مشخصی دارند. البته همچنان دست شما برای انتخاب باز است و می‌توانید با کمی جستجو زبان‌ های مختلفی را برای استفاده پیدا کنید.

در بسیاری از مواقع پلتفرم انتخابی شما از نوع ترکیبی خواهد بود. اپلیکیشنی که هم در IOS و هم در Android کار کند قطعاً برای هر کدنویسی انتخابی جذاب قلمداد خواهد شد. این در حالی است که بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن نیز نمی‌توانند تمام نیازهای شما را در روش ترکیبی پوشش دهند. از این رو انتخاب یک زبان برای توسعه یک اپ ترکیبی انتخابی چالش برانگیز خواهد بود.

 

موبایل و بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن برای آن

انتخاب بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن

در ادامه به بررسی چند گزینه محبوب در لیست بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن خواهیم پرداخت. با مطالعه این زبان‌ها به شما دید کاملی درباره آنها داده و کار انتخاب یک زبان برنامه نویسی اپلیکیشن را برای شما راحت خواهد کرد.

 

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت –Script   JAVA

جاوا اسکریپت یکی از زبان‌ های برنامه نویسی جذاب است که در بسیاری از مواقع در صدر بررسی‌های بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن قرار خواهد گرفت. این زبان برنامه نویسی علاوه بر قابلیت توسعه برنامه‌های موبایل امکان استفاده در وب، ساخت بازی، بک‌اند و حتی بخش مولتی مدیا همچون VR را در خود جای داده است. از این رو فرا گرفتن این زبان برنامه نویسی می‌تواند انتخاب مناسبی برای هر برنامه نویسی باشد.

با رفتن به یک کلاس آموزش جاوا اسکریپت می‌توانید از نقاط قوت این زبان همانند، امنیت کلاینت بالا، سختی پایین، یادگیری سریع، محبوبیت بالا، رابط‌های قوی و البته تطبیق پذیری استفاده کنید. در دست دیگر اما امنیت پایین، سنگین بودن لود، عدم پشتیبانی از مرورگرهای جدید و رندرینگ کند از جمله مواردی هستند که قبل از انتخاب این زبان برنامه نویسی باید به آنها فکر کنید.

 

زبان برنامه نویسی پایتون – Python

تفاوتی ندارد که در چه پلتفرمی، در چه سیستم عاملی و برای چه کاری به سراغ یادگیری برنامه نویسی بروید. پایتون یکی از زبان‌ های برنامه نویسی بسیار قوی و محبوبی است که توانسته جای خود را در میان برنامه نویسان به راحتی باز کند. شی گرا بودن این زبان برنامه نویسی باعث شده است که یادگیری آن برخلاف زبان‌ های دیگر چالش برانگیز نباشد.

تطبیق پذیری بسیار بالای این زبان باعث شده است تا پایتون تبدیل به یک انتخاب مطلوب برای برنامه نویسان تازه کار باشد. توسعه وب، اپلیکیشن، پردازش داده و ساخت نتورک هوش مصنوعی از جمله مواردی است که می‌توانید به وسیله پایتون به راحتی آنها را پیاده سازی کنید. آموزش پایتون در مقایسه با دیگر زبان‌ های برنامه نویسی ساده‌تر بوده و در زمان کمتری می‌توانید تسلط کافی برای نوشتن یک اپلیکیشن به وسیله این نرم افزار را پیدا کنید.

زبان برنامه نویسی پایتون – Python

زبان برنامه نویسی سوئیفت – Swift

سوئیفت جزو تازه کاران دنیای زبان برنامه نویسی است. این زبان برنامه نویسی مشخصاً برای ساخت و تولید اپلیکیشن و نرم افزار در سیستم عامل‌های تولیدی شرکت اپل توسعه داده شده است. برخلاف زبان Objective-C این زبان با الهام گرفتن از پایتون، رابی و C+ ارتباط بهتری را با برنامه نویسان برقرار کرده است.

اگر به دنبال لیستی از بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن برای IOS هستید با انتخاب‌های محدودی مواجه خواهید شد. به هر صورت ما برای توسعه اپلیکیشن در IOS آموزش برنامه نویسی با این نرم افزار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

زبان برنامه نویسی کاتلین – Kotlin

شاید متعجب شده باشید که چرا جاوا، جایی در لیست ما پیدا نکرده است. دلیل آن هم زبان برنامه نویسی کاتلین است. این زبان که به هر شکل می‌تواند جایگزین جاوا قلمداد شود توانسته با ایجاد قابلیت‌های Cross-platform بسیار قوی تبدیل به یکی از انتخاب‌های توسعه دهنده اپلیکیشن ترکیبی باشد. این زبان برنامه نویسی به شکل کاملاً متن باز در ابتدا برای  JVM و اندروید توسعه یافت. این در حالی است که امکان استفاده از این زبان برای ساخت اپلیکیشن و نرم افزار در پلتفرم‌های دیگر نیز در حال حاضر امکان‌پذیر است.

در سال 2017 گوگل به شکل رسمی کاتلین را در لیست زبان‌ های برنامه نویسی پشتیبانی شده برای اندروید قرار داد. همچنین بسیاری از افراد مشخص کردند که از این زبان برنامه نویسی می‌توان برای توسعه اپلیکیشن‌های IOS بهره گرفت.

زبان برنامه نویسی کاتلین – Kotlin

لیست بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن

 

اگر بخواهیم لیست کاملی از بهترین زبان‌ های برنامه نویسی اپلیکیشن پیدا کنیم زمان کافی برای معرفی تمامی آنها پیدا نخواهیم کرد. شاید در حال حاضر زبان‌ های نوپایی نیز در حال توسعه یافتن باشند که بتوانند روزی جای زبان‌ های برنامه نویسی محبوب را بگیرند.

با شرکت در دوره‌های آموزشی برنامه نویسی می‌توانید تجربیات جدیدی را در کارنامه خود ثبت کنید. کار کردن با زبان‌ های جدید و بررسی محدودیت‌ها و قابلیت‌های آنها می‌تواند شما را در انتخاب یک زبان برنامه نویسی همراهی کند. توجه داشته باشید که دنیای دیجیتال همیشه در حال تغییر است پس در یادگیری زبان‌ های جدید نیز کوشا باشید تا از قافله عقب نمانید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments