علت تاریک شدن صفحه تلویزیون

علت تاریک شدن صفحه تلویزیون

اگر صفحه تلویزیون شما تاریک‌تر از حد معمول شده است، نگران نباشید. تلویزیون های ال ای دی معمولا با این مشکل مواجه می شوند و این مشکل قابل حل است. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد. در برخی از تلویزیون‌ها نور به صورت خودکار برای تنظیم با محیط تاریک می‌شود یا این که ممکن است بخشی از تنظیمات مربوط به نور شما دستکاری شده باشد یا دلایل دیگر. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم و راه‌های برطرف‌کردن مشکلات ممکن را ارائه می‌دهیم؛ لطفا با ما همراه باشید.

علت تاریک شدن تصویر تلویزیون

تاریک شدن تصویر تلویزیون

ممکن است در حین تماشای تلویزیون متوجه این موضوع شوید که صفحه تلویزیون شما تاریک شده است و نور زیادی ندارد. این تاریک‌شدن حالت‌های مختلفی دارد. تاریکی یک‌دست که در این حالت تمامی صفحه به یک اندازه تاریک می‌شود و این مورد در همه کانال‌ها یکسان است؛ یا این که یک قسمتی از صفحه تلویزیون سیاه شده و نور خود را از دست داده است یا به صورت برفکی نمایش می‌دهد که در این صورت احتمال خرابی وجود دارد. در حالت اول معمولا دلیل آن این است که سطح روشنایی آن به درستی تنظیم نشده است. ممکن است تلویزیون شما در حالت سینما باشد، حالت صرفه‌جویی در مصرف برق روشن شده باشد یا این که نور بک لایت دچار مشکل شده باشد. علاوه بر این تنظیماتی مخصوص برندهای مختلف تلویزیون مانند ویژگی تشخیص نور وجود دارد که ممکن است باعث تاریک‌شدن صفحه نمایش شود. گاهی نیز صفحه تلویزیون به کلی نور خود را از دست میدهد و کاملاً سیاه میشود. در اغلب موارد علت سیاه شدن تصویر تلویزیون با تاریک شدن تصویر یکسان است، درنتیجه حتی اگر تصویر دستگاه شما کاملاً سیاه شده و هیچ نوری ندارد. این مقاله میتواند برای شما مفید باشد.

دلایل تاریک شدن تصویر تلویزیون

در این قسمت به چند دلیل برای تاریک شدن تصویر تلویزیون اشاره می‌کنیم:

سطوح روشنایی شما به درستی تنظیم نشده است

اولین چیزی که باید برای حل مشکل تاریک‌شدن تصویر تلویزیون بررسی کنید تنظیم روشنایی تلویزیون است. صرف‌نظر از اینکه تلویزیون شما قدیمی باشد یا از جدیدترین تلویزیون‌های هوشمند شما به راحتی می‌توانید روشنایی را به دلخواه تنظیم کنید. این مورد بیشتر مشکلات مربوط به تاریکی صفحه را حل می‌کند. حواس‌تان باشد که تنظیم روشنایی صفحه تلویزیون به بالاترین مقدار ممکن است به بینایی شما آسیب بزند.

حالت تصویر روی تئاتر یا سینما تنظیم شده است

تلویزیون‌های مدرن طیف گسترده‌ای از حالت‌های تصویر از پیش تعیین‌شده را ارائه می‌دهند. رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از حالت تئاتر یا سینما، ورزش، زنده، پویا و استاندارد.

حالت تئاتر یا سینما معمولاً از بقیه حالت‌ها کم‌نورتر است. این به این دلیل است که شما جزئیات بیشتری را در تصاویر مشاهده می‌کنید و یک فیلم را همانطور که کارگردان یا فیلمبردار قصد داشته نمایش دهد می‌بینید؛ علاوه بر این حالت سینما برای محیط‌های کم‌نور کالیبره شده است و به شما تجربه‌ای شبیه به سینما می‌دهد. ممکن است تلویزیون شما روی این حالت تنظیم شده باشد. سعی کنید این موضوع را چک کنید و درصورت تنظیم تلویزیون روی این حالت آن را اصلاح کنید.

حالت صرفه‌جویی در انرژی روشن است و روی مقادیر بالا تنظیم شده است

امروزه تلویزیون‌های هوشمند دارای گزینه حالت Power یا Energy Saving هستند. اگر می‌خواهید مصرف برق را کاهش دهید این گزینه مناسب است. حالت صرفه‌جویی در انرژی به کاهش گرمای بیش از حد تلویزیون نیز کمک می‌کند. درست است که استفاده از این گزینه مزایایی دارد؛ اما روشنایی تلویزیون شما را بسیار کاهش می‌دهد. در صورت تاریک‌شدن تصویر تلویزیون این مورد را نیز از طریق تنظیمات تلویزیون چک نموده و آن را اصلاح کنید.

تاریک شدن تصویر تلویزیون

روشن‌بودن ویژگی تشخیص نور

یکی از ویژگی‌هایی که امروزه به تلویزیون‌‌های هوشمند اضافه شده است و می‌تواند بر روشنایی صفحه تلویزیون شما تأثیر بگذارد ویژگی تشخیص نور است. کاری که این ویژگی انجام می‌دهد این است که به طور خودکار روشنایی صفحه را تنظیم می‌کند. میزان تغییر روشنایی به محیط شما بستگی دارد. اگر در یک اتاق تاریک هستید، نور به طور خودکار کم می‌شود و در محیطی با نور خوب روشن می‌شود. این ویژگی ممکن است برای برخی از مردم آزاردهنده باشد و در این حالت نیز می‌توان با یک تغییر ساده در تنظیمات تلویزیون نور صفحه را روشن نمود.

ممکن است تلویزیون شما به جای SDR روی HDR تنظیم شده باشد

محدوده HDR یا Higher Dynamic برای افزایش کیفیت تصویر صفحه نمایش شما طراحی شده است. HDR طیف وسیع‌تری از کنتراست را ارائه می‌دهد. حالت روشن آن خیلی روشن و حالت تاریک آن خیلی تاریک است. همه تلویزیون‌ها قادر به تولید سطح روشنایی مورد نیاز HDR نیستند. برای جبران این موضوع برخی از تلویزیون‌ها برای حفظ کنتراست به کم‌نور کردن تصاویر متوسل می‌شوند. اگر هنگام تماشای HDR با این مشکل مواجه می‌شوید، می‌توانید به حالت SDR برگردید.

سیستم عامل تلویزیون هوشمند به‌روز نیست

اگر تلویزیون شما هوشمند است، باید مانند تلفن‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها نرم افزار آن را به طور منظم به‌روز کنید. در اکثر تلویزیون‌های هوشمند معمولا به صورت خودکار به‌روزرسانی انجام می‌شود. بهتر است درصورت تاریک شدن تصویر تلویزیون این مورد را نیز بررسی کنید.

HDMI تلویزیون شما ممکن است خراب باشد

وضعیت HDMI شما نیز ممکن است بر کیفیت صدا و تصویر صفحه نمایش شما تأثیر بگذارد. اگر تلویزیون شما از طریق HDMI به دستگاه دیگری متصل است، باید مطمئن شوید که به درستی وصل شده است. اگر HDMI شما شل است، احتمالاً روی رنگ و روشنایی تصویر تأثیر می گذارد. اگر کابل HDMI شما یا پورت آن معیوب باشد نیز ممکن است این اتفاق بیفتد.ایراد در بخش بک لایت

دلایل تاریک شدن تصویر تلویزیون

اگر تلویزیون شما در تنظیمات خود مشکلی نداشت، به بخش بک لایت تلویزیون باید شک کرد. نور بک لایت ممکن است به دلیل پارگی یا فرسودگی دچار مشکل شود. در صورت خرابی بک لایت این احتمال وجود دارد که رنگ صفحه به بنفش یا آبی تغییر رنگ بدهد. روش‌هایی وجود دارد که شما به تنهایی و در منزل تعمیرات بک لایت را انجام دهید؛ اما بهتر است این کار را به تکنسین متخصص و مجرب بسارید.

در تلویزیون‌های ال سی دی از لامپ‌های فلورسنت و در تلویزیون‌های ال ای دی از لامپ‌های ال ای دی در قسمت بک لایت استفاده می‌شود. علائم خرابی بک لایت در هر نوع تلویزیون متفاوت است. علائم خرابی بک لایت در تلویزیون‌های ال سی دی شامل قطع شدن تصویر، ایجاد لکه‌های سیاه و تاریک به صورت نوارهای افقی ابر مانند و قطع‌شدن تصویر تلویزیون بعد از مدتی کار‌کردن است. علائم خرابی بک لایت در تلویزیون‌های ال ای دی شامل قطع‌شدن تصویر تلویزیون، سیاه‌شدن تصویر بعد از مدتی کارکردن، وجود هاله و یا لکه‌های سیاه روی تصویر تلویزیون و ایجاد لکه سفید و نقاط نورانی در تصویر تلویزیون است.

خرابی پنل و پیکسل سوختگی

 

اگر لیکوییدهای داخل پنل خاصیت خود را از دست بدهند، تصویر و رنگی روی تلویزیون نمایش داده نمی‌شود و در این حالت می‌گوییم که پنل دستگاه سوخته است. دلایل مختلفی باعث سوختگی پنل تلویزیون ال ای دی می شود که برخی

از این دلایل شامل موارد زیر است:

  • ضربه‌خوردن پنل دستگاه ال ای دی
  • وارد‌شدن فشار بیش از اندازه به پنل دستگاه یا شکستگی پنل
  • کارکردن بیش‌ از حد دستگاه
  • ماندگاری تصویر یا ثابت ماندن تصویر به مدت طولانی
  • سوختن پیکسل
  • آب‌خوردگی پنل تلویزیون

یکی از مواردی که باعث خرابی پنل دستگاه و در نتیجه خرابی تصویر تلویزیون می‌شود سوختن پیکسل است که به صورت سیاه‌شدن یک نقطه از تلویزیون خود را نشان می‌دهد. در این حالت یکی از پیکسل‌های صفحه تلویزیون دیگر قادر به تولید نور نبوده و درنتیجه به صورت یک نقطه سیاه روی صفحه ظاهر می‌شود.

بازیابی و تعمیر ایراد تاریک شدن تصویر تلویزیون

برای تعمیر ایراد تاریک شدن تصویر تلویزیون اولین اقدامی که باید انجام شود تشخیص علت آن است. اگر این تاریکی به دلیل تنظیمات تلویزیون باشد، به راحتی و با تغییر تنظیمات تلویزیون قابل حل است. در صورتی که این خرابی مربوط به تنظیمات نباشد ممکن است به دلیل ایراد در بخش بک لایت، خرابی پنل و یا سوختن پیکسل باشد که در این صورت شما به کمک تکنسین نیاز پیدا خواهید کرد؛ هرچند در اینترنت روش‌هایی برای تعمیر خرابی‌های بک لایت و موارد دیگر وجود دارد؛ اما توصیه ما این است که کار را به کاردان سپرده و از تعمیر تلویزیون در منزل خودداری کنید.

هزینه تعمیر مشکل تاریک شدن تصویر تلویزیون

هزینه تعمیر مشکل تاریک شدن تصویر تلویزیون

تعمیرات مربوط به روشنایی و تصویر تلویزیون ال ای دی بسته به این که دلیل آن چه باشد متفاوت است. علاوه بر آن این هزینه به میزان تخصص و خدماتی که شرکت تعمیرات تلویزیون ارائه می‌دهد نیز بستگی دارد؛همچنین یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در هزینه تعمیر بک لایت، برند دستگاه می باشد. به طور مثال ممکن است هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون سونی که یکی از شناخته شده ترین برند ها در بازار می‌باشد، کمی با هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون بلست که در دسته تلویزیون های میان رده بازار قرار میگیرد، متفاوت باشد. اما به طور کلی این تعمیرات هزینه بالایی ندارد؛ بنابراین نگران نباشید. در صورتی که این اتفاق برای تلویزیون شما افتاد برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی با یک شرکت معتبر و با سابقه تعمیرات تلویزیون تماس گرفته و با خیال راحت تعمیرات تصویر تلویزیون خود را به آن‌ها بسپارید. اگر خودتان در منزل اقدام به تعمیرات تلویزیون هوشمند خود نمایید، ممکن است خساراتی را که در مواردی این خسارت‌ها جبران‌ناپذیر نیز هستند به تلویزیون خود وارد کنید، بنابراین حواس‌تان را جمع کنید تا این وسیله گران‌قیمت را به آسانی از دست ندهید.

هزینه تعمیر مشکل تاریک شدن تصویر تلویزیون

جمع‌بندی

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که دچار خرابی و یا تاریک شدن تصویر تلویزیون خود شده باشید. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که در این مقاله بررسی و معرفی شدند. برخی از این دلایل به تنظیمات تلویزیون شما مربوط است که با انجام یک تنظیمات ساده به راحتی قابل حل هستند. برخی از این دلایل هم به خرابی پنل، خرابی بک لایت و پیکسل سوختگی مرتبط هستند که این موارد با بررسی متخصص و با پرداخت هزینه مناسب تعمیر می‌شوند.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments