آموزش افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید ؛ افزایش سرعت اندروید

افزایش سرعت گوشی اندرویدی android speedup

متاسفانه تمامی گوشی‌های هوشمند و حتی محصولات بالا رده هم به مرور زمان از نظر سرعت عملکرد دچار افت می‌شوند و این امر به نوعی در این محصولات اجتناب‌ناپذیر است. البته باید اشاره کرد که افت سرعت عملکرد گوشی‌ها در مدل‌های میان رده و پایین رده زودتر مشاهده می‌شود و دلیل این امر هم ضعیف‌تر بودن برخی از جنبه‌های سخت افزاری آن‌هاست. اما آیا می‌توانیم سرعت عملکرد گوشی‌های هوشمند اندرویدی را افزایش دهیم؟
با استفاده از روش‌های خاصی می‌توان باعث افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید شد و به نوعی با مشکل افت سرعت عملکرد این محصولات مقابله نمود. ما در این مقاله قصد داریم که بدین منظور شما عزیزان را راهنمایی کنیم و چندین روش موثر به منظور افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید را معرفی نماییم. بنابراین توصیه می‌کنیم که با موبایل کمک همراه شوید.

افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید

افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید

اعمال بروزرسانی‌های سیستم عامل

گوگل با ارائه نسخه‌های جدیدتر سیستم عامل اندروید برخی از باگ‌ها، مشکلات و معضلات عملکردی نسخه پیشین این سیستم عامل را برطرف می‌کند. بنابراین به روز رسانی سیستم عامل دستگاه هوشمندتان یکی از روش‌های موثر به منظور افزایش سرعت عملکرد دستگاه محسوب می‌شود.

افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید

 البته با اعمال به روز رسانی‌ها فضایی از حافظه داخلی دستگاه اشغال می‌شود و در پاره‌ای از موارد مشاهده شده که نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید در برخی از گوشی‌ها چندان عملکرد جالبی ندارند. اگر از این موضوعات چشم‌پوشی کنیم، همواره به روز بودن سیستم عامل دستگاه اندرویدی شما از جمله مواردی است که منجر به افزایش سرعت عملکرد دستگاه می‌شود.

بیشتر بخوانید: شرکت تعمیرات موبایل

ریست کردن اطلاعات گوشی (Reset)

با استفاده از قابلیت ریست کردن اطلاعات دستگاه هم می‌توانید سرعت عملکرد آن را افزایش دهید. با انجام این امر در واقع گوشی اندرویدی شما جان تازه‌ای می‌گیرد، اما باید دقت داشت که این عمل اغلب اطلاعات پیشین موجود در حافظه دستگاه را حذف می‌کند. بنابراین تنها در شرایط بحرانی از این روش به منظور افزایش سرعت عملکرد و بازده گوشی اندرویدی خود استفاده کنید.

افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید

توصیه می‌کنیم که پیش از انجام این کار حتما از اطلاعات دستگاه خود نسخه پشتیبانی یا اصطلاحا بک‌آپ (Backup) تهیه کنید و سپس دستگاه خود را ریست نمایید. در این شرایط اگر از انجام این کار پشیمان شدید می‌توانید با بازیابی فایل بک‌آپ مورد نظر مجددا به وضعیت پیشین بازگردید.

بررسی وضعیت حافظه داخلی دستگاه

چنانچه حافظه داخلی گوشی هوشمند شما پر از اطلاعات باشد، سرعت عملکرد دستگاه تحت تأثیر این عامل قرار می‌گیرد. به بیان دیگر هرچقدر حافظه داخلی گوشی هوشمند اندرویدیتان پرتر باشد، سرعت عملکرد آن کمتر می‌شود. عموما این امر منجر به بروز لگ‌های فراوان در حین استفاده از دستگاه خواهد شد.

افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید

در صورتی که حافظه داخلی گوشی هوشمند شما پر است، سعی کنید که با انتقال فایل‌هایی همچون فایل‌های تصویری، صوتی و… به حافظه جانبی دستگاه از کاهش سرعت عملکرد آن جلوگیری به عمل آورید. اگر دستگاه شما از اتصال حافظه جانبی و رم میکرو اس‌دی (Micro SD) پشتیبانی نمی‌کند باید تا حد امکان اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه خود را کاهش داده و بخشی از آن‌ها را حذف کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی محصولات سامسونگ

استفاده از اپلیکیشن‌های موثر

با استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها می‌توانید تا حدی میزان سرعت عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را افزایش دهید. در ادامه چند نمونه از این اپلیکیشن‌ها و کاربردهای آن‌ را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید

  • اپلیکیشن آنتی ویروس: با استفاده از یک اپلیکیشن آنتی ویروس و نصب آن بر روی دستگاه اندرویدی خود می‌توانید از عدم وجود بدافزار و ویروس در گوشی خود اطمینان حاصل کنید. بدافزارها و ویروس‌ها می‌توانند به طور مستقیم بر روی سرعت عملکرد دستگاه اندرویدی شما تاثیرگذار باشند، بنابراین سعی کنید که دستگاه خود را تا حد امکان از وجود این موارد دور نگه دارید.
  • اپلیکیشن مدیریت بخش استارتاپ: با استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها می‌توانید تعیین کنید که کدامیک از اپلیکیشن‌ها نصب شده بر روی دستگاه هوشمندتان در حین راه‌اندازی (بوت) در پس زمینه دستگاه فعال شوند. این موضوع مانند مدیریت اپلیکیشن‌های استارتاپ در سیستم عامل ویندوز است. اپلیکیشن‌هایی که در شرایط بوت شدن یا راه‌اندازی شدن دستگاه اجرا می‌شوند منجر به کندی عملکرد آن خواهند شد و طبیعی است که هرچه تعداد آن‌ها بیشتر باید شدت کاهش سرعت عملکرد نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین سعی کنید که با استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت بخش استارتاپ نسبت به رفع این مشکل و محدود کردن اپلیکیشن‌های بوت دستگاه وارد عمل شوید.
  • استفاده از اپلیکیشن‌های پاک کننده حافظه کش: حافظه کش اپلیکیشن‌ها اطلاعات زیادی را در خود ذخیره می‌کند و بدین صورت از بارگذاری مجدد این اطلاعات جلوگیری به عمل می‌آید. اما در برخی از شرایط حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه کش دستگاه به قدری افزایش پیدا می‌کند که به موضوعاتی مشکل‌ساز تبدیل می‌شود. توصیه می‌کنیم که برای مدیریت هرچه بهتر حافظه کش دستگاه اندرویدی خود از یک اپلیکیشن پاک کننده حافظه کش استفاده کنید.
  • استفاده از اپلیکیشن App2SD: با استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها نظیر App2SD می‌توانید فرآیندهای جالبی را انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید برخی از اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی حافظه داخلی گوشی هوشمندتان را به حافظه جانبی آن منتقل کنید. این موضوع منجر به افزایش فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در حافظه داخلی دستگاه شده و بدین صورت سرعت عملکرد آن افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:  تعویض lcd

حذف اپلیکیشن‌های غیرضروری و ناکارآمد

با حذف اپلیکیشن‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید هم می‌توان سرعت عملکرد دستگاه‌های هوشمند اندرویدی را افزایش داد. همواره سعی کنید که لیست اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه خود را مرور کنید و از باقی ماندن اپلیکیشن‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید در دستگاه خود ممانعت به عمل آورید.

افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید

ریستارت کردن دستگاه

ریستارت کردن دستگاه یکی از روش‌های موقتی است که می‌تواند منجر به افزایش سرعت عملکرد دستگاه شما شود. دقت داشته باشید که ریستارت کردن گوشی احتمالا تنها برای مدت زمان کوتاهی سرعت عملکرد آن را افزایش می‌دهد.

افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید

روت کردن دستگاه

اگر گوشی هوشمند اندرویدی خود را روت کنید، می‌توانید با استفاده از روش‌های خاصی سرعت عملکرد آن را افزایش دهید. البته در این بین باید متذکر شد که روت کردن دستگاه، فرآیندی خطرآفرین یا اصطلاحا ریسکی محسوب می‌شود. این امکان وجود دارد که دستگاه شما در حین روت شدن آسیب دیده و حتی بریک (Brick) شود. همچنین باید اشاره داشته باشیم که روت کردن گوشی‌های اندرویدی منجر به از بین رفتن گارانتی آن‌ها می‌شود. با وجود تمامی این تفاسیر روت کردن دستگاه‌های اندرویدی یکی از بهترین قابلیت‌های موجود در این محصولات محسوب می‌شود. با روت کردن یک گوشی اندرویدی می‌توانید به روش‌های خاصی سرعت عملکرد دستگاه را افزایش دهید. در ادامه به چند نمونه از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:  تعمیر گلس شکسته گوشی

افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید

  • اورکلاک کردن پردازنده: پس از روت کردن دستگاه می‌توانید بر روی بخش‌های همچون پردازنده آن نیز تغییر اعمال کنید. شما می‌توانید فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر گوشی هوشمندتان را افزایش دهید و این امر منجر به افزایش سرعت عملکرد دستگاه می‌شود. البته دقت کنید که در این زمینه زیاده‌روی نکنید چرا که افزایش بیش از حد فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر گوشی می‌تواند در دراز مدت آسیب‌رسان بوده و به شکل محسوسی بر روی مصرف انرژی باتری دستگاه نیز تاثیرگذار است.
  • نصب کاستوم رام: توسعه دهندگان سوم شخص برای دستگاه‌های اندرویدی کاستوم‌ رام طراحی می‌کنند. کاستوم رام‌ها به جای نسخه اصلی سیستم عامل اندروید بر روی دستگاه‌های هوشمند اندرویدی نصب شده و عموما عملکردی روان‌تر داشته و قابلیت‌های جالب توجهی را ارائه می‌کنند. به عنوان مثال عموما کاستوم رام‌ها دارای حجم کمتری نسبت به رام اصلی دستگاه هستند و این موضوع خود منجر به افزایش سرعت عملکرد دستگاه می‌شود. همچنین در این کاستوم رام‌ها از اپلیکیشن‌های پیش فرض و غیرفعال حذف رام اصلی خبری نیست و این امر هم بسیار مطلوب خواهد بود. نصب یک کاستوم رام بر روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی روت شده می‌تواند به شکل محسوس سرعت عملکرد دستگاه را افزایش دهد.
  • حذف اپلیکیشن‌های پیش فرض نصب شده بر روی دستگاه: به محض روت کردن گوشی هوشمند اندرویدی خود می‌توانید اپلیکیشن‌های پیش فرض نصب شده بر روی آن که در شرایط عادی قابل حذف نبودند را حذف نمایید. این موضوع منجر به افزایش حافظه داخلی و به طبع افزایش سرعت عملکرد دستگاه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

خرید موبایل

قطعات موبایل

ال سی دی سامسونگ A8 2018

قطعات گوشی iPhone SE 2020

 

تعمیرات موبایل

منبع wikihow

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments