چه عواملی باعث اسهال و استفراغ در کودکان می شود ؟

اسهال و استفراغ در کودکان بسیار شایع است و می‌ تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله عفونت‌ های ویروسی یا باکتریایی ، آلرژی‌های غذایی ، مسمومیت غذایی و حتی مصرف دارو نیز باشد . بسیاری از والدین این نشانه را جدی نمی ‌گیرند ، اما باید به شما بگوییم که گاهی صحبت مرگ و زندگی کودکتان در میان است به همین دلیل وقتی کودکان دچار اسهال و استفراغ شد باید فورا به متخصص اطفال مراجعه کنید یا اگر شرایط خروج از خانه را ندارید بهتر است فورا درخواست ویزیت متخصص اطفال در منزل را بدهید .

علت اسهال و استفراغ کودکان

گاستروآنتریت آماس معده و روده می باشد که باعث اسهال ، استفراغ ، تهوع و سایر علائم گوارشی در کودکان می شود . شایع ترین عوامل ایجاد کننده گاستروانتریت ویروس ها ، باکتری ها (مسمومیت غذایی) و انگل های روده می باشند . در کودکان سالم عفونت ویروسی دستگاه گوارش اغلب به صورت اسهال و استفراغ خفیف خود را نشان میدهند .

برای بهبود فرزند خود اگر احتیاج به تزریق سرم داشتید : تزریق سرم در منزل

 

این ویروس ها معمولا از طریق دست آلوده به مدفوع یا سطوح آلوده منتقل می شوند و به این دلیل کودکانی که بهداشت را رعایت نمی کنند بیشتر مبتلا می شوند . این کودکان ممکن است دست های خود را بعد از توالت نشویند یا دست های کثیف خود را به دهان بزنند یا ناخن های خود را بجوند یا اسباب بازی های خود را که توسط کودک دیگری لمس شده با دهان لمس کنند .

سایر عوامل عبارتند از :

عفونت‌ های ویروسی : ویروس‌ هایی مانند روتاویروس ، نوروویروس و ویروس‌ های تنفسی می ‌توانند به اسهال و استفراغ در کودکان منجر شوند . این نوع عفونت‌ ها معمولاً از طریق مخاط بینی و دهان منتقل و وارد بدن کودک می‌ شوند .

مسمومیت غذایی : خوردن غذای آلوده و تاریخ‌ مصرف گذشته باعث اسهال و استفراغ کودکان خواهد شد . پس بر خوراکی های کودکانتان نظارت دقیق داشته باشید .

آلرژی : آلرژی غذایی می ‌تواند منجر به استفراغ و اسهال شود . غذا های آلرژی ‌زای رایج عبارت ‌اند از شیر ، تخم ‌مرغ ، بادام ‌زمینی و مواد غذایی از این دست .

واکنش به دارو : برخی دارو ها می ‌توانند باعث تهوع ، استفراغ و اسهال شوند .

انسداد روده ؛ انسداد روده نیز می‌ تواند منجر به اسهال و استفراغ شود که این مورد در نوزادان و کودکان شیرخوار بسیار رایج است .

غذای مناسب برای درمان اسهال کودکان چیست ؟

برای درمان اسهال و استفراغ کودکتان بهتر است از غذا های ذکر شده استفاده کنید :

گوشت گاو ، مرغ ، ماهی و گوشت بوقلمون آب‌ پز یا کبابی

تخم مرغ پخته شده

موز

کلوچه

سیب زمینی پخته شده

نان پخته شده با آرد سفید

برنج سفید

پاستای سفید

کلیک کنید و درخواست کنید تا فرزند شمارا در منزل بهبود بخشند : تزریقات در منزل

غلات مانند بلغور ، جو دوسر و دانه‌ های ذرت

پنکیک و وافل تهیه شده با آرد سفید

سبزیجات پخته شده مانند هویج ، لوبیا سبز ، قارچ ، چغندر و کدو

به یاد داشته باشید در این دوران به کودک خود به هیچ عنوان میوه های خام ندهید ( به جز موز ) زیرا باعث تحریک  و افزایش التهاب روده می شود .

چه غذایی برای اسهال کودکان مناسب نیست ؟

لبنیات : به طور کلی لبنیات ممکن است اسهال کودک شما را بدتر کند به همین دلیل بهتر است از شیر ، پنیر و ماست کم ‌چرب استفاده کنید . اگر خواستید می ‌توناید کمی دوغ به همراه نمک نیز به کودکتان بدهید .

غذای سرخ‌ شده : در زمان اسهال به هیچ عنوان به کودکتان غذای سرخ‌ شده ، فرآوری‌ شده و فست‌ فود ندهید زیرا این غذاها برای معده و روده او سنگین هستند .

آبمیوه و مایعات کافئین‌ دار و گازدار : برای تامین املاح بدن کودکتان در زمان اسهال از آبمیوه ، چای و نوشابه‌ های گازدار استفاده نکنید زیرا این مواد معده و او را دوباره تحریک می ‌کنند .

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments