محاسبه وزن میلگرد مصرفی و برآورد هزینه پروژه

محاسبه وزن میلگرد مصرفی و برآورد هزینه پروژه

میلگرد از جمله مقاطع فلزی است که حتی در ساخت فونداسیون سازه هم به کار گرفته می‌شود. تعداد شاخه‌های میلگردی که در یک پروژه عمرانی به کار گرفته می‌شود کم نیست. به همین خاطر یکی از دغدغه‌های مهندسان محاسبه وزن میلگرد مصرفی و برآورد هزینه پروژه به‌صورت تقریبی خواهد بود. البته بر اساس برخی روابط ریاضی و باتوجه‌به نوع سازه و معماری آن می‌توان پیش‌بینی‌های خوبی درباره وزن میلگردهای مصرفی انجام داد.

در یک پروژه عمرانی تعداد بالایی از میلگردها در سایز بندی های مختلف استفاده می‌شود. میلگردهای مصرفی از نظر وزن و قیمت می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند. بنابراین با متره کردن آهن آلات ساختمانی مانند میلگرد می‌توان از تحمیل هزینه اضافی به پروژه جلوگیری کرد و برنامه ریزی اجرایی و مالی  خوبی از پروژه را به دست آورد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت آهن اسپات از قیمت به‌روز انواع آهن آلات اطلاع کسب کنید.

محاسبه وزن میلگرد مصرفی و برآورد هزینه پروژه

روش‌های محاسبه وزن میلگرد مصرفی در سازه

در همه ساختمان‌ها چه به صورت اسکلت فلزی و چه به صورت اسکلت بتنی ساخته شوند، تعداد بالایی میلگرد مصرف خواهد شد. این میلگردها در بخش‌های مختلفی از سازه از جمله در ستون، فونداسیون و در بخش‌های بتنی به کار می‌روند.

از این رو مهندسان پیش از آغاز پروژه باید برنامه ریزی دقیقی از سایز و تعداد مقاطعی که برای ساخت هر بخش از ساختمان لازم است داشته باشند. به عملیات محاسبه وزن میلگرد مصرفی و برآورد هزینه پروژه متره کردن گفته می‌شود.

بر اساس تجربه میزان وزن میلگرد مصرفی در سازه با اسکلت بتنی ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم به ازای هر متر مربع است. همچنین با احتساب میلگرد به کار رفته در دیوار برشی و قاب خمشی باید وزنی در حدود 35 تا 45 کیلوگرم را هم اضافه کرد.

این در حالی است که در سازه‌ استاندارد با اسکلت فلزی با قاب خمشی ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم به ازای هر متر مربع میلگرد مصرف می‌شود. اگر در چنین ساختمانی از مهاربند استفاده شود وزنی در حدود 45 تا 65 کیلوگرم به وزن میلگرد مصرفی افزوده خواهد شد.

به جز این اعداد کلی، می‌توان از برخی روابط برای متره کردن و محاسبه وزن میلگرد مصرفی و برآورد هزینه پروژه به صورت تفکیک شده در هر بخش از سازه استفاده کرد. در نهایت کافی است این مقادیر را در قیمت روز میلگرد ضرب کنید تا هزینه نهایی را به دست آورید.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت آهن اسپات از قیمت دقیق و به روز انواع آهن آلات از جمله میلگرد اطلاع کسب کنید. همچنین برای محاسبه وزن میلگرد کارخانجات مختلف باید جدول وزنی هریک را داشته باشید. به طور مثال برای محاسبه وزن میلگرد آناهیتا باید جداول وزنی و اشتال این کارخانه را داشته باشیم.

روش‌های محاسبه وزن میلگرد مصرفی در سازه

محاسبه وزن میلگردهای فونداسیون

وزن میلگردهای طولی

میلگردها در راستای طولی در دو حالت پایینی و بالایی در فونداسیون قرار می‌گیرند. برای به دست آوردن وزن میلگردها در چنین شرایطی باید کاور (فاصله میلگرد از سطح بتن) و خم آن‌ها را در راستای محور طولی در نظر گرفت. برای به دست آوردن و وزن نهایی می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

طول میلگرد طولی = (۲ × طول کاور) – (۲ × طول خم) + طول مقطع

وزن میلگردهای عرضی

به میلگردهایی که در راستای محور عرضی قرار می‌گیرند، میلگرد عرضی گفته می‌شود. در محاسبه وزن میلگرد مصرفی عرضی هم باید حالت کاور و خم را در نظر گرفت.

طول میلگرد عرضی = (۲ × طول کاور) – (۲ × طول خم) + طول مقطع

وزن میلگرد ساختمان چند طبقه

با افزایش تعداد طبقات وزن تحمیل شده به سازه افزایش خواهد یافت. به همین خاطر پارامترهایی به نام حداقل عمق فونداسیون و عرض نوارها را هم در هنگام محاسبه وزن میلگرد مصرفی لحاظ کرد.

در نهایت محاسبه حداقل عمق پی و حداقل عرض نوارها می‌توان به تعداد شاخه‌های میلگرد مورد نیاز در فونداسیون دست یافت و در آخر بتوان برآورد هزینه پروژه را انجام داد.

حداقل عمق فونداسیون (h) = (تعداد طبقات ×۱۰) + ۲۰ سانتیمتر

حداقل عرض نوارها (b)  = (تعداد طبقات ×۲۰) + (۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر)

حداقل مساحت سطح میلگرد (As) = 0.0025 ×  b × h

تعداد شاخه‌های میلگرد =   πr2 × b × h × 0.0025

باید توجه داشته باشید که محاسبه وزن میلگرد برای تعیین قیمت آن موثر است. به طور مثال با محاسبه وزن میلگرد 14، قیمت میلگرد 14 نیز برآورد و در هزینه پروژه لحاظ میشود.

 

محاسبه وزن میلگردهای سقف و ستون

یکی دیگر از بخش‌های سازه که دارای میلگرد است، سقف است. بسته به نوع طراحی سقف، محاسبه وزن میلگرد مصرفی نیز تغییر می‌کند.

  • سقف دال بتنی توپر: در هر متر مربع ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم
  • سقف کامپوزیت: ۸ تا ۱۲ کیلوگرم در هر مترمربع
  • تیرچه بلوک: ۵ تا ۷ کیلوگرم در هر مترمربع

در ستون‌ها هم بسته به نوع نقشه، اسکلت و سقف میزان میلگرد مصرفی متغیر خواهد بود. به طور مثال اگر دال بتنی توپر باشد وزن میلگردها در هر مترمربع ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم است و در هر مترمربع از ستون اسکلت بتنی، ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم کاهش در وزن میلگردها را شاهد خواهیم بود.

محاسبه وزن میلگردهای سقف و ستون

برآورد هزینه میلگرد مصرفی از طریق آهن اسپات

یک قدم پیش از انجام محاسبه نهایی برای برآورد هزینه پروژه‌های عمرانی محاسبه وزن آهن آلاتی مانند میلگرد در بخش‌های مختلف سازه است. در نهایت با در اختیار داشتن این اعداد و قیمت هر شاخه میلگرد در سایزهای معین می‌توان هزینه‌های پروژه را به تومان اعلام کرد.

Wt = {(W1 + W2)} × A + W3

در رابطه بالا Wt، W1، W2 و W3 به ترتیب نشان دهنده وزن کل، وزن میلگرد در سقف، اسکلت و فونداسیون است. در نهایت این عدد را باید در قیمت به‌روز میلگرد مورد نظر ضرب کرد.

برای اطلاع از قیمت روز میلگرد مثل خرید میلگرد 18 و 16 و سایر سایزهای میلگرد می‌توانید به سایت آهن اسپات مراجعه کنید. کارشناسان ما به صورت روزانه بازارهای رسمی را رصد می‌کنند و کوچک‌ترین تغییر در قیمت‌ محصولاتی مانند میلگرد را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments