بهترین روش های پیگیری گوشی سرقت شده کدامند؟

پیگیری گوشی سرقت شده

اگر گوشی شما بنا به هر دلیل دزدیده شد نگران نباشید، چون با استفاده از روش های خاصی قادر به پیگیری و ردیابی آن خواهید بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در رابطه با بهترین روش های پیگیری گوشی سرقت شده صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه

متاسفانه دزدیدن گوشی یا به سرقت بردن آن اتفاقی است که در همه جای دنیا رخ می‌دهد و شما به عنوان کاربر باید همیشه آمادگی لازم برای مواجه شدن به این مسئله را داشته باشید. اما اگر بنا به هر دلیل در ایران گوشی ما دزدیده شد باید چه کنیم؟ آیا راهی برای پیگیری گوشی سرقت شده و ردیابی آن وجود دارد؟ خوشبختانه با روی کار آمدن طرح رجیستری تا حد زیادی آمار سرقت گوشی هم کاهش پیدا کرد، چون عملا با پیاده سازی این طرح، یک گوشی سرقت شده توسط کاربر ناشناس و جدید قابل استفاده نخواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق تر در مورد بهترین روش های پیگیری گوشی سرقت شده در ایران صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

پیگیری گوشی سرقت شده

بیشتر بخوانید: تعمیر تخصصی آیفون

طرح رجیستری چیست و چگونه به کاهش سرقت گوشی کمک می‌کند؟

اگر بخواهیم به طور کاملا مختصر طرح رجیستری را تعریف کنیم، باید بگوییم که این طرح منجر می‌شود هر گوشی با پرداخت کامل عوارض گمرکی و به صورت قانونی وارد کشور شود و به سیم کارت خاصی که مالک آن فقط یک فرد مشخص است نسبت داده شود تا تنها توسط آن فرد (مالک اصلی گوشی) قابل استفاده باشد. بدیهی است که در این شرایط اگر گوشی که در طرح رجیستری ثبت شده دزدیده شود و سیم کارت جدیدی در آن نصب گردد، توسط مصرف کننده قابل استفاده نخواهد بود.

علاوه بر این در هنگام خرید، تنها با یک استعلام می توانید علاوه بر اطلاع از سرقتی نبودن گوشی، از رجیستر بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید و ناخواسته مرتکب جرم خرید یک گوشی سرقتی نشوید.  امکان همزمان استعلام طرح رجیستری و سرقتی گوشی در سامانه همیاب24 امکان پذیر می باشد.

برای آشنایی دقیق تر با طرح رجیستری موبایل توصیه می‌کنیم به مطالعه مقاله “سامانه طرح رجیستری موبایل چیست؟ آیفون اپل و سامسونگ” بپردازید. بنابراین طرح رجیستری موبایل به دلیل ماهیتی که دارد منجر به کاهش آمار سرقت گوشی شده است.

تصور کنید شما یک گوشی نو را خریداری می‌کنید و بعد از خرید آن را در طرح رجیستری ثبت می‌نماییم (برای آشنایی با نحوه ثبت کردن گوشی در طرح رجیستری به مطالعه مقاله “از صفر تا صد سامانه همتا و رجیستری گوشی موبایل” بپردازید). در این شرایط گوشی برای سیم کارتی که به نام شماست فعالسازی خواهد شد. حال تصور کنید این گوشی توسط سارقی به سرقت برده شود. در این حالت سارق نمی‌تواند سیم کارت شما را از گوشی خارج و سیم کارت جدیدی که به نام فردی دیگر است را بدون انتقال مالکیت (اجازه شما) در گوشی نصب و از آن استفاده کند. بنابراین اگر گوشی در طرح رجیستری ثبت شود و مالک داشته باشد، عملا دزدیده شدن آن هیچ سودی برای سارق نخواهد داشت، چون گوشی توسط وی قابل استفاده نیست. اما تصور کنید که این اتفاق رخ داده و گوشی شما توسط سارق دزدیده شده است. در این شرایط بهترین روش پیگیری گوشی سرقت شده چیست؟

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل سامسونگ

پیگیری گوشی سرقت شده از طریق سامانه کشوری همیاب24

سامانه همیاب ۲۴ با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با همکاری اصناف و کلانتری های سراسر کشور، در خصوص تسهیل و تسریع فرآیند ردیابی، بستری مناسب فراهم کرده است.

جهت فعال شدن فرآیند ردیابی گوشی سرقتی یا گم شده، شماره IMEI گوشی را در سامانه کشوری همیاب۲۴ ثبت نمایید.

مزایای ثبت و اعلام سرقت در سامانه همیاب24:

  • ردیابی در اپراتورهای مخابراتی
  • اطلاع رسانی کشوری به اصناف سراسر کشور جهت جلوگیری از خرید و فروش دستگاه
  • اطلاع رسانی کشوری به کلانتری ها و بازرسی های مرزی جهت جلوگیری از خارج شدن دستگاه از مرزهای کشور
  • جستجو در بین کالاهای پیدا شده سراسر کشور و کلانتری ها

تعمیرات موبایل

پیگیری گوشی سرقت شده از طریق اپراتور همراه اول

اگر گوشی شما با سیم کارت همراه اول در طرح رجیستری ثبت شده باشد می‌توانید با استفاده از روش خاصی نسبت به ردیابی آن وارد عمل شوید. در این شرایط لازم است کد IMEI گوشی خود را داشته باشید. برای دستیابی به کد IEMI گوشی می‌توانید به جعبه آن مراجعه کنید یا حتی وارد پنل کاربری خود در سامانه همتا شوید و کد IMEI گوشی مفقود شده خود را مشاهده نمایید (برای آشنایی کامل با سامانه همتا توصیه می‌کنیم به مطالعه مقاله “آموزش کار با سامانه همتا : رجیستر گوشی، انتقال مالکیت و غیره” بپردازید). بعد از به دست آورد کد IMEI گوشی کافیست به شرح زیر عمل کنید:

  • کد #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰* را با یکی از خطوط همراه اول شماره‌گیری کنید.

با ارسال این کد سرویس ردیابی یا پیگیری گوشی سرقت شده فعال می‌شود. اپراتور همراه اول در این شرایط برای مدت زمان 10 روز سیم کارت شما و گوشی که برای آن رجیستر شده را ردیابی خواهد کرد و سپس نتیجه ردیابی را در قابل پیامک برایتان ارسال می‌کند. در این شرایط می‌توانید از اطلاعات ارائه شده توسط همراه اول برای ادامه پیگیری های قانونی خودتان استفاده کنید. سایر کدهایی که ممکن است در شرایط مختلف به آن ها نیاز پیدا کنید به شرح زیر هستند:

  • فعال‏سازی سرویس : #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰*
  • غیرفعال سازی سرویس: #2140*10*
  • دریافت راهنما: #2143*10*

پیگیری گوشی سرقت شده

بیشتر بخوانید: تعویض ال سی دی A30 سامسونگ

پیگیری گوشی سرقت شده از طریق اپراتور ایرانسل

ایرانسل هم مثل همراه اول قابلیت ردیابی یا پیگیری گوشی سرقت شده را ارائه کرده است. در این روش هم باید کد IEMI گوشی مورد نظرتان را داشته باشید. سپس با یکی از خطوط ایرانسل مراحل زیر را طی کنید:

  • کد #6401* را از دایلر گوشی شماره گیری کنید.
  • عدد 1 را ارسال نمایید.
  • عدد 1 را ارسال کنید تا هزینه ردیابی و پیگیری گوشی سرقت شده که معادل مبلغ 100 تومان است از حساب شما کسر شود.
  • با ارسال عدد 1 یا دو عدد پیشنهادی دیگر اپراتور سیم کارتی که در گوشی مفقود شده شما فعال بوده را مشخص کنید.
  • کد IEMI گوشی را ارسال نمایید.

بدین صورت قابلیت پیگیری گوشی سرقت شده در اپراتور ایرانسل فعال می‌شود. ایرانسل ظرف 48 ساعت نتیجه بررسی و ردیابی صورت گرفته را از طریق پیامک برایتان ارسال خواهد کرد. بنابراین با دریافت این نتیجه می‌توانید سایر مراحلی قانونی و پیگیری های لازم را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی موبایل

تعمیرات اپل

سایر روش های ردیابی و پیگیری گوشی سرقت شده

اما تصور کنید بنا به هر دلیل نمی‌خواهید از سرویس ردیابی گوشی های سرقت شده اپراتورهای همراه اول یا ایرانسل برای ردیابی گوشی خود استفاده نمایید. در این شرایط تکلیف چیست؟ خوشبختانه تحت شرایط خاص می‌توانید از روش های دیگری هم برای پیگیری گوشی سرقت شده خودتان استفاده کنید که در ادامه برخی از بهترین این روش ها را برایتان شرح خواهیم داد:

  • با گوشی خود تماس بگیرید: همیشه گم شدن گوشی به معنای به سرقت رفتن آن نیست! ممکن است در برخی شرایط شما گوشی خود را در اثر سهل انگاری در مکانی جا گذاشته باشید و از شانس خوبتان فردی با شخصیت گوشی شما را پیدا کرده باشد اما چون قفل نمایشگر آن را بلد نیست نتواند با شما ارتباط برقرار کند. در این شرایط با برقراری یک تماس ساده با گوشی خود قادر خواهید بود که با فرد مورد نظر ارتباط برقرار کرده و احتمالا گوشی خود را بدون دردسر تحویل بگیرید. بنابراین همیشه در اولین قدم با گوشی خود تماس بگیرید.
  • ردیابی گوشی با GPS: اگر اینترنت سیم کارت گوشی شما و قابلیت GPS در آن فعال باشد می‌توانید با استفاده از این دو ویژگی و البته فعال بودن قابلیت Find My iPhone در آیفون ها یا Android Device Manager در گوشی های اندرویدی نسبت به پیگیری گوشی سرقت شده خویش وارد عمل شوید. با استفاده از دو ویژگی که نام بردیم شما می‌توانید موقعیت مکانی تقریبی گوشی خود را روی نقشه پیگیری کنید. برای آشنایی بیشتر با قابلیت Android Device Manager به مطالعه مقاله “آموزش فعال‌سازی Android Device Manager و نحوه استفاده از آن” بپردازید و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قابلیت Find My iPhone از مقاله “آموزش فعال کردن و استفاده از Find My iPhone آیفون و آیپد” استفاده کنید.

دو روش فوق بهترین و اصلی ترین روش هایی هستند که می‌توانید از آن ها برای ردیابی و پیگیری گوشی سرقت شده یا گم شده خودتان استفاده کنید. اگر به روش های فوق دسترسی نداشتید، مجبور خواهید شد که از روش های قانونی و ثبت شکایت برای ردیابی گوشی خودتان استفاده کنید. اما اگر قابلیت Android Device Manager یا Find My iPhone در گوشی شما فعال باشد، علاوه بر ردیابی دستگاه می‌توانید کارهای دیگری هم انجام دهید. برای مثال می‌توانید از راه دور بر روی نمایشگر دستگاه پیغامی ارسال کنید یا زنگ آن را به صدا در آورید و حتی اطلاعات گوشی را به طور کامل حذف کنید. اما در نظر داشته باشید که در این حالت حتما باید گوشی شما از اینترنت سیم کارت بهره‌مند بوده و قابلیت GPS هم در آن فعال باشد.

پیگیری گوشی سرقت شده

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی آیفون XR

برای پیشگیری از بروز مشکلاتی مثل دزدیده شدن گوشی و ایجاد امکان ردیابی آن چه کنیم؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین سعی کنید قبل از اینکه گوشی شما به سرقت برود و با این مشکل مواجه شوید خود را کاملا آماده کنید. بدین منظور حتما توصیه های زیر را جدی بگیرید:

  • سریعا گوشی خود را رجیستر کنید: حتما بعد از خرید گوشی موبایل در سریع ترین زمان ممکن آن را در سامانه همتا ثبت و به نام خودتان رجیستر کنید. همانطور که قبلا گفتیم در این شرایط سارق قادر نخواهد بود که مالکیت گوشی را تغییر دهد و با سیم کارت دیگری از آن استفاده کند.
  • حتما قفل نمایشگر دستگاه را فعال کنید: برای اینکه سارق نتواند به محتوای گوشی شما دسترسی پیدا کند، حتما یک قفل صفحه نمایش را برای آن در نظر بگیرید. این قفل می‌تواند به صورت الگو، عدد یا حتی قفل های بایومتریک (اسکنر انگشت یا اسکنر چهره و چشم) باشد. استفاده از این قفل ها منجر می‌شوند تا اطلاعات شما به راحتی توسط سارق قابل دزدیده شدن نباشند.
  • روی قفل صفحه نمایش گوشی پیغام بگذارید: در گوشی های اندرویدی قابلیتی وجود دارد که به موجب آن می‌توانید یک پیغام را روی لاک اسکرین دستگاه ضمیمه کنید. توصیه می‌کنیم همیشه یک پیغام با ارائه شماره تماس ثانویه خودتان در این بخش ضمیمه کنید تا اگر فردی گوشی شما را پیدا کرد بتواند با آن شماره تماس بگیرید و با شما ارتباط برقرار کند.
  • قابلیت Find My iPhone یا Android Device Manager را فعال کنید: حتما قابلیت هایی همچون Find My iPhone را در آیفون های اپل یا Android Device Manager را در گوشی های اندرویدی فعال کنید. بدین صورت قادر خواهید بود که نسبت به ردیابی یا پیگیری گوشی سرقت شده‌تان وارد عمل شوید. فراموش نکنید که همیشه موبایل دیتا و قابلیت GPS گوشی خود را هم فعال باقی بگذارید.
  • حتما یک جیمیل یا اپل آیدی را در گوشی فعال کنید: فعال کردن جیمیل یا اپل آیدی منجر می‌شوند تا بتوانید از قابلیت های Find My iPhone و Android Device Manager استفاده کنید، بنابراین عملا با فعال سازی دو قابلیت مذکور باید جیمیل یا اپل آیدی در گوشی شما فعال باشد. اما فعالسازی این دو مسئله یک نقطه امنیتی دیگر را هم به وجود می‌آورد. برای مثال آیفونی که به اپل آیدی خاصی متصل باشد بعد از ریست کردن و ریستور اطلاعات از کاربر می‌خواهد تا مشخصات اپل آیدی را وارد کند و اگر وی به مشخصات اپل آیدی دسترسی نداشته باشید با صفحه Activation Lock مواجه خواهد شد و قادر به فعالسازی گوشی نخواهد بود. روند مشابه در اندروید هم وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با قابلیت Activation Lock آیفون ها می‌توانید به مطالعه مقاله “آموزش عبور از صفحه اکتیویشن لاک آیفون (Activation Lock)” بپردازید.

با استفاده از روش های فوق قادر خواهید بود که امنیت گوشی خود را افزایش دهید و در شرایطی مثل به سرقت رفتن دستگاه راه حل های خوبی را پیش روی خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیرات سامسونگ

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به معرفی بهترین روش های پیگیری گوشی سرقت شده پرداختیم. امیدوار هستیم که بتوانید با استفاده از روش های مذکور گوشی سرقت یا دزدیده شده خود را پیگیری کنید. فراموش نکنید که با روی کار آمدن طرح رجیستری موبایل خیلی راحت با پیگیری از طریق مراجع قانونی می‌توانید گوشی دزدیده شده خود را ردیابی نمایید.

 

لینک های مفید: گوشی موبایل آیفون | گوشی موبایل شیائومی | گوشی موبایل سامسونگ

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (11)

guest
11 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
فاروق دهمرده نژاد
فاروق دهمرده نژاد
2 سال گذشته

باسلام من درتاریخ ۱/۹/۱۴۰۰ یک عدد گوشی سامسونگ A12 باقیمت چهارمیلیون و صد هفتاد هزار تومان خریدم از مشهد مقدس خیابان چهنو
که متاسفانه بعد پنج روز ازمن دزدیدن درشهرستان تربت جام درمجله قبا،کوچه مشکینی ۴
همچنین ازطریق سامانه همیاب ۲۴ اقدام کردیم البته مسئول آنجا گفت اول سیم کارتهای داخل گوشی راقطع کنید تا مابتوانیم گوشی شما را ردیابی کنیم
تاالان که خبری نشده

رحیم سنگل زاده
رحیم سنگل زاده
2 سال گذشته

من یک موبایل هونورهاوایی اندریدکه تازه گرفتم به همراه سیم کارت اعتباری به سرقت رفته ۳هفته گذشته منم رفتم سیمکارتموقط کردم و دوباره گرفتم سیمکارتوالان بایدچکارکنم که موبایلموپیداکنم میشه راهنمایی کنید

میلاد حسینی
میلاد حسینی
3 سال گذشته

یه چیزی رک بگم من تا الان هرکی دیدم گوشیش دزدیده شده دیگه برنگشته دورو وریای خودم گوشیاشون یا گم شد که بهتر بگم دزدیده شد چقدرم رفتن پاسگاه بخدا اخرشم هیچی پیدا نمیشه چون سریال و تغییر میدن

ناشناس
ناشناس
3 سال گذشته

سلام
کد #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰*
کار نمی کند
لطفاً راهنمایی کنید

سهیل
سهیل
3 سال گذشته

ببخشید من گوشیم دو هفته پیش گم شد الان icloud لوکیشنشو برام فرستاده ولی گوشی تو افغانستان هستش ایا میشه گوشی رو پیدا کرد

رافائل همتی
رافائل همتی
2 سال گذشته
پاسخ به  سهیل

داداش رفته افغانستان گوشیت،شما برو دادسرا نگو گم شده بگو زورگیری کردن چون اکثرا زورگیران و مالخرا ی رابط دارن بین ایران و افغانستان،هردفعه که ببین ایناروی بنده خدا پرسنل اونجابودرفتم شکایت کنم اون بهم گفت همیاب وهمتا و..همه شون قصدشون سرکیسه کردن مالباخته بدبخته راست میگفت من ۴تاگوشیمو ثبت کردم یعنی ۴بار منو تو یکسال خفت کردن ۱دونشم همیاب و سامسونگ کلاد و ..حتی نتونستن بگن روشن شده یانه فقط گوگل ی لوکیشن ۱بارفرستادکه بعدفلش کردن گوشیوجیمیلم پرید،داشتم میگفتم گفتش شکایت بنویس درماه کلی سارقو مال مسروقه کشف میشه میری اونجا ی عالم توانبار گوشیه رفتم دیدم کلی خاک توشه ۴تاکارتن تحویل دادم حالاشما۱گوشیه یامثلا۲تاست هرچنتاتو ثبت کردی میگن برو پیداکن ببین کدومه طول بکشه خسته میشن میگن بابا یکی هم مدل گوشیتو برداربیابرو
بمن ی تعهدنامه دادن امضا کردم،کارتنارم ازم گرفتن دیه نپرسیدم کی باس برم بگیرم.یکی ی سریال مثل کد یکی رو گوشی یکی رو کارتن زدن فکر کنم واس فروش مشکلی پیش نیادو استعلام کنن،شماهم اصلا بیان نکن رفته اونور آب بگو زورگیری کردن برو دادسرا بعد نامه میده واس اگاهی اولین گروه سارقوبگیرن بایدواس توام گردن بگیره اتفاقا من گفتم قربان حروم نیس اینطوری گفت اینجامن تشخیص میدم
میخواست غلط زیادی نکنه اینکارونکنیم که دفعه بعدی گوشیوبا صاحبش میبرن
خخخ