چه نکاتی را دانشجو باید در هنگام انجام پایان نامه دکتری رعایت کند؟

چه نکاتی را دانشجو باید در هنگام انجام پایان نامه دکتری رعایت کند؟

انجام پایان نامه دکتری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل از تحصیل دانشجویان دکتری است. اولین قدم برای انجام رساله دکتری، مشورت کردن با استاد راهنما برای انتخاب یک موضوع است. بعد از مشخص شدن موضوع، باید اقدام به نوشتن پروپوزال کنید. بعد از ثبت آن و ‌گرفتن مجوز دفاع از دانشگاه، باید از پورپوزال خود دفاع نمایید. سپس پس از تایید آن می‌توانید نوشتن پایان نامه دکتری خود را شروع کنید. انجام پایان نامه دکتری یک پروسه زمان بر است که توجه به نکاتی در زمان نگارش آن، می‌تواند به دانشجو جهت نوشتن پایان نامه دکتری موفق کمک کند.

نکات مهم در زمان نوشتن پایان نامه دکتری

تمام دانشجویان دکتری بعد از پایان دوران تحصیلی، برای اخذ مدرک باید پایان نامه دکتری بنویسند؛ البته انجام پایان نامه دکتری کار سختی است و نیاز به تحقیق و پژوهش زیادی دارد.  پیشنهاد می‌کنیم دانشجویان عزیز قبل از نگارش پایان نامه حتما به نکات زیر توجه کنند تا بتوانند رساله دکتری خود را به راحتی به پایان برساند.

تحقیق کامل درباره مسئله

مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش انجام پایان نامه دکتری، پژوهش و تحقیق کامل درباره مسئله است. برخی از دانشجویان تصور می‌کنند که با جمع‌آوری اطلاعات و ارائه آن‌ها کار پژوهش به اتمام رسیده است؛ در حالیکه اصلا این طور نیست و تحلیل و آنالیز دقیق داده‌ها، مهم‌ترین قسمت یک تحقیق را تشکیل می‌دهد‌. توجه داشته باشید که جمع آوری اطلاعات علمی مستلزم افزایش مهارت جستجو است تا بتوانید در مدت زمان کوتاهی داده‌های مورد نظر را جمع آوری کرده و سپس با بررسی کامل مسئله و در نظر گرفتن شرایط خود، امکانات موجود، سختی کار و نیاز جامعه یک موضوع کاربردی را برای پایان نامه خود انتخاب کنید. اگر قصد انجام رساله دکتری مدیریت را دارید، حتما به این نکته توجه کنید.

انتخاب موضوع پایان نامه

موضوع پایان نامه انواع مختلفی دارد و می‌تواند عددی، تحلیلی، آزمایشگاهی، کیفی، کمی و غیره باشد. روش تحلیلی و عددی برای انجام رساله دکتری رشته‌های فنی مهندسی و رشته‌های علوم پایه مناسب هستند. روش آزمایشگاهی برای رشته‌های فنی و پزشکی و روش کیفی و کمی برای برخی از رشته‌های پزشکی و رشته‌های علوم انسانی مانند انجام پایان نامه دکتری مدیریت مناسب است. در زمان انتخاب موضوع باید به نکات مهمی توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • موضوع باید کاربردی و درباره یکی از معضلات جامعه باشد تا نتیجه آن بتواند به حل یکی از مشکلات جامعه کمک کند.
  • موضوعی که می‌خواهید برای انجام پایان نامه انتخاب کنید باید جدید و به‌روز باشد. موضوع تکراری، نتیجه مفیدی ندارد.
  • حتما موضوعی را انتخاب کنید که مورد علاقه‌تان باشد. اینکار باعث می‌شود که روند طولانی انجام رساله دکتری برایتان خسته‌کننده نباشد‌.
  • حتما قبل از انتخاب موضوع پایان نامه، هزینه‌های آن را برآورد کنید. اگر توان مالی برای تحقیق درباره موضوع را نداشتید، می‌توانید از موسسات پژوهش محور کمک بگیرید. در غیر این صورت بهتر است موضوع خود را تغییر دهید.
  • از دیگر ویژگی‌های موضوع پایان نامه می‌توان به واقعی بودن موضوع، قابلیت چاپ به عنوان مقاله و داشتن منابع معتبر اشاره کرد.

انتخاب استاد راهنما

انتخاب استاد راهنما نقش مهمی در انجام پایان نامه دکتری دارد‌ و دانشجو را در روند سریع‌تر انتخاب موضوع و پژوهش کمک می‌کند. شما باید استاد راهنمایی را انتخاب کنید که بر موضوع شما تسط کافی داشته باشد و بتواند به خوبی شما را راهنمایی کند. حتما در تمام مراحل تحقیق، نظر استاد راهنما را بپرسید و از او مشورت بگیرید. هم‌چنین هر تغییر و اصلاحی را زیر نظر استاد راهنما انجام دهید.

پیشنهاد می‌کنیم در مسیر تحقیق با  بقیه استادان هم مشورت کرده و از تجربیات آنها نیز استفاده کنید. فراموش نکنید که در مسیر پژوهش و تحقیقات باید صبور باشید ممکن است استاد راهنما بارها از شما ایراد بگیرد. شما باید با حوصله به تمام ایرادات توجه کرده و آن‌ها را اصلاح کنید. توجه داشته باشید برای انجام پایان نامه دکتری باید اصولی را رعایت کنید تا بتوانید یک پایان نامه دکتری قدرتمند و مورد تایید را ارائه دهید. مثلا نوشتن پورپوزال قدرتمند تاثیر بسیاری در تایید موضوع توسط استادان دارد. هم‌چنین نداشتن خطای نگارشی و دستوری از جمله نکاتی است که باید به آن توجه کنید. تمام استادان از دانشجوی دکتری توقع یک مقاله بدون خطای نوشتاری و دستوری را دارند.

استخراج مقاله

یکی از نکات مهم که دانشجویان در زمان انجام پایان نامه دکتری باید به آن توجه کنند، استخراج یک یا چند مقاله چاپ شده در مجلات معتبر دنیا است. در واقع یکی از شرایط الزامی برای دفاع پایان نامه دکتری، داشتن پذیرش مقاله و گواهی مقالات در مجله‌های معتبر است. استخراج یک مقاله خوب و باکیفیت یکی از نکاتی است که باید در زمان نگارش پایان نامه به آن توجه کنید.

زمان‌بندی مناسب

انجام رساله دکتری علاوه بر اینکه بسیار حساس محسوب می‌شود، یک پروسه طولانی و زمان بر نیز است. دانشجویان برای انجام رساله دکتری یک الی چهار سال وقت دارند که آن را تکمیل کنند. در واقع وقت کافی برای تحقیق و پژوهش درباره موضوع را دارند؛ البته داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق هم‌ بسیار مهم است. دانشجویان باید براساس موضوع یک برنامه‌ریزی برای مراحل تحقیق داشته باشند تا دچار کمبود وقت نشوند. برخی از دانشجویان به دلیل داشتن فرصت چهار ساله، انجام تحقیقات لازم برای انجام پایان نامه را به تعویق می‌اندازند و باعث می‌شود که  نتیجه کار مورد تایید استادان قرار نگیرد؛ پس حتما بر اساس برنامه ریزی پیش بروید تا بتوانید با خیال راحت پژوهش‌های خود را انجام داده و یک پایان نامه باکیفیت را ارائه دهید.

موسسه علمی و پژوهشی ایستگاه دانشجو

موسسه علمی و پژوهشی ایستگاه دانشجو به عنوان یکی از معتبرترین و قدیمی ترین موسسه ها جهت مشاوره پروپوزال و پایان نامه فعالیت می‌کند. اساتید باتجربه این موسسه در تمام مراحل همراه دانشجویان بوده و با مشاوره و راهنمایی‌های لازم به  آنها در جهت تکمیل و ارایه پایان نامه موفق و باکیفیت کمک می‌کنند. هدف این موسسه توسعه آموزش در رابطه با نگارش پروپوزال، پایان نامه و مقاله در رشته‌های مختلف است تا دانشجویان با نگرانی کمتری به تحقیق و بررسی درباره موضوع پایان نامه بپردازند. همچنین دانشجویان می توانند از دانلود پروپوزال آماده برای کسب تجربه جهت نوشتن رساله و پروپوزال آن استفاده کنند.

کلام آخر

انجام پایان نامه دکتری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که دانشجویان باید در پایان تحصیل انجام دهند؛ البته نگارش پایان نامه مستلزم رعایت نکات مهمی است که حتما دانشجویان باید به آن توجه کنند. در این مقاله سعی کردیم به نکات مهمی اشاره کنیم تا دانشجویان با توجه به آن بتوانند انجام پایان نامه دکتری را با استرس کمتری انجام دهند.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments