دیزل ژنراتور ناجی انسان است یا قاتل او؟!

دیزل ژنراتور ناجی انسان است یا قاتل او؟!

حدود 200 الی 300 سال است که دیزل ژنراتور به زندگی انسان راه پیدا کرده است. این وسیله از آنجایی توانست در میان ما انسان ها محبوب شود، که قبل از آن برق و الکتریسیته توانسته بود به این محبوبیت برسد. بعد از اختراع یا بهتر بگوییم کشف برق و الکتریسیته، تقریبا تمام وسایل و تجهیزاتی که برای بشیریت کار می کنند همه برقی هستند. این است که دیزل ژنراتور به عنوان وسیله ای که مولد برق و الکتریسیته است، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. آمار سرچ کلمه قیمت دیزل ژنراتور نشان دهنده این استقبال است. ولی آیا این ماشین درخدمت بشریت بوده یا به بشریت خیانت کرده است؟

مزایای دیزل ژنراتور چیست؟

برای این سوال، پاسخ های فراوانی را می توان یافت. دیزل ژنراتور ها برق و الکتریسیته تولید می کنند. برق هزاران وسیله و ماشین را به کار می اندازد. هزاران وسیله و ماشین که همه در خدمت انسان هستند. البته دیزل ژنراتور تنها مولد برق نیست. بلکه مولد اصلی برق، نیروگاه ها هستند. در مناطقی که برق نیروگاه ها در دسترس نیست، دیزل ژنراتور ها وارد شده اند. مناطقی که اتفاقا تعداد آن ها زیاد است.

پادگان های مرزی یکی از این موارد است. این پادگان ها معمولا در مناطق صعب العبور قرار دارند. همین موضوع مشخص می کند که برق سراسری نمی تواند در دسترس این مناطق باشد. پس دیزل ژنراتور ها به کمک بسیاری از پادگان های مرزی می آیند. در نتیجه ی این مطلب، مشخص می شود که در این زمینه، دیزل ژنراتور ها در خدمت امنیت بشریت هستند.

دیزل ژنراتور ها فقط برای مناطق دور از شبکه برق سراسری مورد استفاده قرار نمی گیرند. خیلی از دیزل ژنراتور ها اصلا به جای گازوئیل به گاز طبیعی برای سوخت احتیاج دارند. به این ژنراتور ها ژنراتور گازی یا دیزل ژنراتور گازسوز می گویند. جایی که شبکه گاز طبیعی وجود دارد، حتما برق سراسری هم موجود است! پس این ژنراتور ها در جایی که برق هست چه کاربردی دارند؟

جواب این است که مگر شبکه برق سراسری همیشه برق دارد؟ یک بیمارستان را در نظر بگیرید. انواع دستگاه های برقی در بیمارستان ها است که خیلی از آن ها وظایف حیاتی بدن انسان های مصدوم یا بیمار را به عهده دارند. اگر برق این دستگاه ها قطع شود، فرد بد حال متصل به آن ها، کمتر از یک دقیق جان خود را از دست می دهد. پس برق برای بیمارستان ها بسیار ضروری است.

دیزل ژنراتور ناجی انسان است یا قاتل او؟!

در مواقعی که برق ناگهان قطع می شود. این بیمارستان ها از دیزل ژنراتور ها استفاده می کند تا برق مورد نیاز دستگاه های برقی را موجود در بیمارستان را تامین نمایند. پس در این جا مشخص می شود که دیزل ژنراتور ها گاهی جان انسان ها را نجات می  دهند.

موارد دیگری هم هست که اهمیت و ضرورت وجود دیزل ژنراتور ها را نشان می دهد. ولی ما به همین دو مورد اکتفا می کنیم. دو موردی که بررسی کردیم به اندازی کافی گویای مزایای انکار ناپذیر دیزل ژنراتور ها هستند.

مضرات دیزل ژنراتور چیست؟

برای این سوال هم پاسخ های فراوانی را می توان یافت. سوخت دیزل ژنراتور، گازوئیل است. سوزاندن گازوئیل آلودگی بسیار زیادی تولید می کند. گازهای ناشی از سوختن گازوئیل در دیزل ژنراتور، بشدت هوا را آلوده می کند. هوایی که اولین نیاز بشریت برای زندگی است! پس در این زمینه دیزل ژنراتور ها به ضرر انسان ها عمل کرده اند.

آلودگی گرمایی دیگر موردی است که توسط دیزل ژنراتور ها تولید می شود. بارها شنیده ایم که میانگین دمای هوای کره زمین به شدت در سال های اخیر در حال افزایش است. این سال های اخیر دقیقا همان سال هایی است که بشر به سوزاندن سوخت های فسیلی روی آورده است. یعنی همین سوزاندن گازوئیل! یعنی همان کار کردن دیزل ژنراتورها! پس در این زمینه هم دیزل ژنراتور ها روز به روز دارند محیط زندگی مناسب بشر را نابود می کنند.

در زمینه آلودگی صوتی هم دیزل ژنراتور ها، سهم بسزایی دارند. نمی دانم تا به حال صدای یک دیزل ژنراتور توان بالا در حال کار را شنیده اید یا نه؟ بعضی دیزل ژنراتورهای بزرگ، آلودگی صوتی به اندازه یک هواپیما ایجاد می کنند! آلودگی صوتی آرامش را از بشریت می گیرد و طول عمر انسان را کاهش می دهد. پس در این زمینه هم دیزل ژنراتور ها دارند انسان ها را به کشتند می دهند.

چه باید کرد؟

به مرحله ای رسیده ایم که دیزل ژنراتورها تبدیل به یک مسئله اساسی شده اند. چه از آن ها دوری کنیم و چه در کنار آن ها باشیم، مرگ به ما نزدیک می شود! ولی بشریت همواره توانسته راه خود را پیدا کند. انسان روز به روز با ساخت دیزل ژنراتور های بهینه تر، از مضرات این دستگاه کاسته است. ژنراتور های گازی آلودگی هوایی و گرمایی و صوتی بسیار کمتری دارند. این مسیر همچنان ادامه دارد و ما بیش از قبل محیط را به تسخیر خودمان در خواهیم آورد.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments