بهترین انواع سقف های شیروانی و شیب دار

معمولا در مناطق باران گیر و برف گیر برای افزایش طول عمر ساختمان از سقف های شیروانی استفاده می شود. در ایران نیز استفاده از این نوع سقف ها در شهرهای شمالی کشور و مناطق بارانی متداول است. سقف شیروانی برای پوشش سقف سوله، سالن، ویلا، سردرب و آلاچیق و همچنین برای پوشش نمای ساختمان نیز کاربرد دارد. سقف های سوله و ویلا، در تمامی نقاط آب و هوایی معمولا به صورت شیروانی ساخته می شوند. اما بیشترین استفاده از سقف های شیروانی در نقاط پر باران است.

زمانی که تصمیم به اجرای یک سقف شیروانی دارید، توجه به برخی نکات اهمیت بالایی دارد. انتخاب مواد اولیه، نوع سقف و هزینه های خرید و نصب، مهمترین فاکتورها برای طراحی و اجرای یک سقف شیروانی می باشند. محل ساختمان، میزان بودجه و سلیقه افراد، تاثیر زیادی در انتخاب مدل و نوع سقف خواهد داشت. اما اگر دقیق تر به موضوع نگاه کنیم، نکات مهمتری مانند ماندگاری و عمر مواد مورد استفاده برای اجرای سقف، وجود دارند که باید به آنها نیز توجه شود. در این مقاله به بررسی مواد و مصالح مورد استفاده برای اجرای سقف های شیروانی خواهیم پرداخت.

انواع سقف شیروانی

سقف های شیروانی با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی می شوند. نوع شیب و نوع پوشش، مواردی هستند که می توان انواع سقف شیروانی را بر اساس آنها دسته بندی نمود. انتخاب مواد اولیه مناسب برای اجرای سقف بسیار حائز اهمیت است. برای سقف های شیروانی از پوشش های سفالی، فلزی، پلیمری و چوبی ساخته می شود. هزینه خرید و اجرای سقف شیروانی با هر یک از این مواد متفاوت است. البته میزان کیفیت و طول عمر آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه هر یک از متریال های عنوان شده را مورد بررسی قرار می دهیم.

سقف شیروانی فلزی

اگر به دنبال روشی ساده، کم هزینه و کم دردسر برای ساخت یک سقف شیروانی با کیفیت هستید، می توان استفاده از ورق های فلزی را به شما پیشنهاد نمود. قیمت ورق شیروانی به نسبت سایر مصالح مورد استفاده برای این کار مناسب تر است. ضمن این که، اجرای آن نیز زمان زیادی نیاز ندارد. بسیاری از سازندگان در سراسر کشور برای ساخت سقف های شیبدار به سراغ این مصالح می روند. این محصولات با استفاده از ورق های فولادی گالوانیزه رنگی تولید می شوند و مقاومت بسیار بالایی در برابر اکسیداسیون دارند.

بهترین انواع سقف های شیروانی و شیب دار

ورق های فلزی برای اجرای طرح های هلالی و منحنی در سقف های شیروانی استفاده می شوند، اما نمی توان در سقف گنبدی و نیم دایره ای از آنها استفاده نمود. این محصولات در انواع سینوسی یا کرکره، ذوزنقه، شادولاین، پرچین و طرح سفال تولید می شوند. ساخت آنها نیز از طریق فرم دهی به ورق های گالوانیزه با استفاده از دستگاه های پرس انجام می گیرد. برخی از ویژگی های سقف های شیروانی فلزی عبارتند از:

  • نصب سریع و آسان
  • وزن سبک
  • مقاومت نسبی
  • نیازمند به عایق دما
  • تنوع رنگ و طرح

سقف شیروانی آسفالتی

برخی از سازندگان جهت مقاومت بیشتر و طول عمر بالاتر، از شینگل های آسفالتی در ساخت سقف شیروانی استفاده می کنند. این مصالح از نظر پایین بودن میزان هزینه در درجه دوم و پس از ورق های فلزی قرار می گیرند. کمتر بودن هزینه و مقاومت بالایی که این مصالح دارند، آنها را تبدیل به یکی از کاربردی ترین مواد برای اجرای سقف های شیبدار کرده است. اما برای استفاده از آنها باید این نکته را در نظر داشت که وزن نهایی سقف ساخته شده با این مصالح بالاتر از نمونه های چوبی و فلزی است.

نکته مهم تر این است که با استفاده از شینگل های آسفالتی می توان انواع سقف های شیبدار را اجرای نمود. سقف های شیبدار شیروانی، منحنی و نیم دایره ای، همگی با استفاده از این محصولات قابل اجرا هستند. در ادامه برخی از ویژگی های خاص سقف های شیروانی آسفالتی را بیان می کنیم.

  • انعطاف پذیری بالا
  • نصب سریع و راحت
  • تعمیر آسان
  • طول عمر بالا
  • بدون نیاز به عایق
  • رنگ بندی محدود

    سقف شیروانی پلیمری و UPVC

    از مصالح دیگری که برای ساخت انواع سقف های شیبدار استفاده می شود، می توان به ورق های شیروانی و UPVC اشاره نمود. این ورق ها نیز طول عمر خوبی داشته و از مواد پلیمری تولید می شوند. تنوع رنگ آنها بالا بوده و قابلیت رنگ پذیری نیز دارند. هزینه اجرای سقف های شیروانی با استفاده از ورق پلیمری، پایین تر از ورق های فلزی بوده اما برای مقاومت بیشتر از نمونه های فولادی استفاده می شود.

     

    قیمت ورق گالوانیزه در مقایسه با قیمت ورق های پلیمری که برای اجرای سقف ها استفاده می شوند، به نسبت میزان کیفیت آنها و مقاومتی که در برابر حرارت، تغییرات دمایی و رطوبت دارند، بسیار مناسب است. ورق های پلیمری نیز مانند نمونه های فلزی، فرم های گوناگونی دارند که با توجه به سلیقه مصرف کننده می توان از آنها استفاده نمود. این محصولات در مجاورت آب و رطوبت، بسیار مقاوم هستند و به نسبت سایر مصالح مشابه وزن کمتری دارند. در ادامه برخی از ویژگی های سقف های شیروانی ساخته شده با ورق های پلیمری را بیان میکنیم.

    • وزن پایین
    • مقاومت در برابر رطوبت و آب
    • عایق حرارتی
    • طول عمر بالا
    • نصب سریع و راحت
    • کم هزینه و کم دردسر

    سقف شیروانی سفالی و روف تایل

    سفال یکی از قدیمی ترین مصالحی است که برای اجرای سقف های شیروانی استفاده می شود. بکارگیری این متریال بر روی سقف های شیروانی، هزینه و زمان بیشتری لازم دارد. ضمن این که از کیفیت کمتری در مقایسه با سایر نمونه ها برخوردار است. اما زیبایی آن باعث شده هنوز هم در ساختمان سازی مورد استفاده واقع شود. سقف سفالی در برابر تغییرات شدید دمایی آسیب پذیر است. با اینکه سفال ها می توانند شکسته شده و نیاز به تعمیر پیدا کنند، باز هم استفاده از سفال در سقف های شیروانی محبوبیت خود را از دست نداده.

    روف تایل متریال دیگری است که بسیار شباهت به سفال دارد، اما مقاومت آن بسیار بالا می باشد. نکته جالب تر این که قیمت روف تایل در مقایسه با انواع سفال کمتر بوده و هزینه اجرای آن نیز پایین تر است. برخی از ویژگی های روف تایل عبارتند از:

    • مقاومت بسیار بالا
    • اجرای زمانبر
    • غیر منعطف
    • تعمیر راحت
    • عایق دما و رطوبت
    • طول عمر بالا

    طراحی سقف های شیروانی از نظر ساختار به انواع تک شیب، دو شیب، چهار شیب و فرانسوی تقسیم بندی می شوند، که هر کدام از آنها به فراخور نوع ساختمان و سازه مورد استفاده واقع می شوند.

    بهترین متریال برای اجرای سقف شیروانی

    فاکتورهایی مانند وزن و مقاومت در برابر رطوبت و حرارت در متریال مورد استفاده برای ساخت سقف های شیروانی اهمیت بالایی دارند. همانطور که بیان شد قیمت ورق آهن، در انواع گالوانیزه و مقاومتی که این محصولات در برابر رطوبت، حرارت و تغییرات دمایی دارند، به منظور استفاده برای اجرای سقف شیروانی بسیار مناسب است. به همین جهت کاربرد این متریال در ساخت سقف های شیروانی رایج می باشد.

    شرکت فولاد تجارت مهام از برترین مجموعه های عرضه کننده انواع ورق و دیگر مقاطع فولادی در سراسر کشور می باشد. برای اطلاع از قیمت آهن آلات و یا کسب مشورت در انتخاب محصول مورد نیاز خود در اجرای سقف های شیروانی می توانید با متخصصان فعال در وب سایت آهن مهام تماس حاصل فرمایید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments