طراحی لوگو با ایلوستریتور

طراحی لوگو با ایلوستریتور

ایلوستریتور یک برنامه حرفه‎‌ای برای صنعت طراحی است. این برنامه یکی از نرم افزارهای شرکت adobe می‌باشد. لوگو معرف هر کسب و کار است درنتیجه رنگ، شکل و سبک آن در ماندگاری و گیرایی آن موثر خواهد بود. لوگو پیام کسب و کار موردنظر را راحت‎تر منتقل می‌کند و رابطه بهتری با مخاطب ایجاد می‌کند. در دنیای امروز که معمولا اخبار و پیام‌های آموزشی و تبلیغاتی از راه تصویر و شبکه های اجتماعی به راحتی رد و بدل می‌شود؛ چشم و گوش ما به گرفتن اطلاعات بصری و ترجیحا مختصر عادت کرده است. یک لوگو قوی می‌تواند در کوتاه ترین زمان، بیشترین اطلاعات راجب کسب و کار و یا صرفا هدف خود یعنی ماندگاری در ذهن را انجام بدهد. در اینجا تمام آنچه از طراحی در برنامه ایلوستریتور نیاز است، را می‌آموزید.

اصول طرح روی کاغذ

نکته مهم قبل از طراحی در ایلوستریتور این است که لوگو را روی کاغذ نهایی کنید یا به قول طراح‌ها اسکچ بزنید. در قدم اول نیاز است تمام اطلاعات موردنیاز از کسب و کار را ردیف کرده و با توجه به آن شروع به طراحی کنید. برای مثال سوالات زیر سوالات کلیدی و مهم در شروع طراحی یک لوگو هستند.

  1. کسب و کار موردنظر چیست و در چه زمینه ای کار می‌کند؟
  2. تاریخچه آن چیست و بنیانگذارش کیست؟
  3. نام برند معنا و مفهوم خاصی دارد؟
  4. ارزش این برند و کار چیست؟
  5. مخاطبان و مشتریان این برند به دنبال چه هستند و سلیقه آن‌ها چگونه است؟

در مرحله بعدی کلمات کلیدی مرتبط با کار و برند را لیست کنید و هر چه از شکل و سبک لوگو به ذهنتان میرسد، ترسیم کنید. از طرح زدن نترسید و لازم به دقت و ترسیم دقیق نیست. فقط کافی است تمام ایده ها و کلمات کلیدی پ همچنین فضای کاری را در نظر داشته و با توجه به آن ها طرح‌های اولیه را روی کاغذ پیاده کنید. توصیه میکنیم قبل از انتخاب نهایی طرح  مدتی به نگاه و مغزتان فرصت دهید و فردا به طرح‌ها نگاه کنید. با یک نگاه ثانویه می‌توانید ایرادها را بهتر مشاهده کنید.

اصول طرح روی کاغذ

طراحی لوگو با برنامه ایلوستریتور

بعد از زدن طرح روی کاغذ نوبت به دیجیتالی کردن طرح و لوگو است. بهترین برنامه برای طراحی لوگو ایلوستریتور است که بیش از ۳۰ سال برای طراح‎ها با انواع امکانات کار کرده است. این نرم افزار در حال حاضر بسیار گسترش یافته و با کمک امکانات موجود در آن می‌توان کارهای پردرآمد زیادی انجام داد.

با ایلوستریتور علاوه بر طراحی لوگو میتوان نقاشی دیجیتالی، طراحی لباس و محصولات چاپی، طراحی جلد کتاب و بنرهای تبلیغاتی انجام داد. پس با آموختن اصول این نرم افزار می توانید پول خوبی در دنیای طراحی دربیاورید. در اینجا فقط طراحی لوگو در ایلوستریتور را شرح خواهیم داد اما پیشنهاد میکنیم بعد از آموختن این کار به شاخه های دیگر طراحی در ایلوستیرتور هم سری بزنید.

طرح اولیه را دیجیتالی کنید

بعد از اینکه مخاطب یا مشتری شما یک طرح را اننتخاب کرد وقت دیجیتالی کردن و طراحی در برنامه ایلوستریتور است. برای ورود طرح به ایلوستریتور دو راه پیش رو دارید که هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد. در ادامه این دو روش را شرح میدهیم:

روش اول live tracing است. یعنی بعد از کشیدن طرح روی کاغذ و یک برنامه دیگر مثل فوتوشاپ، با بالاترین دقت آن طرح را در ایلوستریتور باید بکشید. از رنگ مشکی استفاده کنید تا تمیزتر و مرتب تر بتوانید آن را به اتمام برسانید. در این مرحله نیز کلمات کلیدی را در ذهن داشته باشید تا در حد امکان از اشتباهات مصون بمانید چراکه این دیگر لوگو واقعی شماست و باید بدون عیب باشد. تصویر کشیده شده در فتوشاپ را با زدن بر روی آیکون file و بعد از آن place در ایلوستریتور، فراخوانی کنید. گزینه Image trace را بزنید و تصویر را در trace panel  باز کنید و کار را با بیشترین امکانات شروع کنید. Silhouette گزینه خوبی برای شروع روند است. از قسمت گزینه های ترسیم می‌توانید برای رفع ایراد و روشن و تیره کردن و رنگ آمیزی استفاده کنید. بعد از رضایت از نتیجه نهایی بر روی گزینه expand کلیک کرده و جزییات لوگو را مشاهده و آخرین تغییرات را انجام دهید. لوگو حاصله از این روش دست ساز به نظر می‌رسد و گیرایی خاصی دارد.

روش دوم نقاشی کردن است یعنی طراحی لوگو با موس یا قلم نوری. نرم افزار ایلوستریتور را باز کرده و از پنل ابزار pen tool را برگزینید. با دنبال کردن نقاط اصلی طرح اولیه در اینجا میتوانید مشابه ترین حالت به آنچه در ذهن دارید را پیاده کنید.

بعد از اتمام طراحی لوگو در ایلوستریتور، باید شعار با نام کامل برند را در زیر آن قرار دهید. موقعیت درست و بجا متن با صحیح و خطا به دست می‌آید. همچنین بهترین و نزدیک ترین فونت به لوگو باید برای متن انتخاب شود. برای انجام این کار کافی است یک line یا shape در برنامه بسازید و در بخش path tool  گزینه type را کلیک کنید. گزینه انتخابی بعدی باید line itself باشد. حالا برنامه آماده است تا شعار یا نام کامل برند را در موقعیت مناسبش تایپ و جاگذاری کند.

طرح اولیه را دیجیتالی کنید

حال نوبت به اعمال رنگ به لوگو می‌باشد. قبل از انتخاب رنگ باید با مشتری یا کارفرما در مورد رنگ سازمانی مشورت کرد. اگر کسب و کار موردنظر رنگ سازمانی دارد، همان را برای لوگو باید استفاده کرد بدون ذره ای تغییر و اگر رنگ سازمانی مشخصی ندارد الان زمان مناسبی است که رنگ سازمانی کار انتخاب شود. رنگ تاثیر به سزایی در جذب مخاطب دارد. ترکیبات مختلف را امتحان کنید و برای مشتری بفرستید تا آن‌ها نظر دهند و با جمع بندی بهترین ترکیب را برگزینید. معنای پشت رنگ ها را دست کم نگیرید. در آخر برای گرفتن خروجی از برنامه باید به کیفیت و نوع فایل خروجی دقت کنید. برنامه ایلوستریتور به انواع فرمتها خروجی می دهد. به طور مثال png, eps, svg شماری ازین فرمتها هستند.

مدرسه همای هنر و با طراحی لوگو با نرم افزار ایلوستریتور

در این نوشته سعی کردیم برای شما تا حد زیادی در مورد چگونگی طراحی لوگو با نرم افزار ایلوستریتور به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای شرکت ادوبی ارائه نماییم. اما به خاطر داشته باشید تمام نوشته هایی که از این دست هستند نمیتوانند به شما به عنوان کسی که علاقه دارید در این حوزه به صورت حرفه ای فعالیت کنید راه نما باشند و به شما آموزش دهند. شما باید برای یادگیری درست و حرفه ای ان به کسانی مراجعه کنید که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. از جمله مجموعه‌هایی که می‌توانند به شما در این حوزه کمک کنند مدرسه همای هنر است. این موسسه فرهنگی و هنری با بهره گیری از تیم قویی که دارد به شما خواهد آموخت که چگونه یک طراحی حرفه ای شوید و به خوبی با نرم افزار ایلویستریتور کار کنید. مدرسه های هنر با داشتن مجوزهای کافی در زمینه های مختلف از جمله آموزش نرم افزار طراحی ایلوستریتور و سایر حوزه های مربوط به طراحی از جمله طراحی سایت هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری اقدام به جذب کارآموز می‌کند. کارآمزو بعد از پایان هر کدام از دوره های مدرسه همای هنر میتواند به مدرک معتبر از سمت سازمان ارشاد اسلامی نائل آید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments