استراتژی های کسب و کار در عصر تکنولوژی: دوره MBA به عنوان راهنمای شما

استراتژی های کسب و کار در عصر تکنولوژی: دوره MBA به عنوان راهنمای شما

به طور معمول همه افراد بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در پی یافتن شغلی مناسب هستند. برخی رویای داشتن یک کسب و کار مستقل را در ذهن می پرورانند. برخی هم دارای شغل و کسب و کار بوده و حالا با دانش علمی و عملی بیشتر، در جهت بهبود و رونق آن تلاش می کنند. در همه این حالت ها، برای دستیابی به موفقیت شغلی و درآمد بیشتر، دانشی کاربردی متناسب با نیاز روز بازار، بسیار مفید و حتی حیاتی خواهد بود. در عصر حاضر که عصر تکنولوژی و دیجیتال نام دارد، چنین دانشی اهمیت و ضرورتی بیش از قبل دارد. دوره MBA به همین منظور طراحی شده است. این دوره جوان تازه فارغ التحصیل را برای آینده شغلی درخشان آماده می کند.

فارغ التحصیل دوره MBA

MBA چیست؟

MBA، مخفف عبارت Master of Business Administration بوده و در ایران با اصطلاح «مدیریت کسب و کار» یا «مدیریت ارشد کسب و کار» شناخته شده است. به لحاظ آکادمیک گذراندن دوره MBA مشابه دریافت کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی است. اما علومی که در این دوره می آموزید از چند جهت می تواند بر دانش و مهارت های شما بیفزاید. در واقع این دوره مخصوص کسانی است که در رشته های دیگر تحصیلات دانشگاهی داشته و حالا برای تکمیل مهارت های شغلی، در بستری خاص نیازمند آموزش های ویژه ای هستند. آموزش های از قبیل هوش مالی، مدیریت منابع مالی، منابع انسانی، مهارت های حرفه ای فروش و بازاریابی، کارآفرینی و مدیریت استراتژیک، اصول قراردادها و مکاتبات، اخلاق حرفه ای و … .

دوره MBA اصولی را به فرد می آموزد که به او در رویارویی با چالش های محیط کار کمک می کند. شاید سایر رشته های دانشگاهی فرد را برای ورود به بازار کار آماده نکرده باشند. از این رو جوان تازه فارغ التحصیل خود را در عصر تکنولوژی همراه با رقابت تنگاتنگ، مبهوت و ناتوان می یابد. اما دوره MBA به طور مستقیم بر مهارت هایی تکیه دارد که هر کدام از آنها می توانند به موفقیت شغلی بیشتر رهنمون سازد.

به عنوان مثال شما در رشته مهندسی برق نمی آموزید که چگونه بهترین مکاتبه اداری را داشته باشید و یا چگونه مشتریان خود را به مشتری وفادار و راضی تبدیل نمایید. در مورد ارتباط با مشتری و همکاران و نحوه مدیریت آنها چیزی یاد نمی گیرید. مهارت های ضروری که حتی از مهارت و دانش فنی که آموخته اید مهم تر هستند. بنابراین در محیط کار با چالش های زیادی دست و پنجه نرم خواهید کرد که آگاهی و آمادگی لازم برای مقابله با آنها ندارید.

دوره های MBA در ایران

تاریخچه دوره MBA

در آغاز دهه 1900 میلادی در حالی که آمریکا رشد سریع فرآیند صنعتی شدن را تجربه می کرد، نیاز به مهارت هایی ویژه در نیروی کار احساس شد. در پاسخ به این نیاز روز افزون، دانشگاه هاروارد اولین دوره MBA را در سال 1908 با پذیرش 80 دانشجو آغاز کرد. این دوره 2 ساله با هیئت علمی متشکل از 15 نفر برگزار شد. با الهام از روش تدریس در رشته حقوق دانشگاه هاروارد، دانشجویان در مورد مسائل واقعی دنیای تجارت و کسب و کار مباحثه و تجزیه و تحلیل می کردند.

اولین دوره های MBA در اروپا

در سال 1921 اولین دوره MBA در مدرسه بازرگانی وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا، آغاز شد. هدف این مدرسه آماده کردن فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی برای ورود به بازار و آمادگی برای چشم انداز تجاری ایالات متحده بود. به تدریج مدارس کسب و کار در نقاط مختلف آمریکا، اروپا و جهان گسترش یافته و رشته MBA به صورت تخصصی در آنها برگزار شد. امروزه MBA یکی از محبوب ترین مدرک های تحصیلی در سراسر دنیا شناخته شده و مورد توجه و احترام کارفرمایان و صاحبان شرکت ها است.

کسب و کار در عصر تکنولوژی

عصر تکنولوژی با تفاوتی هایی شگرف نسبت به عصر صنعتی، نیازمند نیروی کار تازه نفس با مهارت های متمایز است. سرعت نجومی در تولید و انتقال اطلاعات، اینترنت و شبکه های مجازی، ماشین آلات پیشرفته از ویژگی های این دوره هستند و پیشرفت شغلی در چنین محیطی نیازمند مهارت هایی فراتر از گذشته است. در عصر تکنولوژی و دیجیتال، امور یدی از انسان سلب شده و مهارت های مدیریتی و توان فکری و ذهنی برای رویارویی با چالش ها مورد انتظار است. دیگر زور بازو یا سرمایه هنگفت کلید موفقیت نیست. بلکه مهارت اتخاذ سریع تصمیمات درست و پیاده سازی استراتژی های برنده، میزان موفقیت فرد یا شرکت را تعیین می کند. دوره MBA در دوران صنعتی شدن آمریکا متولد شد و خلا موجود در بازار نیروی کار را با آموزش مهارت های ویژه و متفاوت پر کرد. امروزه در عصر تکنولوژی، دوره MBA همچنان می تواند با تربیت جوانان خلاق و کاردان، نیروی کار مورد نیاز جامعه رو به پیشرفت را تامین نماید.

دوره MBA در عصر ارتباطات

دوره های MBA در ایران

حال می دانید در هر موقعیت شغلی که باشید، دوره MBA به افزایش درآمد و پیشرفت شغلی شما کمک خواهد کرد. دوره های مختلف MBA، در دانشگاه ها، مراکز عالی و موسسات آموزشی مختلف برگزار می گردد. در بسیاری از مراکز دوره MBA با تمرکز بر گرایشی خاص برگزار می شود، مانند بازاریابی، مدیریت اجرایی، مدیریت فناوری اطلاعات، کسب و کار بین المللی، مشاوره، کارآفرینی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت عمومی و … اگر علاقه مند به شرکت در دوره های MBA هستید، ما در مقاله ای بهترین دوره های MBA در ایران را معرفی و مقایسه کرده ایم که می توانید از این لینک «هزینه دوره MBA» آن را مشاهده نمایید.

منبع

دانشگاه کسب و کار رسانه استارتاپ های ایرانی

 

برچسب ها : دوره MBA

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments