راه‌های مقابله با مشکل کمبود حافظه داخلی در اندروید

یکی از مشکلاتی که اغلب کاربران دستگاه‌های هوشمند اندرویدی از آن رنج می‌برند مربوط به کمبود حافظه داخلی دستگاه و اصطلاحا پر شدن آن است. ما در این مقاله ترفندهایی را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی بی‌معنا می‌شود. با موبایل کمک همراه باشید.

گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با حافظه داخلی مشخص و معینی روانه بازار می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است یک گوشی اندرویدی به طور پیش فرض از حافظه داخلی با ظرفیت 16 گیگابایت بهره‌مند باشد و محصولی دیگر به حافظه داخلی 32 گیگابایت تجهیز شده باشد. مسئله پر شدن حافظه داخلی گوشی و تبلت‌های اندرویدی امری اجتناب‌نا‌پذیر است. شما به مرور که از دستگاه اندرویدی خود استفاده می‌کنید فضای بیشتری از حافظه داخلی آن را هم استفاده خواهید کرد. این روزها با عرضه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های پرگرافیک و سنگین برای سیستم عامل اندروید و همچنین افزایش کیفیت دوربین این محصولات، کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی به معضلی جدی برای کاربران تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تلفنی موبایل

اما برای مقابله با این معضل چه کنیم؟ روش‌ها و ترفندهایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید با مشکل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی مقابله کنید. ما در این مقاله قصد داریم که چند نمونه از کاربردی‌ترین این روش‌ها و ترفندها را به شما عزیزان آموزش دهید. مطمئن باشید که با استفاده از این ترفندها دیگر پر شدن حافظه داخلی گوشی یا تبلت اندرویدیتان معنایی پیدا نخواهد کرد. چنانچه در مورد هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

ترفند اول: از رم میکرو اس‌دی (Micro SD) استفاده کنید

اغلب گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی از اتصال حافظه جانبی و رم میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کنند. این موضوع و پشتیبانی دستگاه از حافظه جانبی به واقع می‌تواند بهترین روش ممکن در راستای مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی به شمار آید. بنابراین در قدم اول نسبت به بررسی امکان استفاده از رم میکرو اس‌دی و حافظه جانبی در گوشی یا تبلت اندرویدی خود اقدام کنید.
اگر دستگاه اندرویدی شما از اتصال رم میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کند، احتمالا شرکت سازنده دستگاه یک حجم حداکثر یا ماکسیمم را برای آن در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال گوشی‌های اندرویدی قدیمی‌تری که از حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند اغلب این پتانسیل را دارند که حداکثر حافظه جانبی با ظرفیت 16 یا 32 گیگابایت به آن‌ها اضافه شود. اما محصولات رده بالاتر ممکن است از حافظه جانبی با ظرفیت بیشتر هم پشتیبانی کنند. هیچگاه سعی نکنید که در دستگاه اندرویدی از حافظه جانبی استفاده کنید که ظرفیت آن از حد ماکسیمم تعیین شده توسط کمپانی سازنده دستگاه بیشتر است. این موضوع به شدت در سرعت عملکرد دستگاه تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین سعی کنید که رم میکرو اس‌دی با ظرفیت مطابق با پتانسیل دستگاه اندرویدی خود خریداری و از آن استفاده کنید.
نکته‌ بعدی که باید در حین خرید رم میکرو اس‌دی یا هر حافظه جانبی دیگری به آن توجه کنید مربوط به اصل بودن آن است. هیچگاه سعی نکنید که رم میکرو اس‌دی ارزان قیمت و بی‌کیفیتی را خریداری کرده و به گوشی هوشمندتان متصل کنید. این نوع قطعات هم به شدت در سرعت و کیفیت عملکرد دستگاهتان تاثیرگذار خواهند بود. بنابراین برای خرید رم میکرو اس‌دی به فروشندگان معتبر مراجعه کرده و قطعات اصل و با کیفیت را خریداری کنید. هیچگاه به حرف فروشنده مبنی بر سرعت عملکرد بالاتر رمی نسبت به رم دیگر اعتماد نکرده و سعی کنید که پیش از خرید حتما در رابطه با این موضوع اطلاعات کافی جمع‌آوری کنید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان بخش پشتیبانی موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.تعمیرات سامسونگ

ترفند دوم: از کارت خوان میکرو اس‌دی بیسیم استفاده کنید

اما اگر دستگاه اندرویدی شما قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی را ندارد نگران نباشید. شما با استفاده از قطعات الکترونیکی که با عنوان کارت خوان یا رم ریدر میکرو اس‌دی بیسیم شناخته می‌شوند می‌توانید ب صورت وایرلس یا بیسیم و از طریق اتصال به شبکه اینترنت محتوای دستگاه اندرویدی خود را به رم میکرو اس‌دی منتقل کنید. به عنوان مثال Verbatim MediaShare Wireless Mini یک نمونه از این قطعات الکترونیکی است که در تصویر زیر آن را مشاهده می‌کنید.

ترفندهایی برای مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی

به منظور استفاده از این کارت خوان میکرو اس‌دی بیسیم کافیست که رم میکرو اس‌دی مورد نظرتان را در شیاری که باری آن تعبیه شده قرار داده و سپس پورت USB آن را به کامپیوتر یا لپ‌تاپی متصل کنید. با فعال کردن قابلیت اتصال وای فای یا بیسیم در این قطعه و استفاده از برنامه Verbatim MediaShare Wireless Mini که از گوگل پلی استور (Google Play Store) موجود است، قادر خواهید بود که فایل‌های مد نظرتان را به طور بیسیم مابین دستگاه اندرویدی و رم میکرو اس‌دی جا به جا کنید. استفاده از این روش هم یکی از ترفندهای بسیار جالبی است که به منظور مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی دستگاه‌های اندرویدی از آن استفاده به عمل آورد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل سامسونگ با گارانتی

ترفند سوم: از کابل OTG یا فلش مموری‌های با نرینه میکرو USB یا استفاده کنید

اگر دستگاه اندرویدی شما از قابلیت OTG پشتیبانی می‌کند، می‌توانید به استفاده از یک کابل OTG فلش مموری را به دستگاه متصل کرده و از آن به عنوان حافظه جانبی استفاده کنید. این عمل کاربرد فوق‌العاده‌ای داشته و به شدت در قبال مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی موثر واقع می‌شود.
به منظور بررسی پشتیبانی دستگاه خود از قابلیت اتصال OTG کافیست که جستجوی کوتاهی در اینترنت داشته باشید و یا تماسی با کارشناسان موبایل کمک برقرار کرده و از آن‌ها در مورد این موضوع راهنمایی بخواهید. با استفاده از برنامه‌هایی نظیر USB OTG Checker هم می‌توانید پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از قابلیت OTG توسط دستگاه اندرویدی را بررسی نمایید. این اپلیکیشن از گوگل پلی استور قابل دانلود است. اگر دستگاه شما از قابلیت OTG پشتیبانی می‌کند، یک کابل OTG خریداری کرده و همواره با خود حمل کنید. هر زمان که تمایل داشتید تا اطلاعاتی را مابین فلش مموری و گوشی اندرویدی خود رد و بدل کنید کافیست که از طریق این کابل OTG دو محصول مورد نظر را به یکدیگر متصل نموده و به راحتی این عمل را انجام دهید.
همچنین برخی از فلش مموری‌های جدید هم با نرینه میکرو USB روانه بازار شده‌اند. استفاده از این نوع فلش مموری‌ها هم روش بسیار موثری در راستای مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی خواهد بود. در این شرایط تنها کاری که باید انجام دهید این است که پورت میکرو USB فلش مموری خود را به گوشی یا تبلت اندرویدی خود متصل نمایید. حال می‌توانید بدون هیچ مشکلی به رد و بدل فایل مابین فلش مموری و دستگاه اندرویدی خود بپردازید.

ترفندهایی برای مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی

ترفند سوم: برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را حذف کرده و حافظه کش آن را دائما پاک‌سازی کنید

این روزها بازی‌ها و برنامه‌های اندرویدی به شدت پیشرفت داشته‌اند و سنگین‌تر از قبل شده‌اند. نصب تعداد زیادی از این برنامه‌ها و به ویژه بازی‌های پرگرافیک در دستگاه‌های اندرویدی منجر می‌شود تا حافظه داخلی دستگاهتان سریع‌تر پر شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که همواره اپلیکیشن‌ها و بازی‌های نصب شده در دستگاه اندرویدی خود را بررسی کنید. سعی کنید که تا حد امکان تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را از دستگاه حذف کنید. این عمل علاوه بر افزایش فضای خالی حافظه داخلی به طور غیرمستقیم منجر به افزایش سرعت عملکرد دستگاه هم می‌شود. بنابراین سعی کنید که تا حد امکان تعداد برنامه‌ها و بازی‌های نصب شده در دستگاه خود را به حداقل میزان خود کاهش دهید. به منظور حذف یا لغو نصب هر برنامه یا بازی در دستگاه‌های اندرویدی کافیست که وارد بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه و سپس بخشی شوید که با عناوینی همچون Apps، Applications، App Manager و … موجود است. چنانچه در مورد این موضوع نیاز به راهنمایی دقیق‌تری داشتید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کنید.

نکته دیگری که حتما باید به آن توجه داشته باشید مربوط به حافظه کش اپلیکیشن‌هایی است که در دستگاهتان نصب کرده‌اید. به مرور زمان و با استفاده از برنامه‌های نصب شده در دستگاه، فایل‌ها و موارد خاصی در حافظه کش آن ذخیره می‌شوند که به نوعی منجر به افزایش سرعت عملکرد آن برنامه طی دفعات بعدی اجرا می‌شوند. اما در سمت مقابل باید در نظر داشته باشید که ذخیره کردن این فایل‌ها در حافظه کش دستگاه منجر به مصرف حافظه داخلی آن می‌شود. در برخی از شرایط حتی دیده شده که حافظه کش اپلیکیشن‌هایی نظیر تلگرام به 1 گیگابایت هم رسیده که این امر کاملا برخلاف معیارهای مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی خواهد بود. بنابراین سعی کنید که همواره حافظه کش اپلیکیشن‌های نصب شده در دستگاهتان را در بازه‌های زمانی مشخصی پاک کنید. دقت کنید که پاک کردن حافظه کش در برنامه‌هایی نظیر تلگرام به هیچ وجه منجر به از دست رفتن مکالمات و پیام‌های شما نمی‌شود. چنانچه در مورد نحوه پاک سازی حافظه کش اپلیکیشن‌ها در نسخه‌های مختلف سیستم عامل اندروید سوالی داشتید، می‌توانید با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

ترفندهایی برای مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی

تعمیرات سامسونگ

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ گلکسی S10 پلاس

ترفند چهارم: از ذخیره اتوماتیک فایل در گالری دستگاه توسط اپلیکیشن‌ها جلوگیری کنید

این موضوع هم از جمله نکات و ترفندهایی محسوب می‌شود که به شدت در راستای مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی موثر خواهد بود. برخی از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های اندرویدی این قابلیت را دارند که فایل‌های خاصی را به طور اتوماتیک در حافظه داخلی دستگاه ذخیره کنند. این عمل منجر می‌شود تا حافظه داخلی گوشی یا تبلت کاربر به سرعت پر شده و وی با مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه شود.
برنامه‌هایی نظیر تلگرام که هم اکنون به وفور از آن‌ استفاده می‌شود دارای این قابلیت هستند. در تنظیمات تلگرام گزینه‌ای با عنوان Save to gallery ارائه شده که با فعال بودن آن فایل‌های تصویری دانلود شده توسط این اپلیکیشن به طور اتوماتیک در حافظه داخلی دستگاه ذخیره می‌شوند. فعال بودن این گزینه به شدت در روند پر شدن حافظه داخلی دستگاه موثر است. سعی کنید که تا حد امکان در برنامه‌های دارای این ویژگی از آن استفاده نکنید و گزینه مربوط به آن را غیر فعال نمایید.

ترفندهایی برای مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی

ترفند پنجم: از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری استفاده کنید

استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری هم یکی دیگر از روش‌ها و ترفندهای موجود به منظور مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی یا هر دستگاه هوشمند موبایلی دیگری به شمار می‌رود. شما می‌توانید برخی از فایل‌ها نظیر فایل‌های ویدئویی و عکس‌های خود را به جای ذخیره در حافظه داخلی به اکانت خود در سرویس‌های ذخیره‌سازی ابر نظیر گوگل درایو (Google Drive) و .. منتقل نمایید. به واقع ذخیره کردن فایل‌های تصویری که برای مدت‌هاست در حافظه گوشی یا تبلت شما موجود هستند هیچ کاربردی ندارد. با استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری حداقل می‌توانید فایل‌های تصویری قدیمی‌تر را به حافظه اکانت خود منتقل کرده و به این صورت با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاهتان مقابله کنید.
دقت داشته باشید که سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری عموما حجم مشخصی را به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند و پس از اتمام آن حجم باید نسبت به خرید اشتراک در این سرویس‌ها اقدام کنید. استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری هم اکنون در کشورهایی اروپایی و آمریکایی به شدت رواج یافته و اما متاسفانه در کشور ما به دلیل محدودیت حجمی و سرعتی شبکه‌های اینترنت چندان از این روش استفاده نمی‌شود. هنگامی که به انتقال فایل از حافظه داخلی دستگاه به اکانت خود در سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری می‌پردازید باید به شبکه اینترنت متصل باشید. در این شرایط در واقع فایل‌های مورد نظرتان در اکانت سرویس ابری آپلود می‌شوند و کاملا مشخص است که این امر نیازمند مصرف حجم بسته اینترنت و سرعت بالای آن خواهد بود.

ترفند ششم: از هارد اکسترنال بیسیم استفاده کنید

آخرین روش یا ترفندی که توصیه می‌کنیم به منظور مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی از آن بهره بگیرید مربوط به استفاده از یک هارد اکسترنال بیسیم یا اصطلاحا وایرلس می‌شود. شما با استفاده از یک هارد اکسترنال پشتیبانی کننده از اتصال وای فای می‌توانید بدون نیاز به هیچ سیم یا کابل رابطی آن را به گوشی یا تبلت اندرویدی خود متصل کرده و سپس به رد و بدل فایل مابین این دو محصول بپردازید.

بیشتر بخوانید: تعویض گلس یا شیشه ال سی دی Note 9 سامسونگ 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله ترفندهایی را به منظور مقابله با معضل کمبود حافظه داخلی در دستگاه‌های اندرویدی به شما عزیزان معرفی کردیم. سعی شد که بهترین و کارآمدترین ترفندها و روش‌های موجود در قالب این مقاله خدمت شما عزیزان عنوان شوند. چنانچه در رابطه با هر یک از موارد شرح داده شده سوالی داشتید و یا احساس کردید که نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

بیشتر بخوانید:

قیمت ال سی دی Samsung A8 2018

خرید قطعات موبایل

قطعات گوشی سامسونگ A6 2018

تعمیرات موبایل

منبع pcadvisor

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments