بررسی tvOS 10 ؛ نسخه جدید سیستم عامل اپل تی وی (Apple TV)

بررسی tvOS 10 ؛ نسخه جدید سیستم عامل اپل تی وی

اپل تی وی 4 یا 2015 از سیستم عامل tvOS 10 بهره می‌برد که در مقایسه با سایر نسخه های پیشین سیستم عامل های بکار رفته در اپل تی وی بهبود کیفیت چشمگیری یافته است. در این مقاله قصد داریم به بررسی tvOS 10 بپردازیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با tvOS 10 ؛ نسخه جدید سیستم عامل اپل تی وی (Apple TV)

پیش از این در مقاله معرفی اپل تی وی 2015 (Apple TV 2015): بیشتر با اپل تی وی آشنا شوید! آخرین نسخه از سزی محصولات اپل تی وی (Apple TV) را مورد بررسی قرار دادیم و مشخصات اصلی آن را عنوان کردیم. اما یکی دیگر از ویژگی های اپل تی وی 2015 مربوط به بهره مندی آن از سیستم عامل tvOS 10 می‌شود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

سیستم عامل tvOS 10 در مقایسه با نسخه های پیشین سیستم عامل هایی که در اپل تی وی ها بکار رفته بودن، ظاهری متفاوت و تنظیماتی پیشرفته تر را ارائه می‌کتد. در این مقاله قصد داریم به بررسی tvOS 10 بپردازیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش ها و موضوعات شرح داده شده نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن‌ها راهنمایی بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

بررسی tvOS 10 : تم و تعامل بصری

اپل سعی کرده که در tvOS 10 ظاهری نزدیک تر به یک سینمای خانگی را برای کاربران ایجاد کند، از اینرو تم و محیط سیستم عامل را کمی تیره تر از گذشته طراحی کرده است. تلفیق استفاده از رنگ های تیره و به ویژه مشکلی در tvOS 10 منجر می‌شود تا شما لذت بیشتری از مشاهده آن بر روی نمایشگر تلویزیون خود ببرید. البته اگر تمایلی نسبت به استفاده از این تم نداشته باشید، امکان بازگرداندن تنظیمات تم tvOS 10 به حالت های پیشین و روشن تر هم وجود دارد.

بررسی tvOS 10 ؛ نسخه جدید سیستم عامل اپل تی وی

برای انجام این کار می‌توانید از دو روش استفاده کنید. در روش اول باید از منوی تنظیمات یا همان Settings اقدام کنید و در روش دوم کافیست که از دستیار هوشمند اپل یعنی سیری (Siri) بخواهید تا این تغییر را انجام دهید. بدین منظور کافیست که دکمه فعال سازی سیری (Siri) را از روی کنترلر اپل تی وی 2015 فشار دهید و جملاتی مثل White Appearance یا Dark Mode را عنوان کنید.

تعمیرات اپل

بررسی tvOS 10 : گیمینگ

اصلی ترین ویژگی که باید در این بخش به آن اشاره کنیم مربوط به پشتیبانی اپل تی وی 2015 و سیستم عامل tvOS از کنترلر یا اصطلاحا گیم پد می‌شود. این موضوع بدان معناست که شما می‌توانید هر بازی که مد نظرتان باشد را از طریق کنترلر انجام دهید و تجربه ای نزدیک به کنسول های بازی خانگی را داشته باشید. همچنین وجود قابلیت ReplayKit اپل در بازی های گوناگون سبب می‌شود تا شما بتوانید به طور مستقیم تجربه های گیمینگ خود را در شبکه های اجتماعی مثل یوتیوب، توییتر و غیره ارسال کنید.

بررسی tvOS 10 ؛ نسخه جدید سیستم عامل اپل تی وی

نکته جالب در مورد پشتیبانی tvOS 10 از گیم پد یا کنترلر این است که این سیستم عامل در اپل تی وی 2015 امکان اتصال همزمان 4 کنترلر را فراهم می‌کند! بنابراین نه تنها محدودیت استفاده از سیری ریموت (Siri Remote) یا هان کنترلر اختصاصی اپل تی وی از بین رفته است، بلکه گیمر ها می‌توانند به طور همزمان 4 گیم پد را به دستگاه نصب کنند و از انجام بازی با آن لذت ببرند. اپل تی وی از بازی های با وضوح فول اچ دی و نرخ فریمی 60 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند، بنابراین تجربه گیمینگ جالب و دلپذیری را برایتان به ارمغان می‌آورد.

بررسی tvOS 10 : سیری (Siri)

سیری دستیار هوشمند و اختصاصی اپل است که کاربران آیفون و آیپد های این شرکت به خوبی او را می‌شناسند. این دستیار هوشمند در اپل تی وی Apple TV هم بکار رفته و کاربر می‌تواند در تعامل مستقیم با او قرار گیرد. اگرچه سیری مجموعه ای از زبان های مختلف را تحت پوشش خود قرار داده و هر روز هم به تعداد و کیفیت این زبان ها افزوده می‌شود، اما همچنان زبان فارسی در بین زبان های قابل پشتیبانی او قرار ندارد، پس شما باید برای ارتباط برقرار کردن با سیری به یکی از زبان های تحت پشتیبانی او (ترجیحا انگلیسی) صحبت کنید یا حداقل به طور دست و پا شکسته دستور مورد نظرتان را برای سیری تفهیم نمایید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات اپل 

سیری می‌تواند اقدامات مختلف و متنوعی را انجام دهد. برای مثال در یکی از بخش های همین مقاله اشاره کردیم که تغییر تم و جلوه بصری tvOS 10 را می‌توان با بیان دو کلمه به سیری واگذار کرد. شما می‌توانید از سیری بخواهید تا یک فیلم را به زبان فرانسوی یا زبانی دیگر پخش کند اما عناوین آن را انگلیسی باقی بگذارد یا از او بخواهید تا لیستی از فیلم های مرتبط با یک ژانر خاص را برایتان نمایش دهد. برای انجام این کار کافیست از عباراتی مثل Show me comedy movies استفاده کنید.

بررسی tvOS 10 ؛ نسخه جدید سیستم عامل اپل تی وی

از دیگر قابلیت های جالب سیری می‌تواند به توانایی جستجوی آن در یوتیوب اشاره کرد. برای مثال تصور کنید که تمایل دارید به یک ویدیوی بررسی گوشی گلکسی اس 8 در یوتیوب دسترسی پیدا کنید. برای انجام این کار کافیست که عبارتی مثل Search YouTube for Galaxy S8 Review را بیان کنید و باقی کار را به دست سیری بسپارید. قابلیت هایی که سیری ارائه می‌کند محدود به این موارد نمی‌شود و شما می‌توانید تقریبا در هر زمینه و برای انجام هر کاری از سری کمک بخواهید. سیری یکی از اصلی ترین بخش های اپل تی وی است که باید در بررسی tvOS 10 به آن اشاره می‌شد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات ایفون

بررسی tvOS 10 : هوم کیت یا HomeKit

سیستم HomeKit در واقع چارچوبی است که اپل برای هوشمندتر کردن کنترل و تعامل لوازم مختلف خانه ارائه می‌کند. این سیستم برای افرادی که علاقه زیادی به خانه های هوشمند دارند بسیار مناسب است. با استفاده از HomeKit شما می‌توانید با دستورات صوتی مابین دستگاه های مختلف ارتباط برقرار کنید. این قابلیت پیش از این توسط آیفون، آیپد و اپل واچ پشتیبانی می‌شد، اما حالا tvOS 10 هم به جمع دستگاه های پشتیبانی کننده از آن اضافه شده است.

اما از آنجایی که اپل تی وی و کنترلر آن (سیری ریموت) از تاچ آیدی و اسکنر انگشت بهره مند نیستند، شما نمی‌توانید ابزارها یا اکسسوری های که نیاز به تایید هویت دارند را به طور مستقیم و از طریق اپل تی وی کنترل کنید. برای مثال تصور کنید که درب خانه شما هوشمند باشد و برای باز شدن از اثر انگشت شما استفاده کند! مطمئنا در این شرایط از طریق اپل تی وی کنترلر آن قادر به باز کردن درب خانه نخواهید بود. همچنین در tvOS 10 اپلیکیشن Home App ارائه نشده است.اما پشتیبانی اپل تی وی از HomeKit از برخی جوانب دیگر بسیار جالب و کاربردی است. برای مثال تصور کنید که به محض شروع یک فیلم در تلویزیون شما، چراغ های اطراف خاموش شوند یا رنگ های تیره تری را ارائه کنند و بدین ترتیب تجربه ای سینمایی تر را برایتان به ارمغان آورند.

بررسی tvOS 10 : بخش عکس ها یا Photos

مسئله بعدی که باید در بررسی tvOS 10 به آن اشاره داشته باشیم مربوط به بخش عکس ها یا Photos می‌شود که در tvOS 10 از قابلیت Memories پشتیبانی می‌کند. مموری هایی که در اپل تی وی ارائه می‌شوند با مموری هایی که توسط آیفون یا آیپد ارائه خواهند شد متفاوت است. اپ تی وی برای ایجاد این مموری ها از iCloud Photo Library استفاده خواهد کرد و مموری های اختصاصی خود را ایجاد می‌کند.

بررسی tvOS 10 ؛ نسخه جدید سیستم عامل اپل تی وی

البته باید اعتراف کنیم که تمام مموری هایی که توسط اپل تی وی ساخته می‌شوند جالب و جذاب نبستند و برخی از آن ها عجیب به نظر می‌رسند، اما در سمت مقابل برخی دیگر می‌توانند شما را شگفت زده کنند. یکی از نکاتی که باید برای ساخت مموری ها توسط اپل تی وی در نظر داشته باشید این است که هر عکس شخصی را با آن سینک نکنید. اگر به این مسئله توجه نکنید ممکن است مموری از مسائل شخصی شما توسط اپل تی وی ساخته و بر روی صفحه نمایش تلویزیون به تصویر کشیده شود! مطمئنا این موضوع اصلا جالب نخواهد بود.

تعمیرات اپل

بررسی tvOS 10 : بخش موزیک یا Music

اپل سعی کرده که بخش موزیک یا Music اپل تی را در سیستم عامل tvOS 10 بسیار نزدیک به اپلیکیشن موزیک آیفون، آیپد و آیتیونز در مک طراحی کند. این مسئله سبب شده که حالتی منسجم تر برای بخش موزیک اپل تی وی 2015 ایجاد شود. آرشیو موزیک های شما که اصطلاحا به آن Library گفته می‌شود، اولین گزینه ای است که در منوی فوقانی بخش موزیک به آن دسترسی پیدا می‌کنید. دومین گزینه For You نام دارد که لیستی از موزیک های مختلف روز که احتمالا برایتان جالب خواهند بود را ارائه می‌کند. در بخش Browse موزیک های جدیدتر دسته بندی شده‌اند و بخش Radios هم امکان دستیابی و پخش رادیو های مختلف را فراهم می‌آورد. بخش Search هم به طور اختصاصی برای جستجو های مورد نظرتان در بین تمام موزیک ها ارائه شده است.

بررسی tvOS 10 ؛ نسخه جدید سیستم عامل اپل تی وی

بررسی tvOS 10 : بخش اپلیکیشن ها یا Apps

مورد دیگری که در بررسی tvOS 10 باید به آن اشاره کنیم مربوط به بخش اپلیکیشن ها یا همان Apps می‌شود. اپلیکیشن ها در tvOS 10 امکان نمایش عدد بر روی آیکون خود به عنوان نوتیفیکیشن را ارائه می‌کنند که اصطلاحا به این قابلیت badges گفته می‌شود و در آیفون و آیپد های اپل هم شاهد آن هستیم. با این حال اگر تمایل داشته باشید می‌توانید این ویژگی را غیرفعال کنید. دسته بندی اپلیکیشن ها و جستجوی آن ها در سیستم عامل tvOS 10 ساده تر و بهتر از گذشته شده است، این مسئله سبب می‌شود تا بتوانید سریع تر و بدون دردسرتر به اپلیکیشن های مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.

اما با وجود این پیشرفت ها همچنان اشتراک گذاری اپلیکیشن ها مابین دستگاه های مختلف مثلا آیفون و اپل تی وی شما به ویژه در شرایطی که اپلیکیشن مورد نظر یونیورسال نباشد کمی دشوار خواهد. اپل برای بهتر شدن قابلیت اشتراک گذاری برنامه ها مابین دستگاه های هوشمند خود در سیستم عامل tvOS 10 بستری را ایجاد کرده که به محض دانلود شدن یک اپلیکیشن یونیورسال در دستگاهی مثل آیفون، به طور خودکار شاهد دانلود همان اپ در اپل تی وی هم خواهید بود. این مسئله تا حد زیادی به مقابله با دردسرهای اشتراک گذاری اپلیکیشن ها کمک می‌کند.

بررسی tvOS 10 ؛ نسخه جدید سیستم عامل اپل تی وی

اما تصور نکنید اغلب اپلیکیشن هایی که با آن ها سر و کار دارید از استاندارد یونیورسال پشتیبانی می‌کنند! موضوع کاملا برعکس است و بسیاری از توسعه دهندگان به دلیل شرایط مختلف و به ویژه مسئله مالی اپلیکیشن های خود را از استاندارد یونیورسال بهره مند نمی‌سازند. بنابراین اشتراک گذاری این دسته از برنامه ها مابین دستگاه آی او اسی شما و اپل تی وی مجهز به سیستم عامل tvOS 10 احتمالا امری دشوار خواهد بود که شاید در مقاله ای جداگانه به آموزش روش های مختلف انجام آن پرداختیم.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی موبایل

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی tvOS 10 پرداختیم که به عنوان سیستم عامل در اپل تی وی 2015 از آن استفاده می‌شود. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش ها و موضوعات شرح داده شده نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

بیشتر بخوانید:

iPhone 6s Plus قطعات

قیمت دوربین جلو آیفون 8 پلاس

قیمت شیشه iPhone XS

تعمیرات موبایل

منبع imore

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments