راهنمای خرید کولر گازی

راهنمای خرید کولر گازی

کولر گازی چی بخریم؟ تنوع بالای مدل ها و برند های کولر گازی از یک طرف و بالا بودن قیمت کولر گازی از طرف دیگر، باعث شده مشتریان نتوانند به راحتی کولر گازی مناسب برای خود را انتخاب کنند و به یک راهنمای خرید کولر گازی جامع و تخصصی نیاز داشته باشند.

اگر شما هم قصد خرید کولر گازی دارید اما هنوز کولر گازی مناسب خودتان را پیدا نکرده اید یا قصد دارید بهترن انتخاب ممکن را داشته باشید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ما در این مقاله سوالات زیر را بررسی خواهیم کرد:

  • چند نوع کولر گازی وجود دارد و هر کدام چه کاربرد هایی دارند؟
  • چه کولر گازی برای چه متراژی مناسب است؟
  • کولر گازی مناسب برای آب و هوای گرمسیری، سردسیری و معتدل چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
  • از کجا کولر گازی بخریم؟ فروشگاه معتبر برای خرید کولر گازی در تهران کجا است؟

راهنمای انتخاب نوع کولر گازی

قبل از این که ظرفیت و برند کولر گازی را مشخص کنیم اول باید ببینیم کدام نوع کولر گازی برای ما مناسب است. با وجودی که اساس کار همه کولر گازی ها یکسان است، اما ساختار و طراحی آن ها می تواند متفاوت باشد. مثلا بعضی کولر گازی ها از نوع پنجره ای هستند، بعضی ها اسپلیت دیواری و بعضی داکت اسپلیت.

انتخاب کولر گازی به فضایی که در اختیار دارید، شرایط و نیاز های شما بستگی دارد. مثلا کولر گازی ایستاده معمولا برای سالن های بزرگ مناسب است، اسپلیت دیواری معمولا در منازل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و اسپلیت سقفی برای ساختمان هایی که سقف بلند دارند مناسب تر است.

در زیر فهرستی از انواع کولر گازی را مشاهده می کنید:

  • کولر گازی پنجره ای: این کولر گازی ها در چارچوب پنجره نصب می شوند و فقط یک یونیت دارند.
  • کولر گازی پرتابل: این کولر گازی ها پرتابل یا قابل حمل هستند، تنها یک یونیت دارند و بیشتر برای متراژ های پایین مناسب اند.
  • کولر گازی اسپلیت دیواری: شناخته شده ترین نوع کولر گازی که دو یونیت دارد، یکی خارج از ساختمان نصب می شود و دیگری داخل ساختمان روی دیوار. قدرت خنک کنندگی خوبی دارد.
  • اسپلیت ایستاده: شبیه اسپلیت دیواری است با این تفاوت که یونیت داخلی آن بزرگتر است و شبیه یک کمد روی زمین قرار می گیرد. بیشتر در سال های بزرگ مثل مساجد، رستوران ها یا سالن های اداری و آموزشی نصب می شود.
  • اسپلیت سقفی: یونیت داخلی این کولر ها داخل سقف کاذب نصب می شود و دریچه آن روی سقف کاذب قابل مشاهده است. بیشتر در ساختمان های اداری، آموزشی و گاها تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اسپلیت سقفی زمینی: یونیت داخلی این کولر ها بر خلاف اسپلیت دیواری قابلیت نصب روی زمین (به صورت ایستاده) یا روی سقف (به صورت خوابیده) را دارد.
  • اسپلیت سقفی دیواری: این اسپلیت ها خیلی شبیه اسپلیت دیواری هستند اما محل نصب آن ها نزدیک به سقف است و ظاهر آن ها نیز کمی متفاوت است.
  • داکت اسپلیت: یونیت داخلی داکت اسپلیت داخل سقف کاذب نصب می شود و قابل دیدن نیست. هوای خنک تولید شده توسط کولر توسط کانال کشی های سقفی به دریچه ها هدایت شده و از این طریق وارد اتاق می شود. معمولا قیمت داکت اسپلیت از اسپلیت دیواری بیشتر است و هزینه نصب بالاتری هم دارد.
  • کولر گازی چند تکه (مولتی پنل): برخلاف کولر های قبلی این کولر گازی بیشتر از دو یونیت دارد. یک یونیت خارجی و چند یونیت داخلی. با توجه به زیاد بودن تعداد یونیت های داخلی، این نوع کولر گازی بیشتر برای بناهایی با متراژ بالا مناسب است مثل بیمارستان ها، شرکت های بزرگ، ساختمان های تجاری، ادارات و دانشگاه ها.

کولر گازی چند هزار بخریم؟

بعد از این که نوع کولر گازی مناسب را انتخاب کردیم، باید ببینیم که ظرفیت مورد نیاز ما چقدر است. انتخاب درست ظرفیت کولر گازی اهمیت زیادی دارد چون اگر کولر گازی با ظرفیت پایین تر از حد لازم بخریم، فضای ساختمان ما به اندازه مطلوب خنک نمی شود. از طرف دیگر اگر ظرفیت کولر گازی بیشتر از حد لازم باشد، هوای ساختمان بیش از حد سرد و خشک می شود و مجبور می شویم مدام کولر گازی را خاموش کنیم.

اما از کجا بفهمیم که کولر گازی چند هزار باید بخریم؟ هنگام انتخاب ظرفیت کولر گازی باید به متراژ، نوع بنا و آب و هوای منطقه توجه داشته باشید. در ادامه به این موارد بیشتر می پردازیم.

راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ

ظرفیت کولر گازی با واحد BTU اندازه گیری می شود اما معمولا هنگامی که می خواهیم ظرفیت یک کولر را اعلام کنیم، کلمه بی تی یو را نمی گوییم. برای مثال می گوییم کولر گازی 18 هزار، 12 هزار یا … است.

هر چه ظرفیت کولر گازی بیشتر باشد، قدرت خنک کنندگی آن هم بیشتر است. از طرف دیگر با بالا رفتن ظرفیت کولر گازی قیمت آن هم افزایش می یابد. مثلا قیمت کولر گازی 18000 نسبت به کولر گازی 24 هزار کمتر است اما از کولر گازی 12 هزار بیشتر است.

برای انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ می توانید از جد.ل مساحت کولر گازی استفاده کنید.

جدول مساحت کولر گازی

متراژ فضا (متر مربع) ظرفیت کولر گازی (BTU)
کولر گازی مناسب برای 30 تا 36 متر مربع 10 هزار
کولر گازی مناسب برای 37 تا 40 متر مربع 12 هزار
کولر گازی مناسب برای 60 تا 70 متر مربع 16 هزار
کولر گازی مناسب برای 75 تا 80 متر مربع 18 هزار
کولر گازی مناسب برای 110 تا 140 متر مربع 24 هزار
کولر گازی مناسب برای 170 تا 200 متر مربع 28 هزار

راهنمای خرید کولر گازی بر اساس آب و هوا

نوع آب و هوای منطقه هم روی انتخاب ظرفیت کولر گازی موثر است. برای محاسبه ظرفیت کولر گازی در مناطق مختلف می توانید از فرمول زیر استفاده کنید. البته این مقادیر حدودی هستند و ظرفیت دقیق باید توسط کارشناس محاسبه شود.

کولر گازی مناسب برای شمال

ظرفیت کولر گازی برای مناطق معتدل و مرطوب مثل شمال باید با فرمول زیر محاسبه شود.

  • برای منازل: متراژ × 400 یا 500
  • برای ساختمان های اداری و تجاری: متراژ × 500 یا 700

کولر گازی مناسب مناطق گرمسیری

کولر گازی مناسب برای مناطق گرم و خشک باید با فرمول زیر محاسبه شود:

  • برای منازل متراژ × 500 یا 600
  • برای ساختمان های اداری: متراژ × 600 تا 800
  • برای ساختمان های تجاری: متراژ × 800 یا 1000

کولر گازی مناسب برای جنوب

برای مناطق گرم و مرطوب مثل شهر های جنوبی ایران ظرفیت کولر گازی با فرمول زیر محاسبه می شود:

  • متراژ × 800 یا 1200

راهنمای خرید کولر گازی اصل

کولر گازی های هایسنس، ایران رادیاتور، زانتی، جنرال، ایوولی و … از جمله بهترین، باکیفیت ترین و پرفروش ترین کولر گازی ها در بازار ایران هستند.

برای این که بتوانیم یک کولر گازی مناسب را انتخاب کنیم، باید فاکتور های زیادی را در نظر داشته باشیم. ما در این راهنمای خرید مهم ترین مواردی که هنگام خرید کولر گازی باید بدانید را با شما به اشتراک گذاشتیم. علاوه بر این، می توانید برای دریافت مشاوره رایگان خرید کولر گازی با تیم فروش دماکالا تماس بگیرید.

شما هر جای ایران که هستید می توانید کولر گازی مورد نظر خود را با ضمانت اصالت، گارانتی و خدمات پس از فروش از فروشگاه دماکالا خریداری کنید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments