استاندارد ضد آب بودن گوشی IP67 و IP68 Certificate چیست؟

استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate چیست؟

این روزها اغلب گوشی های موبایل با پشتیبانی از استانداردهای ضد آب سری IPxx روانه بازار می‌شوند، اما آیا تاکنون فکر کرده‌اید که استانداردهای مذکور نظیر IP67 و IP68 چه معنا و مفهومی دارند؟ در ادامه این مطلب قصد دارید در مورد ماهیت استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate صحبت کنیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate

گوشی های موبایل این روزها اغلب به صورت ضد آب روانه بازار می‌شوند. البته کمپانی های تولید کننده گوشی علیرغم اینکه مدعی هستند گوشی هایشان ضد آب است، خرابی ناشی از آب خوردگی این محصولات را جزوی از گارانتی نمی‌دانند. اگر گوشی شما بنا به هر دلیل با آب در تماس بود یا در آن غوطه‌ور شد، توصیه می‌کنیم حتما مراحلی که در مقاله “تعمیر گوشی موبایل آب خورده در چهار مرحله ساده” شرح داده‌ایم را انجام دهید.

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر موبایل اپل، سامسونگ یا هوآوی کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

برای مشخص کردن میزان مقاومت گوشی های موبایل در برابر نفوذ آب و آب خوردگی از یک استاندارد خاص استفاده می‌شود که IPxx نام دارد. دو حرف xx موجود در این استاندارد با اعدادی پر می‌شوند. برای مثال استاندارد IP67 یا IP68 دو نمونه از رایج ترین استانداردهای ضد آب گوشی های موبایل هستند. اما آیا تاکنون فکر کرده‌اید که اعداد موجود در کنار عبارت IP برای مشخص کردن ضد آب بودن گوشی چه مفهومی دارند؟

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیرات گوشی سامسونگ

در ادامه این مطلب قصد داریم به صورت دقیق تر در مورد ماهیت استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate صحبت کنیم. فراموش نکنید که شرکت های سازنده گوشی موبایل باید برای اخذ استاندارد های ضد آب سری IPxx از کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (International Electrotechnical Commission) مجوز لازم را کسب کنند. بنابراین استاندارد ضد آب سری IPxx توسط کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک به گوشی های موبایل داده می‌شود. با موبایل کمک همراه باشید.

استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate چیست؟

مفهوم و ماهیت استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate در گوشی های موبایل

همانطور که گفتیم برای مشخص کردن مقدار ضد آب بودن یک گوشی دو عدد در کنار حرف IP ضمیمه می‌شوند. این دو عدد مقدار و شدت ضد آب و ضد گرد و غبار بودن گوشی های موبایل را مشخص می‌کنند. عدد اول از سمت چپ مقدار مقاومت گوشی در برابر نفوذ موارد جامد را نشان می‌دهد و عدد سمت راست هم مقدار مقاومت گوشی در برابر نفوذ مایعات را مشخص می‌کند. معنا و مفهوم این اعداد دقیقا به شرح زیر است:

عدد اول از سمت چپ:

  • عدد صفر یا X: این عدد بدان معناست که گجت مورد نظر هیچ مقاومتی در برابر نفوذ جامدات ندارد و تدبیری برای جلوگیری از نفوذ جامدات به داخل آن به عمل نیامده است.
  • عدد 1: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر به گونه‌ای طراحی شده که نفوذ جامدات با حجم 50 میلیمتر مکعب و بزرگ‌تر به داخل آن امکانپذیر نخواهد بود.
  • عدد 2: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر به گونه‌ای طراحی شده که نفوذ جامدات با حجم 12 میلیمتر مکعب و بزرگ‌تر به داخل آن امکانپذیر نخواهد بود.
  • عدد 3: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر به گونه‌ای طراحی شده که نفوذ جامدات با حجم 2.5 میلیمتر مکعب و بزرگ‌تر به داخل آن امکانپذیر نخواهد بود.
  • عدد 4: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر به گونه‌ای طراحی شده که نفوذ جامدات با حجم 1 میلیمتر مکعب و بزرگ‌تر به داخل آن امکانپذیر نخواهد بود.
  • عدد 5: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر به گونه‌ای طراحی شده که تقریبا نفوذ گرد و غبار به داخل آن امکانپذیر نیست.
  • عدد 6: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر به گونه‌ای طراحی شده که گجت مورد نظر کاملا در برابر نفوذ گرد و غبار با داخل آن عایق بوده و به بهترین شکل ممکن طراحی شده است.

بنابراین با مفهوم عدد اولی که از سمت چپ در کنار عبارت IP قرار می‌گیرد آشنا شدید. اما عدد دوم موجود در استانداردهای ضد آب IP67 و IP68 Certificate چه معنا و مفهومی دارد؟

بیشتر بخوانید: آموزش خشک کردن آیفون آب خورده

استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate چیست؟

تعمیرات اپل

برای تعمیر موبایل اپل، سامسونگ یا هوآوی کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

عدد دوم از سمت چپ:

  • عدد صفر یا X: این عدد بدان معناست که گجت مورد نظر هیچ مقاومتی در برابر نفوذ آب و مایعات ندارد.
  • عدد 1: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر فقط در برابر پاشش قطرات آب به صورت عمودی می‌تواند مقاومت داشته باشد.
  • عدد 2: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر برابر اسپری شدن آب با زاویه 0 الی 15 درجه عایق بوده و مقاومت لازم را دارد.
  • عدد 3: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر برابر پاشش آب با زاویه 0 الی 60 درجه عایق بوده و مقاومت لازم را دارد.
  • عدد 4: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر برابر پاشش معمولی آب از هر زاویه‌ای نسبتا عایق بوده و مقاومت دارد.
  • عدد 5: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر برابر پاشش با فشار بالای آب از هر زاویه‌ای نسبتا عایق بوده و مقاومت دارد.
  • عدد 6: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر برابر پاشش معمولی آب و همچنین پاشش با فشار بالای آب از هر زاویه‌ای نسبتا عایق بوده و مقاومت دارد.
  • عدد 7: این عدد نشان می‌دهد که گجت مورد نظر می‌تواند تا عمق 15 الی 100 سانتیمتری آب غوطه‌ور شود و مشکلی برای دستگاه ایجاد نگردد.
  • عدد 8: این عدد در حال حاضر بالاترین سطح از مقاومت گجت ها و گوشی های موبایل در برابر نفوذ آب را در بر می‌گیرد. عدد 8 نشان می‌دهد که گجت مورد نظر می‌تواند بدون هیج مشکلی تا عمق 1.5 متری در آب غوطه‌ور شده و حتی تحت فشار قرار گیرد.

بنابراین با مفهوم استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate آشنا شدید. برای مثال اگر گوشی موبایلی از استاندارد IP68 پشتیبانی کند، بدان معناست که آن گوشی علاوه بر عایق بودن کامل در برابر نفوذ گرد و غبار به داخل خود، می‌تواند بدون هیچ مشکلی تا عمق 1.5 متری در آب غوطه‌ور شود.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیرات اپل آیفون

کدام گوشی های موبایل ضد آب هستند؟

اغلب گوشی های موبایل پرچمدار فعلی شرکت های بزرگی مثل اپل و سامسونگ ضد آب هستند.آیفون 10، آیفون 8، آیفون 8 پلاس، آیفون 7 و آیفون 7 پلاس، گلکسی نوت 8، گلکسی اس 8، گلکسی اس 8 پلاس، گلکسی اس 9، گلکسی اس 9 پلاس، گلکسی 7، گلکسی 7 اج، سونی اکسپریا ایکس زد و غیره همگی فقط بخشی از گوشی های موبایلی هستند که امروزه از استاندارد ضد آب سری IPxx پشتیبانی می‌کنند.

آیا ضد آب بودن گوشی به معنای گارانتی شدن خرابی ناشی از آب خوردگی آن است؟

استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate چیست؟

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر موبایل اپل، سامسونگ یا هوآوی کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌ کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

اگرچه شرکت های سازنده گوشی های موبایل با افتخار مدعی می‌شوند که گوشی های هوشمندشان ضد آب طراحی شده، اما خرابی ناشی از آب خوردگی این محصولات را تحت گارانتی قرار نمی‌دهند. یعنی اگر گوشی موبایلی مثل آیفون 10 اپل یا گلکسی نوت 8 سامسونگ که به ترتیب از استاندارد ضد IP67 و IP68 بهره‌مند هستند در اثر آب خوردگی خراب شوند یا مشکلی برایشان ایجاد گردد، هیچ یک از دو کمپانی اپل یا سامسونگ گوشی را تحت گارانتی تعمیر نخواهند کرد. پس همیشه به یاد داشته باشید که ضد آب بودن یک گوشی بدان معنا نیست که می‌توانید با خیال راحت آن را در زیر دوش حمام یا استخر مورد استفاده قرار دهید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی آیفون

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در مورد ماهیت استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate صحبت کردیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش های شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان واحد پشتیبانی موبایل کمک از آن ها راهنمایی دقیق تری بخواهید.

 

لینک های مفید: قیمت دوربین جلو آیفون 11 Pro Maxال سی دی Samsung A10قطعات گوشی سامسونگ A41 | گوشی سامسونگ | گوشی اپل

نظرات کاربران (4)

guest
4 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
alijavid
alijavid
2 سال گذشته

سلام گوشیa52هرروزمیشه بامایع شستشودادممنون میشم پاسخ بدید😘

zanko
zanko
3 سال گذشته

توروخدا جوابمو بده مال من ۲۹ هستش این یعنی چه؟؟؟ چرا ۹ نیستش؟؟؟؟

رضا مخلصی
رضا مخلصی
4 سال گذشته

با سلام
میخواستم ببینم گوشی هایی که ضدآب هستند اگر به هر دلیلی برای تعمیر باز شوند،خاصیت ضدآب بودن انها ازبین می رود؟بعنوان مثال برای تعویض باتری یا تعمیر اسپیکر؟

امیرسالار صابر
امیرسالار صابر
2 سال گذشته
پاسخ به  رضا مخلصی

بله خاصیت ضد آبی از بین میره