سیبما: انواع ژانر های سینمایی + بهترین فیلم های هر ژانر

سیبما: انواع ژانر های سینمایی + بهترین فیلم های هر ژانر

ژانر یک تعبیر ادبی ست که به معیارهای گوناگون شامل موضوع ، نوع، جنس و یا دسته بندی انواع هنر میپردازند. ژانر فیلم یک مقوله سبکی یا موضوعی برای تصاویر متحرک براساس شباهتهای عناصر روایی , رویکرد زیبایی شناختی و یا پاسخ احساسی به فیلم است . ژانر فیلم ارتباط مستقیمی با سبک فیلم دارد.

خیلی از ژانر ها زیر مجموعه دارند. ما در اینجا 15 ژانر اصلی  فیلم و سریال را بصورت خلاصه به شما معرفی خواهیم کرد :

قبل از شروع، اگر به حوزه فیلم و سریال علاقمند هستید در مقاله فیلم سینمایی جدید 2023 در وبسایت سیبما، بهترین فیلم های روز دنیا را با بروزرسانی هفتگی معرفی میکنیم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.

ژانر اکشن

قهرمان فیلم در ژانر اکشن اغلب یک فرد ماجرا جو است که جانش در خطر است و عموما با تعقیب و گریز ، حرکات رزمی ، فعالیت های پر ریسک و …. مخاطب را تا انتها با خود می کشاند. ژانر اکشن مناسب افرادی است که به دنبال هیجان بالا می باشند و معمولا ژانر اکشن با ژانر های همچون ژانرهای علمی تخیلی ،فانتزی، جنایی، وسترن و غیره ترکیب میشود. برخی  فیلمThe Great Train Robbery  را اولین فیلم اکشن  تاریخ سینما میدانند. نام سه فیلم اکشن  برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

  1. 1. هفت سامورایی

۲. شمال از شمال غربی  

۳. متروپلیس

ژانر عاشقانه یا رمانتیک

هسته اصلی ژانر عاشقانه ، یک موضوع عاشقانه می باشد.کاراکتر های اصلی این فیلم ها عموما یک زن و یک مرد هستند که داستانی عاشقانه یا جستجوی عشق قوی و خالص و عاشقانه را به محور اصلی داستان تبدیل می کنند.فیلم تایتانیک معروف ترین فیلم ژانر رمانتیک تاریخ سینما می باشد. نام سه فیلم عاشقانه برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

  • تیتانیک
  • بر باد رفته
  • کازابلانکا

همچنین در وبسایت سیبما یک لیست کامل از فیلم های عاشقانه تینیجری آماده کرده ایم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

 

ژانر کمدی

ژانر کمدی همانگونه که از نامش پیداست محتوای طنز و خنده دار داشته و اغلب با نکات اجتماعی ، اخلاقی و حتی سیاسی همراه است. برای معرفی انواع ژانر کمدی می توان به کمدی کلامی و یا لفظی ، کمدی بزن بکوپ یا اسلپ استیک ، کمدی دیوانه وار یا کمدی شلوغ شلوغ  و کمدی تقلیدی اشاره کرد .نام سه فیلم کمدی  برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

1 – روشنایی های شهر 

۲-هواپیما 

۳ – مانتی پایتون و جام مقدس

ژانر ماجراجویی

محتوای فیلم هایی با ژانر ماجراجویانه معمولا با شروع یک سفر که اغلب سفری عجیب و غریب می باشد همراه است .قهرمان فیلم ماجراجویانه جستجوگران هستند .این فیلم ها از نظر ساختار شبیه فیلم های اکشن هستند اما هیجان آن به دلیل ماجراجویی ها ، سفر ها و اکتشافات قهرمان داستان است.اگر شما نیز یکی از طرفداران ژانر ماجراجویی هستید برای دیدن لیست بهترین فیلم های ماجراجویی می توانید به سایت سیبما مراجعه کرده و فهرستی از بهترین های این ژانر را در اختیار داشته باشید.

 

ژانر درام

از سبک درام در نمایشنامهها و فیلمنامهها برای ایجاد لحظات واقعگرایانه استفاده میشود. دو نوع اصلی درام ، تراژدی و ملودرام هستند. فیلم های درام اغلب جدی هستند. در این ژانر کاراکتر ها با چالش های احساسی زندگی مواجه می شوند. نام سه فیلم درام برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

  1. فیلم رستگاری در شاوشنک
  2. فیلم پدرخوانده
  3. فیلم فهرست شیندلر

 

ژانر وسترن

ژانر اصلی صنعت سینمای آمریکا وسترن است. وسترن منعکس کننده تاریخ امریکاست.وسترن از ژانر های قدیمی و ماندگار سینما است که شخصیت های شناخته شده ای برای مخاطب دارند. ژانر وسترن انواع مختلفی همچون وسترن های کمدی، وسترن های حماسی ،وسترن های ایتالیایی اسپاگتی،  وسترن های مجرمانه ، وسترن های انتقام جویانه و ضد وسترن دارد. نام سه  فیلم وسترن برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

  • . فیلم خوب، بد و زشت
  • . فیلم روزی روزگاری در غرب
  • . فیلم نابخشوده
    سیبما: انواع ژانر های سینمایی + بهترین فیلم های هر ژانر
    ژانر جنایی/گانگستری  

    داستان ژانر های جنایی عموما حول باند های بزرگ و مخوف خلافکاران می چرخد.فضای غالب بر این ژانر منفی می باشد. در این فیلمها، جنایتکاران قربانی محیط پیرامون خود هستند و داستان نیز از زاویه دید آنها را روایت میشود.انگیزه قهرمان این ژانر ها معمولا ثروتمند و قدرتمند شدن از طریق اعمال غیر قانونی است. فهرستی از بهرترین سریال های جنایی را می توانید در سایت سیبما مشاهده نمایید.

     

    ژانر جنگی

     

    فضای غالب در این گونه ژانر داستان های جنگی و حماسی است.این فیلم هامعمولا در ارتباط با عملیات های انجام شده توسط نیرو های نظامی می باشد.داستان این فیلم ها ممکن است تاریخی و یا تخیلی باشند.

    نام سه فیلم جنگی  برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

    1. کودکی ایوان
    2. فیلم جنگی کجا میروی آیدا؟
    3. مدفن کرمهای شبتاب

     

    ژانر معمایی  

    فیلم معمایی ژانری از فیلم است که حول حل یک مشکل یا جنایت می چرخد .قهرمان فیلم های جنایی در طول فیلم به دنبال بازگشایی اسرار یک جنایت هستند. قهرمان این فیلم ها غالبا یک کارگاه، وکیل ، افسر پلیس و یا خبرنگار هستند که برای حل شرایط مرموز یک موضوع از طریق تحقیقات ، سرنخ ها و استنتاج هوشمندانه عمل می کنند. نام سه فیلم معمایی برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

    1.سرگیجه

    2.بلید رانر

    1. 3. راشومون

     

    ژانر علمی-تخیلی

    ژانر علمی – تخیلی مخفف SF یا SCI-FI ،شکلی از داستان است که عمدتاً به تأثیر علم واقعی یا خیالی بر جامعه یا افراد می پردازد. ادبیات داستانی علمی – تخیلی معمولا  درباره راههای دیگری از زندگی در آینده که با تغییر فنآوری ممکن میشوند , فکر میکند و از این رو گاهیً اوقات به آن ” داستان تخیلی ” میگویند . ” واژه علمیتخیلی در دهه 1۹2۰ توسط یکی از طرفداران اصلی این ژانر , ناشر آمریکایی هوگو گرنزبک مشهور شد . نام سه فیلم علمی -تخیلی برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

    • -مجموعه فیلمهای علمی تخیلی ماتریکس
    • -میان ستارهای
    • -تلقین


    ژانر ترسناک

    ژانر  ترسناک داستانی است  که در آن تمرکز بر ایجاد احساس ترس است. چنین داستان هایی منشأ باستانی دارند و بخش مهمی از بدنه ادبیات عامیانه را تشکیل می دهند. آنها  عناصر مافوق طبیعی مانند ارواح , جادوگران یا خونآشامها را نشان  می دهند , یا به ترسهای روانی واقعیتر می پردازند . نام سه فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

    • سری فیلم های احضار
    • یک مکان ساکت
    • مرد نامرئی

     

    ژانر فانتزی 

    فیلم فانتزی ژانری است که مضامین تخیلی و خارق العاده را در خود جای داده است. این مضامین معمولاً شامل رویدادهای ماوراء الطبیعه جادویی یا جهان های فانتزی است. اگرچه این ژانر منحصر به فرد است،  اما این فیلم ها می توانند در ژانرهای ترسناک و علمی – تخیلی نیز همپوشانی داشته باشند. برخلاف علمی تخیلی یک فیلم فانتزی نیازی به ریشه یابی ندارد، در واقع این عنصر به مخاطب اجازه می دهد تا به دنیایی جدید و منحصر به فرد منتقل شود. اغلب این فیلم ها بر روی یک قهرمان معمولی در موقعیتی خارق العاده متمرکز می شوند. نام سه فیلم فانتزی برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

    • جادوگر شهر
    • سه گانه ارباب حلقه ها
    • مجموعه فیلم های هری پاتر

     

    ژانتر تاریخی 

    فیلم تاریخی یکی از مشهورترین اشکال بیان سینمایی و همچنین یکی از جنجالی ترین ها بوده است. به عنوان یک ژانر، درجه بالایی از برجستگی فرهنگی را برای نزدیک به یک قرن حفظ کرده است و تقریباً در هر کشوری که فیلم تاریخی تولید می شود ، آن فیلم خود را به عنوان یک شکل اصلی تثبیت کرده است.

    نام سه فیلم تاریخی برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

    1-گلادیاتور

    2-لینکلن

    3-قهرمان

     

    ژانر پویا نمایی

     

    به این ژانر ، کارتون یا انیمیشن نیز گفته می شود . فیلم انیمیشن مجموعه ای از تصاویر است که فریم به فریم عکس گرفته می شود و سپس به صورت متوالی پخش می شود. انیمیشن از بدو پیدایش گرایش خلاقانه و تخیلی داشته است. این ژانر که  قادر است حیوانات و اشیاء را زنده کند به  تصور داستان های پریان و کودکان کمک می کند. با اینکه مخاطبین هدف این ژانر کودک و نوجوان است اما بزرگسالان نیز از این ژانر استقبال کرده اند. نام سه انیمیشن برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

    • انیمیشن رنگو
    • انیمیشن تیزپا
    • انیمیشن یخ زده

     

    ژانر موزیکال 

     

    فیلم موزیکال یک ژانر سینمایی محبوب بینالمللی است که آهنگهای زیادی در فیلمها وجود دارد، آهنگها معمولاً طرح داستان را پیش میبرند یا شخصیتهای فیلم را توسعه میدهند. فیلم موزیکال پس از ظهور تکنولوژی فیلم صوتی , تحولی طبیعی در موسیقی نیز بود . نام سه فیلم موزیکال برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان عبارتند از:

    • چرخش زمان
    • شیرشاه
    • داستان وست ساید

     

     

    سخن پایانی

     

    البته همانطور که میدانید ممکن است یک فیلم در نظر مخاطبین مختلف ، ژانر یکسانی نداشته باشد .هیچ نوع دستهبندی شفافی در مورد ژانر فیلم وجود ندارد که همهی کارشناسان با هم عقیده باشند.تمامی ژانر های معرفی شده دارای زیر مجموعه نیز می باشند.خیلی از کارها در یک ژانر نمیگنجند و ترکیبی از چندین ژانر هستند.

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments