آموزش نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده

آموزش نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده

شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که چگونه باید گوشی های قاچاق را از گوشی های رجیستری شده تشخیص داد؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به آموزش نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با گوشی های قاچاق و رجیستر شده

ستاد مبارزه با قاچاق کالا طرح رجیستری موبایل را پیاده سازی کرده و هم اکنون به موجب این طرح از فروش گوشی های قاچاق در بازار کشور جلوگیری به عمل می‌آید. برای آشنایی بیشتر با طرح رجیستری و سامانه‌ اختصاصی که برای آن راه اندازی شده (سامانه همتا) توصیه می‌کنیم حتما پیش از ادامه دادن ابتدا دو مقاله “سامانه طرح رجیستری موبایل چیست؟ آیفون اپل و سامسونگ” و “از صفر تا صد سامانه همتا و رجیستری گوشی موبایل” را مطالعه نمایید.

با راه اندازی طرح رجیستری یک دغدغه بزرگ در ذهن کاربران و خریداران ایجاد شده است و آن هم مربوط به نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده می‌شود. یعنی خیلی از افرادی که قصد خرید گوشی های موبایل را دارند دقیقا نمی‌دانند که با پیاده سازی طرح رجیستری باید چه کار کنند تا سرشان کلاه نرود و گوشی خریداری نکنند که دو روز دیگر به عنوان یک گوشی قاچاق شناخته شده و از کار انداخته شود! بنابراین یک خریدار باید قبل از اقدام به منظور خرید گوشی جدید حتما با نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده آشنا باشد.

اما چطور باید گوشی های رجیستر شده را از گوشی های قاچاق تفکیک کرده و تشخیص دهیم که یک گوشی قاچاق است یا گوشی دیگر رجیستر شده؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به آموزش نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده بپردازیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش های شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان واحد پشتیبانی موبایل کمک از آن ها راهنمایی دقیق تری بخواهید. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی موبایل

نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده

تصور کنید به عنوان مشتری قصد خرید یک گوشی حدید را دارید که مشمول طرح رجیستری موبایل می‌شود. در این شرایط چطور باید تشخیص دهید که گوشی ارائه شده از سوی فروشنده قاچاق است یا رجیستر شده و قانونی؟ برای انجام این کار می‌توانید از چهار روش مختلف استفاده کنید که در ادامه شرح داده می‌شوند:

  • استعلام اصالت گوشی از طریق سایت سامانه همتا: یکی از روش هایی که می‌توانید از آن برای تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده در حین خرید گوشی موبایل جدید استفاده کنید مربوط به مراجعه به سایت سامانه همتا و استعلام اصالت گوشی از طریق این سایت می‌شود. بدین منظور کافیست ابتدا با کلیک بر روی این قسمت وارد سایت سامانه همتا شوید. سپس روی گزینه “استعلام اصالت” کلیک کنید. حالا باید کد IMEI گوشی که قصد خریدش را وارد کرده و بر روی گزینه “جستجو” کیک کنید. ظرف چند ثانیه اطلاعاتی گوشی که قصد خریدش را دارید ارائه می‌شود. بدین ترتیب تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده امکانپذیر خواهد شد.

آموزش نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده

  • استعلام اصالت گوشی از طرق پیامک: یکی دیگر از روش هایی که می‌توانید از آن برای تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده استفاده کنید مربوط به پیگیری از طریق پیامک می‌شود. بدین منظور کافیست سیم کارت خود را در گوشی جدیدی که قصد خریدش را دارید قرار داده و یک پیامک حاوی کد IMEI گوشی را برای شماره 7777 ارسال کنید. بعد از چند لحظه پاسخ پیامک برایتان ارسال خواهد شد. اگر اطلاعاتی که در پیامک برایتان ارسال شده با اطلاعات گوشی که قصد خریدش را دارید مطابقت دارند، گوشی قاچاق نیست. بنابراین باز طریق پیامک زدن به شماره 7777 هم قادر به ش خواهید بود.
  • تعمیرات موبایل
  • استعلام اصالت گوشی از طریق کد USSD: روش دیگری که می‌توانید از آن به منظور تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده استفاده کنید مربوط به بکارگیری کد دستوری #7777* می‌شود. کافیست این کد را از طریق دایلر گوشی که قصد خریدش را دارید شماره گیری کرده و سپس گزینه “استعلام اصالت” را انتخاب کنید. کد IMEI گوشی را وارد کرده و منتظر پیامکی باشید که از سوی سامانه همتا برایتان ارسال می‌شود. بنابراین این روش یکی دیگر از بهترین روش های تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده است.

آموزش نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده

  • استعلام اصالت گوشی از طریق اپلیکیشن سامانه همتا: سامانه همتا یک اپلیکیشن موبایل اختصاصی دارد که برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS بهینه‌سازی شده است. از این اپلیکیشن کارآمد هم می‌توانید به منظور تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده استفاده کنید. کافیست اپلیکیشن مذکور را روی گوشی نصب نمایید و آن را اجرا کرده و به بخش “استعلام اصالت” مراجعه کنید . سپس کد IMEI گوشی که قصد خریدش را دارد وارد نموده و به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنید. برای دانلود اپلیکیشن اختصاصی سامانه همتا می‌توانید از بخش های زیر استفاده کنید.

دانلود اپلیکیشن سامانه همتا از گوگل پلی استور

دانلود اپلیکیشن سامانه همتا از کافه بازار

دانلود اپلیکیشن سامانه همتا از سیب اپ

بنابراین با روش های مختلف تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده آشنا شدید. برای آشنایی دقیق تر با این روش ها و نحوه بکارگیری آن ها می‌توانید از راهنمای تصویری استفاده کنید که پیش از این در مقالهمعرفی و آموزش روش های استعلام اصالت گوشی از سامانه همتاارائه کردیم. با بکارگیری هر یک از روش های مذکور می‌توانید مطمئن باشید که یک گوشی رجیستر شده خریداری می‌کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیرات اپل آیفون

بعد از اطمینان از قاچاق نبودن گوشی چه کنیم؟

اما بعد از تشخیص اصالت گوشی یا رجیستر بودن آن چه کنیم؟ در این شرایط باید از فروشنده بخواهید که کد فعال سازی گوشی را در اختیارتان قرار دهد. اگر گوشی که قصد خریدش را دارید کاملا آکبند و نو باشد، یک کارت اختصاصی با عنوان Activation Card یا کارت فعال سازی خواهد داشت که در داخل جعبه گوشی قرار دارد. با استفاده از این کارت و کد فعال سازی که روی آن وجود دارد قادر به فعال کردن گوشی خود می‌شوید. برای آشنایی بیشتر با کد فعال سازی که در مورد آن صحبت کردیم به مطالعه مقالهکد فعال سازی گوشی در سامانه همتا چیست و چگونه دریافت می‌شود؟بپردازید. در نظر داشته باشید که فعال سازی گوشی بدون داشتن این کد امکانپذیر نخواهد بود.

فعالسازی گوشی های موبایل رجیستر شده هیچ هزینه‌ای را به همراه ندارد. بنابراین اگر فروشنده‌ای در قبال فعال سازی گوشی از شما درخواست پرداخت هزینه کرد، از خرید خود صرف نظر کنید. فعال سازی گوشی های موبایل رجیستر شده بعد از خرید موبایل می‌تواند توسط خود مشتری هم انجام شود، اما توصیه می‌کنیم انجام این کار را در همان موقع خرید به فروشنده واگذار کنید تا خیالتان از همه جهت راحت باشد. به منظور فعال سازی گوشی های رجیستر شده هم روش های متعددی وجود دارند که برای آشنایی با آن ها می‌توانید از مقاله آموزش روش های فعال سازی گوشی در سامانه همتا (طرح رجیستری) کمک بگیرید.

آموزش نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده

اگر گوشی که می‌خرید دست دوم باشد تکلیف چیست؟

اما تصور کنید که در حال خرید یک گوشی دست دوم هستید! در این شرایط تکلیف چیست؟ در این حالت چگونه قادر به تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده خواهیم بود؟ پاسخ این سوال ساده است. اگر گوشی دست دومی که قصد خریدش را دارید در زمان اولین خرید مشمول طرح رجیستری موبایل نمی‌شد، شما نیاز به انجام هیچ کاری نخواهید داشت. یعنی خیلی راحت می‌توانید گوشی را خریداری کرده و بدون نیاز به انجام هیچ کار اضافه‎ای سیم کارت خود را در آن قرار داده و بدون محدودیت از گوشی استفاده کنید.

اما اگر گوشی دست دومی که می‌خواهید بخرید، در زمان اولین خرید مشمول طرح رجیستری موبایل بوده و خریدار اول آن را در سامانه همتا فعال کرده باشد، مالکیت گوشی دست دوم باید از صاحب فعلی به شما منتقل شود. به این فرآیند اصطلاحا “انتقال مالکیت گوشی” گفته می‌شود. برخلاف تصوری که با شنیدن عبارت “انتقال مالکیت گوشی” در ذهنتان ایجاد می‌شود، انجام این کار خیلی ساده بوده و به روش های مختلفی امکانپذیر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های انتقال مالکیت گوشی به مطالعه مقاله روش های انتقال مالکیت گوشی رجیستر شده در سامانه همتا بپردازید.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیرات گوشی سامسونگ

تعمیرات اپل

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده بپرداختیم. در نظر داشته باشید که برای تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده می‌توانید از هر یک از روش هایی که نام برده شدند استفاده کنید و هیچ محدودیتی از این نظر پیش رویتان قرار ندارد. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش های شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان واحد پشتیبانی موبایل کمک از آن ها راهنمایی دقیق تری بخواهید.

درخواست آنلاین تعمیرات موبایل

روش اول: ارسال موبایل با پیک رایگان روش دوم: درخواست تعمیر موبایل در محل سفارش تلفنی تعمیرات موبایل 021-75147 درخواست تعمیرات

 

لینک های مفید: موبایل آیفون | موبایل سامسونگ | موبایل شیائومی  

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (1)

guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
حمیدرضا
حمیدرضا
2 سال گذشته

سلام عالی بود ممنونم