آیا انتقال مالکیت (تغییر نام) سیم کارت به صورت آنلاین (غیر حضوری) امکانپذیر است؟

آیا انتقال مالکیت (تغییر نام) سیم کارت به صورت آنلاین (غیر حضوری) امکانپذیر است؟

چکیده : مراحل انتقال مالکیت سیم کارت شامل مراجعه حضوری فروشنده و خریدار به یکی از نمایندگی‌های اپراتور موردنظر و ارائه مدارک لازم ،دریافت کد انتقال خط، پرداخت هزینه و در نهایت تنظیم سند و امضای آن می‌باشد.

 

انتقال مالکیت سیم کارت به صورت آنلاین

خرید سیم کارت کارکرده، یکی از روش‌های صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. اما افراد معمولا بعد از خریدن، تغییر نام خط را پشت گوش می‌اندازند و بعد از مدتی متوجه می‌شوند که برای انجام یک سری از کارها به صاحب شماره تلفن نیاز دارند.

مهم‌ترین کاری که بعد از خرید سیم کارت باید به آن توجه شود، تغییر نام است. اگر این کار بلافاصله بعد از خرید صورت نگیرد؛ خدماتی مانند دریافت ریز مکالمات، تعویض سیم کارت و … شامل حال خریدار نمی‌شود. برای مثال بانک‌ها خدمات خود را فقط به کاربرانی ارائه می‌دهند که شماره موبایلی به نام خود داشته باشند.

همچنین در صورتی که سیم کارتی در اختیار دارید که به نام شما نیست، باید هرچه زودتر نسبت به تغییر مالکیت آن نیز اقدام کنید. برای مثال اگر شماره همراه شما به نام شخص دیگری است، در صورت مهاجرت یا فوت شدن فرد مذکور، درگیر مشکلاتی همچون انحصار وراثت و انتقال قانونی مالکیت سیم خواهید شد.

اگر هم دارای خط موبایلی هستید که از آن استفاده نمی‌کنید و می‌خواهید آن را به شخص دیگری واگذار کنید، باید مالکیت آن را از نام خود خارج کنید. در غیر اینصورت مشکلات آتی آن به گردن شما خواهد بود.

با توجه به موارد بالا و شرایط خاصِ دیگر، بهتر است در اسرع وقت به این مسئله پرداخته شود. اما اگر صاحب فعلی تلفن همراه در دسترس نباشد، آیا راهی وجود دارد که بتوان به صورت غیر حضوری؛ خط را از نام یک شخص به شخص دیگری منتقل کرد؟ یا سامانه و سایتی برای تغییر نامِ آنلاین راه‌اندازی شده است؟

پاسخ قطعی خیر است. چرا؟ در این مطلب به آن می‌پردازیم و به صورت کامل روش انتقال قانونی مالکیت سیم کارت همراه اول، ایرانسل و رایتل را توضیح می‌دهیم.

 

کد دستوری انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول

انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول

به موجب ابلاغیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر رعایت سقف مجاز واگذاری به مشترکین حقیقی تا حداکثر ۱۰ سیم کارت فعال برای هر مشترک، شرکت ارتباطات سیار ایران در صورتی که انتقال گیرنده، دارای بیش از ۱۰ سیم کارت فعال باشد پس از نقل و انتقال، شماره تلفن همراه تا زمان تعیین تکلیف خط بصورت غیرفعال خواهد بود.

قبل از اینکه در رابطه با مراحل انتقال سند سیم کارت همراه اول صحبت کنیم، باید این نکته را عرض کنیم برای به نام زدن سیم کارت همراه اول، حضور خریدار (انتقال گیرنده) و مالک فعلی سیم کارت الزامی می‌باشد. بنابراین، طبق قانون هر دو فرد باید برای انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول حضور داشته باشند.

برای انجام مراحل تغییر مالکیت سیم کارت همراه اول می‌توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

۱/ خریدار و مالک فعلی سیم کارت همراه اول می‌بایست به طور همزمان به یکی از دفاتر خدماتی در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کنند.
۲/ پس از حضور در مرکز ارائه خدمات همراه اول، فرد متقاضی باید درخواست خود را برای انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول ارائه دهد.
۳/ برای انجام مراحل به نام زدن سیم کارت همراه اول ، افراد می بایست یک سری مدارک را ارائه نمایند تا اپراتور مربوط به آن مرکز مراحل مربوط به انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول را به درستی انجام دهد.
۴/ در هنگام انجام مراحل تغییر مالکیت سیم کارت توسط اپراتور، یک پیامکی مبنی بر رمز انتقال سیم کارت همراه اول برای مالک ارسال می‌شود که لازم این رمز برای احراز هویت به اپراتور در حال انجام مراحل تغییر مالکیت سیم کارت تحویل داده شود.
۵/ در صورتی که سیم کارت همراه اول دارای بدهی باشد، مالک فعلی سیم کارت می‌بایست قبض میان دوره سیم کارت همراه را پرداخت کند تا مراحل انتهایی انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول انجام شود.
۶/ در نهایت سند نقل و انتقال سیم کارت تنظیم می‌شود و از خریدار و مالک قبلی سیم کارت امضا و اثر انگشت دریافت می‌شود. بعد از انتقال سیم کارت، پیامکی مبنی بر انتقال مالکیت سیم کارت برای افراد ارسال می‌شود که نشان‌دهنده درست انجام شدن مراحل مربوط به انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول می‌باشد.

البته شرایط سند زدن خط در سایر اپراتورها نیز تقریبا به همین شکل است.

 

روش‌های نقل و انتقال سیم کارت همراه اول به ۲ صورت زیر است:
۱/ حضوری (دفاتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت): مشترکین تلفن همراه می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه نموده و درصورت عدم منع قانونی نسبت به نقل و انتقال اقدام نمایند.
۲/ همراه یار (سرویس خدمات در محل همراه اول)

انتقال سند سیم کارت همراه اول به صورت حضوری

شرایط دریافت خدمت واگذاری سیم کارت همراه اول و مدارک موردنیاز به صورت زیر است:

  • مراجعه همزمان فروشنده و خریدار (انتقال‌دهنده و انتقال گیرنده)
  • اصل و تصویر کارت ملی فروشنده
  • اصل و تصویر کارت ملی خریدار
  • سیم کارت فعال
  • پرداخت صورت‌حساب میان دوره (تایید وصولی صورت‌حساب میان دوره توسط دفتر خدمات ارتباطی الزامی است)
  • ارائه کدپستی ۱۰ رقمی خریدار
  • تنظیم سند نقل و انتقال و درج امضاء و اثر انگشت

بر اساس اعلام همراه اول، تعرفه تغییر نام سیم کارت اعتباری همراه اول ۱۵۰.۰۰۰ ریال و سیم کارت دائمی همراه اول ۲۵۰.۰۰۰ ریال بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد که در زمان انتقال سند دریافت می‌گردد.

با توجه به شرایط و مدارک، حالا علت اینکه چرا این کار به صورت غیر حضوری انجام نمی‌شود مشخص شد زیرا هر دو نفر باید با مدارک خود احراز هویت شوند و برای عقد رسمی قرارداد، اثر انگشت خود را ثبت کنند که در صورت آنلاین بودن، این کار امکان‌پذیر نخواهد بود. مگر آنکه در آینده شرایط تغییر نام سیم کارت همراه اول تغییر کند و به صورت آنلاین شود.

 

انتقال سند سیم کارت همراه اول با استفاده از سرویس همراه یار

امروزه یکی از سرویس‌هایی که به دلیل تمایل به عدم حضور در محل‌های ارائه خدمات و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی مورد توجه قرار گرفته سرویس خدمات (همراه یار) در محل است که به منظور ارائه خدماتی آسان با هدف افزایش رضایت‌مندی مشتری ارائه می‌گردد.

با استفاده از این خدمت مشتریان می‌توانند خدمات درخواستی خود را در کوتاهترین زمان در محل مورد نظر دریافت کنند. هدف از ارائه این خدمت خلق تجربه ای متفاوت در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌باشد.

هزینه سرویس

هزینه ایاب ذهاب (هزینه سفر) در این خدمات تغییرنام، ترابرد، فعالسازی ۸۰۰.۰۰۰ ریال و نیز برای سایر خدمات مبلغ ۴۰۰.۰۰۰ ریال می‌باشد. هزینه خدمات نیز به صورت جداگانه طبق مصوب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور است که برای مشتریان دائمی در قبض آنان لحاظ و برای مشتریان اعتباری از شارژ حسابشان کسر می‌گردد.

استان‌های تحت پوشش

خدمت همراه یار درکلیه مراکز استان‌ها و نیز برخی از شهرستان‌ها که در فهرست استان‌های تحت پوشش همراه اول قابل رویت می‌باشد پیاده سازی و در حال ارائه خدمت می‌باشد، شایان ذکر است در آینده نزدیک شهرهای دیگر نیز تحت پوشش خدمت مذکور قرار خواهند گرفت.

روش‌های درخواست دریافت خدمات در محل

مشتریان برای دریافت خدمات در محل می‌توانند با مرکز اطلاع رسانی (۹۹۹۰) تماس برقرار و پس از انتخاب عدد ۴ مربوط به گزینه خدمات در محل مورد درخواست خود را اعلام و در کمتر از ۴ ساعت با مراجعه همراه یار از خدمات مورد نظر بهره‌مند گردند.

شرح خدمات قابل ارائه

در سرویس خدمات در محل، سعی شده است طیف گسترده‌ای از خدمات تحت پوشش قرار گیرند. برخی از این خدمات به شرح زیر می‌باشد:

  • انتقال مالکیت (تغییرنام) شماره تلفن همراه
  • فعالسازی سیم کارت
  • قطع مفقودی سیم کارت
  • تعویض سیم کارت
  • ترابرد به همراه اول
  • تغییر آدرس
  • تبدیل خط اعتباری به دائمی
  • سیم کارت نسل چهارم (USIM)

چند نکته مهم:

  • به موجب ابلاغیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر رعایت سقف مجاز واگذاری به مشترکین حقیقی تا حداکثر ۱۰ سیم کارت فعال برای هر مشترک، شرکت ارتباطات سیار ایران در صورتی که انتقال گیرنده، دارای بیش از ۱۰ سیم کارت فعال باشد پس از نقل و انتقال، شماره تلفن همراه تا زمان تعیین تکلیف خط بصورت غیرفعال خواهد بود.
  • درصورتی که انتقال دهنده یا انتقال گیرنده به سن قانونی نرسیده باشند، حضور ولی قهری (پدر یا جد پدری) الزامی می‌باشد. (ارائه اصل و تصویر کارت ملی ولی به همراه تصویر شناسنامه مالک الزامی است).
  • درصورت مهجور و یا غیر رشید بودن انتقال دهنده جهت نقل و انتقال، ارائه قیم‌نامه و چنانچه در قیم‌نامه نقل و انتقال اموال، منوط به اجازه از اداره سرپرستی باشد اخذ اجازه نامه از اداره سرپرستی نیز الزامی می‌باشد.
  • درصورت تعویض سیم کارت، انتقال دهنده پس از گذشت بیست روز می‌تواند نسبت به نقل و انتقال اقدام نمایند.
  • به موجب مصوبه کمسیون تنظیم مقررات ارتباطات اپراتور مجاز به فروش هرگونه سیمکارت تلفن همراه به افراد کمتر از ۱۸ سال نمی‌باشد.

 

هنگامی که انتقال دهنده و انتقال گیرنده سیم کارت برای به نام زدن سیم کارت همراه اول به یکی از دفاتر خدمات همراه اول مراجعه می‌کنند، در انتهای مراحل نقل و انتقال سندی به عنوان سند نقل و انتقال برای فرد انتقال دهنده و انتقال گیرنده، تنظیم می‌شود که هر دو فرد باید نسبت به امضا کردن این سند اقدام کنند.
پس از تکمیل اطلاعات، سندی به عنوان سند سیم کارت همراه اول به فرد انتقال گیرنده تحویل داده می‌شود که نشان دهنده مالکیت سیم کارت همراه اول برای فرد می‌باشد.

با توجه به توضیحات داده شده در صورتی که دارای سیم کارت همراه اولی می‌باشید که به نام شما نیست، بهتر است که هر چه سریع تر نسبت به تعیین و تکلیف کردن وضعیت مالکیت سیم کارت خود اقدام کنید. شما می‌توانید به همراه مالک فعلی سیم کارت خود از طریق روش ذکر شده در مقاله، به یکی از دفاتر خدمات همراه اول مراجعه کنید و مراحل انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول را به صورت حضوری انجام دهید.

 

منبع: سایت همراه اول

 

 

انتقال مالکیت سیم کارت ایرانسل آنلاین

انتقال مالکیت سیم کارت ایرانسل

برای تغییر نام سیم کارت ایرانسل این سوال را جواب می‌دهیم که چه مدارکی نیاز است؟ برای واگذاری مالکیت، مالک فعلی سیم‌ کارت ایرانسل باید با همراه داشتن سیم‌کارت و کارت شناسایی معتبر و خریدار با همراه داشتن مدارک شناسایی معتبر، آدرس کامل پستی و کدپستی ۱۰ رقمی آخرین محل سکونت، به نمایندگان فروش یا مراکز فروش و خدمات ایرانسل مراجعه کنند. توجه داشته باشید که حضور خریدار و فروشنده جهت تغییر مالکیت الزامی می‌باشد.

این جمله از سایت ایرانسل برداشته شده است و مشخص می‌کند که در واگذاری سیم کارت ایرانسل به شخص دیگر، خریدار و فروشنده باید هر دو حضور داشته باشند و در غیر این صورت این انتقال انجام نمی‌گیرد.

حالا این سوال پیش می‌آید که کجا می‌توان مالکیت سیم‌کارت را تغییر داد؟ برای تغییر مالکیت سیم‌کارت خود می‌توانید به نمایندگان فروش و یا مراکز فروش و خدمات ایرانسل مراجعه کنید.

اما در چه مواردی تغییر مالکیت انجام‌پذیر نیست؟ در صورتی که شماره ایرانسل مشترک مشکل حقوقی داشته باشد تغییر مالکیت انجام نمی‌گیرد و مالک سیم‌کارت باید نسبت به پیگیری مشکل حقوقی اقدام نماید.

اگر فردی که سیم کارت به نام وی است فوت کند،  تغییر مالکیت سیم‌کارت افراد متوفی به چه ترتیبی است؟ جهت تغییر مالکیت سیم‌کارت افراد متوفی، متقاضی باید گواهی انحصار وراثت و وکالت کتبی از سایر وراث مبنی بر رضایت به انتقال مالکیت سیم‌ کارت به احد ورثه را داشته باشند.

آیا پس از تغییر مالکیت، طرح و بسته‌های افزایشی موجود در سیم‌ کارت همچنان قابل استفاده هستند؟ بله. پس از تغییر مالکیت، تمامی طرح و بسته‌های افزایشی موجود در سیم‌کارت تغییری نمی‌کنند و مالک جدید می‌تواند از آنها استفاده کند.

 

منبع: سایت ایرانسل

 

 

کد دستوری انتقال مالکیت سیم کارت رایتل

انتقال مالکیت سیم کارت رایتل

مشترکین رایتل در صورت تمایل می توانند نسبت به انتقال مالکیت سیم کارت خود به فرد دیگری اقدام نمایند. پس از انجام عملیات انتقال مالکیت، تملک فرد انتقال دهنده لغو و فرد انتقال گیرنده مالک جدید سیم‌کارت رایتل محسوب می‌گردد.

همچنین به دستور سازمان تنظیم مقررات، ارائه خدمات انتقال مالکیت در فروشگاه‌ها برای مشترکین دارای سیم‌کارت در یکی از اپراتورها، الزاما با ارائه رمز یک‌بار مصرف احراز هویت (OTP) انجام می‌شود. لذا در زمان مراجعه به فروشگاه، همراه داشتن سیم‌کارت اپراتور دیگر مشترک نیز الزامی است.

برای مشترکین دارای یک سیم‌کارت رایتل در مجموع اپراتورها، همراه داشتن مدارک مورد نیاز در زمان مراجعه به فروشگاه‌های رایتل، کافی است.

مشترکین رایتل در صورت تمایل می‌توانند نسبت به انتقال مالکیت سیم‌کارت خود به فرد دیگری اقدام نمایند. پس از انجام عملیات، تملک فرد انتقال دهنده لغو و فرد انتقال گیرنده، مالک جدید سیم‌کارت رایتل محسوب می‌گردد. جهت انتقال مالکیت، می‌توانید به تمامی فروشگاه‌های رایتل مراجعه نمایید.

مدارک و شرایط لازم جهت انتقال مالکیت سیم‌کارت:

  • حضور فرد انتقال دهنده و انتقال گیرنده یا وکیل قانونی هر یک از طرفین
  • اصل کارت ملی یا شناسنامه جدید دارای کد ملی متقاضی/ وکیل/ نماینده مشترک حقوقی
  • اصل و تصویر وکالت‌نامه (در صورت مراجعه وکیل)
  • قطعه فیزیکی سیم‌کارت
  • پرداخت صورت‌حساب میان دوره برای سیم‌کارت‌های دایمی
  • تنظیم سند انتقال مالکیت و درج امضاء و اثر انگشت طرفین

 

چند نکته مهم:

  • چنانچه سیم‌کارت رایتل به‌صورت یک طرفه یا دو طرفه مسدود شده باشد، پس از رفع مسدودی، انتقال مالکیت سیم‌کارت امکان‌پذیر خواهد بود.
  • پس از انتقال مالکیت، اعتبار ریالی و تمامی بسته‌های فعال بر روی سیم‌کارت که مشترک برای خرید آنها مبلغی پرداخت نموده، به مالک جدید انتقال می‌یابند.
  • درصورت ثبت‌نام و تعویض سیم‌کارت، انتقال دهنده پس از گذشت بیست روز می‌تواند نسبت به انتقال مالکیت اقدام نمایند.
  • با توجه به مصوبه سازمان تنظیم مقررات، اپراتور مجاز به فروش سیم‌کارت به افراد کمتر از ۱۸ سال نیست.
  • با توجه به مصوبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر رعایت سقف مجاز واگذاری به مشترکین حقیقی تا حداکثر ۱۰ سیم‌کارت فعال برای هر مشترک، در صورتی که انتقال گیرنده دارای تعداد بیش از ۱۰ سیم‌کارت فعال باشد، پس از انتقال مالکیت، سیم‌کارت مشترک مسدود خواهد گردید.

 

منبع: سایت رایتل

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments