آینده شغلی برنامه نویسی جاوا

آیا برنامه نویسی جاوا می‌تواند شغل ایده‌آلی در آینده باشد؟ یا ممکن است مانند بسیاری از شغل‌ها کم کم از بین برود؟ اگر با جاوا سروکار داشته باشید، بعید نیست اگر هر از چند گاهی چنین سوالاتی ذهن شما را درگیر کند. بگذارید برای شروع بحث بگوییم که «جاوا در همه جا هست». هر سیستمی که فکرش را بکنید، احتمالا یک یا چند برنامه‌ نویس جاوا در پشت صحنه مشغول به کار هستند.

اما آیا در آینده هم وضع به همین منوال خواهد بود؟ آیا همچنان جاوا از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا باقی می‌ماند؟ به هر صورت حق دارید نگران آیندۀ این رشته باشید. آن هم با این سرعت رشد تکنولوژی! اما آیا واقعا جای نگرانی دارد؟ در این مطلب می‌خواهیم به بررسی همین مورد بپردازیم. پس همراه ما باشید تا با هم به بررسی جنبه‌های مختلف این مسئله بپردازیم.

آینده شغلی برنامه نویسی جاوا

جاوا، به زبان ساده

 

اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید یادگیری جاوا را شروع کنید، احتمالا هنوز اطلاعات خوبی راجع به آن ندارید. شاید هم اصلا نمی‌دانید برنامه نویسی چیست و محض کنجکاوی به سراغ این مقاله آمده‌اید، پس قبل از این که به سراغ اصل مطلب یعنی آیندۀ شغلی این حرفه برویم، بهتر است تا مرور کوتاهی روی مفهوم زبان برنامه نویسی جاوا داشته باشیم.

اول از همه باید بدانید که زبان جاوا یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است.  جاوا یک زبان همه منظوره است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد یک بار کد بنویسند و آن را در هر مکانی اجرا کنند. به این معنی که کد جاوا می‌تواند بر روی تمام پلتفرم‌هایی که از جاوا پشتیبانی می‌کنند، اجرا شود.

راستی، حواستان باشد که زبان برنامه‌نویسی جاوا را با جاوا اسکریپت اشتباه نگیرید! بسیاری از افراد فکر می‌کنند این دو یکی هستند، اما حقیقت این است که javascript هیچ ارتباطی با زبان برنامه‌نویسی جاوا java ندارد.

جاوا به‌طور گسترده برای برنامه‌های کاربردی موبایل، برنامه های دسکتاپ، برنامه‌های کاربردی وب، وب سرورها، بازی‌ها، اتصالات پایگاه داده و موارد دیگر استفاده می‌شود. مستقل از پلتفرم، سرعت و انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد و برای طیف گسترده‌ای از برنامه ها مناسب است.

جاوا به خاطر امنیت، سرعت و ویژگی های قدرتمندش شناخته شده است و جامعه بزرگی از توسعه دهندگان دارد که از آن پشتیبانی می‌کنند.

چرا جاوا محبوب است؟

همانطور که گفتیم، جاوا در تعداد زیادی از برنامه‌ها مناسب است و یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی کامپیوتر محسوب می‌شود. اما علت این محبوبیت چیست؟ جاوا محبوبیت خود را مدیون ویژگی‌های متعددی است که آن را به یک زبان برنامه نویسی ایده‌آل برای توسعه‌دهندگان تبدیل می‌کند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • استقلال پلتفرم: امکان اجرای برنامه‌های جاوا روی انواع مختلف رایانه
  • کاربر پسند و یادگیری آسان: شباهت جاوا با انگلیسی و وجود حداقل کاراکترهای خاص یادگیری آن را نسبتاً آسان می‌کند.
  • تطبیق‌پذیری و گستره وسیع برنامه‌ها: جاوا در بسیاری از برنامه‌ها از جمله برنامه‌های موبایل، برنامه‌ها و سرورهای وب استفاده می‌شود.
  • نقشه راه توسعه قوی: این روند بهبود تضمین می‌کند که جاوا برای مشاغل و افراد، مرتبط و مفید باقی می‌ماند.

 

  • پشتیبانی از جامعه بزرگ: جاوا دارای جامعه گسترده‌ای از توسعه دهندگان است که به طول عمر و ارتباط این زبان در صنعت توسعه نرم‌افزار کمک می‌کند.
  • استفاده گسترده در صنعت: جاوا به‌طور گسترده توسط شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ از جمله گوگل، آمازون، eBay ، لینکدین و یوتیوب استفاده می‌شود.
  • تقاضای بازار کار: تقاضای زیاد جاوا در بازار کار فعلی، ساختار برنامه واضح و قابلیت استفاده مجدد کد، آن را به زبانی جذاب برای توسعه‌دهندگان و سازمان ها تبدیل کرده است.

دیدید که جاوا چه‌قدر پتانسیل‌های خوبی برای پیشرفت دارد؟ راستش را بخواهید فکر می‌کنیم با وجود ویژگی‌های گستردۀ این زبان برنامه‌نویسی و نیازی که در صنایع مختلف به آن وجود دارد، این حرفه تا سال‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد. حتی طبق بررسی‌ها انتظار می‌رود که این حرفه در سال‌های پیش رو با تقاضای بیشتری هم روبه‌رو شود.

چه مهارت‌هایی مورد نیاز برنامه نویسان جاوا است؟

جاوا در زمینه‌های کاربردی بسیاری مانند یادگیری ماشین استفاده می‌شود. اما سوال مهمی که برای برنامه نویس java ممکن است ایجاد شود، این است که چه مهارت‌هایی تقاضای بیشتری دارند؟ قطعا هر چه مهارتی که یاد می‌گیرید کاربردی‌تر باشند، در بازار کار موفق‌تر خواهید بود. به همین خاطر در ادامه برخی مهارت‌هایی که بیشتر مورد تقاضا قرار گرفته‌اند را برای شما ذکر کردیم:

  • کار با کتابخانه‌ی AWS و JavaFX
  • برنامه‌نویسی اندروید
  • کار با فریم‌وورک اسپرینگ
  • کار با پایگاه داده‌های NoSQL
  • کار با گیت

علاوه بر این، یک سری حوزه‌ها وجود دارند که برنامه نویسی جاوا در آن‌ها بیشتر استفاده می‌شود. این حوزه‌ها عبارت‌اند از:

  • اینترنت اشیا
  • توسعه اپلیکیشن موبایل
  • کار با کلان داده
  • برنامه نویسی Reactive یا واکنشی

معطل چه هستید؟ اگر هنوز این مهارت‌ها را بلد نیستید، حتما به سراغ یادگیری آن بروید تا بتوانید در دنیای آیندۀ جاوا، جایی برای خود باز کنید.

چه مهارت‌هایی مورد نیاز برنامه نویسان جاوا است؟

میزان درآمد برنامه نویس جاوا در ایران

به‌صورت کلی، کدنویسی جاوا در میان پردرآمدترین شغل‌ها قرار دارد. اما این یک شرط دارد و آن هم این است که به خوبی به آن مسلط باشید و بتوانید از پس خواسته‌های مختلف کارفرما بر بیایید. بنابراین درآمد شما تا حد زیادی به میزان تسلط خودتان روی این زبان بستگی دارد.

برخی گفته‌اند که میزان درآمد برنامه‌نویس ارشد جاوا در ایران حدود 15 تا 30 میلیون تومان است. البته، باز هم بحث به توانایی‌های شما برمی‌گردد و این مقدار توانمندی شما است که می‌تواند مبلغ درآمد را کم یا زیاد می‌کند.

مهاجرت از طریق برنامه نویسی جاوا

می‌خواهید بدانید که آیا از طریق برنامه‌نویسی جاوا هم می‌توان اقدام به مهاجرت کرد؟ باید بگوییم که بله. اگر دارای تخصص و تبحر ویژه‌ای در زمینه برنامه‌نویسی باشید و کشور مد نظرتان به آن تخصص نیاز داشته باشد یا رزومه برنامه‌نویسی شما نظر کارفرما را جلب کرده باشد، احتمال موفقیت شما برای اخذ جاب آفر و ادامه پروسه دریافت ویزای بلندمدت کار در آن کشور بسیار زیاد خواهد بود.

از جمله کشورهایی که معمولا مقصد برنامه‌نویسان هستند، می‌توان به کانادا و سوئد اشاره کرد. به طور مثال، چشم انداز شغلی برای برنامه‌نویسان جاوا در کانادا مثبت است، با کمبود نیروی کار در سطح ملی، حقوق‌های رقابتی، تعداد قابل توجهی از فرصت‌های شغلی و تقاضای زیاد بازار برای توسعه دهندگان جاوا، کانادا توانسته است مقصد بسیاری از برنامه‌نویسان جاوا باشد.

پس توجه داشته باشید که برای مهاجرت از طریق برنامه‌نویسی جاوا، نوشتن رزومه بسیار مهم است. البته نه تنها برای مهاجرت، حتی برای شاغل شدن داخل ایران و کار کردن در شرکت‌های بزرگ هم یک نمونه رزومه کاری خوب می‌تواند چندین قدم شما را جلو ببرد.
مهاجرت از طریق برنامه نویسی جاوا

با توجه به بخش‌های قبلی، با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و کاربرد گسترده جاوا، می‌توان این نتیجه را گرفت که جاوا می‌تواند موقعیت‌های شغلی خوبی را حتی در آینده هم ایجاد کند. به خصوص حالا که مباحثی مانند پردازش کلان داده و یادگیری ماشین در شرکت‌های بزرگ بسیار مهم هستند.

اگر شما نیز می‌خواهید به جاوا تسلط پیدا کنید، سایت مکتب خونه یکی از بهترین مقاصد شما برای یادگیری این حوزه است. شما می‌توانید با ورود به این سایت، دوره‌های زیادی با موضوع جاوا را به‌‌صورت از مبتدی تا پیشرفته مشاهده کرده و به‌راحتی و با چند کلیک، یادگیری خود را آغاز کنید. این دوره‌ها از آموزش نصب جاوا تا آموزش‌های حرفه‌ای را شامل می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments