معرفی ویزای تحصیلی آمریکا

معرفی ویزای تحصیلی آمریکا

چکیده : تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا آرزوی بسیاری از افرادی است که سال‌ها برای رسیدن به جایگاه مناسب در حوزه علم و تحصیل تلاش کرده‌اند. ویزای تحصیلی آمریکا به‌عنوان یکی از ویزاهای غیرمهاجرتی بهترین راه برای تحصیل در ایالت متحده آمریکاست.

تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا آرزوی بسیاری از افرادی است که سال‌ها برای رسیدن به جایگاه مناسب در حوزه علم و تحصیل تلاش کرده‌اند. ویزای تحصیلی آمریکا به‌عنوان یکی از ویزاهای غیرمهاجرتی بهترین راه برای تحصیل در ایالت متحده آمریکاست. متقاضیانی که قصد دارند در یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی در این کشور به ادامه تحصیل بپردازند، باید به منظور ورود یا اقامت موقت در این کشور ویزای تحصیلی آمریکا را دریافت کنند؛ بنابراین متقاضیانی که فکر می‌کنند تنها پذیرش در مراکز تحصیلی این کشور برای ادامه تحصیل در آن کفایت می‌کند، در اشتباه هستند. متقاضیان باید بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه یا موسسه مورد نظر خود، برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنند. با ما همراه باشید تا این ویزای تحصیلی را معرفی کنیم.

ویزای تحصیلی آمریکا و انواع آن

این نوع ویزای غیر مهاجرتی برای متقاضیانی که اپلای و پذیرش یکی از موسسات آموزشی دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا را دریافت کرده‌اند، مناسب است. دو نوع ویزا تحصیلی برای ادامه تحصیل در آمریکا تعریف شده است. نوع ویزای مناسب برای شما بر اساس رشته تحصیلی و محل منتخب تحصیل مشخص می‌شود. به این صورت که ویزای F برای دانشگاه یا کالج، دبیرستان، مدارس ابتدایی خصوصی، هنرستان و مدرسه علوم دینی، همچنین ویزای M برای دیگر موسسات دانشگاهی مانند: برنامه‌های آموزش زبان، فنی حرفه‌ای یا موسسات غیر آکادمیک به‌جز آموزش زبان تعریف شده است.

نکته

داشتن ویزای دانشجویی اف یا ام به‌عنوان ویزای تحصیلی آمریکا برای تحصیل در این کشور لازم است؛ بنابراین دانشجویان یا دانش آموزانی که پذیرش دانشگاه یا موسسات آمریکا را دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند با ویزای توریستی وارد این کشور شوند. البته اگر این افراد بخواهند در سفر توریستی خود، در یکی از مراکز علمی آمریکا مطالعه تفریحی داشته باشند، ورود به این کشور از طریق ویزای توریستی برای آن‌ها مانعی ندارد.

متقاضیان می‌توانند با استفاده از ویزای بازدید برای شرکت در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، غیر اعتباری و بدون صدور گواهی یا مدرک تحصیلی وارد ایالات متحده آمریکا شوند؛ اما اگر هدف این افراد از تحصیل در آمریکا اخذ مدرک یا گواهی تحصیلی معتبر حتی برای دوره‌های تحصیل کوتاه‌مدت باشد، ورود آن‌ها به کشور آمریکا با ویزای بازدید امکان‌پذیر نیست و باید برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنند. اساتید و محققان خارجی که قصد دارند با ورود به کشور آمریکا به تبادل علم و فرهنگ پرداخته و به دستاوردهای پزشکی و … برسند نیز می‌تواند از طریق ویزای تبادل که یک نوع ویزای غیر مهاجرتی است، وارد این کشور شوند.

چگونه ویزای تحصیلی آمریکا را دریافت کنیم؟

برای اخذ این ویزا باید حدود ۶ ماه تا یک سال قبل از شروع دوره تحصیل در یک مرکز آموزشی مورد تایید سازمان SEVP ثبت‌نام کرده و پذیرش آن را گرفته باشید. بعد از آن باید هزینه سیستم ثبت اطلاعات تحصیلی و ملاقات را به این سازمان پرداخت کنید. در این مرحله باید درخواست خود را برای اخذ ویزا به همراه دو قطعه عکس و هزینه‌های مربوطه به سفارت مورد نظر را ارائه دهید تا زمان مصاحبه شما مشخص شود.

نحوه اخذ پذیرش

برای اینکه بتوانید پذیرش مراکز تایید شده توسط سازمان SEVP را دریافت کنید، باید یک درخواست به مرکز آموزشی منتخب خود ارسال کنید. شرایط اخذ پذیرش از مراکز تحصیلی مختلف در ایالات متحده با یکدیگر متفاوت بوده و به نوع مقطع تحصیلی و نوع مرکز بستگی دارد. به همین خاطر متقاضیان باید برای آگاهی از شرایط پذیرش و مدارک مورد نیاز برای اپلای در موسسه مورد نظرشان، اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند. بعد از اینکه پذیرش مرکز آموزشی مورد نظر را دریافت کردید، باید در سیستم اطلاعات دانشجو و بازدیدکننده مبادله‌ای ثبت‌نام کرده و هزینه مربوطه را پرداخت کنید.

بعد از اینکه مرکز آموزشی مورد نظر فرم ثبت‌نام را برای شما ارسال کرد، می‌توانید ضمن ثبت‌نام در سیستم SEVIS برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنید. اگر می‌خواهید همسر و فرزندان خود را در دوران تحصیل خود در آمریکا با خود همراه سازید، باید برای آن‌ها نیز ویزای تحصیلی آمریکا را دریافت کنید؛ اما نیازی به پرداخت هزینه SEVIS برای همسر و فرزندان شما نیست.

مراحل گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا

برای اینکه بتوانید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید، باید مراحل متعددی را پشت سر بگذارید. مراحل اخذ این ویزا و چگونگی انجام آن در واقع یک روال روتین و معمول را دارد که در اکثر کنسولگری‌ها و سفارت‌های آمریکا طی می‌شود؛ اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است بعضی از کنسولگری‌های آمریکا روال متفاوتی داشته باشد. اگر بخواهیم مراحل اخذ ویزای تحصیلی آمریکا را به ترتیب بررسی کنیم، می‌توانیم آن را در چند مورد جای دهیم. برای گرفتن این ویزا باید درخواست ویزای غیر مهاجرتی خود را به‌صورت آنلاین تکمیل کرده، فرم تایید درخواست را چاپ کنید و در مصاحبه به همراه خود داشته باشید. عکس شما نیز باید بر اساس شرایط تعیین شده بارگذاری شود. سپس می‌توانید برای تعیین وقت مصاحبه اقدام کنید. معمولا انجام مصاحبه برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی ایالات متحده آمریکا ضروری است.

زمان صدور ویزای تحصیلی آمریکا

این نوع ویزا برای دانشجویان جدید طی ۱۲۰ روز و قبل از شروع دوره تحصیلی صادر می‌شود؛ اما شما نمی‌توانید تا ۳۰ روز بعد از شروع دوره تحصیلی وارد کشور آمریکا شوید. زمان صدور این ویزا برای دانشجویان در حال تحصیل نیز تا مادامی که در مرکز آموزشی مورد تایید به تحصیل مشغول‌اند، در هر زمان صادر می‌شود. در واقع این دانشجویان می‌توانند قبل از شروع کلاس‌ها وارد ایالت متحده شوند.

انتخاب سفارت برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

متقاضیانی که می‌خواهند ویزای تحصیلی ایالات متحده را دریافت کنند، می‌توانند به سفارت یا کنسولگری کشوری که در آن زندگی می‌کنند، مراجعه کنند؛ اما در مورد متقاضیان ایرانی، موضوع کمی متفاوت می‌شود. باتوجه به اینکه در ایران سفارت و کنسولگری آمریکا وجود ندارد، متقاضیان ویزای تحصیلی این کشور باید برای اخذ ویزا به سفارت یا کنسولگری آمریکا در کشورهای همسایه مراجعه کنند. هیچ محدودیتی در انتخاب سفارت برای افراد وجود ندارد. باید در نظر داشته باشید که در زمان ملاقات با افسر کنسولی صلاحیت خود را برای اخذ ویزای دانشجویی آمریکا نشان دهید. بعد از اینکه افسر کنسولی پرونده شما را تایید کرد، پاسپورت و ویزا به شما تحویل داده می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی ویزای تحصیلی آمریکا پرداختیم و چگونگی اخذ این ویزا را مورد بررسی قرار دادیم. باتوجه به اینکه شرایط اخذ این ویزا بر اساس مرکز آموزش و مقطع تحصیلی متقاضیان متفاوت است، باید قبل از شروع پروسه گرفتن ویزا، اطلاعات خود را دررابطه‌با این موضوع تکمیل کنید. برای این منظور می‌توانید از یک موسسه حقوقی معتبر خدمات مشاوره را دریافت کنید.

 

برچسب ها : ویزای تحصیلی آمریکا

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments