آلتیوم دیزاینر چیست و سفارش برد مدار چاپی به چه صورت انجام می شود؟

طراحی و سفارش برد مدار چاپی با آلتیوم دیزاینر

قبل از سفارش برد مدار چاپی باید ابتدا شماتیک مدار الکتریکی توسط نرم افزار طراحی شده و سپس به صورت PCB پیاده سازی گردد. PCB یا برد مدار چاپی (Printed Circuit Board)، صفحه ای است که تمامی المان های مدار الکتریکی بر روی آن لحیم می شوند. این صفحه از فیبر نارسانا ساخته شده و پدها و ترک های مسی بر روی آن ارتباط بین عناصر الکتریکی مانند آی سی ها و قطعات مختلف را برقرار می کنند. بردهای مدار چاپی در ابعاد گوناگون، بسته به سفارش مشتری و به صورت یک لایه تا چند لایه تولید می شوند.

آلتیوم دیزاینر توانمندترین نرم افزار طراحی شماتیک مدار الکتریکی و PCB است. این نرم افزار توسط کمپانی Altium Limited طراحی و به بازار عرضه شده و ورژن تکامل یافته و پیشرفته تر پروتل DXP است که سال ها به عنوان نرم افزار طراحی PCB استفاده می گردید. برای سفارش برد مدار چاپی، فایل PCB که توسط نرم افزار آلتیوم دیزاینر طراحی شده است، از مشتریان دریافت و مطابق با فایل، برد مدار چاپی تولید می گردد. اگر به دنبال مرکزی برای سفارش PCB هستید که علاوه بر قیمت از نظر کیفیت ساخت، انتظارات شما را برآورده کند، پیشنهاد ما مجموعه آریا مدار ارجمند است. آریا مدار ارجمند با تیمی قوی و متخصص و استفاده از فیبر و متریال درجه یک، بهترین بردهای مدار چاپی را مطابق با استانداردهای روز تولید کرده و در اسرع وقت به دست مشتریان می رساند.

طراحی و سفارش برد مدار چاپی با آلتیوم دیزاینر

نرم افزار آلتیوم دیزاینر شامل چه امکاناتی می شود؟

آلتیوم دیزاینر دارای ابزارهای پیشرفته و کاربردی برای طراحی و سفارش برد مدار چاپی است. امکانات این نرم افزار به صورت خلاصه عبارتند از:

  • طراحی شماتیک
  • طراحی HDL
  • شبیه سازی مدار
  • تجزیه و تحلیل یکپارچگی سیگنال
  • طراحی PCB مطابق با شماتیک
  • طراحی و توسعه سیستم های مبتنی بر FPGA

شماتیک، ساختار اصلی یک مدار را تعیین کرده و جزئیات دقیقی از نحوه اتصال اجزا، خطوط تغذیه و زمین مدار را نشان می دهند. در هنگام طراحی شماتیک نیاز است که برای هر قطعه الکتریکی، فوت پرینت متناسب با سایز و مشخصات قطعه تعریف گردد. بهترین راه برای طراحی صحیح و بدون خطای PCB، مطابقت آن با شماتیک است. بعد از اتمام شماتیک باید نت های تعریف شده در شماتیک را در محیط طراحی PCB وارد کرده و شروع به کشیدن ترک ها و اتصالات برد نمود.

طراحی PCB با آلتیوم دیزاینر

چرا برای سفارش برد مدار چاپی نیاز به آلتیوم دیزاینر دارید؟

آلتیوم دیزاینر در طراحی PCB، یک دید کلی و حتی نمای سه بعدی کامل از برد مدار چاپی به شما ارائه می دهد. بدین ترتیب قبل از ساخت برد مدار چاپی، ظاهر و شکل و شمایل برد را مشاهده خواهید کرد. شما می توانید ابعاد برد، فاصله قطعات از هم، آرایش کلی اجزا، فوت پرینت قطعات و تمام جزئیات مربوط به برد خود را در نرم افزار بررسی کنید. دسترسی به نمای کلی مسیرهای عبور جریان از ترک های مختلف و چیدمان Pad های قطعات و Via ها در این نرم افزار انجام پذیر است.

از طرفی آلتیوم علاوه بر داشتن کتابخانه مجهز و پیشرفته از انواع قطعات SMD و DIP موجود در بازار، دست کاربران را در طراحی المان های جدید باز گذاشته است. بدین منظور شما می توانید، یک کتابخانه مختص به خود در نرم افزار طراحی کرده و فوت پرینت های جدیدی مطابق با قطعات الکترونیکی خاص را در نرم افزار ایجاد نمایید.

قبل از سفارش ساخت PCB لازم است، تعداد لایه های برد مشخص شده و توسط نرم افزار آلتیوم طراحی شوند.  لایه های مختلف در برد با رنگ های گوناگون مشخص شده و نشان دهنده مکان و نحوه چینش قطعات هستند. به طور معمول لایه قرمز (Top layer) لایه بالایی برد و لایه آبی رنگ (Bottom layer) لایه زیرین برد است، به همین ترتیب لایه های میانی نیز دارای رنگ های متفاوت در برد می باشند.

طراحی PCB با آلتیوم دیزاینر

نحوه کار با آلتیوم دیزاینر و سفارش برد مدار چاپی

همانطور که در بالا گفته شد، برای سفارش برد مدار چاپی به فایل PCB طراحی شده در آلتیوم دیزاینر نیاز است. فرایند کار با این نرم افزار گام به گام به صورت زیر است:

  • یک پروژه جدید در قسمت New Project ایجاد کنید. (ایجاد یک صفحه شماتیک و یک محیط PCB)
  • قطعات مدار را در شماتیک جایگذاری نمایید. (شما می توانید، قطعات مورد نظرتان را از قسمت کتابخانه نرم افزار جستجو کرده و انتخاب نمایید). سپس شروع به اتصال قطعات به هم و کشیدن شماتیک نمایید.
  • از قسمت Design، بروزرسانی PCB از شماتیک را انتخاب نمایید. سپس پنجره ای باز شده و اتصالات مدار را نمایش می دهد. در صورتی که مشکلی در شماتیک وجود داشته باشد، تیک های قرمز ظاهر می شوند که باید اقدام به رفع این اشکالات نمایید. بعد از اشکال زدایی، قطعات شما در محیط PCB نمایان خواهند شد.
  • شروع به چینش قطعات و کشیدن ترک ها در لایه های مختلف در محیط PCB نمایید.

در پایان کار برای اطمینان از اتصال صحیح قطعات باید وارد قسمت Design شده و رول ها (Rule) ها را بررسی نمایید. رول ها در حقیقت قوانینی هستند که کاربر برای PCB در نظر گرفته و باید در برد مدار چاپی رعایت شوند.

طراحی شماتیک در آلتیوم دیزاینر

نکات مهم در سفارش برد مدار چاپی  

از آن جا که بردهای مدار چاپی برای اتصال قطعات حساس الکترونیکی طراحی می شوند، باید با دقت بالا و درصد خطای پایین ساخته شوند. اگر ساخت مدار چاپی مطابق با استانداردها انجام نگردد، عوارض جبران ناپذیری چون سوختگی قطعات، برق گرفتگی افراد و عدم کارکرد صحیح دستگاه را در پی خواهد داشت. از این رو ساخت برد مدار چاپی خود را فقط به مراکز معتبر و قابل اطمینان بسپارید.

آریا مدار ارجمند تولیدکننده برد مدار چاپی PBC با ادغام سه فاکتور کیفیت، دقت و سرعت و با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها، باکیفیت ترین بردهای مدار های چاپی را در کشورمان تولید می نماید. این مجموعه به صورت تخصصی در ساخت و چاپ بردهای متالیزه،چند لایه و معمولی متناسب با قطعات SMD و DIP فعالیت گسترده دارد. بردهای مدار چاپی تولید شده در آریا مدار ارجمند با وجود کیفیت ساخت بی رقیب در بازار، بسیار مقرون به صرفه هستند. ما بردها را کاملا مطابق با مشخصات طراحی شده در فایل پیاده سازی کرده و خواسته های شما را مو به مو اجرا می نماییم.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments